کابوس های شبانه و ترس در خواب

تبلیغات
HiU Company

«ترسیده اید. یک غریبه یا یک حیوان و… در تعقیب شما است. به شما نزدیکتر می شود اما درست پیش از آنکه به شما برسد از خواب می پرید…»

شاید به نظر کلیشه برسد، اما محققان معتقدند که این سناریوی بیشتر خواب های بد است. پروفسور نیسلن، روانپزشک دانشگاه مونترال می گوید: «اکثر کابوس ها اینگونه هستند که خطر مرگ یا آسیب یا خفگی وجود دارد و شما در تلاش برای فرار هستید. اگر شما یک تروما مانند تصادف یا شرکت در جنگ را پشت سر گذاشته باشید، این امکان وجود دارد که در کابوس هایتان این موقعیت های خاص را دوباره تجربه کنید. کابوس ها حالات متعددی دارند. به عنوان مثال، اتفاقات یا شرایطی که یک کابوس در آن رخ می دهد ممکن است عادی باشد، اما احساسات خواب بیننده سرشار از ترس، انزجار یا استیصال باشد. بنابراین اگر کابوس ها تکرار شوند و آزاردهنده باشند، برای سلامت آسیب زا هستند.»

در این مقاله شما می توانید با کابوس های شبانه و ترس در خواب آشنا شوید.

مشکلات کابوسی

پروفسور نادورف از دانشگاه روانشناسی می سی سی پی (Mississippi) می گوید: «اگر شما کابوس های زیادی می بینید (در شَدیدترین حالت، هر شب) ممکن است دچار بی خوابی یا استرس شوید. بیدار شدن های ناگهانی جنبه ای از اختلال کابوس های شبانه است. (به عقیده برخی کارشناسان بیدار شدن های ناگهانی وجه تمایز میان کابوس و یک خواب صرفاً بد است، اما نادورف با این مرزبندی موافق نیست.) در افرادی که کابوس های شَدید و مزمن دارند، ممانعت از به خواب رفتن برای جلوگیری از داشتن کابوس امری شایع است. زمانی که این افراد کابوس می بینند، در ادامه شب دیگر نمی خوابند. این کم خوابی پیامدهای جدی برای سلامتی فرد دارد. خواب کم و بی کیفیت مزمن، انبوهی از مشکلات روانی و جسمی را برای فرد ایجاد می کند، مشکلاتی چون افسردگی و بیماری های قلبی.»

جمع ترسناک

پژوهش هایی درباره ارتباط کابوس های مزمن و افکار و اقدام به خودکشی نیز صورت گرفته است. به عقیده او کابوس در افرادی که دچار افسردگی، اضطراب و دیگر اختلالات روانی هستند، بیشتر دیده می شود. تحقیقات نشان داده است که درمان کابوس های افراد، منجر به بروز بهبودی چشمگیر در خواب، استرس اختلال پس از سانحه و دیگر اختلالات روانی مرتبط با خودکشی شده است. همه این شواهد به این معنا هستند که کابوس صرفاً یکی از عوارض جانبی این اختلالات نیست.

گاهی هم کابوس ها خوب هستند.

اما کابوس ها با اینکه همیشه ترسناک هستند، اما همیشه هم چیز بدی نیستند. در بسیاری از موارد کابوس ها به فرد کمک می کنند تا فشار روزی را که گذرانده اند در خواب تخلیه کنند. ضمن اینکه بر اساس بعضی از پژوهش ها کابوس ها می توانند به برخی از افراد در مدیریت استرس کمک کنند. نیلسن می گوید: «ما از زمان فروید می دانیم که نگرانی های کنونی ما در خواب هایمان بازتاب می یابد.» صحبت کردن درباره کابوس ها با روانکاو می تواند ارتباط میان کابوس و زندگی روزمره را هویدا کند و دیدی درونی از احساسات و ترس های ما را در اختیارمان بگذارد.

به گفته نادورف همراه با ارائه دیدی درونی، کابوس ها می توانند نوعی از درمان مواجهه ای باشند. روشی که امروزه بهترین راه درمان فوبیاهای مختلف و اختلال استرس پس از سانحه است. به عنوان مثال اگر کسی از سگ می ترسد، در این روش فرد همراه با مشاورش و یک سگ کوچک در اتاقی قرار می گیرد. در مواجهه با منشاء ترس در یک محیط امن، فرد روش مدیریت ترس خود را فرا می گیرد. در حالی شبیه به این، کابوس ها (بخصوص آنهایی که شامل اتفاقی ناراحت کننده می شوند) می توانند به ذهن فرد اجازه دهند تا آن موقعیت را دوباره تجربه کند و از آن گذر کند.

فرار بدترین کار ممکن است.

اما قضایا همیشه به این ترتیب نیست. نادورف ادامه می دهد: «در حین درمان مواجهه ای بدترین کاری که می توان انجام داد این است که به فرد اجازه داد تا در حالتی که به شدت مضطرب است، موقعیت را ترک کند.» این فرار، ترس را تقویت می کند، چرا که به مغز نشان می دهد که با فرار کردن می توان موقعیت را حل کرد. اگر کابوس تکرار شونده فرد، هر بار قبل از به اوج رسیدن سناریو قطع شود، ترس فرد تشدید می شود.

درمان دارویی

اگر خواب شما بطور مستمر توسط کابوس ها قطع شوند یا فوبیاها یا احساسات منفی شما را تشدید می کنند، این به آن معنی است که خواب هایتان ناسالم هستند. به گفته نادورف دو نوع درمان برای کابوس وجود دارد. یکی استفاده از داروی فشار خون پرازوسین است که پاسخ بدن به استرس را کاهش می دهد، اما در صورت قطع مصرف، کابوس ها دوباره باز می گردند. روش دوم بررسی کابوس ها به کمک یک مشاور است، بطوریکه داستان طوری پیش می رود که دیگر ترسناک نباشد. در ادامه با قدرت تخیل، یک رویا جایگزین کابوس می شود. این نوع از تمرینات روزانه می تواند کابوس را تغییر دهد، حتی زمانی که فرد خواب است.

در پایان این نکته مهم یادتان باشد که در مورد کابوس ها این جمله فلسفی بهترین شیوه برخورد است: «شاید مواجهه با ترس ها کار بسیار سختی باشد، اما برای پایان دادن به کابوس ها بهترین روش است.»

منابع

مقاله علمی و آموزشی «کابوس های شبانه و ترس در خواب»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله فاطمه کاوندی در مجله همشهری تندرستی، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها
تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط