پُر خوابی از هرگز نخوابیدن خطرناک تر است

بهترین میزان خواب شبانه، شش تا هشت ساعت است نه بیشتر. در مورد چرت زدن هم میزان مناسب بستگی به این دارد که هدف تان از چرت زدن چیست؟

به گزارش پورتال یو سی (شما می توانید)، واضح است که خستگی مفرط اصلاً چیز جالبی نیست. بدیهی است که وقتی خیلی خسته باشیم، کارآیی خود را از دست خواهیم داد و جای تعجب هم ندارد اگر بگوییم زندگی توام با خستگی، بویژه برای سیستم قلبی و عروقی زیان بار است و کم خوابی، نقش تنگاتنگی در بروز مشکلات قلبی و عروقی و افزایش احتمال ابتلا به سکته قلبی دارد. اما برای اینکه سالم بمانید، چقدر باید بخوابید؟

این بستگی به نحوه خواب تان دارد. برای برخی افراد، فقط کافی است رفتار رفتن به رختخواب خود را تنظیم و برای رسیدن به یک استراحت مطلوب، برنامه ریزی کنند. سایرینی که زیاد به سفرهای طولانی می روند یا افرادی که برنامه های کاری یا خلق و خویشان اجازه زیاد در رختخواب ماندن را به آنها نمی دهد، باید به دنبال یافتن بهترین راه برای چرت زدن بگردند. علاوه بر این، راه های درست و اشتباهی نیز برای دور کردن خستگی از شما وجود دارد.

در یکی از همایش هایی که اخیراً توسط انجمن قلب و عروق اروپا برگزار شد، محققان مرکز جراحی قلب اوناسیس واقع در آتن یونان (Onassis Cardiac Surgery Center in Athens, Greece)، به زمان خواب شیرین شبانه مناسب سالم ماندن قلب و عروق اشاره کردند. این زمان، بین شش تا هشت ساعت در شب است.

تبلیغات
دریافت اپلیکیشن آپرا

محققان برای رسیدن به این نتیجه، 11 تحقیقی که قبلاً در مورد خواب روی 1000541 سوژه، طی مدت 5 سال به انجام رسیده بود را به صورت همه جانبه مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. سوژه ها به سه گروه تقسیم شدند. افراد گروه مرجع، بین 6 تا 8 ساعت در شب می خوابیدند. گروه دوم کمتر از 6 ساعت و گروه سوم بیشتر از 8 ساعت می خوابیدند.

در این آزمون، افرادی که کمتر از 6 ساعت یا بیشتر از 8 ساعت می خوابیدند، به میزان معناداری بیش از سایرین طی 10 سال آینده به بیماری های عروق کرونر یا سکته مغزی مبتلا می شدند. (میانگین زیر نظر گرفتن افراد در این آزمون، 9.3 سال بود.)

  • افرادی که کمتر از 6 ساعت در شب می خوابیدند، 11 درصد بر احتمال ابتلایشان به بیماری های قلبی و عروقی افزوده می شد.
  • افرادی که بیش از 8 ساعت در شب می خوابیدند، احتمال ابتلایشان به بیماری های قلبی و عروقی به میزان 33 درصد افزایش می یافت.

نکته جالب این تحقیق این است که نشان می دهد پُر خوابی، بیش از کم خوابی خطرناک است. افامئینونداس فونتاس (Epameinondas Fountas) سرپرست گروه ماحصل کل یافته های این تحقیق را این گونه بیان می کند: «یافته های ما نشان دادند که هم خواب زیاد و هم خواب کم، می تواند برای قلب مضر باشد. برای روشن شدن دلیل دقیق آن به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما ما می دانیم که خواب بر فرآیندهای بیولوژیکی همچون متابولیسم گلوکز، فشار خون و سوخت و ساز موثر است و اینها همگی در بروز بیماری های قلبی و عروقی نقش دارند.»

اتراقگاه های خواب

برای افرادی که امکان خواب کامل شبانه را ندارند یا افرادی که می خواهند در روزهای بسیار بلند، در تمام ساعات روز، سر حال باقی بمانند، معمولاً چاره ای جزء چرت زدن باقی نمی ماند. به تازگی صنعت جدیدی در شهرهای سراسر جهان در حال شکل گیری است که برای افراد گرفتار، مکان های دنجی را فراهم می کنند تا بتوانند در آنجا چرت بزنند.

یکی از این راه حل ها، اتاقک های Pop & Rest لندن است که به عنوان نوعی تجارت شبیه AirBnB باب شده است و فضاهایی آپارتمانی را برای چرت زدن کرایه می دهند. اکنون این شرکت ها در شلوغ ترین مناطق لندن، اتراقگاه های خواب برپا کرده اند و شما می توانید بسته به نیاز چرت زدن تان، 30 دقیقه تا دو ساعت در کنج آرام این مکان ها استراحت کنید. علاوه بر این، خیمه گاه هایی نیز مخصوص چرت زدن به فروش می رسند که می توان آنها را به سرعت در کنج یک اداره شلوغ یا در مکانی دنج از یک فرودگاه پُر رفت و آمد برپا کرد و مورد استفاده قرار داد.

بهترین استراحت را داشته باشید.

اگرچه در تحقیقات جدید از چرت زدن سخنی به میان نیامده، ولی این را مشخص کرده که بهترین زمان خواب برای حفظ سلامتی، شش تا هشت ساعت در شب است. با این همه، همیشه تحقق این امر ممکن نیست و گذشته از آن، بسیاری از ما حتی اگر کل شب را هم خوابیده باشیم، باز هم دوست داریم در روز کمی چرت بزنیم.

زمان مناسب چرت زدن شیرین مناسب شما چقدر است؟

10 تا 20 دقیقه: چرت زدن میکرو
بهترین و کوتاه ترین راه برای هوشیار نگه داشتن مغز به هنگام کار

26 دقیقه: چرت زدن ناسا
بر اساس تحقیقاتی که دانشمندان روی خلبان ها به انجام رسانده اند، این نوع چرت زدن، بهترین نوع چرت زدن در روزهای طولانی است.

30 دقیقه: چرت زدن اشتباه
اگر 30 دقیقه چرت بزنید، چه بسا وسوسه شوید که دوباره بخوابید و اکثراً هم مقاومت در برابر این خواسته کار دشواری است. از چنین چرت زدنی بپرهیزید.

60 دقیقه: چرت زدن امواج آهسته
برای حافظه شناختی (مکان ها، داده ها و چهره ها) عالی است.

90 دقیقه: چرت زدن چرخه کامل خواب
به حافظه عاطفی و روانی کمک می کند و هنگام انجام پروژه های ضرب الاجلی عالی است.

منابع

خبر علمی «پُر خوابی از هرگز نخوابیدن خطرناک تر است» توسط هیئت تحریریه خبر پورتال یو سی (شما می توانید)، ترجمه، تدوین و نگارش شده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا