روش های تسکین درد در سالخوردگان

تبلیغات

مشاهده درد کشیدن نزدیکان خیلی سخت است. کمک به آنها در کاهش و تسکین درد، قطعاً احساس خوبی به شما می دهد. البته انجام اینکار همیشه آسان نیست و لازم است در این مورد، ابتدا با پزشک مشورت کنید. به علاوه شما می توانید برای کاهش درد، روش های زیر را امتحان نمایید.

اول سوال کنید.

برخی افراد از صحبت کردن در مورد درد خودداری می کنند، شاید به این خاطر که نمی خواهند باعث ناراحتی دیگران شوند، یا شاید تصور می کنند که ابراز درد، علامت ضعف است. با این حال، تشویق آنها به ابراز درد، باعث می شود شما متوجه احساس و میزان درد آنها شوید و بتوانید به آنها کمک کنید.

شاید دلیل عدم ابراز درد، زوال عقل یا سکته مغزی باشد. اما این مهم است که به کاهش درد فرد کمک کنید تا بتواند فعالیت های روزانه‌ را بدون کمک دیگران و بطور مستقل انجام دهد و از نظر جسمی و روحی احساس بهتری پیدا ‌کند.

از شخص سوال کنید که آیا درد دارد؟

بسیاری از علائم درد مانند گریه کردن، ناله کردن، دست های مشت کرده و ابروهای گره کرده قابل رویت هستند. کاهش اشتهاء نیز می تواند علامت وجود درد در فرد باشد. اگر شخص نتواند به شما بگوید که درد دارد، شاید لازم باشد جهت اطلاع از وجود درد یا زخم بستر، توسط پزشک معاینه شود.

تسکین درد با استفاده از گرما

دوش آب گرم و یا حمام آب داغ، استفاده از کیسه آب گرم یا یک حوله گرم برای آرام کردن عضلات و از بین بردن انقباضات آنها موثر خواهد بود.

استفاده از پَد حرارتی که بطور خودکار خاموش می شود، بهتر از پدهای حرارتی معمولی است، چرا که اگر آنها به مدت طولانی استفاده شوند، پوست را می سوزانند. بهتر است در استفاده از پدهای حرارتی مایکروویو احتیاط کنید، چرا که برخی از قسمت های آنها خیلی داغ می شود و ممکن است پوست را بسوزاند.

برای تسکین درد با گرما، حوله یا پَد گرم را هر ۲ ساعت یک بار و هر بار به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، روی نقاط دردناک بگذارید. به یاد داشته باشید که نباید حرارت را روی زخم های باز نگاه دارید.

سرما درمانی

سرما باعث تسکین درد و کاهش ورم می شود. بنابراین می توانید از یک پارچه خنک، کیسه یخ، کمپرس یخ یا ماساژ یخ جهت کاهش درد استفاده کنید. برای ساختن یک کیسه یخ، مقداری یخ خرد شده را در یک کیسه پلاستیکی بریزید و آن را با حوله ببندید. نباید کیسه یخ را بطور مستقیم روی پوست فرد قرار دهید. حتی می توانید با گذاشتن حبوبات یخ زده در داخل یک کیسه پلاستیکی، کیسه یخ درست کنید و برای کاهش درد از آن استفاده کنید.

اینکار باید روزانه ۴ تا ۸ مرتبه و هر بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه انجام شود. البته اگر شخص احساس بی حسی کرد، باید استفاده از یخ را متوقف کنید.

تنفس عمیق

تنفس آهسته و آرام باعث آرام کردن ذهن و بدن شده و در کاهش درد موثر است. شما می توانید به شخص مورد نظر یاد بدهید که چگونه می تواند اینکار را انجام دهد. روش کار به این صورت است که در حالی که یک دست را روی شکم قرار داده اید، دراز کشیده و یک نفس عمیق و آرام بکشید.

تصور کنید بالونی در داخل شکم تان را از هوا پُر می کنید. پس از آن نفس خود را بیرون بدهید، انگار که همه باد بالون را به بیرون می فرستید. حالا فکر کنید که دارید تمام افکار ناراحت کننده را با نفس خود بیرون می دهید و با اینکار آرام می شوید. باید در هر دقیقه، ۶ نفس عمیق و طولانی بکشید.

اگر دچار مشکلات تنفسی هستید، با پزشک در مورد انجام یا عدم انجام تمرینات تنفسی مشورت کنید تا از راه های دیگری استفاده شود.

ماساژ

برای ماساژ، پشت بیمار و دست ها و پاهایش را با استفاده از کل دست، کف دست یا نوک انگشتان تان، به آرامی و به صورت یکنواخت و دایره وار فشار دهید. برای ماساژ می توانید از روغن های گیاهی گرم و لوسیون ها نیز استفاده کنید.

هر قسمت از بدن (بخش هایی از بدن که درد دارد) را به مدت ۱۰ ثانیه ماساژ دهید تا متوجه شوید که آیا احساس بهتری در فرد ایجاد می شود یا خیر. از او سوال کنید که ماساژ آرام را ترجیح می دهد یا ماساژ محکم. به یاد داشته باشید که نباید ماساژ، دردی در بدن ایجاد کند.

درمان دارویی

از پزشک در مورد استفاده از داروهای بدون نسخه، جهت تسکین درد سوال کنید. استامینوفن، بی خطرترین دارو برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط است. اما هرگز این دارو را بیش از مقداری که پزشک توصیه کرده، مصرف نکنید. مصرف بیش از حد این دارو باعث عوارض کبدی و سایر عوارض جانبی خواهد شد.

اطمینان حاصل کنید که فرد مورد نظر، به جز قرص استامینوفن ساده، سایر داروهایی که حاوی استامینوفن هستند را همزمان مصرف نمی کند. گاهی مصرف همزمان چند داروی حاوی استامینوفن باعث بروز عوارض و مسمومیت می شود.

مُسکن هایی وجود دارند که به حالت کرم، ژل، اسپری یا چسب هستند و مستقیماً روی پوست استفاده می شوند. اگر شخص دچار دردهای مزمن و طولانی مدت شده، ممکن است علاوه بر داروهای بدون نسخه به داروهای نسخه ای برای مصرف روزانه یا هنگام شدت گرفتن درد نیاز داشته باشد.

بهتر است از نوع دوز مصرفی داروها (نسخه ای و بدون نسخه) و مکمل هایی که شخص مصرف می کند، لیستی تهیه کرده و آن را با پزشک معالج در میان بگذارید. انجام اینکار اهمیت دارد زیرا ممکن است برخی از ترکیبات دارویی برای افراد خصوصاً برای سالخوردگان مضر باشد. پزشک، داروهای بیمار را بررسی می کند و اگر لازم باشد تغییراتی در آن ایجاد می کند.

دستگاه تِنس (TENS)

این دستگاه کوچک از جریان الکتریکی ملایم برای کاهش درد استفاده می کند. دستگاه دارای الکترودهایی است که روی پوست قرار می گیرد و یک جریان الکتریکی ملایم را به آن منتقل می کند. با اینکار، سیگنال های درد کاهش می یابند و از سوی دیگر، بدن تحریک می شود تا یک مُسکن طبیعی به نام آندورفین ترشح کند. می توان از دستگاه TENS در منزل، مرکز فیزیوتراپی یا مطب پزشک، استفاده کرد.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «روش های تسکین درد در سالخوردگان»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله وب سایت WebMD ترجمه مجله سلام سلامت، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها
تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط