نکات مهم سئو که برای افزایش رتبه در گوگل لازم است بدانید

این روزها سئو به یکی از مهم‌ترین بحث‌های حوزه آنلاین تبدیل شده است. با استفاده از سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)، می‌توانید رتبه خود را در موتورهای جستجو، یا بهتر بگوییم رتبه خود را گوگل افزایش و بهبود ببخشید.

مطالعات نشان داده که رتبه یک نتایج گوگل، بیش از 5 الی 6 برابر مجموع 9 نتیجه بعدی صفحه اول می‌تواند ورودی به خود جذب کند. بنابراین به همین سادگی می‌توان به اهمیت سئو در دنیای مجازی این روزها، پی برد.

کلمه کلیدی مناسبی را برای تمرکز بیشتر انتخاب کنید.

از جمله نکات مهم سئو، انتخاب کلمه کلیدی مناسب است. از همان ابتدایی که قصد نگارش یک مطلب را دارید، کلمه کلیدی که می‌دانید، مطلب جاری، حول آن نوشته خواهد شد را در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر قصد نگارش یک مطلب در رابطه با بازی لگویی دخترانه و جذابی را دارید، باید بدانید که چه ترتیبی از این کلمات می‌تواند بیشترین نرخ جذب مخاطب را داشته باشد و بیشتر از سایر ترتیب‌ها مورد جستجو قرار می‌گیرید.

بدین منظور می‌توانید از ابزار رایگان گوگل در این خصوص، یعنی Google Keyword Planner استفاده کنید. به عنوان مثال، این عبارت «لگوی جذاب دخترانه»، بیشترین تعداد جستجو را نسبت به سایر ترتیب‌ها به خود اختصاص داده است.

حال کاری که لازم است انجام دهید این است که این عبارت را، بیشتر از سایر عبارات مرتبط در محتوای خود استفاده نمایید. اما دقت کنید که از سایر ترتیب‌های این کلمات نیز در محتوای خود استفاده نمایید. به عنوان مثال از عبارات «لگوی دخترانه»، «لگوی جذاب»، «لگوی دخترانه و جذاب»، «لگوی دخترانه جذاب» و… نیز استفاده کنید.

تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در این خصوص نباید افراط داشته باشید. در صورتی که تمام توجه شما به این باشد که عبارت «لگوی جذاب دخترانه» را به دلیل افزایش رتبه در گوگل، بیش از حد در متن خود استفاده کنید، گوگل به این موضوع پی برده و متن شما را به عنوان اسپم می‌شناسد. سعی کنید تعداد تکرارِ عبارت کلیدی مورد نظرتان در متن، بیشتر از یک درصد تمامی کلمات مطلب جاریتان نباشد.

رقبا را مورد بررسی قرار دهید.

یکی دیگر از نکات مهم سئو، بررسی رقبا است. هنگامی که قصد نگارش یک مطلب را دارید، بهتر است پیش از شروع به کار، رقبای خود در گوگل را مورد بررسی قرار دهید. برخی از وب سایت‌ها در برخی از کلمات کلیدی به نحوی کار کرده‌اند که شاید گرفتن رتبه‌های آنها به همین سادگی‌ها صورت نپذیرد. همچنین باید بدانید که طول عمر دامنه نیز یکی از پارامترهای مهمی است که گوگل به آنها توجه می‌کند. بنابراین شاید برای شمایی که تازه‌کار هستید، رقابت با یک رقیب کهنه‌کار، سخت و طاقت‌فرسا باشد.

بهتر است محتواهایتان را حول کلمات کلیدی بنویسید که رقبای کمتری در آن حوزه وجود دارند و رقابت برای شمایی که تازه‌کار هستید، کمی آسان‌تر است. البته توجه داشته باشید که همواره رقابت برای کسب رتبه‌های بالا در گوگل سخت و طاقت‌فرسا است. اما درجه این سختی می‌تواند برای کلمات کلیدی مختلف، متفاوت باشد.

بهترین محتوای ممکن را بنویسید.

نگارش بهترین محتوای ممکن، یکی دیگر از نکات مهم سئو است که می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم، روی رتبه محتوای شما در گوگل تاثیرگذار باشد.

تا بدین جای کار، شما کلمه کلیدی مورد نظر خود را انتخاب کرده و رقبایتان را مورد بررسی قرار داده‌اید. حال بهتر است کمی دقیق‌تر عمل کنید. محتوای نگارشی رقبایتان در آن کلمه کلیدی را بررسی کنید. نقاط قوت و ضعف محتوای آنها را بیابید. نقاط قوت را بیشتر تقویت کرده و نقاط ضعف آنها را در محتوای خود برطرف کنید.

ببینید آنها به چه مواردی اشاره نکرده و چه مواردی را از قلم انداخته‌اند. به این نکته توجه داشته باشید، شما قرار نیست محتوای رقبایتان را کپی کنید. علاوه بر اینکه این کار شدیداً به دور از اخلاق است و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، بلکه از نظر گوگل نیز این کار پسندیده نیست و قطعاً محتوای تکراری و کپی در رتبه‌بندی محتوا و در نتیجه وب سایت‌تان تاثیرگذار خواهد بود.

شما با بررسی محتوای رقبایتان، مطلبی آماده می‌کنید که به بهترین حالت ممکن، نیاز کاربران‌تان را برطرف می‌کند. مطمئن باشید که مخاطبان امروزی به شدت باهوش هستند و کاملاً به ارزش محتوای شما نسبت به سایر رقبا پی می‌برند. همین امر می‌تواند در به اشتراک‌گذاری محتوا از جانب آنها در شبکه‌های اجتماعی و همچنین به بازنشر محتوای شما در وب سایت‌شان و مرجع قرار دادن شما، کمک کند. در نتیجه، گوگل به محتوای شما، رتبه بهتری در نتایج به نمایش درآمده، اختصاص خواهد داد.

کلمه کلیدی مورد نظرتان را در عنوان مطلب تکرار کنید.

لازم است که برای محتوای خود، یک کلمه کلیدی که قصد دارید محتوای‌تان حول آن شکل بگیرید، در نظر داشته باشید. از آنجایی که یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک مطلب، عنوانِ آن است، شما باید این کلمه کلیدی را در عنوان مطلب نیز تکرار کنید. با این کار می‌توانید مطمئن باشید که یکی از پارامترهای مهمی که می‌تواند در رتبه محتوای شما در گوگل تاثیرگذار باشد را رعایت کرده‌اید.

کلمه کلیدی مورد نظرتان را در زیرعنوان‌ها نیز تکرار کنید.

یکی از نکات مهمی که در سئو باید به آنها توجه کرد این است که کلمه کلیدی مورد نظرتان را در زیرعنوان‌ها تکرار کنید. استفاده از تگ‌های h1، h2 و… در مطالب‌تان می‌تواند تاثیر بسیار خوبی روی رتبه‌بندی محتوای‌تان در گوگل بگذارد. بنابراین سعی داشته باشید کلمه کلیدی که انتخاب می‌کنید را در زیرعنوان‌های محتوای‌تان نیز استفاده نمایید. البته این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که زیرعنوان‌هایتان را نیز با استفاده از تگ‌های heading مشخص نمایید.

کلمه کلیدی مورد نظر را در اسم و alt عکس‌هایتان بگنجانید.

یکی دیگر از نکات مهمی که در سئو باید به آنها توجه کرد، قرار دادن کلمه کلیدی مورد نظر در اسم و alt عکس‌های محتوا است. اگر در محتوای‌تان قصد داشتید که از عکس نیز استفاده نمایید که توصیه می‌کنیم حتماً این کار را انجام دهید، حتماً در اسم و alt عکس کلمه کلیدی مورد نظرتان را نیز قرار دهید. این کار شما تاثیر بسزایی در سئوی محتوای‌تان داشته و می‌تواند در رتبه‌بندی وب سایت شما در گوگل نیز تاثیرگذار باشد.

کلمه کلیدی «سرطان پوست» در عنوان، زیرعنوان و alt تصویر در راستای سئو و افزایش رتبه در گوگل قرار گرفته است. همچنین از لینک‌سازی داخلی نیز بهره برده شده است.
کلمه کلیدی «سرطان پوست» در عنوان، زیرعنوان و alt تصویر در راستای سئو و افزایش رتبه در گوگل قرار گرفته است. همچنین از لینک‌سازی داخلی نیز بهره برده شده است.

کلمه کلیدی مورد نظر را در URL صفحه تکرار کنید.

یکی از راه‌هایی که گوگل می‌تواند به محتوای نوشته شده پی ببرد، URL است. بنابراین بهتر است که کلمه کلیدی مورد نظر را در URL صفحه تکرار کنید.

البته در اینجا ذکر یک نکته خالی از لطف نیست که هنوز برخی بین انتخاب یک URL انگلیسی و یا فارسی، شک و تردیدهایی دارند. به عنوان مثال خود ما و بسیاری از سایت‌ها از URL انگلیسی استفاده می‌کنند اما بسیاری از سایت‌های فارسی زبان نیز هستند که از URLهای فارسی بهره می‌برند. اما نکته مهم اینجا است که سعی کنید کلمه کلیدی مورد نظرتان را به هر زبانی که هست، در URL بگنجانید.

در ضمن توجه داشته باشید که انجام ندادن این کار، به منزله نابودی سئوی صفحه شما نیست! اگر این کار را انجام دهید، یکی از صدها پارامتری که از نظر گوگل مناسب است را به درستی انجام داده‌اید.

در متن خود از لینک‌های داخلی استفاده کنید.

یکی از مهم‌ترین نکات درباره سئو، استفاده از لینک داخلی یا Internal Link در محتوای‌تان است. بات‌های گوگل در هنگام مواجه با هر لینکی در هر صفحه‌ای (اگر لینک‌ها فالو باشند)، آن لینک را دنبال می‌کنند و یکبار دیگر صفحه‌ای که به آن هدایت می‌شوند را می‌خزند (کراول می‌کنند). بنابراین شاید به این نکته پی برده باشید که لینک‌های داخلی تا چه میزان می‌تواند روی سئوی صفحه و سئوی کلیِ سایت‌تان تاثیرگذار باشد.

البته در اینجا نیز بهتر است به نکته‌ای اشاره داشته باشیم. درست مثل هر چیزِ خوب و سودمند دیگری، در استفاده از لینک‌های داخلی نیز نباید افراط به خرج داد. استفاده از لینک‌های داخلی بیش از حد می‌تواند هم از نظر کاربر و هم از نظر گوگل، به عنوان رفتاری غیرمتعارف شناخته شده و رفتاری اسپم‌گونه به‌شمار می‌آید.

لینک‌های خارجی دریافت کنید.

یکی از مهم‌ترین نکات درباره سئو، گرفتن لینک‌های خارجی از سایت‌های دیگر است. لینک‌های خارجی یا External Links، لینک‌هایی هستند که از وب سایت‌های دیگر، به سایت شما داده می‌شوند. گوگل روی لینک‌های خارجی یک سایت حساب ویژه‌ای باز کرده و تاثیر بسیار نیز می‌تواند در سئوی سایت شما داشته باشد. البته طبیعی هم به نظر می‌رسد. شما می‌توانید تمام روز به تعریف و تمجید از خودتان بپردازید، اما چه کسانی از شما تعریف می‌کنند؟ از نظر گوگل، وب سایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند، دقیقاً حکمِ همان افرادی را دارند که به تعریف و تمجید از شما می‌پردازند.

شما می‌توانید با تولید محتوای مناسب، مطمئن باشید که می‌توانید لینک‌های خوبی از وب سایت‌های دیگر دریافت کنید. اما خب! نکته اینجا است که تنها نباید به همان بسنده کنید. ترکیبِ تولید محتوای خوب و لینک بیلدینگ، می‌تواند بهترین تاثیر را روی سئوی سایت شما داشته باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا