چگونه هلیکوپتر در هوا میایستد؟
هلیکوپتر میتواند در تمام جهتها (رو به جلو، عقب، چپ، راست و حتی رو به بالا) پرواز کند. حتی میتواند بر فراز نقطه ثابتی بایستد و در جا کار کند.
شما میتوانید همین الان بدانید این کار چگونه اتفاق میافتد، و اینکه هلیکوپتر چگونه در هوا میایستد.
با به چرخش در آمدن پرههای پروانه هلیکوپتر یا به اصطلاح ملخ هلیکوپتر در هوا، فشار هوای زیر پرهها (نیروی برآ) از فشار هوای بالای پرهها بیشتر میشود. در نتیجه همین فشار است که پرههای هلیکوپتر رو به بالا اوج میگیرند و هلیکوپتر را به طرف بالا میبرند. بالهای هواپیما نیز به همین صورت فشار را ایجاد میکنند. در واقع، پرههای چرخنده هلیکوپتر به منزله بالهای متحرک هستند.
تفاوت بال هواپیما با پرههای هلیکوپتر در این است که هواپیما برای خیز گرفتن باید اندکی رو به جلو حرکت کند. ولی هلیکوپتر فقط کافی است پرههایش را در هوا به چرخش در بیاورد. به همین علت است که هلیکوپتر میتواند بطور عمودی نیز خیز بردارد یا فرود بیاید یا بر فراز یک نقطه در جا کار کند.
اهرم فرمان در هلیکوپتر
یک «اهرم فرمان» در مقابل خلبان هلیکوپتر قرار دارد. خلبان این اهرم را در جهت مورد نظرش میچرخاند و هلیکوپتر نیز در همان جهت به پرواز خود ادامه میدهد. اهرم فرمان جهت حرکت پرهها را یکی یکی تغییر میدهد. یعنی همیشه یک طرف هلیکوپتر از طرف دیگرش بالاتر قرار میگیرد و اندکی «یکوری» یا کج به نظر میرسد. وقتی که تمام پرهها تغییر جهت دادند و به حالت صاف در آمدند، هلیکوپتر قادر خواهد بود در یک نقطه بایستد و در جا کار کند. علت این موضوع آن است که در چنین حالتی تمام نیروی خیزگیری هلیکوپتر بطور عمودی وارد میشود و در نتیجه هلیکوپتر مزبور را در یک نقطه نگه میدارد.
حالا اگر پرهها یکوری یا کج شوند، باز هم بیشترین نیرویی که ایجاد میشود به صورت عمودی وارد خواهد شد و هلیکوپتر را در هوا نگه میدارد. اما قسمتی از نیروی مورد بحث به جلو، عقب یا به پهلوهای هلیکوپتر منتقل میگردد و هلیکوپتر را در همان جهت به حرکت در خواهد آورد.
منابع
- کتاب به من بگو چرا و چگونه. نوشته آرکادی لئوکوم. ترجمه سعید درودی. انتشارات بهزاد. 1391.
با سلام و خسته نباشید عید قربان بر شما و دست اندرکاران مبارک خواستم بدونم نوع جنس و طول و عرض بال برای موتور 125 سی سی چقد لازمه
ممنون از برنامتون