نقش بو و بازاریابی حسی در افزایش فروش

تبلیغات

شرکت های بزرگ و پیشرو در پرتو مطالعات بازاریابی حسی دریافتند که بو بهتر و بیشتر از صدا و تصویر در ذهن می ماند. این دستاورد بزرگ به این شرکت ها آموخت که با انتشار بوهای متنوع می توانند فروش خود را به نحو چشمگیری افزایش دهند؛ نظیر آنچه مک دونالد با انتشار بوی خوش سیب زمینی بسیاری از رانندگان خودرو را به درون شعب مک دونالد انتقال می دهد! نایک با انتشار عطر گل ها، مشتریان را به سمت کفش های گرانقیمت هدایت می کند و مشتری حاضر است پول بیشتر بپردازد.

همه می دانیم که قوه بویایی ارتباط زیادی با حافظه دارد. بو، بهتر از صدا و تصویر در ذهن ما می ماند یا خاطرات را به یادمان می آورد. شرکت ها هم از این واقعیت به خوبی آگاهی دارند و از عنصر بو برای تاثیرگذاری روی ذهن مشتریان استفاده می کنند. برای کسب موفقیت بیشتر، بهتر است برند خود را آغشته به بوی خاص و منحصر به فردی کنید. تحقیقات نشان داده اند که اگر مشتری در فروشگاه احساس راحتی کند، احتمال خریدش بیشتر می شود.

البته بهتر است از بوهای ساده برای این کار استفاده کنید، مانند بوی پرتقال یا بوی چای سبز؛ چرا که تحلیل بوهای ساده برای مغز آسان تر است و در نتیجه مشتری را بیشتر تحریک به خرید می کند.

در این مقاله شما می توانید با تکنیک های شرکت ها در استفاده از عطری خاص در فضای فروشگاهی به منظور افزایش فروش آشنا شوید.

هتل های زنجیره ای هالیدی این

هتل های هالیدی این (Holiday Inn Hotels) در آمریکا از عطرهای خوشبویی در اتاق ها، لابی و کافی شاپ استفاده می کند که باعث می شود مسافران مدت بیشتری در آن اقامت کنند.

این هتل از عطر گل رز در مراسم ازدواجی که در هتل برگزار می شوند، از بوی چرم طبیعی در جلسات کسب و کاری، از عطر خاص و منحصر به فردی در استخر و از بوی میوه تازه در فضای مهمانی های هتل استفاده می کند و به این ترتیب باعث می شود که اوقات خوشی را در هتل سپری کنید و هر زمانی که چنین بوهایی به مشام تان خورد، یاد هالیدی این بیفتید.

مجموعه هتل های هالیدی این با ۴۳۵,۲۹۹ اتاق و میزبانی از بیش از ۱۰۰ میلیون مهمان در سال، بزرگترین هتل جهان به شمار می رود.

مک دونالد

مک دونالد از تاکتیک جالبی برای فروش سیب زمینی سرخ کرده و سایر محصولاتش استفاده می کند. این شرکت با تمرکز روی ساعت های گرم روز (مثلاً وقت ناهار) تبلیغاتی را منتشر می کند که رانندگان خودرو در خیابان ها را هدف قرار می دهد. به عنوان مثال در یکی از تبلیغات سیب زمینی سرخ شده، راننده صدایی را از رادیو می شنود که بین صدای جیلیز ویلیز سیب زمینی هنگام سرخ شدن و صدای سیستم گرمایش خودرو است.

صدایی در تبلیغ به شما می گوید که می توانید بوی خوش سیب زمینی سرخ شده را هم به درون فضای خودروی خود منتقل کنید، به شرطی که در نزدیکترین شعبه مک دونالد پارک کنید و سیب زمینی سرخ شده بخرید.

هدف مک دونالد در استفاده از رنگ قرمز در رستوران هایش هم زیرکانه بوده و حاوی این پیام است که «پولش را بده، بخور و زود برو.»

نایک

نایک در فروشگاه هایش از عطر گل هایی استفاده می کند که مشتری را مستقیماً به سوی محصولات گرانقیمت هدایت می کند. در چنین محیط خوشبویی مشتری حاضر است پول بیشتری را هم بابت یک جفت کفش پرداخت کند.

از ۴۰۰ نفر از خریداران نایک درباره عطری که در فضای فروشگاه به مشام می رسید، تحقیقاتی به عمل آمد. تمامی آنها معتقد بودند که بوی دلپذیر محیط فروشگاه نه تنها باعث شده که ارزیابی آنها از فروشگاه و محصولات بهتر باشد بلکه، احتمال خرید دوباره آنها از فروشگاه هم بیشتر شده است.

در اکثر فروشگاه های نایک از رنگ سفید و مشکی استفاده شده است. چنین ترکیب رنگی کار شما را برای بیشتر پول خرج کردن راحت می کند.

M&M

زمانی که مشتریان وارد فروشگاه معروف M&M در لندن می شوند، بوی خوش شکلات زیر بینی شان را قلقلک می دهد. شاید فکر کنید که این بو به خاطر وجود شکلات های موجود در فروشگاه است، اما تمامی شکلات ها در بسته بندی قرار دارند. در این فروشگاه هر چند وقت یکبار بوی خوش شکلات در هوا اسپری می شود.

محصولات لاغری

اگر فکر می کنید بیشتر از آنکه کالری بسوزانید، کالری دریافت می کنید یا دلیل اضافه وزن تان روند کند هضم غذا در دستگاه گوارش است، اشتباه می کنید! شاید دلیلش این باشد که بوی خوب و مناسبی را استشمام نمی کنید.

مطالعات جدید نشان داده است که اگر خودتان را در معرض بوهایی قرار دهید که باعث لاغری می شوند، می توانید وزن کم کنید! شرکت هایی نظیر اسلیم سنت (Slimscents)، آروماپچ (Aromapatch) و پرندز مو (Prends-Moi) عطرهایی را به شما می فروشند که باعث کاهش وزن می شود. پس بهتر است خودتان را در معرض بوهای خوشمزه ای نظیر بوی سیب زمینی سرخ شده مک دونالد قرار ندهید. بوهایی نظیر بوی پوست میوه و سبزیجات در زمان صرف شام، اشتهای شما را کم می کند.

نت کاست

نت کاست (Net Cost) با استفاده از عطر، کاری می کند که شما محصولات بیشتری را در سبد خرید خود بگذارید. بوی خوش شکلات و نان تازه از طریق سیستم تهویه هوا در فضای این فروشگاه پخش می شود. فروشگاه مواد غذایی نت کاست در بروکلین، یکی از اولین سوپرمارکت هایی بود که از این ترفند استفاده کرد تا تاثیرگذاری بیشتری روی مشتریان خود داشته باشد.

این کار باعث شد تا مشتریان وقت بیشتری را در فروشگاه بگذرانند و توجه بیشتری به محصولات تبلیغ شده در صفحات نمایش فروشگاه بکنند.

خطوط هوایی سنگاپور

شاید برایتان عجیب باشد اگر بدانید که شرکت های خطوط هوایی هم از عطرهای خاصی برای جذب مشتری استفاده می کنند. تمامی مهمانداران این ایرلاین موظف به استفاده از عطر خاصی به نام Stefan Florida Waters هستند. همچنین حوله های هواپیما هم به این عطر معطر شده اند.

چنین عطری، هوای هواپیما را در پروازهای طولانی تازه نگه می دارد و مسافران را سرحال می کند. این شرکت اعلام کرده که این اقدام باعث بهبود تجربه و رضایت و احساس راحتی مسافران شده است.

چندین آزمایش و مطالعه مشابه روی برندهای مختلف در اقصی نقاط جهان به انجام رسیده است. از جمله، مطالعه ای در کشور آلمان نشان داد که بوی چمن تازه زده شده که در بخش های خاصی از فضای یک فروشگاه بزرگ لوازم خانگی پخش شده بود، تاثیر جالبی بر مشتریان و رفتار خرید آنان داشته است. خریداران معتقد بودند کارکنانی که در بخش های معطر به این بو حضور داشتند، از اطلاعات بیشتری برخوردار بوده و رفتار بهتری با مشتریان داشتند.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «نقش بو و بازاریابی حسی در افزایش فروش»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله AdWeek ترجمه زینال سلمان پور در دوماهنامه توسعه مهندسی بازار، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه