نکات پنهان بازاریابی ایمیلی با وردپرس
مهم نیست که شما کارآفرین، تاجر، کارمند، دکتر، مهندس، دانشجو، استاد، خانم یا آقا و… هستید؛ شما برای بازاریابی و تبلیغات، معرفی خود یا محصولات، اطلاعرسانی و خبرنامه و هر مورد دیگری که در نظر دارید به یک وسیله یا ابزار ارتباطی نیاز خواهید داشت.
امروزه با پیشرفتهای تکنولوژی، برقراری ارتباط با مردم جهان، کاری بسیار ساده و آسان است. اما برای داشتن یک ارتباط موفق باید در انتخاب وسیله مناسب دقت کرد.
امروزه با پیشرفت فناوری اطلاعات و فراگیر شدن اینترنت، اکثر مردم در کنار کامپیوتر با تبلت و موبایلهای خود نیز به اینترنت متصل میشوند و از خدمات متنوع بسیاری استفاده میکنند. یکی از ابزارهای ضروری در اینترنت، ایمیل (Email) یا پست الکترونیک است. همه افراد برای ثبت نام در وبسایتها و استفاده از خدمات و ابزارهای گوناگون آنها، نیاز به یک ایمیل دارند. به همین خاطر است که بیش از 3 میلیارد حساب ایمیل وجود دارد و 91 درصد از دارندگان ایمیل حداقل یکبار در روز ایمیل خود را بررسی میکنند.
از قابلیتها و پتانسیلهای ایمیل این است که میتوان پیامهای دیجیتالی، عکس، فیلم و هر فایل دیگری مثل یک کاتالوگ رنگی با کیفیت و پُر از اطلاعات مفید (که چاپ آن دهها هزار تومان هزینه خواهد داشت) را به راحتی فشردن چند کلیک در دسترس مخاطبان قرار داد. بنابراین ارسال ایمیل، یک راه ارتباطی بسیار کارآمد و مقرون به صرفه برای بازاریابی و بهبود کسب و کار میباشد.
بسیاری از کارشناسان حرفهای کسب و کارهای اینترنتی، بازاریابی از طریق ایمیل یا ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) را یکی از بهترین روشهای بازاریابی در اینترنت میدانند. اما این روش نیز همانند سایر روشهای بازاریابی، دارای قوانین خاص خود میباشد. شما میتوانید با نکاتی که در ادامه توضیح داده شده است، اقدام به بازاریابی از طریق ایمیل کنید.
بازاریابی ایمیلی چیست؟
در بازاریابی ایمیلی، قبل از هر چیز باید به اندازه کافی آدرس ایمیل افراد را جمعآوری کنید. اما باید توجه داشته باشید، بازاریابی ایمیلی به معنای ارسال ایمیل به هر لیست ایمیلی که پیدا میکنیم یا میخریم، نیست. به عبارتی بهتر، بازاریابی ایمیلی ارائه محتوای آموزشی و تبلیغات هوشمندانه در مورد محصولات و خدمات، از طریق رسانه ایمیل به افرادی است که مجوز ارسال ایمیل را به شما داده باشند. این مجوز یا اجازه میتواند از راههایی مانند موارد زیر دریافت شود:
- فرم اشتراک خبرنامه در وبسایت شما؛ که مخاطبان با پُر کردن فرم، علاقه خود به دریافت خبرنامه را اعلام کرده باشند.
- افرادی که در وبسایت شما ثبت نام کردهاند و شما در زمان ثبت نام، اجازه ارسال خبرنامه را گرفتهاید.
- افرادی که در نمایشگاهها، کنفرانسها و بطورکلی به صورت حضوری فرم اشتراک خبرنامه شما را پُر کردهاند.
- و…
در بازاریابی ایمیلی چه نکاتی را رعایت کنیم؟
1) شناخت خوانندگان
خوانندگان ایمیل خود را بشناسید. آنها به چه موضوعاتی علاقه دارند؟ اگر میخواهید به این سوال پاسخ دهید، کافی است به موضوع فعالیت کسب و کارتان توجه کنید. در صورتی که خوانندگان ایمیلهای شما، خودشان مشترک خبرنامهتان شدهاند، بنابراین آنها فعالیت شما را دیدهاند، به آن علاقهمند شدهاند و تمایل دارند که اطلاعات بیشتری از سوی شما دریافت کنند.
2) داشتن هدف مشخص
انتظار دارید خوانندگان ایمیل شما چه عملی انجام دهند؟ آمدن به یک سمینار علمی یا خرید یکی از محصولات یا خدمات شما؟ داشتن هدفی مشخص، در نوشتن متن ایمیل، کمکتان میکند.
3) رسیدن به دید مشترک
به جای استفاده از کلمات تشریفاتی، تصویر واضحی از آنچه که میخواهید به خواننده منتقل کنید، برایش ترسیم نمایید. باید کاری کنید که خواننده ایمیل، با شما به دیدگاهی مشترک برسد تا بتوانید عمل مورد نظرتان را از او درخواست کنید.
4) کمک به تصمیمگیری
باید بدانید که خوانندگان ایمیل شما شخصیتهای متفاوتی دارند. اگر خوانندگان، افراد متخصصی هستند، به اندازه کافی اطلاعات تخصصی در متن ایمیل خود بگنجانید تا به آنها در تصمیمگیری کمک کرده باشید. میتوانید چند نقل قول از افراد خبره، چند ویژگی برجسته و توضیحاتی در مورد مزایای اصلی محصول خود در ایمیل قرار دهید.
5) اولین پیشنویس ایمیل
زمانی که اولین پیشنویس ایمیل خود را تهیه میکنید، هرچه در دل دارید، بیرون بریزید. هر چیزی که به ذهنتان میرسد، روی کاغذ بنویسید. سپس برگردید و قسمتهای اضافی را حذف کنید. قسمتهای اضافی عبارت است از: اطلاعات غیر اساسی، اطلاعاتی که بطور مستقیم به بازار هدف شما ارتباط ندارد و اطلاعاتی که در روند منطقی خواندن ایمیل، وقفه ایجاد میکنند.
6) جلب توجه
برای تاثیرگذاری بیشتر، قبل از نوشتن متن ایمیل ابتدا یک جمله مختصر برای جلب توجه خواننده بنویسید. این جمله مختصر، خواننده را جذب میکند و او را برای خواندن بقیه مطالب تحریک مینماید. همچنین برای ترغیب به کلیک روی لینک مورد نظر، قلابهایی را برای گرفتن توجه خواننده در متن ایمیل بگنجانید تا حس کنجکاوی او بیشتر شود. مثلاً قلابهایی مانند «اما صبر کنید! اطلاعات بیشتری در اینجا برای شما داریم!» یا «خب، حالا قسمت شیرین ماجرا شروع میشود!»
7) اطمینان از عملکرد صحیح
زمانی که ایمیل تهیه شده را مجدد میخوانید، مطمئن شوید آنچه که نوشتهاید، نتایج مورد انتظار را به همراه خواهد داشت. تا زمانی که مطمئن نشدهاید روی آن کار کنید. فراموش نکنید شما فقط یک شانس در اولین برداشت خواننده خواهید داشت؛ پس موقعیت را از دست ندهید.
8) تحریک خواننده
یک شیوه ساده بازاریابی ایمیلی، ارسال ایمیل متوالی با مضامین یکسان ولی با یک پاراگراف متفاوتِ جلب توجه کننده است. مثلاً اولین ایمیل را با این مفهوم ارسال کنید: «فقط 6 کالای دیگر باقی مانده است … به اولین خریدار کالاهای باقی مانده یک عدد …. هدیه داده میشود.» سپس پاراگراف مورد نظر را در ایمیل بعدی به این صورت بنویسید: «فقط 3 کالای دیگر باقی مانده است…» و به همین صورت کالای خود را کمیاب جلوه دهید تا خواننده برای خرید از شما تحریک شود.
9) یادگیری مهارت بازاریابی
همواره به دنبال یادگیری مهارت عرضه محصول و ارائه پیشنهاد خرید کالاهایتان از طریق ایمیل باشید. داشتن مهارت بازاریابی از طریق ایمیل برای هر کس که علاقه مند به کسب و کارهای اینترنتی است، بسیار ضروری میباشد.
10) بدست آوردن آدرس ایمیل
یکی از مهمترین مهارتها، توانایی گرفتن آدرس ایمیل بازدیدکنندگان وبسایت است. این کار اولین بخش عملیات بازاریابی الکترونیکی شما خواهد بود و در طراحی وب سایت خود باید اولویت اصلی را به آن بدهید. بازدیدکننده را راضی کنید تا آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهد. سعی کنید برای آنها دلیل قانع کنندهای بیاورید، به عنوان مثال عضویت رایگان برای دسترسی به مطالب ویژه و مفید، یکی از دلایلی است که باعث میشود افراد آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهند.
11) خبرنامه اختصاصی
حتماً یک خبرنامه اختصاصی از طریق ایمیل در وبسایت خود داشته باشید. با این کار اولین قدم بازاریابی ایمیلی را برداشتهاید. کافی است نیازهای اساسی مخاطبان خود را نشانه بگیرید. مشکلات آنها را بررسی کنید و در مورد این نیازها و مشکلات، مقالات آموزشی به صورت خبرنامه اختصاصی ارائه نمایید.
12) خروج از عضویت
همواره در ایمیلهای خود این امکان را به خواننده بدهید تا در صورت تمایل، از عضویت در خبرنامه شما خارج شود. ممکن است خواننده علاقهای به مطالب شما نداشته باشد. خارج شدن از عضویت، بسیار بهتر از اسپم (Spam) کردن ایمیلهای شما است.
13) ایمیلهای تاثیرگذار
ایمیلهای خود را با یک عبارت یا جملهای تاثیرگذار، محکم و قوی به پایان برسانید که میتواند مطلبی در مورد یک پاداش رایگان، یک تخفیف ویژه، یادآوری یک مزیت مهم، آخرین فرصت سفارشدهی یا مانند آنها باشد.
14) گردآوری آدرس ایمیل از هر جای ممکن
این یک اخطار جدی است: «خرید ایمیل، جمعآوری ایمیل از طریق نرمافزار و… را فراموش کنید.» این گونه کارها، جزء هزینه و بد نامی برای کسب و کار شما، نتیجه دیگری نخواهد داشت.
15) سیستم دورهای ارسال ایمیل
یک سیستم اتوماتیک ارسال دورهای ایمیل برای خودتان داشته باشید. 99 درصد بازدیدکنندگان در اولین بازدید از وبسایت شما خرید نمیکنند! آنها حتی در دومین بازدید هم این کار را انجام نخواهند داد. برای فروش کالای خود به آنها باید بارها و بارها با آنها تماس برقرار سازید. برای این کار، یک مجموعه 7 تا 10 تایی از ایمیلهای آموزشی درباره موضوعات مورد علاقه کاربران تهیه کنید. فراموش نکنید که در بین ایمیلهای آموزشی، ایمیلهای فروش خود را نیز برای آنها بفرستید. بطور مثال اگر از یک دوره 7تایی استفاده میکنید سه ایمیل فروش نیز در بین آنها به صورت یکی در میان ارسال کنید. این کار آمیزهای از اطلاعات مفید و تبلیغات برای گرفتن نتایج بهتر است.
سعی کنید این قانون را رعایت کنید: «70 درصد محتوای آموزشی مفید و 30 درصد تبلیغات.» ارسال بیش از حد ایمیلهای فروش، اعتبار شما را از بین خواهد برد و نبودن ایمیلهای فروش در بین ایمیلهای آموزشی، فروش محصولات شما را کم خواهد کرد.
16) ایمیلهای شخصی
ایمیلهایتان را از زبان شخص بنویسید نه یک شرکت. شخصی بودن ایمیلها، تاثیر بیشتری در خواننده ایجاد خواهد کرد. همچنین سعی کنید از نام افراد در موضوع ایمیل استفاده کنید. این کار باعث میشود تا توجه آنها به سرعت جلب شود و برای خواندن ایمیل شما تحریک شوند.
17) پاسخگویی سریع
به ایمیلهایتان در سریع ترین زمان ممکن پاسخ دهید. هیچ چیز مانند پاسخ ندادن به موقع، باعث از دست رفتن فروش به یک مشتری احتمالی نمیشود.
18) خبرنامه به چند زبان
خبرنامه اختصاصی خود را در صورت امکان به زبانهای دیگر نیز ترجمه کنید. این کار، در مجموع باعث افزایش فروش شما خواهد شد.
19) یک راز جالب
بازاریابهای موفق دائماً در حال گسترش راههای جدیدی هستند تا اطلاعات بیشتری درباره مشتریان یا افراد مورد هدف خود بدست آورند. به تازگی یک راز جالب در این زمینه کشف شده است! وبسایتها به تنهایی منجر به ایجاد فروش مناسب نمیشوند. ایمیلهای دنبالهدار بیشترین فروش را ایجاد میکنند! در این زمینه اگر از بازاریابهای حرفهای کسب و کارهای آنلاین سوال کنید آمارهای شگفت انگیزی به شما خواهند داد. در اکثر وبسایتها بین نیم تا یک درصد بازدیدهای وبسایت منجر به فروش میگردد. اما استفاده از ایمیلهای دنباله دار، این میزان را به 5 تا 10 درصد افزایش خواهد داد.
20) تشکر کنید
در صورت دریافت پاسخ از طرف کاربر، هرچه زودتر یک ایمیل تشکرآمیز برای او ارسال کنید. بخصوص اگر از شما کالایی خریده باشد حتماً از او تشکر کنید تا او نیز برای خریدهای بعدی از شما راغبتر باشد.
21) هرزنامهها
هرگز برای افراد، هرزنامه (اسپم) نفرستید. با این کار هیچ فروشی انجام نخواهد شد. در ایمیلهایتان از کاربر بپرسید که مایل به دریافت چنین ایمیلهایی از طرف شما هست یا خیر؟ در صورت جواب منفی بلافاصله یک ایمیل تشکرآمیز برای او ارسال کنید و به او اطمینان دهید که دیگر چنین ایمیلهایی برای او ارسال نخواهد شد. سعی کنید در چنین ایمیلهایی، تبلیغات موثری بگنجانید! این آخرین فرصت شما برای جلب نظر یک فرد به عنوان مشتری احتمالی است.
دقت کنید که اگر خبرنامه شما جذاب و شامل اطلاعات مفید نباشد، بعد از چند بار ارسال، دیگر توسط مشترکان باز نخواهند شد.
22) امضای الکترونیکی
در پایان تمامی ایمیلهای خود از یک امضای الکترونیکی یکسان استفاده کنید. میتوانید یک عبارت تاثیرگذار و تبلیغاتی در پایان ایمیلهای ارسالی به عنوان امضای مختص خود داشته باشید.
23) جملات آمرانه
کارشناسان موفق بازاریابی که سالیانه میلیونها دلار از بازاریابی الکترونیکی بوسیله ایمیل درآمد کسب میکنند، همگی یک نقطه اشتراک دارند؛ جملات آمرانه! مانند «همین حالا عضو شوید» یا «الان تماس بگیرید» یا «همین حالا سفارش دهید». البته منظور این نیست که با این کار، خوانندگان ایمیلهای خود را تسلیم دستورات خود میسازید، بلکه استفاده از این جملات یک ضربه انگیزشی در خواننده ایجاد کرده و احتمال خرید از سوی آن کاربر را افزایش میدهد.
24) کلمات مغناطیسی در موضوع ایمیلها
بعضی کلمات به محض آنکه به چشم خواننده میرسند، توجه او را به خود جلب میکنند و او را برای کلیک کردن و فهمیدن اصل موضوع تحریک میکنند. بنابراین همواره از این کلمات جادویی در ایمیلهای خود استفاده کنید. تعدادی از این کلمات عبارت اند از: «محدود، رایگان، قدرت، کشف، هیجانی، راز، خصوصی، مخفی، سود، درآمد، پول، جدید، عشق، زیبایی، گارانتی، تضمینی، چگونه، چرا، چطور، برای شما، ویژه شما و…» این کلمات را بر اساس نیازهای شخصی و اجتماعی افراد مورد هدف خود به کار ببرید. بطور مثال: «یک کشف جدید! یک استراتژی آزمایش شده برای دو برابر کردن فروش» یا «درآمد شما را به صورت تضمینی چهار برابر میکنیم!»
در کنار این موارد، بهتر است:
- موضوع ایمیل یک جمله سوالی باشد. به عنوان مثال: «پارک آبی کوش آداسی را تجربه کردهاید؟»
- موضوع و متن ایمیل را شخصیسازی کنید. به عنوان مثال: «علی حسنی عزیز، مقصد بعدی سفر شما کجاست؟»
- از اعداد و ارقام در موضوع ایمیل استفاده کنید. به عنوان مثال: «با یک میلیون تومان به کدام کشورها میتوان سفر کرد؟»
- از عنوانهای غیررسمی در موضوع ایمیل استفاده کنید. به عنوان مثال: «صندلیهای ما خالی است، با تخفیف باور نکردنی سفر کنید.»
- از محدودیت زمانی در موضوع ایمیل استفاده کنید. به عنوان مثال: «ارزانترین قیمت برای تور پارک آبی کوش آداسی تا 28 شهریور»
25) خوانا بودن
خوانا بودن ایمیلهای شما مساوی است با تاثیر بیشتر در خواننده و در نتیجه افزایش فروش. در نامههای الکترونیکی خود از جملات و پاراگرافهای کوتاه، فضای سفید مناسب و زیرعنوانهای متعدد استفاده کنید. نیازی نیست برای آنها داستان لیلی و مجنون بنویسید! بسیاری از افراد، حوصله خواندن متون طولانی را ندارند.
نحوه اجرای بازاریابی ایمیلی با وردپرس
اگر قصد بازاریابی الکترونیکی با استفاده از ایمیل را دارید، حتماً از نرمافزارهای تخصصی این کار استفاده کنید. نرم افزارهای تخصصی در کنار صرفهجویی در زمان برای بازاریابی، کسب و کار شما را مکانیزه و سیستم ارسال ایمیلتان را اتوماتیک میکنند. این نرمافزارها قابلیتهایی دارند مانند:
- امکان جمعآوری لیست ایمیل را برایتان فراهم میکنند.
- از سرعت بالای ارسال ایمیل برخوردار هستند.
- به شما امکان شخصیسازی ایمیلهای ارسالی را میدهند.
- به شما سابقه کاملی از ایمیلهای ارسالی به یک شخص را ارائه میدهند.
- و از همه مهمتر؛ به شما گزارشهای کاملی از ایمیلهای ارسالی مانند اینکه، چند نفر ایمیل شما را باز کردهاند، چند نفر آن را اسپم کردهاند، چند نفر روی لینکهای شما در ایمیل کلیک کردهاند، ایمیل به دست چند نفر به دلایل مختلف نرسیده است و… ارائه میدهند.
- و…
نرمافزارهای قوی و تخصصی بسیاری برای ارسال ایمیل وجود دارد. همچنین وبسایتهایی نیز مانند MailChimp به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت میکنند. حالا اگر شما وبسایت خود را با سیستم مدیریت محتوای وردپرس ساخته باشید، افزونههای متعددی مانند Newsletter – Email newsletter – ALO EasyMail Newsletter – MailPoet Newsletters – MyMail و… در دسترس خواهید داشت.
این افزونهها بهراحتی روی وبسایت وردپرسی شما نصب میشوند و قابلیت ارسال خبرنامه یا به عبارتی ارسال ایمیل انبوه را در اختیار شما قرار میدهند. همچنین جدا از قابلیتهای بیان شده برای نرمافزارهای تخصصی ارسال ایمیل، این افزونهها امکان اتصال به SMTP (مخفف Simple Mail Transfer Protocol) را نیز دارند. از آنجایی که ممکن است شما برای ارسال ایمیل با سرور وبسایت خود، محدودیتهایی داشته باشید، میتوانید به راحتی ایمیلهای خود را با استفاده از سرویس دهندههای SMTP (خارج از سرور خود) ارسال نمایید. یکی از مزیتهای ارسال ایمیل با SMTPهای معتبر، کاهش احتمال اسپم شدن ایمیلها خواهد بود.
اما توجه داشته باشید که افزونههای خبرنامه برای وردپرس و همچنین استفاده از سرویسهایی مانند SMTP تنها ارسال ایمیلهای شما را راحتتر و با کیفیت بهتر انجام میدهند. برای اینکه ایمیلهای ارسالی، خوانده شوند و به نتیجه دلخواهتان برسید، باید 25 نکتهای که در مورد آنها صحبت کردیم را رعایت کنید.
بیشتر بدانید…
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی زمانی رخ میدهد که یک کسب و کار جهت ترویج محصول یا خدمات خود، پیامی تجاری با استفاده از پست الکترونیکی (Email) به گروهی از افراد میفرستد. به عبارتی دیگر به ارسال ایمیل برای گسترش رابطه با مشتری بالقوه یا فعلی، ایمیل مارکتینگ گفته میشود. این ایمیلها معمولاً محتوای تبلیغاتی، ترویجی، پیشنهادی و… دارند و به منظور کمک به ایجاد وفاداری، اعتماد یا آگاهی از برند ارسال میشوند.
اغلب سازمانهایی که حضور آنلاین پُر رنگی دارند به دلیل اینکه برای مشتریانشان طی کردن مسیر از ایمیل به صفحه محصول تنها با یک کلیک میسر میشود، ترجیح میدهند از ایمیل مارکتینگ استفاده کنند. رقابت میان سایتهای تجارت الکترونیک شَدید است و بازاریابی ایمیلی برای آنها روشی ثابت شده به منظور درگیر کردن مشتری و ایجاد تمایز با دیگر شرکتها است. البته ایمیل مارکتینگ تنها به منظور فروش آنلاین محصول کاربرد ندارد، سازمانهای غیرانتفاعی و کمپینهای سیاسی نیز از ایمیل مارکتینگ برای ارتباط داشتن با حامیان و اهداکنندگان بهره میگیرند. هزینه پایین و سهولت اجرا، بازاریابی ایمیلی را به ابزاری تبدیل کرده که تقریباً در دسترس تمام کسب و کارها قرار دارد.
جالب است بدانید 97 درصد تجارتهای جهانی از ایمیل مارکتینگ برای تبدیل کاربران و مخاطبان خود به مشتری استفاده میکنند و به عبارتی بانک اطلاعاتی خود را به مشتری و کسب درآمد از آنان، تبدیل مینمایند.
منابع
- کتاب کارآفرینی در کسب و کار اینترنتی. نوشته دکتر محمود احمدپور داریانی و مهندس اشکان فرخ حیاتی. انتشارات محراب قلم. آبان 1386.
- کتاب 3×7 نکته در ایمیل مارکتینگ. نوشته حمید محمودزاده.
با سلام و ارادت
از اطلاعات مفید و جامع شما سپاسگذارم. امیدوارم نکات آموزشی بیشتری از شما دریافت کنیم تا به رشد جامع و خودکفایی برسیم.
با تشکر دادرس صاما صنعت
همکلاسی و همراه خوب یو سی؛ دادرس عزیز
با سلام و احترام
از رضایت شما بسیار خوشحالیم.