خانه / مجله / مجله چرا و چگونه؟ / فناوری اطلاعات / ۴۲ نکته مهم در طراحی وب سایت مخصوص کسب و کار
نیازمندی های رایگان خرید و فروش، استخدام، خدمات و…

۴۲ نکته مهم در طراحی وب سایت مخصوص کسب و کار

بعضی از افراد تصور می کنند با صرف هزینه های زیاد و ساختن یک وب سایت زیبا می توانند یک کسب و کار موفق اینترنتی راه اندازی کنند، اما این یک اشتباه محض است! زیرا ساخت وب سایت های مخصوص کسب و کار، قوانین و استانداردهای خاصی دارد که در صورت رعایت نکردن آنها، شاید نتیجه ی عکس بدست آید؛ یعنی ممکن است یک وب سایت را با هزینه های زیاد راه اندازی کرده باشید ولی حتی یک ریال از آن نتوانید کسب کنید.

وب سایت شما، امپراطوری تان محسوب می شود. پس در طراحی و راه اندازی یک وب سایت مناسب برای کسب و کار، باید نهایت دقت را به کار ببرید. شما می توانید با ۴۲ نکته مهم در طراحی وب سایت مخصوص کسب و کار آشنا شوید و با رعایت این نکات بسیار مهم، حداکثر استفاده را از وب سایت خود ببرید.

موضوعی که باید همواره مد نظر داشته باشید این است که: «وب سایتی که طراحی می کنید، باید مطابق نظر مشتریان تان باشد.» همیشه اولویت را به آنها بدهید زیرا مرز بین شکست و پیروزی در کسب و کار، «مشتری» است. اگر وب سایت شما مطابق استاندارد و به هدف رضایت مشتری نباشد، به سادگی شکست خواهید خورد. زیرا وب سایت رقیب، تنها به فاصله ی یک کلیک از شما قرار دارد!

۴۲ نکته مهم عبارتند از:

۱) ساخت یا طراحی: هر کسی می تواند یک وب سایت بسازد اما هر کسی نمی تواند یک وب سایت طراحی کند. طراحی وب سایت، تنها ساخت گرافیک های زیبا و جذاب نیست. در طراحی یک سایت عوامل مهمی همچون روانشناسی رنگ ها، نحوه ی چیدمان گرافیک، نمایش موثر متن ها، اندازه ی گرافیک و چندین عامل دیگر دخیل هستند.

۲) قانون رنگ ها: قانونی برای اینکه از چه رنگ هایی باید در وب سایت خود استفاده کنید، وجود ندارد. هر چند که رنگ وب سایت، گویای زمینه کاری سایت می باشد. به عنوان مثال توصیه می شود برای وب سایت های تفریحی و شاد از رنگ هایی مانند زرد، نارنجی، سبز، صورتی یا بنفش استفاده کنید؛ یا برای وب سایت های شرکتی، رنگ های آرام مانند آبی، خاکستری، سفید و مانند آن را به کار ببرید. با این حال شما اجباری در استفاده یا عدم استفاده از یک طیف رنگ خاص برای وب سایت خود ندارید. اما هرگز فراموش نکنید که رنگ، بازتاب کننده ی موضوع وب سایت شما است.

نکته: همواره از سه تا پنج رنگ در هر صفحه استفاده کنید. استفاده از رنگ های زیاد و متنوع باعث می شود که ناخودآگاه چشم کاربر به سمت آنها کشیده شود و توجه کاربر را از موضوع اصلی دور کند.

۳) زمان بارگذاری: زمان بارگذای وب سایت بسیار مهم است. افزایش زمان بارگذاری، باعث می شود کاربر سریع تر سایت شما را ترک کند. بنابراین همواره سعی کنید زمان بالا آمدن (لود شدن) وب سایت خود را تا حد امکان کاهش دهید.

۴) اجرا در همه مرورگرها: سعی کنید وب سایت خود را به گونه ای طراحی نمایید که در همه ی مرورگرها قابل اجرا و مشاهده باشد. ممکن است مردم از مرورگرهای مختلفی برای مشاهده صفحات وب سایت شما استفاده کنند.

۵) حرکت آسان: حرکت در بین صفحات وب سایت باید مختصر، سریع و ساده باشد. از ساختار یکسانی برای حرکت در بین صفحات سایت استفاده کنید، به گونه ای که کاربر بداند در کجای سایت قرار دارد و چگونه می تواند به سایر صفحات وب سایت شما دسترسی پیدا کند.

۶) چیدمان حرفه ای: بعضی اوقات در طراحی وب سایت، چیدمان مناسب، نادیده گرفته می شود. همواره در طراحی یک وب سایت موفق، باید چیدمان یکسانی برای صفحات در نظر گرفته شود. بخش های وب سایت خود را به حالت های مختلف طراحی نکنید. این کار فقط بازدیدکننده را سر در گم می کند. سعی نکنید هرچه اطلاعات و مطلب دارید، در یک صفحه قرار دهید! از فضاهای صفحه بهترین استفاده را ببرید. اگر مطالب شما زیاد است آن را در صفحات مختلف به صورت مناسبی جای دهید.

۷. فرمت یکسان: سعی نکنید از ۲۰ فرمت مختلف برای نمایش محتوای وب سایت خود استفاده کنید! از رنگ، نوع فونت و اندازه متن یکسان در نمایش متون سایت استفاده نمایید.

۸) سر و صدا به راه نیندازید: از قرار دادن صداهای ناهنجار و آهنگ های عصبی کننده در وب سایت به شدت پرهیز کنید. بازدیدکننده ی وب سایت شما ممکن است فراموش کند برای چه چیزی به سایت شما آمده است!

۹) چراغ چشمک زن نباشید: وب سایت خود را به صورت چراغ های چشمک زن در نیاورید! روشن و خاموش شدن گرافیک در جای جای وب سایت تنها حواس کاربر را از موضوع اصلی سایت پرت می کند و ناخودآگاه چشم او را به این سو و آن سو می کشاند.

۱۰) ساخت صفحه ی اصلی وب سایت: صفحه ی اصلی وب سایت خود را به گونه ای طراحی کنید تا بازدیدکننده را برای کاوش در سایت تحریک نماید. عموماً شما برای جلب توجه بازدیدکننده فقط یک شانس دارید، برای این کار باید نکاتی را رعایت کنید:

  • صفحه ی اصلی وب سایت خود را با یک عنوان جذاب و منفعت گرا به همراه زیر عنوان مناسب آغاز کنید.
  • توصیف مناسبی برای وب سایت خود در صفحه ی اول بگنجانید.
  • لینک های وب سایت را در صفحه ی اول به گونه ای قرار دهید که خلاصه ای کلی از سایت شما را نشان دهد. می توانید لینک ها را به سرفصل ها تبدیل کنید و توضیح مختصری درباره آنها بنویسید. حداقل برای صفحات بسیار مهم وب سایت خود، لینک هایی را در صفحه اول قرار دهید.

۱۱) فقط اطلاعات: هیچکس برای تعریف و تمجید از ظاهر و گرافیک سایت، به وب سایت شما نمی آید. مردم به وب سایت شما می آیند چون به دنبال چیزی هستند به نام اطلاعات!

۱۲) طول خطوط: یکی از نکاتی که در هنگام طراحی وب سایت باید به آن توجه داشته باشید، طول خطوط است. طول بهینه برای یک خط به گونه ای که در خواندن و چاپ هم مشکل نداشته باشد، ۱۲ تا ۱۶ کلمه یا ۶۰ تا ۷۰ حرف است. برای متن هایی که با قلم درشت تر نوشته می شوند، این تعداد حرف و کلمه باید کمتر باشد. اگر طول یک خط زیاد باشد خواننده مجبور خواهد شد برای پیدا کردن ابتدای خط بعدی، وقت صرف کند. البته طول بسیار کم خطوط یا پاراگراف ها هم ناشیانه و ناهنجار است.

۱۳) صفحه ی نبرد: استفاده از تاکید در جملات یک جزء بسیار مهم و جدایی ناپذیر طراحی و حروف چینی متون وب سایت شما است. اگر این نکته را رعایت نکنید، همه ی جملات و کلمات وزن و ارزش یکسانی پیدا می کنند و متن شما شبیه صحنه ی نبرد شده و برای خواندن دشوار می شود!

۱۴) فرمت های گرافیکی مناسب: در ساخت گرافیک و تصاویر وب سایت می توانید از فرمت های مختلف گرافیکی استفاده کنید. همانگونه که می دانید پرکاربردترین فرمت های گرافیکی مورد استفاده در اینترنت به خاطر حجم فایلی کم، فرمت های gif و jpg هستند. اما استفاده صحیح از این فرمت ها بسیار مهم است. اگر تصاویر شما دارای تعداد رنگ کم – کمتر از ۶۴ رنگ – باشد استفاده از فرمت gif بسیار مناسب است. فرمت jpg برای تصاویر دارای رنگ های زیاد است. همچنین اگر می خواهید متن را با گرافیک تلفیق کنید بهتر است از فرمت jpg استفاده کنید زیرا وضوح متن در این فرمت بهتر است.

۱۵) رازهای صفحات سفارش!: آیا می دانید در صفحه ی سفارش چه نکاتی را باید رعایت کنید؟ فرض کنید بازدیدکننده تصمیم گرفته از وب سایت شما خرید کند. اگر شما نکات زیر را رعایت کنید، بازدیدکننده به خرید کالا از وب سایت شما تشویق می شود و با کمال میل کالای شما را خریداری می کند:

  • تصویر کالا را به صورت واضح در صفحه ی سفارش قرار دهید.
  • مزایای کالا را در صفحه ی سفارش لیست کنید.
  • پاداش ها یا کالاهای رایگان را که می خواهید به او بدهید، ذکر کنید.
  • هر تخفیف یا جایزه ای که برای او در نظر گرفته اید، نمایش دهید.
  • در صفحه ی سفارش هیچ لینکی را به خارج از وب سایت خود قرار ندهید.
  • چند کالای وابسته را که فکر می کنید ممکن است برای وی جذاب باشد، نمایش دهید.

۱۶) اندازه فونت: اندازه ی کلمات در متن باید به گونه ای باشد که آن متن به سادگی و بدون تلاش اضافه قابل خواندن باشد. بسیاری از مردم دوست ندارند برای خواندن متن هایی که با فونت ریز نوشته شده اند، به خود دردسر دهند.

۱۷) نوع فونت: در انتخاب نوع فونت دقت کنید. هر فونتی را صرفاً به خاطر زیبایی انتخاب نکنید.

۱۸) کاربرد رنگ ها: در نکات قبلی بیان شد که رنگ وب سایت می تواند بیان کننده ی زمینه ی فعالیت سایت باشد. رنگ این قدرت را دارد که به بیننده حس گرسنگی، سرما، گرما، هیجان، شادی، غم و… بدهد. در زیر مختصری از احساسات وابسته به رنگ ها بیان شده است:

  • رنگ قرمز: گرما، عشق، عصبانیت، خطر، شور و هیجان
  • رنگ نارنجی: خوشی، بشاشیت، هزینه ی کم
  • رنگ زرد: جلب توجه، راحتی، سر زندگی، ترس
  • رنگ آبی: حرفه ای بودن، وفاداری، افتخار، ملالت
  • رنگ سبز: دوام، خوش بینی، قابل اطمینان بودن، محیطی، مجلل، پول، سرمایه
  • رنگ ارغوانی: قدرت، سلطنت، برازندگی، مصنوعی
  • خاکستری: محافظه کاری، سنت گرایی، هوشمندی، جدیت، کندی، غیر جذاب
  • رنگ قهوه ای: ریلکس، مطمئن، غیر جدی، خاکی
  • رنگ مشکی: وقار، دل فریبی، تشریفاتی، استحکام، خلاف قانون، فساد، ناخوشی
  • رنگ سفید: پاکی، خلوص، تازگی، صلح، سادگی، تجرد
  • رنگ صورتی: رمانتیک، جذابیت، شیرینی، ملایمت، لطافت، زنانه

نکته: ممکن است معنی این رنگ ها در بعضی کشورها بنابر آداب و فرهنگ آن کشور متفاوت باشد.

۱۹) محل لینک ها: یکی از نکاتی که باید در صفحه ی اصلی وب سایت خود رعایت کنید، این است که به وب سایت های دیگر لینک ندهید مگر زمانی که آن سایت ها هم از آن شما باشد. اگر می خواهید در یک برنامه ی تبادل لینک شرکت کنید بهتر است از یک صفحه ی جداگانه برای این کار و معرفی وب سایت های دیگر استفاده کنید.

۲۰) منوهای مزاحم: سعی کنید تا جایی که امکان دارد از Pop-up منوها در صفحه ی اصلی وب سایت خود استفاده نکنید. کمتر کسی پیدا می شود که علاقه ای به این منوهای ناخواسته و مزاحم داشته باشد و اکثر مردم به دنبال نرم افزارهایی می گردند که جلوی این مهمانان ناخوانده را بگیرد. البته شما در استفاده از این منوها کاملاً مختار هستید.

۲۱) خداحافظی: اگر صفحه ی اصلی وب سایت مخصوص کسب و کار اینترنتی شما فقط از یک تصویر بزرگ یا فقط یک فایل فلش تشکیل شده است، بهتر است با دنیای کسب و کارهای اینترنتی خداحافظی کنید!

۲۲) فضای سفید: در طراحی صفحات وب سایت دقت کنید که هر صفحه دارای فضای سفید رنگ زیادی باشد. فکر نکنید چون پهنای صفحه زیاد است، باید همه ی آن را پر کنید! از فضای خالی مناسب در بین بخش های صفحات استفاده کنید. گرافیک و بنرهای تبلیغاتی را در جاهای مناسب قرار دهید و خلاصه اینکه کاربر را دستپاچه نکنید.

۲۳) لینک های آبی رنگ: ترجیحاً لینک های خود را با رنگ آبی نمایش دهید. استفاده از رنگ آبی در لینک ها برای کاربران کاملاً شناخته شده است. اما استفاده از سایر رنگ ها باعث می شود کاربر برای یافتن لینک سعی و تلاش زیادی کند.

۲۴) رنگ های تیره: بسیاری از وب سایت ها از جمله سایت های بازی از زمینه سیاه و متن سفید استفاده می کنند. این ترکیب رنگ پس از مدت کوتاهی روی چشم اثر نامطلوبی گذاشته و چشم را خسته می کند. این ترکیب رنگ برای وب سایت های کسب و کار به هیچ وجه توصیه نمی شود.

۲۵) استفاده از جاوا: با استفاده از جاوا (Java) می توان کارهای زیبایی از جمله منوها یا افکت های مختلف در وب سایت قرار داد. اما بعضی از مردم علاقه ی چندانی به جاوا ندارند و در تنظیمات مرورگر خود آن را غیر فعال می کنند. همچنین بعضی از مرورگرها از آن پشتیبانی نمی کنند. اگر دوست دارید از این گونه قابلیت های جاوا استفاده کنید، بهتر است اولاً استفاده از آن را به حداقل برسانید و ثانیاً راه دیگری نیز برای حرکت در بین صفحات قرار دهید.

۲۶) تصویر پس زمینه: استفاده از تصویر پس زمینه یکی از کارهای اشتباهی است که نشان دهنده ی غیر حرفه ای بودن یک وب سایت است. این کار اشکالات متعددی دارد، از جمله: افزایش حجم صفحه و در نتیجه افزایش زمان بارگذاری سایت، ناخوانا شدن بعضی از متون و پرت کردن حواس کاربر از محتوای اصلی. استفاده از تصویر پس زمینه فقط زمانی مفید است که اولاً این تصویر دارای حجم بسیار کمی باشد و در ثانی با هدف کم کردن نور مانیتور و کاهش شدت روشنایی آن استفاده شده باشد.

۲۷) تغییر ظاهر وب سایت: تغییر ظاهر سایت یکی از نکات مهمی است که باید همواره مد نظر شما باشد. یک ظاهر زیبا از نظر شما، ممکن است برای دیگری بسیار ناخوشایند باشد. از آنجایی که طراحی سایت یک کار سلیقه ای است، چندین بار آن را امتحان کنید تا نظر اکثر بازدیدکنندگان را جلب کند. حتماً نظرات بازدیدکنندگان را درباره ی ظاهر وب سایت بپرسید و به آنها اهمیت دهید.

۲۸) بهینه سازی صفحات: یکی از کارهایی که باید بعد از طراحی سایت انجام دهید، بهینه کردن کد HTML است. معمولاً در هنگام طراحی صفحه مقداری فضای خالی و کدهای غیر ضروری ایجاد می شود که با نرم افزارهای بهینه سازی HTML حذف می شوند و این کار باعث کاهش حجم فایل ها و افزایش سرعت بارگذاری صفحه می شود.

۲۹) استفاده از فریم: در طراحی سایت استفاده از فریم را فراموش کنید. یکی از چیزهایی که اکثر کاربران اینترنت را ناراحت می کند همین فریم ها است. هر چند ممکن است استفاده از فریم، کار طراحی را بسیار ساده کند ولی یک نمای غیر حرفه ای به کار شما می دهد. هیچ کس علاقه ای به میله های متحرک (Scroll Bars) که به صورت افقی و عمودی در وسط صفحه قرار می گیرند، ندارد!

۳۰) شمارنده های گرافیکی: از شمارنده های گرافیکی در طراحی وب سایت کسب و کار خود استفاده نکنید، به عنوان مثال: «تعداد بازدید تاکنون: ۱۴۱۷۰۰۰». بعضی اوقات بهتر است آمارهای وب سایت را برای خود نگه دارید و آنها را خودتان تحلیل کنید.

۳۱) بفرمایید تو!: از عبارت «برای ورود اینجا کلیک کنید» یا مانند آن استفاده نکنید. این کار فقط وقت کاربر را هدر می دهد.

۳۲) در دست طراحی: از صفحاتی با عنوان «در دست طراحی» یا «Under Construction» در وب سایت خود به هیچ وجه استفاده نکنید. اگر بخش مورد نظر را هنوز کامل نکرده اید، آن را در دسترس قرار ندهید.

۳۳) لوگوی وب سایت: در طراحی صفحات، لوگوی وب سایت خود را در بالای تمامی صفحات سایت قرار دهید؛ با این کار برند خود را بهتر به دیگران معرفی می کنید.

۳۴) جای لینک به اطلاعات مهم: قسمت بالای صفحات سایت را برای لینک دادن به مهم ترین محتویات و اطلاعات خود نگه دارید. فراموش نکنید جای محتوای مهم همیشه در بالاست!

۳۵) زیر خط: از زیر خط (underline) فقط برای لینک ها استفاده کنید. مردم متون دارای زیر خط را برای لینک ها می شناسند و هنگامی که از زیر خط برای متن های غیر لینکی استفاده می کنید، بازدیدکنندگان آن را با لینک اشتباه می گیرند و سعی می کنند روی آن کلیک کنند. اما موفق نمی شوند و این کار آنها را آشفته و ناراحت می سازد.

۳۶) نوع فایل: وقتی به یک فایل غیر HTML مانند Excel – Word – PDF یا غیره لینک می دهید، بهتر است نوع فایل آن را مشخص کنید. پیشنهاد می دهیم یک آیکون کوچک از آن نرم افزار را در کنار لینک قرار دهید.

۳۷) سادگی: وب سایت خود را از لحاظ طراحی خیلی پیچیده نکنید. سادگی باعث می شود هم سریع تر نتیجه بگیرید و هم مشتریان شما راحت تر به مقصود برسند. سادگی یک وب سایت حرفه ای بیشتر از یک سایت غیر حرفه ای است!

۳۸) استفاده از CSS: در هنگام طراحی وب سایت از CSS حتماً استفاده کنید. این کار باعث حذف قسمت های تکراری و غیر لازم مانند تکرار مشخصات فونت ها می شود. چنین Tagهایی حدود ۵ تا ۷ درصد از متن هر صفحه را در بر می گیرد. تصور کنید اگر وب سایت شما دارای ۱۰۰ صفحه باشد، چه میزان از پهنای باند به صورت غیر ضروری مصرف می شود!

۳۹) صفحه ی جدید: زمانی که به یک وب سایت دیگر لینک می دهید، آن را در یک صفحه ی جدید باز کنید (Target _blank). فراموش نکنید که دیده شدن وب سایت شما از هر سایتی مهم تر است!

۴۰) فاصله بین تصاویر: همواره بین تصاویری که به کاربر نشان می دهید، اندکی فاصله قرار دهید. این کار را می توانید با استفاده از مقداردهی به خصیصه های VSPACE و HSPACE مربوط به تصاویر انجام دهید.

۴۱) شرح لینک: برای لینک های وب سایت خود یک شرح مختصر بنویسید. این شرح در هنگام حرکت نشانگر ماوس روی لینک شما نمایش داده می شود. برای این کار از خصیصه ی Title مربوط به لینک ها استفاده کنید.

۴۲) یک شرط استفاده از فلش در صفحه ی اصلی: اگر در صفحه ی اول سایت خود از فلش (Flash) استفاده می کنید، این انتخاب را به کاربر بدهید که بتواند بدون انتظار برای بارگذاری فایل فلش و اجرای انیمیشن وارد سایت شود. پس لینک Skip intro را در خارج از انیمیشن فلش قرار دهید.

ساختن وب سایت های تجاری به منظور کسب و کار، به سادگی ساختن سایت های زیبا نیست! زیبایی یک سایت به ندرت باعث افزایش فروش می گردد.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «۴۲ نکته مهم در طراحی وب سایت مخصوص کسب و کار»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب کارآفرینی در کسب و کار اینترنتی، نوشته ی دکتر محمود احمدپور داریانی و مهندس اشکان فرخ حیاتی از انتشارات محراب قلم، منتشر شده در آبان ۱۳۸۶ با شابک ۲-۷۳۳-۳۲۳-۹۶۴-۹۷۸ در کنار مصاحبه با واحد فنی و پشتیبانی پورتال یو سی (شما می توانید) به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. بخش های الزامی با * مشخص شده اند. *

*

x

پیشنهاد یو سی برای مطالعه

بررسی رازهای میلیونرهای خود ساخته از نگاه برایان تریسی

بررسی رازهای میلیونرهای خود ساخته از نگاه برایان تریسی

برایان تریسی (Brian Tracy) در سال ۲۰۰۷ و در سمینار Secrets of ...