استراتژی های شروع کسب و کار از نگاه برایان تریسی

برایان تریسی می پرسد: «چگونه می توانید کسب و کارتان را با پول کم یا بدون هیچ پولی با استفاده از اثر مرکب شروع کنید؟»

قبلاً دلم به حال خودم می سوخت؛ چون سابقه ی کمی داشتم و پول هم نداشتم. بعدها فهمیدم همه اول، بی پول هستند. در واقع، خیلی از آدم های موفق در طول زندگی شان بی پول می شوند یا به مرز بی پولی می رسند. نگذارید این باعث عقب ماندن تان شود.

یادتان باشد رهبران همیشه تمایل به انجام کاری دارند که به آن می گویند: «کارِ گِل». آنها می خواهند خدمات سطح پایین را هم انجام دهند. دوست دارند آستین ها را بالا بزنند و در کار شیرجه بروند. هیچ وقت در مورد خودشان فکر نمی کنند برای انجام کاری خیلی خوب هستند. افراد بسیاری هستند که موقعیت کسب درآمد جانبی در اختیارشان قرار می گیرد، ولی آن را رد می کنند؛ چون فکر می کنند برای انجام این گونه کارها، زیادی خوب هستند! ولی آنهایی که الان فکر می کنند خیلی خوب هستند، در آینده، بازنشستگان فقیری خواهند بود. رهبران موفق تمایل دارند به بالا زدن آستین ها و وارد شدن در کارها.

امن ترین راهکار راه اندازی کسب و کار، شروع کار با محصولی قابل قبول است تا بتوانید پیشرفت کنید. در واقع به جای تلاش برای اختراع یک کسب و کار به کلی متفاوت یا صنعتی جدید، با کاری شروع کنید که افرادی از قبل در حال انجام دادنش بودند و مردمی از قبل آن را می خریدند و استفاده می کردند و راهی پیدا کنید که آن را ارتقاء دهید.

چهار استراتژی هست که می توانید برای یافتن محصولات یا خدمات جدید به کار ببندید و کسب و کارتان را شروع کنید. در این مقاله شما می توانید با این استراتژی ها آشنا شوید.

اولین استراتژی، پیدا کردن محصول یا خدمات جدید در زمینه ی مورد نظرتان است. شاید ایده ای میلیون دلاری در ذهن داشته باشید. خیلی ها ایده ای برای یک محصول یا خدمات داشتند که مدام فکرشان را به خودشان مشغول می کرد و آنها هم کنارش می زدند یا آن را نادیده می گرفتند. گفته می شود هر فرد در سال، چهار ایده دارد که به کار مربوط می شود و یکی از آن ایده ها (اگر دنبالش کند) می تواند ثروتمندشان کند. بنابراین به مهارت ها و زمینه ی مورد نظرتان نگاه کنید. به ذهن تان بنگرید. به ایده هایتان بنگرید.

دومین استراتژی این است که محصول یا خدمات جدیدی را موقع سفر پیدا کنید. چشمان تان را رو به موقعیت ها باز کنید. یکی از دوستانم که الان میلیاردر است، ثروتش را با سفر به شرق بدست آورد. آنجا نوع منحصر به فردی از آب پرتقال دید که به پرتقال جولیوس معروف بود و بعد، حقوق انحصاری فروش آن را در غرب گرفت. از آنجا هم کار را به رستوران ها، مشاوره ی املاک و آپارتمان توسعه داد. از همان تجارت آب پرتقال جولیوس، جریان نقدینگی بالایی راه انداخت که از او یک میلیاردر ساخت.

بعضی وقت ها فقط پیدا کردن محصول یا خدماتی می تواند باعث ثروتمند شدن تان شود که در جایی دیگر بازار خوبی دارد و به بازار شما وارد نشده است. وقتی یک محصول یا خدمات جدید پیدا می کنید، یادتان باشد حق فروش انحصاری آن محصول یا خدمات را در بازار خودتان بگیرید. بعضی وقت ها این حقوق و امتیازها در صورت تقاضا، موجود خواهند بود.

البته یک نکته ی بسیار مهم در اینجا وجود دارد: «قبل از اینکه محصول یا خدماتی را به بازارتان بیاورید، کاملاً مطمئن شوید فروش آن در بازار خودش خوب است. خیلی ها محصولات را بیرون از بازارشان تبلیغ می کنند، چون در بازار خودشان نمی فروشند. بنابراین مطمئن شوید آن محصول در بازارهای دیگر هم فروش دارد.»

استراتژی سوم، باز نگه داشتن چشم ها و گوش ها برای هر موقعیت کسب و کاری است که دور و بَرتان اتفاق می افتد. روندی پولساز ایجاد کنید. یکی از دوستانم با تاسیس یک مغازه روبروی یک مرکز تجاری که در حال توسعه بود، خیلی موفق شد. ترافیک آن مرکز، آن فضای بازرگانی را به شدت ارزشمند کرد. بنابراین از آنچه دور و برتان اتفاق می افتد، با خبر باشید.

استراتژی چهارم این است؛ یادتان باشد فقط در بازاریابی و فروش چیزی موفق خواهید بود که به آن باور دارید، خودتان از آن استفاده می کنید و به بهترین دوست تان هم استفاده از آن را توصیه می کنید.

اغلب اشخاصی را دیده ام که این اشتباه بزرگ را مرتکب می شوند که محصول یا خدماتی را می فروشند که نه خودشان از آن استفاده می کنند و نه به کسی استفاده از آن را توصیه می کنند؛ و با وجودی که خودشان آن را نمی خرند، فکر می کنند مردم این کار را خواهند کرد. بنابراین یادتان باشد باید واقعاً و واقعاً به محصول باور داشته باشید. باید نسبت به آن محصول هیجان داشته باشید. باید کاملاً باور داشته باشید که این محصول می تواند کیفیت زندگی یا کار شخصی دیگر را بالا ببرد و بعد، برای صحبت در موردش مشتاق باشید.

از کم شروع کنید.

برایان تریسی می گوید: «بعضی افراد فکر می کنند با خطر کردن روی تمام پس اندازشان در ابتدای کار می توانند سریع تر موفق شوند. اما شما باید از کوچک و کم شروع کنید و بر اساس جریان نقدینگی تان که از کارهای موفق قبلی بدست آمده، کارتان را گسترش دهید.»

می دانیم به خاطر وجود عوامل مختلف، 80 تا 90 درصد از کسب و کارهای جدید در سه سال اول کارشان شکست می خورند. یکی از این عوامل، صلاحیت نداشتن مدیریتی است. علت، ناتوانی در فروش محصولات یا ناتوانی در کنترل هزینه ها یا هر دوی این موارد است. دلیل اصلی دیگر شکست، ارائه ی محصول نادرست، به قیمتی نادرست، به بازاری نادرست، در زمانی نادرست یا ترکیبی از این موارد است؛ که در این حالت، حتی بهترین تلاش های بازاریابی و کنترل هزینه ها هم نمی توانند کمک تان کنند.

دقیقاً تعیین کنید چه چیزی در محصول یا خدمات تان خاص و متفاوت است که می تواند باعث شود مردم در رقابت با محصولات و خدمات مشابه، این محصول را بخرند. تمام بازاریابی و فروش تان را حول این پیشنهاد منحصر به فرد شکل دهید.

فرمول موفقیت در کسب و کار

  1. هدف خاصی تعیین کنید و آن را مثل واقعیت، تصویرسازی نمایید. تصویر هدف تان را روی پرده ی ذهن تان بارها و بارها همانطور که دیده بودید، به نمایش بگذارید.
  2. دنبال مشکلی باشید که بتوانید با محصول یا خدمات تان که کیفیت و ارزش خوبی دارد، حلش کنید. تمامی کسب و کارهای موفق بر اساس محصولات یا خدماتی هستند که کیفیت بالا و ارزش خوبی دارند.
  3. از کوچک شروع کنید و اصول کسب و کارتان را بطور کامل یاد بگیرید. صبور باشید. یکی از بهترین راه های تاسیس یک کسب و کار، هموارسازی راه است. یعنی با پول کمی شروع کنید و به جای اینکه سرمایه گذاری بیرونی داشته باشید، از دوستان و خانواده قرض بگیرید و… با پولی که بدست می آورید، کسب و کارتان را توسعه دهید.
  4. هر حرکت اصلی را قبل از سرمایه گذاری، امتحان کنید. به سمت کسب و کار جدید شیرجه نروید! با دقت جلو بروید. قدم به قدم.
  5. همچنان که جلو می روید، بر اساس موفقیت هایتان و سودی که در می آورید، کارتان را توسعه دهید. در واقع، کسب و کارتان را با پولی توسعه دهید که در همان کسب و کار بدست آورده اید، نه بر اساس سرمایه گذاری که قرض کرده اید.
  6. با دقت افرادی را انتخاب کنید که در توسعه و رشد کمک کنند. بزرگترین اشتباه این است که افراد نامناسب را برای همکاری انتخاب کنید. بنابراین در گزینش افرادی که قصد دارید در کسب و کارتان با آنها کار کنید، خیلی دقت کنید.
  7. از اهرم مالی استفاده کنید. اهرم مالی، قرض گرفتن و اعتبارات بانکی است که در جریان نقدینگی ناشی از کسب و کار موفق تان به دست می آید.

به هر حال یادتان باشد که اغلب کسب و کارها به خاطر کفایت نداشتن مدیریت شکست می خورند. بنابراین وقت بگذارید برای یاد گرفتن آنچه که نیاز دارید بدانید تا موفق شوید. صبور باشید.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «استراتژی های شروع کسب و کار از نگاه برایان تریسی»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا