نحوه محاسبه سود کسب و کار

تبلیغات

هنگامی که صاحب کسب و کاری هستید، سود پادشاه است! تعیین دقیق سود کسب و کار، به شما کمک می کند تا در مورد چگونگی قیمت گذاری محصولات و خدمات، پرداخت به کارکنان و… تصمیم گیری کنید و از سلامت مالی مجموعه تان مطمئن باشید.

اکثر کسب و کارها حسابدار دارند؛ حالا اگر شما در ابتدای راه هستید یا می خواهید سر از کار حسابدارهایتان در آوردید، شما می توانید با ما همراه باشید.

حسابداران در اولین گام برای خود یک دوره زمانی به نام دوره مالی یا دوره حسابداری مشخص می کنند. این دوره مالی می تواند یک ماه، سه ماه، یکسال و… باشد. در طی یک دوره مالی، مجموع درآمدها منهای هزینه ها، سود کسب و کار را می سازد. محاسبه سود با کمی جزئیات، به همین سادگی است.

محاسبه سود یا زیان

۱) ابتدا ارزش کل پول های دریافت شده از مشتریان تان (درآمد) را محاسبه کنید. برای پیدا کردن سود کسب و کار شما باید همه پول های کسب شده در یک دوره مالی را جمع بزنید. این پول ها می توانند از منابع مختلف مانند فروش یا خدمات ارائه شده، حق عضویت دریافت شده یا در مورد سازمان های دولتی مالیات و… باشد.
برای مثال فرض کنید ما در ماه مهر ۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال کتاب فروخته ایم و ۷,۰۰۰,۰۰۰ ریال بابت حق التالیف دریافت کرده ایم. بنابراین کل درآمد عبارت است از: ۲۷,۰۰۰,۰۰۰ = ۷,۰۰۰,۰۰۰ + ۲۰,۰۰۰,۰۰۰

۲) کل هزینه های کسب و کار خود را برای دوره مالی مورد نظر محاسبه کنید. بطورکلی هزینه، پولی می باشد که برای کسب درآمد صرف شده است. برای مثال، راننده های تاکسی برای کسب درآمد نیاز به پرداخت هزینه سوخت (بنزین، گاز) دارند. هزینه های کسب و کار بسته به نوع عملیات شرکت متنوع می باشند.
فرض کنید ما در ماه مهر برای چاپ کتاب ۱۱,۵۰۰,۰۰۰ ریال پرداخت کرده ایم.

۳) زمانی که شما ارزش صحیح کل درآمد و هزینه کسب و کار خود را بدست آورید، محاسبه سود کاری ندارد. برای پیدا کردن سود کافی است هزینه های خود را از درآمدها کم نمایید.
صاحبان کسب و کار ممکن است بخواهند دوباره این سود را در کسب و کار خود سرمایه گذاری کنند یا آن را برداشت نمایند.
در مثال ساده مان، هزینه را از درآمدها کسر می کنیم تا ۱۵,۵۰۰,۰۰۰ = ۱۱,۵۰۰,۰۰۰ – ۲۷,۰۰۰,۰۰۰ سود مشخص شود. ما می توانیم این سود را برای خرید یک ماشین چاپ و نشر جدید استفاده کنیم و با افزایش چاپ کتاب، در بلندمدت درآمد و سود بیشتری کسب نماییم.

۴) توجه داشته باشید تنها زمانی که مجموع درآمدها از هزینه ها بیشتر باشد، سود بدست آورده ایم؛ در غیر این صورت، اگر هزینه ها از درآمدها بزرگتر باشند، نتیجه عملیات دوره مالی به زیان ختم شده است. اگر کسب و کارتان به زیان رسید، بدان معنی است که شما پول زیادی برای کسب درآمد خرج کرده اید اما به آن میزان یا بیشتر درآمد نداشته اید. این اتفاق در آغاز راه اندازی کسب و کار، اجتناب ناپذیر است و از دست دادن پول یا زیان، حتماً به این معنا نیست که شرایط کسب و کارتان وخیم می باشد. بطور معمول در ابتدای راه هزینه هایی مانند خرید دفاتر، ایجاد نام تجاری، دریافت وام و… می توانند منجر به زیان شوند. نتیجه عملیات شرکت آمازون برای نه سال (۱۹۹۴ – ۲۰۰۳) زیان بود تا دوره سودآوری خود را شروع کرد. البته همه زیان ها به این شکل توجیه نمی شوند و همین طور همه ی کسب و کارها با زیان شروع نمی شوند و می توانند از همان ابتدا سودآور باشند.

تمامی شرکت ها صورتحسابی به نام صورت سود و زیان تهیه می کنند که منابع درآمد و جزئیات هزینه را نشان می دهد. الان می خواهیم گام به گام با صورت سود و زیان آشنا شویم.

صورت سود و زیان

۱) صورت سود و زیان با فروش خالص شروع می شود. فروش خالص عبارت است از ارزش ریالی کالاهای فروش رفته منهای تخفیفات، کالاهای گم شده یا آسیب دیده و کالای مسترد (برگشت) شده.
برای مثال یک تولیدی کفش در فصل بهار ۳,۵۰۰,۰۰۰ ریال کفش فروخته و ۲۰۰,۰۰۰ ریال تخفیف نیز به مشتریان خود داده است. بنابراین فروش خالص ۳,۳۰۰,۰۰۰ = ۲۰۰,۰۰۰ – ۳,۵۰۰,۰۰۰ می باشد.

۲) شخصی ۱۰ عدد خودکار به ارزش ۱۰,۰۰۰ ریال خریداری می کند و آنها را ۱۵,۰۰۰ ریال می فروشد. در اینجا به ۱۵,۰۰۰ ریال فروش و به ۱۰,۰۰۰ ریال بهای تمام شده کالای فروش رفته گفته می شود. به عبارتی برای آنکه محصولی را بفروشیم، یا آن را می سازیم و یا آن محصول را ارزان تر می خریم. در گام دوم تهیه صورت سود و زیان، بهای تمام شده کالای فروش رفته از فروش خالص کم می شود. جالب است بدانید که اگر محصول را می سازید، بهای تمام شده آن شامل هزینه های مستقیم ساخت مانند مواد اولیه و حقوق نیروی کار خط تولید می باشد.
در ادامه مثال تولیدی کفش، این شرکت ۵۰۰,۰۰۰ ریال برای خرید پارچه و لاستیک و ۲۰۰,۰۰۰ ریال بابت حقوق کارگران دوزنده پرداخت کرد. در این صورت سود ناخالص عبارت است از: ۲,۶۰۰,۰۰۰ = ۷۰۰,۰۰۰ – ۳,۳۰۰,۰۰۰

۳) سود ناخالص چیست؟ هزینه های کسب و کار محدود به ساخت یا خرید محصول نمی باشد. بلکه هزینه های دیگری مانند اجاره، تبلیغات و… هنوز باقی مانده اند. به این هزینه ها، هزینه های عملیاتی گفته می شود و باید از سود ناخالص کسر شوند.
فرض کنید تولیدی کفش برای فصل بهار ۱۰۰,۰۰۰ ریال اجاره، ۲۰,۰۰۰ ریال بابت قبوض آب و برق و ۳۰,۰۰۰ ریال بابت تبلیغ پرداخت کرده است. مجموع هزینه های عملیاتی ۱۵۰,۰۰۰ ریال می شود که از سود ناخالص کم می کنیم: ۲,۴۵۰,۰۰۰ = ۱۵۰,۰۰۰ – ۲,۶۰۰,۰۰۰

۴) به ۲,۴۵۰,۰۰۰ ریال سود قبل از کسر مالیات گفته می شود. این را بدانید که اگر نتیجه عملیات یکسال شرکت به سود ختم شود باید بر اساس قوانین هر کشور، درصدی از آن را به عنوان مالیات پرداخت کند. پس از کسر مالیات، به سود خالص رسیده اید.

اطلاعات حسابداری و مالی به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا موقعیت خود را بشناسند و بدانند که در کدام جهت حرکت می کنند. صورت حساب سود و زیان یکی از گزارش های مالی است که سودآور یا زیان آور بودن کسب و کار در یک دوره مالی را نشان می دهد.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «نحوه محاسبه سود کسب و کار»، نتیجه ی نگارش جناب آقای حمیدرضا خداپرست (مولف کتاب اصول حسابداری ۱ از انتشارات دانشگاه افسری امام علی (ع)، منتشر شده در اسفند ۱۳۹۴ با شابک ۶-۲۸-۷۹۲۲-۶۰۰-۹۷۸) می باشد.

برچسب ها
تبلیغات

‫51 دیدگاه

  1. سلام. خسته نباشید. من سه ماه که شده بوتیک زنونه و بچگونه زدم ولی تا الان هر چی کار کردم پولا رو گذاشتم تو دخل و نمیدونم سودم چقده و فروشم چقده همین جوری میرم و میام هیچی حالیم نمیشه ممنون میشم اگه توضیح بدین چجوری کار کنم. یه نفر مغازه داره بهم گفت تو هر چی کار کردی رو بزار تو بانک تا اینکه سرمایه اولیت که ۲۰ میلیون تومن هست رو در بیاری بعد سودتو حساب کن اخر… خب من ممکنه وسط ماه جنس بخرم دوباره بازم سرمایم زیادتر میشه پس من کی میتونم سودمو بدست بیارم؟؟؟

  2. من میخواهم کارهای حسابداری ه موسسه ی اموزشی رو انجام بدم نمیدونم از کجا شروع کنم میشه راهنمایی کنید
    آموزشگاه ریاضی هست

    1. سلام
      پاسخ شما به موارد مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، میزان آشنایی شما با حسابداری، آیا آموزشگاه تازه تاسیس شده است و شروع فعالیت آن هست یا خیر، و یا اینکه شروع سال مالی آن می باشد یا اینکه شما ادامه کار حسابدار قبلی را در وسط یک دوره مالی انجام می دهید؟
      بسته به پاسخ هر یک از موارد فوق، نحوه عمل شما متفاوت خواهد بود.

  3. سلام
    من میخام تهیه غذای خانگی بزنم و بعض از غذاهای جدید را وارد منو‌ کنم. ولی نمیدونم قیمت غذارو چطوری و با چند درصد سود حساب کنم یعنی قیمت موادی که استفاده کردم و اینکه چقد بکشم روشو نمیدونم راهنمایی میفرمایین

  4. سلام
    من یک گوشی میخام بخرم با تخفیف ۴۲۰هزار تومن شده که ۲۲ درصد تخفیف خورده قیمت اصلی و کل چقدره؟؟؟؟
    لطفا پاسخ بدین
    مرسی

  5. سلام و خدا قوت
    بنده پس از مدتی با شریکم دچار مشکل سیستم حسابداری شدیم. متاسفانه برنامه ی حسابداری کلاً پاک شد و بکاپ هم نتوانستیم بگیریم. الان بخواهیم سودمان را حساب کنیم به چه صورت است
    در ضمن از روز اول دفتر فروش روزانه داشتیم.
    ایا میشه اینجوری حساب کرد:
    اجناس مغازه رو به قیمت خرید روز حساب کنیم
    برداشتی هر کی ام مشخص هست کسر کنیم از سهمش
    هزینه ها مثل اب و برق و تلفن و گاز و باربری هم یادداشت شده
    ایا این درست است. ممنون میشم راهنمایی کنید

  6. سلام
    می خواستم بدانم ویلایی که می خریم ۷۰ میلیون نقد قیمت اقساطی اش را چگونه محاسبه کنیم؟
    ممنون

  7. سلام. ببخشید یکی از دوستان من به همراه شریکش یک شرکت لبنیاتی کوچیک زدن الان بعد از ۲/۵ میخواهند حساب کتاب کنند و بدانند که شراکتشان چگونه است چقدر سود کردند و هر کدوم چقدر سهم شان می شود چه طوری باید حساب کنند؟ دوست من ۱۶۰ ملیون خرج شرکت کرده و شریکش هم ۲۰ میلیون خرج شرکت کرده و البته تمامی شیرهای شرکت را هم شریکش تامین کرده و تمام فروشی که داشتند ۵۶۰ میلیون بوده که همه پول را دوست من برداشته و دوست من هم ۷۰۰ میلیون بابت شیر و پول هایی که برداشته تاکنون پرداخته الان یک شرکت دارند و وسایل داخل آن که سرمایه میشه برایشان و هزینه هایی هم انجام دادن مثل پول کارگر و …… الان چگونه باید حساب کنند که بدانند شراکتشان چگونه است و هر کدوم چقدر سرمایه گذاری کردند؟ می خواهند بدانند که شرکت برایشان سودی هم تا کنون داشته یا همه ی سود ان خرج خود شرکت شده؟ لطفا راهنمایی کنید ممنونم.

    1. سلام
      با اطلاعاتی که ارسال نموده اید، نمی توان سود یا زیان را محاسبه کرد و باید جزئیات بسیاری مشخص و محاسبه شوند. به عنوان مثال هزینه های حمل و نقل، قبوض، دستمزد و بیمه، تبلیغات، استهلاک و… مشخص شوند، بهای تمام شده کالاها مشخص گردند؛ مالیات دو سال گذشته و احتمالاً جریمه آن مشخص شود و موارد دیگر.
      همچنین وسائل داخل شرکت شان، لزوماً سرمایه نیستند.
      دوست شما حتماً نیاز به یک حسابدار دارد و اگر طی ۲ سال گذشته، حسابدار نداشته اند، حتماً باید حسابدار با تجربه ای را استخدام کنند. در صورتی که تمایل دارند شخصاً حسابداری کسب و کارشان را انجام دهند، بهتر است کتاب اصول حسابداری ۱ تالیف حمیدرضا خداپرست از انتشارات دانشگاه افسری امام علی (ع) را مطالعه نمایند یا در دوره آنلاین آموزش حسابداری به زبان ساده ثبت کنند.

      1. متوجه هستم اما دوست من تمام هزینه هایی را که انجام دادند حساب کردند همه مواردی که شما گفتید را هزینه هایش را جمع بستند. یعنی تمام مبلغ ها روشنه که هر کدام چقدر خرج کردند و چه قدر درآمد از شرکت داشتند. فقط چیزی که نمی توانند خودشان انجام دهند اینکه چطوری اینها را همه را به هم وصل کنند؟ فقط کمکی که از شما می خواهم اینه که لطفا بگید چه طوری باید مبلغ ها را با هم جمع یا تفریق ببندند؟ شما گفتید که وسایل داخل شرکت لزوما سرمایه نیستند یعنی چی؟ پس وسایل داخل شرکت چی هستند؟؟

        1. سلام
          نکته مهم هم محاسبات هست.
          انجام محاسبات کار سختی نیست اما نکات خاص خود را دارد که نمی توان آنها را در یکی دو خط تشریح نمود.
          شاید راحت ترین و عامیانه ترین بیان، کسر هزینه ها از درآمدها باشد تا سود و زیان مشخص شود اما اینکار، عملیات صحیح نیست و نتیجه درست را مشخص نمی سازد.
          جزئیات بسیاری بسته به موضوع فعالیت، نوع پرداخت ها، هزینه ها، اموال و تجهیزات و… باید محاسبه شوند. بخصوص اگر مبحث مالیات هم مطرح باشد، برخی هزینه ها مورد قبول دارایی هستند و برخی خیر. به عنوان مثال شما ممکن است یک خودرو برای حمل و نقل بار در اختیار شرکت داشته باشید یا ماشین آلات خاصی داشته باشید که بر اساس استانداردهای حسابداری باید برای آنها استهلاک محاسبه شود که روی سود و زیان اثرگذار خواهند بود اما در ظاهر مبلغی را مشاهده نمی کنید که دریافت یا پرداخت شده باشد. بنابراین الان در محاسبات شما لحاظ نشده است.
          اگر نیاز به محاسبه اعداد دقیق دارید و می خواهید سهم هر یک از افراد در سرمایه و سود را مشخص نمایید، پیشنهاد من، استخدام حسابدار است. در صورتی که نمی خواهید فردی را با حقوق ماهانه استخدام کنید، اگر ساکن تهران هستید، می توانید با من در تماس باشید.
          اموال و دارایی ها نیز در صورتی سرمایه محسوب می شوند، که مالکیت آنها در اختیار خودتان یا شرکت باشد. اگر وام یا قرضی دریافت کرده و اموالی را خریداری کنید یا اینکه اموالی را نسیه خریداری نمایید، تا زمانی که بدهی تسویه نشده باشد، آن دارایی، سرمایه محسوب نمی شود.

  8. سلام یه سوال داشتم من و مادرم حقوق میگیرم و مادرم بابت اقساط بانکی ٣٢٠هزار تومان و من ١٢٠هزار تومان قرار بر این شده ماهی ٣۵٠تومان خسارت بگیریم این پول بین من و مادرم چطور محاسبه میشه ممنون میشم

    1. سلام
      توضیح شما مفهوم نیست. بین پرداخت اقساط و دریافت خسارت، چه وجه اشتراک یا ارتباطی وجود دارد؟

    2. سلام طبق اقساط وامتون اگر بخوایم درصد بگیریم سهم مادر شما از ۳۵۰ تومان مبلغ ۲۵۴۵۴۰ تومان و سهم شما ۹۵۴۵۴ تومان می باشد

  9. عرض سلام و ادب
    میخواستم بپرسم آیا می توان بر اساس اطلاعات صورتحساب سود و زیان چنانچه ثبت تعدادی از فروش روزانه از قلم افتاده باشد و یا فروش نقد کمتر از عدد واقعی ثبت شود و بعبارتی برداشت غیر قانونی از صندوق داشته باشیم، این موضوع را اثبات نمود و اگر چنین تحلیلی امکانپذیر نبود روش دیگری از نظر جنابعالی وجود دارد؟

    1. سلام
      بله یک حسابرس می تواند اینکار را به صورت تخمینی و با بررسی فاکتورهای خرید، اقلام موجود، صورتحساب بانک و… به همراه صورت های مالی انجام دهد و مشخص کند.

  10. سلام استاد ممنون از اطلاعات مفیدتان ۶ ماه با دوستی شراکتی مغازه ملزومات اشپزخانه باز کردیم سرمایه از من کار از ایشون. ولی بیشتر اوقات خودم هم هستم کمک میکنم حال وسیله ها ریز و درشت با ارقام متفاوت با ۳۵ درصد فروش حالا جمع کارکرد یک ماه باز با ۳۵ درصد میگیریم و سودمان را بر میداریم تازه متوجه شدم که راه حل برداشتمان درست نیست چون به جمع کارکرد یک ما همان همان ۳۵ درصد میزنیم و در اصل به سود هم درصد میخوره و این برداشت از سرمایه هم میشه توی ارقام بالا خیلی به ضرر منه ممنونم میشم از راهنمایتان

    1. سلام
      بهتر است یک سیستم حسابداری داشته باشید. چون این گونه مشکلات ادامه دار خواهند بود بخصوص در زمان محاسبات مالیاتی و…
      شما باید سرمایه را ثابت فرض کنید و سعی نمایید که بدون تغییر باقی بماند.
      میزان مبالغ پرداختی بابت خرید و هزینه ها را محاسبه نمایید و از درآمدهایتان کسر کنید و در صورتی که سود بدست آورده بودید با نسبت توافق شده بین خود تقسیم نمایید.
      ۳۵ درصد را نیز تنها باید یکبار و آن هم به مبالغ فروش تان اضافه نمایید.

      1. جناب خداپرست فعلاً امکان سیستم حسابداری رو نداریم ولی موقتن برای من سوال که وقتی ۳۵ درصد به اجناس میکشیم روش ایا وقت حساب سود در یک ماه همان ۳۵ درصد هست یا باید کمتر بزنیم حالا سوای خرج و مخارج. مثلان یک جنس ۱۰۰ هزار تومنی که سودش میشه ۳۵ تومن اگر ازش چهارتا بفروشم مجموع سودم میشه ۱۴۰ ولی وقتی سر ماه جمع میزنم میشه ۵۴۰ و درصد که میگیرم میشه ۱۷۵ اینجا ۳۵ تومن به ضرر منه و امکان اینو ندارم که یکی یکی قیمت خرید فاکتور اجناس ریز و درشت دربیارم و سود اصلی را حساب کنم ممنونم از شما استاد گرامی

        1. سلام
          متوجه نحوه محاسبه ۱۷۵ هزار نشدم. با این حال امیدوارم که توضیح زیر به شما کمک کند.
          شما محصولی که ۱۰۰ هزار تومان خریده اید را ۱۳۵ هزار تومان می فروشید. به عبارتی ۳۵ درصد به قیمت خرید اضافه می کنید.
          در صورتی که طی یک ماه ۴ فروش داشته باشید، درآمد ناخالص یا فروش ناخالص شما ۵۴۰ هزار تومان می شود. شاید بپرسید چرا ناخالص؟ چون باید هزینه هایتان را از این مبلغ دریافتی کسر کنید. هزینه هایی مانند بهای تمام شده کالای فروخته شده، هزینه های جاری و روزانه تان و…. مبلغی که پس از کسر این هزینه ها از ۵۴۰ هزار بدست می آورید، سود یا زیان شما را نشان می دهد.
          نکته مهمی که در کار شما وجود دارد، این است که شما لزوماً ۳۵ درصد روی هر جنس اضافه نمی کنید. چون احتمالاً با قیمت روز بازار فروش خود را انجام می دهید نه به قیمت خرید فاکتورتان. با این حال برای محاسبه دقیق سود، باید قیمت خرید فاکتورهایتان را نیز بررسی نمایید.
          فراموش نکنید شما نباید به ۵۴۰ هزار تومان درصدی اضافه یا کسر نمایید.
          در پایان توصیه می کنم در صورتی که تمایل دارید شخصاً حسابداری کسب و کارتان را انجام دهید، بهتر است کتاب اصول حسابداری ۱ تالیف حمیدرضا خداپرست از انتشارات دانشگاه افسری امام علی (ع) را مطالعه نمایید یا در دوره آنلاین آموزش حسابداری به زبان ساده ثبت کنید.

  11. سلام. من با همین روشی که گفتین سود شرکتم رو دست اوردم. منتها در آخر علاوه بر سودی که گفتین بعنوان دارائی چند وسیله اداری و مقداری جنس در انبار دارم. میخواستم بدونم تکلیف جنس های داخل انبار چیه؟ ایا دارایی من است؟
    دوم اینکه سودی که در فاکتور خرید اخذ می کنیم چی می شود و چطوری باید محاسبه شود؟

  12. سلام خسته نباشید. من در یک کارگاه تولیدی با شخصی، شریک هستم و حالا می خواهیم جدا شویم. سود کارمون و محاسبه کردیم ولی تو محاسبه سرمایه اولیه مشکل داریم چون از قبل محاسبه نکرده بودیم. میشه لطف کنید راهکاری پیشنهاد کنید. ممنون

  13. سلام یه سوال در مورد سود دارم میشه کمک کنید هر کاری کردم نتونستم عضو سایتتون شوم
    یه سرمایه گذاری بوده طی ۴ سال ۳۳ درصد سود داشته با ۴ شریک فقط سرمایه گذاری اولیه یک جا نبوده یک نفر اول کار پول آورده و بقیه در سال های دوم و سوم الان من نمی دونم چه طور سود را تقسیم کنم

  14. سلام
    ما یه مغازه زدیم ۴۰ میلیون ما دادیم برای رهن مغازه و ۲۰ میلیون هم شریک ما برای آوردن جنس داده. کار هم به صورت شیفتی و کاملا مساوی تقسیم شده. حالا نمیدونیم سود رو چجوری تقسیم کنیم بین خودمون؟

    1. سلام
      به هر روش مرسومی که تقسیم سود انجام دهید، شریک تان ضرر می کند. چون هر زمان پول رهن را دریافت کنید، سرمایه اولیه تان به شما برمی گردد اما به شریک تان، خیر. به همین دلیل من پیشنهاد می کنم به این گونه سرمایه تان را تقسیم کنید: فرض نمایید ۳۰ میلیون از مبلغ رهن سهم شما است و ۱۰ میلیون سهم شریک تان و از ۲۰ میلیون مبلغ اجناس نیز، هر کدام ۱۰ میلیون پرداخت نموده اید. پس از آن، به نسبت سرمایه آورده شده، سود را تقسیم کنید.
      انجام این فرض موجب می شود که هر زمان تصمیم به انحلال کسب و کارتان بگیرید، شریک تان نیز ۱۰ میلیون از سرمایه اولیه اش را دریافت می کند و از طرفی، شما که سرمایه بیشتری آورده اید، سود بیشتری نیز کسب می نمایید و متضرر نمی شوید.

  15. سلام و خسته نباشید، راهنمایی میخوام ازتون، ما یک مینی سوپر داریم حدود یکساله، اما همسرم توی مدیریت و نحوه پرداخت پول شرکتها و سود خودمون دچار مشکل شده، مثلا این ماه مجموعه فاکتورهای خریدش رو حساب کردیم شده یک و چهارصد، درآمدش روزانه حداقل ۸۰ و حداکثر ۱۵۰ تومن هست، با این حساب مسلما باید سودی نصیبمون بشه، ولی همه ی پولو درآمد روزانه رو میده به شرکتها و بدهی هاش، نمیدونم چجوری باید برنامه ریزی و مدیریت کنیم که یه چیزی هم دست خودمون رو بگیره

    1. سلام
      به شما پیشنهاد می کنم، از لوازم التحریری ها یک دفتری به نام «دفتر کل» خریداری کنید و هر صفحه آن را به یکی از عمده فروشان اختصاص دهید. البته این کار را می توانید در یک دفتر ساده هم انجام بدهید اما دفتر کل، جدول بندی دارد که کار شما راحت تر می کند.
      شما احتمالاً با چهار یا پنج عمده فروش کار می کنید. هر زمان فاکتوری از هر کدام دریافت نمودید، شماره فاکتور، نام مواد خریداری شده و تاریخ صدور و مبلغ آن را در دفتر یادداشت نمایید. همچنین هر زمان که به هر فروشنده پولی پرداخت کردید، در صفحه مخصوص فروشنده یادداشت نمایید و از مبلغ بدهی کسر کنید تا همیشه بدانید که به هر عمده فروشی چقدر بدهی دارید و اضافه به آنها پرداخت نکنید. در کنار انجام این کار، باید پول های دریافتی از مشتریان را نیز مدیریت کنید.

    2. من ۹ سال یک سوپرمارکت بزرگ داشتم، اصلا حساب دفتری باز نکنید، اصلا اصلا، در ضمن اگر مقدور هست سیستم را کامپیوتری کنید، اینجوری میتونید قیمت خرید هر جنس را در هر تاریخ و از هر شرکت داشته باشید، باید میزان سود خودتان را در سوپر ۱۰% حساب کنید، اینطوری آخر سال پس از کسر هزینه ها، در آخر هر سال سود شما بیشتر میشه، در صورتی هم که بتونید جنس بعضی شرکتها را نقدی بخرید، درصدی بابت نقد به شما تخفیف میدند!

  16. با سلام نحوه محاسبه سود خودرو شرایطی با توجه به این که مبلغ کل خودرو ۳۸ میلیون میباشد و ۶۰ درصد به صورت پیش پرداخت و ۴۰ درصد به صورت اقساط چگونه میباشد با سود ۳ درصد لطفا راهنمایی کنید با تشکر

  17. سلام خسته نباشید
    یه فروشگاه لباس مجلسی دارم میخواستم بدون نحوه محاسبه اجناسی که یکسال در مغازه بوده و یا بیشتر
    چگونه میتوان این خواب سرمایه رو محاسبه کرد؟
    ممنون

    1. سلام
      محاسبه خواب سرمایه و بدست آوردن یک عدد، ارزش و مفهومی ندارد، مهم هدف و تفسیر آن است.
      آیا شما به دنبال بدست آوردن هزینه فرصت از دست رفته هستید؟ و یا موارد دیگری مد نظرتان است؟ با توجه به هدف شما، روش های محاسبه و سنجش خواب سرمایه متفاوت می باشد.

  18. سلام خسته نباشید
    خاستم تو یه موضوعی ازتون کمک بگیرم
    من و دو نَفَر دیگه یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کردیم و با یک فروشگاه مواد غذائی میخایم کار کنیم یعنی تأمین جنس از ایشون فروش از ما ک یکی از اون دو نَفَر پسر این آقا هستن خاستم لطف کنید بنده رو راهنمایی کنید میزان سود اون آقا باید به چه میزان باشه

    1. سلام
      در زمینه تقسیم سود و زیان، هیچ روال و قانونی وجود ندارد؛ یا بر اساس توافق طرفین انجام می شود یا به نسبت سرمایه هر شریک.
      در زمینه پدر و پسر، دو حالت وجود دارد: ۱) اگر فرزند تنها برای کمک به پدرش در کار حضور دارد؛ به ایشان سودی تعلق نمی گیرد. نهایتاً دستمزد یا پاداشی پرداخت می شود. ۲) فرزند، مستقل از پدرش در کار سرمایه گذاری می کند؛ یا حتی پدر کل سرمایه را پرداخت می کند اما بیان می نماید که فرضاً از این یک میلیون تومان، ۶۰۰ هزار تومان سهم من و ۴۰۰ هزار تومان سهم پسرم هست. در این حالت هر دو در سود و زیان و بدهی ها شریک خواهند بود.
      البته از متن شما می توان این مورد را هم برداشت کرد که یکی از دو نفر شریک شما، پسرِ فروشنده اجناس است. آیا منظور شما این مورد بوده است؟

  19. سلام با یکی از دوستام مغازه موبایلی زدیم
    دکور و اجاره و رهن و تابلو روان و پول اب و برق و … با من بود
    و دوستم فقط پول اوورد برا خرید موبایل و لوازم جانبی
    و کار از من بود ولی سود نصف میشد
    از روز اول تا چهار ماه فروش روزانه رو به دوستم میدادم و در دفتری یاداشت میکردیم
    توی چهار ماه من حتی هزار تومان از پول مغازه بر نداشتم و همه ی پول ها رو میدادم به دوستم.یه روز دوستم گفت ک میخواد ازم جدا شه و پولشو نیاز داره
    گفت ک نمیداند چقد پول اوورده داخل مغازه
    و گفت برای بدست اووردن پولش باید اینجوری حساب کنیم:
    تمام فاکتورها را جمع کنیم و منهای پولی ک توی این چهار ماه بش دادم بکنیم هر چقد شد اون میشه پول مایه اش
    کل فاکتورها شد ۳۱ میلیون
    پولایی ک بش داده بودم شد ۱۶ میلیون
    گفت ۱۵ میلیون پول مایه ام شده ک باید بم بدیش
    و کل سودمون شده بود ۴ میلیون یعنی نفری دو میلیون
    اومدم وسایل مغازه رو فاکتور کردم تا همش ۱۰ میلیون نمیشه
    خونمو دادم رهن مغازمو دادم رهن و پولشو بش دادم.ولی هر چه دو دو تا میکنم تا کلاه رفته سرم
    بنظرتون ما درست حساب کردیم؟
    کل وسایل داهل مغازه ۴ تومن بود و پول طلبکاری از مشتریامونم حدودا ۵.۵ تومن بود
    خلاصه من بد بخت شدم رفت
    کل فاکتورا رو هم خودش خرید میکرد از پولایی ک بش میدادم
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    ۱۹ میلیون دیگه بش دادم.۱۶ میلیونم روزانه بش داده بودم جمعا شد ۳۵ میلیون بش دادم
    ایا درست حساب کردیم؟؟اخه من حتی هزار تومنم از مغازه بر نداشتم

    1. سلام
      در صورتی که تمامی خریدها (کالاها) قبل از کسب درآمد یا فروش انجام شده باشد و قیمت های درج شده در فاکتورها، واقعی باشند، محاسبه درست است. اما اگر بخشی از خریدها پس از کسب درآمد (به عبارتی از آن ۱۶ میلیون) باشد، شریک شما بیش از آورده خود دریافت کرده است.

      1. دو تا فاکتور اول ۶ تومن بود مابقی از فروش روزانه و بعضی مواقع هم از جیب خودش خرید میکرد
        حال با توجه به گفته های من ما باید چجوری حساب میکردیم؟؟؟

        1. سلام
          باید بسیاری از جزئیات مشخص شود. به عنوان مثال آیا شما هزینه اجاره و قبض ها را از جیب پرداخت می کردید یا از فروش های مغازه؟ چون شما در سود (یعنی درآمد منهای هزینه) شریک شده اید.
          از طرفی دیگر باید به این نکته هم توجه داشته باشید که شریک شما پس از کسب درآمد (فروش) بخشی از مبلغ خرید کالاهای جدید (یا شاید هم همه مبلغ) را از مبلغ فروش بدست آمده، پرداخت می کرده است. بنابراین سرمایه گذاری جدیدی انجام نداده است. می توان این گونه مثال زد که شریک شما ۶ میلیون کالا آورده است، پس از فروش یک میلیون، با همین پول جدید، یک میلیون کالای دیگر جایگزین می کند یا ۲ میلیون کالای جدید می آورد که ۱ میلیون از پول این کالای جدید از مبلغ فروش کسب شده است و این فرآیند ادامه پیدا می کند. به این ترتیب سرمایه ایشان جمع فاکتورها نخواهد بود بلکه کمتر است.
          البته این نتیجه گیری بر اساس نوشته شما و اینکه هیچ دریافتی نداشته اید، است، و موضوع توافق ها و جزئیات کار، نادیده گرفته شده است.

      2. من از جیب خودم کرایه مغازه رو میدادم
        نظرم این بود ک هیچ پولی برداشت نکنم تا اینکه بعد چن ماه یه جا یه پول خوبی از سودم بتونم برداشت کنم

      3. ممنون از راهنماییتون
        زیر بارش نمیره و حرف خودشو میزنه
        ما دقیقا باید چجوری حساب کنیم ک سرمایه اولیه دوستم مشخص بشه؟
        تمام فروش روزانه رو مو به مو نوشتم از روز اول
        تمام فاکتورای خریدمونم با تاریخشون داریم
        ممنون میشم راهنماییم کنید تا حق کسی باطل نشه.
        ۰۹۱۶۴۹۵۵—
        اینم شمارمه.ممنون از سایت خوبتون

        1. همکلاسی و همراه خوب یو سی؛ احسان عزیز
          با سلام و احترام
          مسلماً شریک شما، سرمایه و سود خود را دریافت کرده است و برگشت پول کار سختی است!
          توضیح جزئیات و نحوه برخورد شما، جدای از آنکه نوعی مشاوره مالی محسوب می شود، در قسمت دیدگاه ها نیز بسیار طولانی و نوشتن آن بسیار سخت است.

  20. سلام،ممنون از تلاش و خدمات خوبی که ارائه میدید
    اگر لطف کنید نحوه ی محاسبه ی نرخ بازگشت سرمایه، نقطه سر به سر و… توسط توابع مالی اکسل، برای تدوین یه طرح کسب و کار رو اموزش بدید بسیار ممنون میشم

    1. همکلاسی و همراه خوب یو سی، راحیل حجازی
      با سلام و تشکر از شما
      مطالعه دو مقاله تشریح کامل یک طرح کسب و کار و ارزیابی مالی طرح کسب و کار را به شما پیشنهاد می کنیم. البته این دو مقاله به موضوع محاسبه در اکسل نمی پردازند و سعی می کنیم در این زمینه نیز مقاله ای تهیه شود.

    1. سلام
      منظور شما سود قبل از کسر مالیات است یا قبل از کسر پاداش؟
      برای محاسبه سود قبل از کسر مالیات، می توان چنین فرمولی را نوشت: I = i – T و یا I = i – (i × t) که در این فرمول I سود پس از کسر مالیات، i سود قبل از کسر مالیات، T مالیات و t نرخ مالیات بر درآمد می باشد.

  21. با سلام. اطلاعات بسیار درست و جالب بود. من نحوه محاسبه حاشیه سود رو میخواستم بدونم. چطوری میتونم راهنمایی بگیرم.

    1. همکلاسی و همراه خوب یو سی؛ احمدی عزیز
      با سلام و احترام
      خیلی خوشحالیم که مطلب اختصاصی «نحوه محاسبه سود کسب و کار» رضایت شما را جلب کرد.
      امیدواریم طی چند روز آینده، هیئت تحریریه مطلبی در زمینه محاسبه حاشیه سود تهیه کند و حتماً پس از درج در پورتال یو سی از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط