وظایف مدیر فروشندگان چیست؟

اگر بخواهیم برای شخصی که وظیفه اش طراحی نوع حرکت و عملکرد فروشندگان و تعیین کننده نوع نگرش و تفکر برای فروشندگان است، نامی انتخاب کنیم، به حتم باید به آن مدیر فروشندگان بگوییم. نظارت بر چگونگی عملکرد فروشندگان در بخش فروش و از سویی تجزیه و تحلیل عملکرد و ارائه راهکار برای بهبود سیستم نیز از جمله وظایف مدیر فروشندگان است.

به عبارتی دیگر کانون و حلقه اتصال ارتباط مشتری با کلیت مجموعه ها، واحد فروش است و نبض حرکت واحد فروش، با مدیر فروشندگان می باشد. پس نتیجه می گیریم نبض حرکتی یک مجموعه فارغ از سیاست های تدوین شده در آن، با مدیر فروشندگان است و این امر اهمیت و مسئولیت این سمت را بیش از پیش نمایان می سازد.

خب؛ حالا می خواهید با وظایف مدیر فروشندگان به صورت نکته وار آشنا شوید؟ شما می توانید در ادامه این نکات بسیار مهم را مطالعه کنید و با بکار بردن این نکته ها در کارتان، تاثیرشان را در واقعیت مشاهده نمایید.

1) مسئولیت رفتار و نتیجه کار فروشندگان، بر عهده مدیر فروشندگان است. مدیر فروشندگان، به عنوان فردی که در راس بخش یا واحد فروش قرار دارد، در صورت بروز هر گونه خطا و اشتباهی از سوی تک تک فروشندگان، شخصاً باید مسئولیت آن اشتباه را پذیرفته و به واحدهای مربوطه پاسخگو باشد. در واقع با بودن سمت و مقامی همچون مدیر فروشندگان، هیچ اشتباه و خطایی بر عهده فروشندگان نیست و عملکرد و مسئولیت واحد فروش و کلیه فروشندگان، کاملاً و شخصاً بر عهده مدیر فروشندگان است.

2) اینکه چه فرآیندی در واحد فروش، مشخص شود تا از احتمال و درصد اشتباه فروشندگان کاسته گردد، بر عهده مدیر فروشندگان است.

3) یکی از حساس ترین و پیچیده ترین وظایف هر مدیر فروشندگان، تسلط بر کارمندان خود می باشد. اگر تسلط از راه مناسب و احترام برقرار گردد، وسعت و عمق آن واقعی تر خواهد بود.

4) تسلط مدیر فروشندگان بر کارمندان خود (فروشندگان)، به معنای تحت اختیار گرفتن فروشندگان و حبس افکار و کردار فروشندگان نیست. بلکه معنای این تسلط در واقع تحت کنترل در آوردن و اطمینان خاطر از اجرای کامل تفکرات مدیر فروشندگان است. به عبارتی هیچ تفکری اجرا و به سرانجام نخواهد رسید مگر آنکه خود صاحب تفکر به آن اعتقاد و تسلط داشته باشد. پس لازمه اجرایی شدن تفکرات مدیر فروشندگان، تسلط کامل شخص ایشان روی تفکر و چگونگی اجرا شدن آن است و این مهم میسر نخواهد شد مگر با اینکه مدیر فروشندگان، به تفکر خود ایمان داشته و یا اینکه آن را به گونه ای تجربه کرده باشد.

5) مدیر فروشندگان، الگو و سر مشق دیگر فروشندگان است. تمامی فروشندگان، مدیر خود را مبدا و سرانجام می دانند و از رفتار و تفکرات او پیروی می کنند. پس مدیر فروشندگان باید همواره به گونه ای رفتار نماید که الگوی فروشندگان باشد و الگو بماند. مدیر فروشندگان باید بداند، که ریزترین و کم اهمیت ترین کارهای او، از نحوه گفتار، کردار، پوشش، تفکر و همه چیز زیر نظر چشمان تیزبین کارمندان بخش فروش است و بس.

6) مدیر فروشندگان، آئینه فروشندگان است. به همین دلیل اگر توصیه ای به فروشندگان زیر مجموعه خود می کند، ابتدا باید دید آن نکته از طرف خود مدیر فروشندگان مراعات و انجام می شود یا خیر. هر چقدر آن توصیه از سوی خود مدیر فروشندگان جدی گرفته شده و ایشان به آن پایبند باشد، به همان مقدار کارمندان و فروشندگان نیز به آن پایبند خواهند بود و خود را ملزم به اجرای آن می نمایند.

7) مدیر فروشندگان باید در برابر کم کاری ها و اشتباهات کارمندان خود و یا دیگر کارمندان، همواره با صبر و متانت ولی قاطع و از روی صلاح دید برخورد کند. حتی آن زمانی که باید سخت ترین تنبیهات را اجرا و عملی نماید. یک مدیر فروش در محیط کار، عصبانی نمی شود. صدایش را بلند نمی کند و فریاد نمی زند. این را به یاد داشته باشید هیچ شخص و هیچ چیزی نباید آنقدر در برابر شما قدرتمند باشد که بتواند شما را عصبانی و از دایره تمرکز خارج کند.

8) بهتر است مدیر فروشندگان تلاش کند صبح ها زودتر از دیگر کارمندان خود و دیگر همکاران بر سر کار حاضر شود. این کار چندین ویژگی مثبت دارد که با هم چند نمونه آن را مرور می کنیم:

  • اول اینکه سحرخیز شده و از نعمت های طلوع آفتاب بهره مند خواهید شد.
  • دوم اینکه تا زمان شروع رسمی کار و آمدن دیگر همکاران، شما وقت بسیاری خواهید داشت تا کارهای عقب افتاده را به سرانجام رسانده و یا اینکه بسیاری از کارهای روز جاری را با خود مرور کنید.
  • سوم اینکه تمامی کارمندان این ویژگی را از شما به ارث خواهند برد و به مرور هیچ کارمندی دیر بر سر کار خود حاضر نخواهد شد و بهانه ای نخواهد داشت.
  • چهارم اینکه، اینکار قدرت بالای شما برای پذیرش مسئولیت های بیشتر را به دیگران یادآوری می کند.
  • پنجم اینکه همکاران هر روز به زود آمدن شما عادت نموده و نبود شما در اولین لحظه های صبح آنان را به فکر فرو خواهد برد.
  • ششمین ویژگی اینکه به حتم در حقوق شما تاثیر مثبتی خواهد داشت.
  • سایر مواد را نیز باید خودتان تجربه کنید و به تاثیر مثبت آن پی ببرید.

9) بهتر است روزنامه های صبح را همان اول صبح و در مدت زمانی کوتاه مطالعه کنید. سعی کنید همیشه از اخبار روز اطلاع داشته باشید.

10) یک دست لباس خوب و گران قیمت بهتر از پنج دست لباس ارزان قیمت است. این مثل معروف هم هست که همواره لباس های گران قیمت، ارزان تر تمام می شوند، چون می شود دفعات بیشتری آنان را پوشید. همیشه سعی کنید بدون هیچ وقفه ای لباس تمیز و مرتب بپوشید. تنوع لباس و ست نمودن لباس را در اولویت بگذارید. به گونه ای لباس بپوشید که دیگران در مورد لباس پوشیدن شما صحبت کنند و شما را الگو قرار دهند. لباس خوب پوشیدن فقط کمی سلیقه می خواهد نه پول بسیار. شک نکنید یک لباس مرتب در یک اندام زیبا جلوه خوبی پیدا خواهد نمود و روی دیگران تاثیر خواهد داشت.

11) تردید نداشته باشد که تناسب اندام شما، یکی از موارد قوت و یا ضعف شما در پیشرفت کار و شغل شما بوده و خواهد بود. تناسب اندام، شما را باور پذیرتر می کند. پس با ورزش، تناسب اندام تان را حفظ کنید. شک نداشته باشید مشتریان و همکاران تان درباره تناسب اندام شما صحبت می کنند. چه خوب است در یک رشته ورزشی پیشرفت کنید و در آن رشته در برابر همکاران تان حرفی برای گفتن داشته باشید. این را بدانید شما برای تاثیر بهتر و بیشتر گذاشتن روی دیگران باید یک انسان چند بعدی باشید.

12) همواره برای مشتریان، کارمندان، همکاران و مدیران یک شنونده خوب باشید.

13) مدیریت فروش، باید به گونه ای رفتار نماید که از دیگر مدیران، در نوع رفتار خوب و عملکرد شایسته – چه در رابطه کاری و چه در رابطه شخصی – بالاترین و بهترین باشد. این جایگاهی است که هر مدیر فروشی باید برای رسیدن به آن تلاش کند.

14) اگر بخواهیم همه حرف و کلام مان را در یک جمله خلاصه کنیم که معیار سنجش یک مدیر فروش به چه معنی و چگونه است؟ خواهیم گفت: به مقدار تاثیر (مثبت یا منفی) هر آنچه که بطور مستقیم یا غیر مستقیم ارتباطی به مدیر فروش دارد روی مشتریان و مجموعه، معیار و واحد سنجش یک مدیر فروش خوب و موفق و یا یک مدیر بد و ناموفق است. این بدان معنا می باشد که یک مدیر فروش خوب، در این سنجش هرگز خوب نخواهد بود، مگر آنکه تاثیر مثبت روی مشتریان و مجموعه داشته باشد و این تاثیر مثبت هرگز به وجود نخواهد آمد مگر آنکه تمامی عوامل مربوط به آن مدیر فروش، از یک واحد و سنجش ایده آل عبور کرده باشد و در واقع همه ویژگی های خوب با هم در یکجا جمع شده باشد. هر چقدر این ویژگی ها در آن مدیر تمرکز بیشتری داشته باشد، تاثیر آن مدیر بیشتر خواهد بود و هر چقدر تاثیر آن مدیر بیشتر باشد، به درجه بهتر بودن یک مدیر فروش خوب نزدیک تر شده است.

15) چاپ کارت ویزیت خود را 100 درصد فارسی انتخاب کنید. حتی شماره تلفن ها را هم فارسی چاپ کرده و از چاپ کارت ویزیت با حروف و اعداد لاتین خودداری کنید، اگر در بازارهای بین المللی هم فعالیت دارید در کنار کارت ویزیت 100 درصد فارسی خود، نمونه ای با حروف لاتین، جداگانه چاپ نموده و برای مشتریان خارجی خود داشته باشید.

همین امروز اراده کنید که یکی از مشهورترین و مهم ترین فروشنده ها در حوزه خودتان باشید. کار فروش یک حرفه تخصصی سطح بالا است. خودتان را مانند یک پزشک متخصص و یا یک وکیل متخصص که جزء نیروهای مهم جامعه هستند ببینید. هرگز به کمتر از آن بودن رضایت ندهید. به خود احترام بگذارید.

[toggle title=”برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.” state=”close” ]

مقاله علمی و آموزشی «وظایف مدیر فروشندگان چیست؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش میدانی، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب 400 نکته در مورد فروش، فروشنده و مشتری، نوشته ی یداله افشار از انتشارات نظری، منتشر شده در خرداد 1390 با شابک 4-07-6168-600-978 به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

[/toggle]

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا