چگونه از موفقیت یک ایده اقتصادی مطمئن شویم؟

موفقیت یک ایده اقتصادی در گرو داشتن یک چشم انداز، آزادسازی انرژی خودتان و تعیین نیاز بازار است. این سه گام باید به عنوان عوامل اصلی اقدام به راه اندازی یک کسب و کار، مورد توجه قرار گیرند. بنابراین:

  1. چشم انداز کارتان را تعیین کنید.
  2. توانایی ها، مهارت ها، تخصص و نیز کسب و کارهایی را که به انجام آن عشق می ورزید، معین کنید.
  3. بازار و نیاز آن را شناسایی کنید.

در این مقاله شما می توانید با این سه گام اصلی موفقیت یک ایده اقتصادی آشنا شوید.

تعیین چشم انداز

چشم های خود را برای چند دقیقه ببندید و تصویری از آنچه را دوست دارید در 5 سال دیگر باشید با تمام جزئیات مجسم کنید. تا آنجا که می توانید و امکان دارد، جزئیات را هرچه مفصل تر ترسیم نمایید. به عنوان مثال:

  • در کجا زندگی می کنید؟
  • روزها را چگونه سپری می کنید؟
  • به چه کاری اشتغال دارید؟
  • آیا تنها کار می کنید و یا با دیگران همکاری دارید؟
  • چه کسانی در اطراف شما هستند و با چه کسانی معاشرت و رفاقت می نمایید؟
  • غیر از کار، اوقات خود را چگونه سپری می کنید؟

بهتر است خود را به این پرسش ها محدود نکنید.

چشم انداز مفصل و مشروحی برای خود تنظیم کنید و در آن هر چیزی را که برایتان از اهمیت برخوردار است به وضوح معین کنید. اینها همگی مسائل خصوصی شما هستند که شامل نوع و محل کسب و کار، محل و شرایط زندگی و اوقات فراغت تان است. چنین اقدامی به شما کمک می کند تا زیربنای انتخاب یک کسب و کار و یا تصمیم گیری در مورد آن و نیز هدف گذاری واضح و روشنی را پایه گذاری کنید. بهتر است این کار را به کمک شخص دیگری انجام دهید و تصورات و چشم اندازهای خود را با یکدیگر در میان بگذارید تا به یک چشم انداز منسجم دسترسی پیدا کنید.

تعیین توانایی ها، مهارت ها، تخصص و نیز آنچه دوست دارید انجام دهید.

غالباً مراجعه به درون و جستجو برای تعیین آنچه دوست دارید به عنوان کسب و کار یا شغل انجام دهید، کار مفیدی است.

اصولاً پیدا کردن یک ایده اقتصادی خوب و عالی یک کار است و تطابق آن با مهارت ها، توانایی ها، تخصص و علائق خودتان، کاری دیگر. کسب و کار شما باید قدرت رهاسازی انرژی درون شما را داشته باشد. به زبان ساده تر باید کاری را انتخاب نمایید که حاضر باشید سال ها صبح زود برای آن از خواب بیدار شده و تا پاسی از شب به خاطر به ثمر رسانیدن اهداف آن تلاش کنید. به عبارت دیگر باید کسب و کاری را انتخاب کنید که اکثر قریب به اتفاق (اگر نه تمامی) محظورات و رودربایستی های شما را تحت الشعاع قرار داده و در بازگو کردن آن به دیگران افتخار کنید و همیشه پُر انرژی و مصمم به انجام آن اصرار داشته باشید.

یکی از بهترین روش های دسترسی به این هدف، تنظیم سه فهرست جداگانه به شرح زیر است:

فهرست اول: آنچه که در آن خوب هستید.

هر فردی در یک کار خیلی خوب است و مجموع چنین مهارت هایی است که می تواند زیربنای یک کسب و کار موفق قرار گیرد. شاید شما نتوانید به سرعت بهترین مهارت های خود را به خاطر آورید، بنابراین بهتر است با نظارت بر رفتار خود طی چند هفته و همچنین پرس و جو، از افرادی که شما را خوب می شناسند و از توانایی ها و قابلیت های شما اطلاع دارند، به تنظیم این فهرست بپردازید.

فهرست دوم: مهارت هایی که آنها را طی سالیان طولانی کسب کرده اید.

چه در یک محیط قراردادی و استاندارد کار کرده باشید و یا نه، بدون تردید از پیرامون خود تجربیاتی داشته و آموخته هایی کسب کرده اید. تمامی مسئولیت هایی را که تا به حال داشته اید فهرست کنید؛ در مورد اهداف مختلف و کارهایی که به پایان برده اید فکر کنید. سعی کنید در این زمینه چیزی از قلم نیندازید و فهرست را کامل کنید. دست کم باید 10 مورد مجزا را نام ببرید.

فهرست سوم: کسب و کارهایی که به انجام آنها عشق می ورزید.

کسب و کارهایی را که از انجام آن لذت می برید، فهرست کنید. شاید آنطور که به نظر می رسد، کار ساده ای نباشد. به احتمال زیاد این فهرست موارد زیادی را شامل خواهد شد. باید فراتر از عادات و علایق خود سیر کنید. حتی می توانید از افرادی که مدت زیادی است شما را می شناسند بخصوص افرادی که شما را از دوران کودکی می شناسند، بپرسید در دوره ای که از همیشه خوشحال تر و پُر انرژی تر بودید به چه کاری اشتغال داشته اید؟

خب؛ حالا این سه فهرست را به مدت چند هفته در جایی قابل دسترس و در معرض دیدتان قرار دهید. هر دفعه با نگاه کردن به این فهرست ها، ایده ای به فکرتان خطور خواهد کرد. آنها را در یادداشتی جدا به ثبت برسانید. برای فعال کردن تراوش این ایده ها، از افرادی که خوب شما را می شناسند جهت به یاد آوردن وقایع گذشته و کمک به حافظه تان یاری بگیرید.

نیاز بازار را مشخص کنید.

تا به حال برای رسیدن به ایده اقتصادی تان در درون خود کاوش می کردید، اما حالا وقت آن رسیده است که نگاهی به بیرون و بازار بیندازید تا ببینید محصول یا خدمت شما کدام نیاز را از چه کسانی برطرف می کند.

بهترین ایده برای کسب و کاری که موفقیت در آن برایتان تضمین شده باشد، کاری است که به فکر خودتان و متناسب با ویژگی ها و قابلیت های خودتان باشد و مهم تر از همه اینکه بازار برای افتتاح آن ثانیه شماری کند. بنابراین دست به کار شوید. موفقیت از آن کسانی است که معمار سرنوشت خود باشند و طراحی آن را به دیگران نسپارند.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «چگونه از موفقیت یک ایده اقتصادی مطمئن شویم؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله محمد سالاری، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا