چگونه می توانیم بحرانهای مالی کسب و کارمان را مدیریت کنیم؟
حدود 85 درصد از مشکلات زندگی فردی و شغلی بسیاری از افراد نشات گرفته از ناتواناییها در ایجاد رابطه تاثیرگذار با افراد مهم اطرافشان میباشد. در یک موقعیت بحرانی و چالش برانگیز، شما باید اشخاص سرشناس و مهم داخل و خارج از حیطه کارتان را از آنچه که روی میدهد مطلع سازید! این عملکرد مشخص کننده موفقیت یا شکست شماست.
باید مصمم شوید که در رابطه با افراد، سیاست خاص خودتان را بکار بگیرید. به این گروه از افراد شگفت انگیزان میگویند که اصولاً آنها چندان سودمند نمیباشند. هیچ فردی دوست ندارد که اخبار ناخوشایند را از این سو و آن سو بشنود. بخصوص اگر حس کند که این اخبار به خاطر یکسری دلایل از او کتمان شده است.
افراد در رابطه با پول یا شغلشان تا حد زیادی احساساتی میباشند. بسیاری از آنها با خطر از دست رفتن دارایی و ثروتشان به هر علتی، عکسالعمل منفی از خود بروز میدهند. کارمندان در صورتی که حس کنند شغل یا حقوقشان، از سوی افراد دیگری مورد تهدید قرار گرفته، احساس خطر میکنند و کاملاً دستخوش هیجانات منفی و مرموز میشوند.
مسائل و مشکلات مالی را حل و فصل نمایید.
در اکثر اوقات بروز بحرانهای مالی بطور مثال یک کسری قابل توجهی در میزان هزینهای که شما برای ادامه کارتان به آن نیاز دارید موجب بروز بحران در ادارهتان میشود. در این مورد شما باید سریعاً دست به کار شوید تا جلوی پیشرفت ضرر و خسارتهای بعدی را بگیرید و اشخاصی که تحت تاثیر این مسائل و مشکلات مالی قرار خواهند گرفت را آرامش خاطر بدهید.
کارمندانتان را به دور هم جمع کنید و اوضاع و شرایط را برایشان توضیح دهید. پس واضح است که با عدم هرگونه مبالغه یا عدم بروز هرگونه هیجان، کارمندانتان قادر به درک احساسات و بیانات درونیتان نخواهند بود. اگر شما بتوانید دقیقاً هر آنچه را که اتفاق افتاده، برایشان توضیح دهید.
به آنها بگویید که چه عملکردهایی را برای حل و فصل بحران و مسائل چالش برانگیز انجام دادهاید. هر یک از آنها چه مسئولیتی در کمک به ارادهتان در عبور از این دوران به دوش خواهند داشت. در این میان شما باید نظرات و پیشنهادات آنها را در خصوص شیوههای مناسب برای قطع هزینهها یا افزایش پرداختها جویا شوید. از آنها تقاضا کنید تا برای کمک هرچه بیشتر به اداره در برابر با بحران حاضر، نظرات مفید و چارهسازی را ارائه دهند. با این عملکرد قطعاً از کیفیت پیشنهادات و ایدههایی که از سوی کارمندانتان دریافت میکنید شگفت زده خواهید شد.
اخبار بد و ناخوشایند سریعاً پخش و منتشر خواهند شد.
تنها موردی که سرعت آن بالاتر از سرعت نور است انتشار شایعه درمورد شغلتان چه در داخل و چه در خارج حیطه آن میباشد. البته اهمیتی ندارد که شما به چه میزان برای کتمان موردی خاص تلاش میکنید. زیرا ناخوشایندترین اخبار ممکن، سریعتر از برق یک صاعقه به گوش بدترین افراد میرسد. سرعت دریافت و انتقال این اخبار به واسطه مردم جامعه بسیار بالاتر از سرعت اینترنت است.
در دوران کودکی همیشه بزرگترها به ما گوشزد میکردند که «خبرهای خانه را هرگز به جای دیگر نبریم». به نوعی هرگز نباید در زندگی شغلی و مالی خود اجازه دهید تا اخبار احوالات خصوصی و کاریتان به گوش افراد عیبجو برسد. اطمینان داشته باشید که شما اولین فردی هستید که این اخبار را بیان میکنید.
از یک ترفند مدیریتی استفاده کنید.
در جدال استقلال آمریکا «جورج واشینگتن» مرتباً با قرار دادن افسرانش در شرایط بحرانی و سخت طی مشاوره با آنها توانست ارتش خود را بطور متحدگونهای در کنار هم قرار دهد و در نهایت جنگ را به نفع خود به پایان برساند. در طول مدت این جنگ بسیاری از پیشنهادات و اندیشههایی که از آن کنفرانس مطرح شد در طول دستیابی به پیروزی به کار گرفته شد تا به عملکردهایی که در نهایت منجر به پیروزی میشود، در مسیر جنگ دست یابند.
از طرف دیگر ژنرال کورن والیس فرمانده ارشد نیروهای انگلستان هرگز اخبار و اطلاعاتی را در اختیار افسرانش قرار نمیداد. تمامی اطلاعات را پیش خود حفظ میکرد و سپس در جایگاههای خود حاضر میشد و به افسران ارتش اعلام میکرد که چه کاری باید انجام دهند. هرچند که در آغاز او از نیروهای ارتش برتری برخوردار بود. اما در خاتمه جنگ با یک ارتش نامنظم و نامنسجم که بر مبنای بحث و مشورت عمل میکردند، دستخوش شکست شد. این می تواند یک درس عبرتی برای تمامی ما به حساب آید.
در اوضاع و مشکلات مالی سیاست شگفت انگیزان را بکار بگیرید.
اگر با مسائل و بحرانهای مالی روبرو شدهاید اصل سیاست شگفت انگیزان را در برابر بانک و هریک از طلبکاران خود بکار بگیرید و به نوعی موقعیت خویش را برای آنها بیان نمایید. قبل از آنکه خودشان بطور غیرمستقیم به آن دست یابند. شما هرکاری را که میخواهید انجام دهید اما بحران اقتصادی یا وجود مانع در پرداخت بدهیهایتان را کتمان نکنید.
شما باید بطور شخصی به بانک موردنظرتان بروید و با رئیس آنجا حرف بزنید. با او در خصوص موقعیت بحرانیتان صحبت کنید و به او توضیح دهید که این شرایط موقتی بوده و شما در حال انجام عملکردهایی برای حل مسائل و بحرانهای مالی میباشید. به آنها پیشنهاد کنید تا زمان بهبود و ارتقاء موقعیتتان تنها میتوانید بهره وامهایتان را بپردازید.
آنچه که بسیاری از تجار قادر به درکش نمیباشند این است که عدم پرداخت وام منجر به بروز یک اتفاق خطر آفرین برای رئیس بانک و مسئولان حسابهایشان میشود. در حالی که بر اساس قوانین بانک او هیچ چارهای ندارد مگر آنکه سریعاً با توقیف حساب بانکیتان یا حتی مصادره اموالتان که به بانک سپردهاید برای حفظ داراییهای بانک وارد فعالیت شود. اما اگر شما موافقت کنید که تنها بهره بپردازید وام مربوط فعال خواهد ماند و هیچگونه عواقبی در بر نخواهد داشت. یادگیری این تجربه کوچک ممکن است زندگی مالی و اقتصادی شما را نجات دهد.
فرد صادقی باشید.
با طلبکارانتان بطور شخصی تماس تلفنی برقرار کنید یا با آنها ملاقات داشته باشید و موقعیتتان را برایشان بیان نمایید. از پرداخت صورتحسابهایتان خودداری نکنید. بلکه آنها را دیرتر از زمان مقرر پرداخت نمایید یا برای صورتحسابهایی که از بودجه کافی برخوردار نمیباشید چک ضمانت بدهید. به آنها پیشنهاد کنید تا وقتی که بتوانید موقعیت اقتصادیتان را تحت کنترل درآورید، آنها را به صورت ماهیانه با مقادیر وجهی کمتر پرداخت خواهید کرد. فروشندههایتان کاملاً مطلعاند که مشتریانتان گاهی دستخوش بحران اقتصادی میشوند. بطور معمول آنها تاجران با تجربهای هستند و به همین خاطر قادرند کاملاً منطقی رفتار کنند.
اما در عین حال به صداقت و روراستی طرف مقابلشان علاقهمندند و هرگز میانه خوبی با حقه بازی و حرفهای کذب ندارند. اگر شما صادقانه به آنها بگویید که دچار رکود اقتصادی شدهاید و سپس آنها را مطمئن سازید تا به محض ارتقاء سطح مالی بدهیتان را بطور کامل پرداخت خواهید کرد. آنگاه آنها هم آرام میشوند و کاملاً با توجه به موقعیت بحرانیتان با شما کنار میآیند.
جبهه شغلیتان را با سیاست درست فرماندهی و کنترل کنید.
کارهایی وجود دارند که شما قادر میباشید انجام آنها را به دیگران محول سازید و بعضی امور را باید خودتان بطور فردی انجام دهید. به نوعی شما در انجام امور کاریتان به عنوان فرمانده ارشد میباشید. زمانی که در شغلتان با بحران اقتصادی و مالی روبرو میشوید این فقط شما هستید که باید بطور فردی با طلبکارهایتان برخورد نمایید. شما قادر نمیباشید این مشکل را بر عهده حسابدار یا یکی از کارمندان شرکت بگذارید. این کاری است که فقط شما قادر میباشید آن را انجام دهید که جزء وظایف مهم مدیریتتان به حساب میآید.
برای توسعه وضعیت گردش پول در کار و حرفهتان باید به سراغ مشتریانی که به شما بدهکارند بروید و از آنها بخواهید تا سریعاً بدهیشان را پرداخت نمایند.
در صورت نیاز برای پرداخت فوری، تخفیف قائل شوید. شما گاهی میتوانید با در نظر گرفتن قیمتی فوقالعاده برای تولیدات و خدمات خویش در صورت پرداخت طوری آنها را تشویق نمایید تا بیشتر از نیازشان از شما خرید کنند. بسیاری از افراد با یک تماس تلفنی کوتاه به بهترین مشتریان خود و جلب توجه در کمک گرفتن از آنها خودشان را به هر زحمتی که هست از یک بحران مالی و اقتصادی نجات میدهند.
در صورت نیاز یک واکنش جدی از خودتان نشان دهید.
اگر مسائل و مشکلات اقتصادیتان بواسطه مشتریانی که بدهی خودشان را پرداخت نکردهاند، ایجاد یا بدتر شده است، شما باید به سراغ شان بروید. از آنها بخواهید تا بدهیهای گذشتهشان را پرداخت نمایند. این نکته را به خاطر داشته باشید که این حالت یک لحظه بحرانی است و باید خودتان را آماده کنید تا در صورت عدم پرداخت آنها را به اقدام قانونی تهدید نمایید.
گذشته از این مسائل باید در ارتباط و تماس با افراد مهمی که تحت تاثیر مسائل و بحرانهای مالی و اقتصادیتان قرار دارند، شجاع و پُر جرات باشید. هرگز فرد شرمگین و خجالت زدهای نباشید. این یک تجربه عادی طبیعی و گریزناپذیر است که با هر شغل و حرفهای همراه است.
