صخره ها و ستون های مرتفع آریزونا چه هستند؟

دره عجیب مانیومنت (Monument Valley) در دشت های شمال غربی آریزونا و جنوب غربی یوتا در ایالات متحده آمریکا واقع است. در این دره، صخره های سرخ رنگ، مرتفع و بسیار جالبی وجود دارد که بر اثر فرسایش، اشکال عجیبی یافته اند.

در میان این صخره ها، سه ستون سنگی شبیه به هم وجود دارد که سه خواهر نامیده می شوند. با اینکه این ستون ها نزدیک هم به نظر می رسند، خیلی از هم فاصله دارند. یکی از این ستون های سنگی به شکل کلاه است. این ستون، 243 متر ارتفاع دارد. هر بیننده ای با دیدن این ستون ها به این فکر می افتد که طبیعت چگونه توانسته چنین اشکالی به وجود آورد؟

در پاسخ باید گفت که برخی از قسمت های صخره ها و سنگ ها در برابر تاثیر فرساینده باد و باران مقاوم تر از قسمت های دیگر هستند. در ستون سنگی که به شکل کلاه است، همین ویژگی وجود دارد. قسمت بالایی این قطعه سنگ، بسیار سخت تر از قسمت های زیرین آن است. به همین دلیل قسمت های زیرین بتدریج توسط باران فرسایش یافته و فسمت های فوقانی آن باقی مانده و چنین شکل عجیبی در آن به وجود آمده است.

ساخت طبیعی این ستون های سنگی منظره زیبایی به دره مانیومنت داده است. این ستون ها از سنگی قرمز رنگ ساخته شده اند. هنگام غروب خورشید، سایه آنها تا کیلومترها امتداد می یابد.

طبق محاسبات انجام شده، ستون های سنگی دره مانیومنت حدود 2500 میلیون سال قبل در اثر فرسایش صخره ها بوسیله هوا و باران شکل گرفته اند. حتی امروزه نیز فرآیند فرسایش آنها همچنان ادامه دارد. اما این فرآیند به قدری آهسته رخ می دهد که در طول حیات یک فرد گویی هیچ تغییری در آنها به وجود نمی آید. بعضی از این ستون های سنگی جذابیت بناهای تاریخی را دارند. زیر یکی از این صخره ها یک سرخپوست ناواهو همراه اسبش دفن شده است.

قبیله ناواهو بزرگترین و متنفذترین قبیله در بین 15 قبیله ای بود که بومیان اصلی آریزونا را تشکیل می دادند. این بناهای طبیعی را می توان با مجلل ترین و زیباترین آرامگاه های ساخت بشر مقایسه کرد. آنها به اندازه اهرام مصر چشمگیر و به شگفت انگیزی بسیاری از بناهای تاریخی هستند.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «صخره ها و ستون های مرتفع آریزونا چه هستند؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب چرا، چطور، چگونه؟، نوشته ی دکتر سونیتا گوپتا و دکتر نینا آگراوال و ترجمه پریسا همایون روز و پریچهر همایون روز از موسسه نشر و تحقیقات ذکر، منتشر شده در تیر ۱۳۹۳ با شابک ۹۷۸-۹۶۴-۳۰۷-۲۲۱-۶ به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا