نکاتی برای کاهش استرس در محل کار

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، 25 درصد کارمندان، شغل شان را بزرگترین عامل استرس خود می دانند. استرس همیشه بد نیست، بلکه گاهی به عنوان عامل انگیزه بخشی عمل می کند و باعث می شود که کارها به شکل موثرتر و سریع تری انجام شوند. با این حال زمانی که استرس، بیشتر از حد مشخصی شود، می تواند تاثیر بدی بر عملکرد حرفه ای یا حتی زندگی شخصی افراد، یا بطور دقیق تر، بر روابط دوستانه، خانوادگی و تفریحات داشته باشد.

کارمندی که دچار استرس شده باشد، رضایتمندی خود را از دست می دهد و در نتیجه عملکرد پایینی خواهد داشت. شاید تغییر دادن شغل برای هر کسی میسر یا حتی ضروری نباشد؛ پس چاره کار چیست؟

در این مقاله شما می توانید با روش هایی آشنا شوید که بوسیله آنها می توانید استرس را در محل کار از بین ببرید.

1) دلیل آن را کشف کنید.

شاید ساده به نظر برسد، اما شناسایی دلیل اساسی دغدغه هایتان آغازگر فرآیند درمان است. بر اساس تحقیقات انجمن روانشناسی آمریکا، برخی از رایج ترین عوامل استرس زای شغلی، حقوق پایین، ساعات کاری طولانی، موقعیت رشد و ترقی کم، عدم جذابیت یا چالش برانگیز بودن شغل، کمبود روابط اجتماعی و نداشتن کنترل بر مسائل شغلی است.

این دغدغه ها می توانند عوارض جانبی کوتاه یا بلندمدتی بر سلامتی شما بگذارند. ممکن است سردرد، معده درد یا مشکلات خواب را تجربه کنید، بی حوصله شوید یا تمرکزتان را از دست بدهید. استرس مزمن ممکن است به اضطراب، بی خوابی، فشار خون بالا و سیستم ایمنی ضعیف منجر شود. چنین استرسی می تواند به مشکلات شَدیدتر سلامتی منجر شود مانند افسردگی، چاقی مفرط و مشکلات قلبی.

معمولاً افرادی که دچار استرس زیادی هستند، برای حل کردن آن به روش های ناسالمی مانند پُرخوری، مصرف غذاهای ناسالم، سیگار کشیدن و مواد مخدر روی می آورند. خودآگاهی باعث می شود که به خوبی بتوانید شرایط استرس زای ذهنی تان را درک کنید و روشی برای حل آن بیابید.

2) عادات ارتباطی خود را ارزیابی کنید.

زمانی که برخی از بارهای استرس زایی را که روی دوش تان سنگینی می کنند، شناسایی کردید، به بررسی نحوه ارتباط و تعامل تان با همکاران بپردازید. با اعمال تغییراتی اندک در شیوه برقراری ارتباط با همکاران تان می توانید روابط خوبی را در محل کار ایجاد کنید و از میزان استرس خود بکاهید.

با همکاران تان ارتباط اجتماعی برقرار کنید. آیا با همکاران تان رفتار دوستانه ای دارید یا همیشه خود را پشت کامپیوتر مخفی می کنید؟ نیازی نیست که همیشه خود را فرد سرخوش و پُر حرفی نشان دهید، اما گاهی می توانید با همکاران تان صحبت کنید و آرام تر شوید. موضوعات جالبی برای صحبت کردن پیدا کنید و کمی گپ بزنید. این مسئله هم کارآیی تان را افزایش خواهد داد و هم استرس را از میان می برد. در نتیجه چنین تعاملی، دوستان جدیدی پیدا خواهد کرد و در محیط بهتری مشغول به کار خواهید بود.

از دنیای مجازی فاصله بگیرید. اگر 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته آنلاین هستید، باید بدانید که عوامل استرس زای اضافی ای را به خود تحمیل می کنید. تماس های تلفنی مداوم، پیامک های همیشگی و ایمیل هایی که لحظه به لحظه وارد صندوق پست الکترونیکی تان می شوند، باعث کلافگی شما خواهند بود.

3) برنامه کارهای روزانه تان را بطور دستی بنویسید.

اگر می خواهید به موفقیت برسید، باید طبق برنامه ریزی روزانه تان پیش بروید. شاید نوشتن با دست در عصر مدرن امروزی کمی سخت و بی فایده به نظر برسد، اما داشتن یک برنامه عملی روزانه با خط خودتان باعث می شود ذهن تان اولویت های هر روز را به شکل بهتری درک کند و آنها را جدی بگیرد.

4) کارهای بیشتری برای خودتان انجام دهید.

برنامه ها و کارهای روزمره، اغلب نقش پُر رنگی در میزان استرس شما دارند. اگر عادات بد خود را کنار بگذارید و عاداتی خوب را جایگزین آنها کنید، می توانید در ساعات کاری آرامش بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال:

  • چندین بازه کوتاه زمانی را به استراحت اختصاص دهید: اگر در تمام طول مدت کار روی صندلی می نشینید و هیچ کاری به جز وظایف شغلی تان انجام نمی دهید، پس از مدتی به شدت درگیر استرس خواهید شد. بهتر است چند بازه کوتاه زمانی را به استراحت اختصاص دهید. کمی قدم بزنید، قهوه ای بنوشید یا وقت بگذارید و ناهار خود را در آرامش بخورید، نه پشت کامپیوتر. چنین کارهایی ذهن آرام تر و شفاف تری به شما می بخشد و مغزتان را چند لحظه از فضای کاری و استرس ناشی از آن دور می کند؛ بویژه اگر کارتان نیازمند خلاقیت و نوآوری است، باید راهکارهایی برای افزایش شفافیت ذهنی داشته باشید.
  • برای مراقبت جسمی، ذهنی و احساسی خود وقت بگذارید: رژیم غذایی سالم و ورزش منظم و همچنین تمرینات ذهنی و معنوی به شما در کنار آمدن با مشکلات استرس زا کمک خواهند کرد.
  • با خود مهربان باشید: زمانی که مشغله زیادی دارید و باید پروژه ها و کارهای زیادی را به سرانجام برسانید، شاید زندگی سخت به نظر برسد. باید به خاطر داشته باشید که این چالش ها، هر چقدر هم که بزرگ به نظر برسند، به مرور زمان کم رنگ تر می شوند و پس از مدتی از یاد خواهند رفت، پس سخت نگیرید.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «نکاتی برای کاهش استرس در محل کار»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله آدام سی. یوزیالکو ترجمه شادی حسن پور از مجله پنجره خلاقیت، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا