خانه / مجله / مجله چرا و چگونه؟ / فناوری اطلاعات / طراحی وب / چگونه بازدهی خبرنامه های ایمیلی را افزایش دهیم؟
تراول استار

چگونه بازدهی خبرنامه های ایمیلی را افزایش دهیم؟

آیا شما محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین به فروش می رسانید و از ایمیل (پست الکترونیک) در کار خود استفاده نمی کنید؟ در این صورت یکی از قدرتمندترین ابزار بازاریابی الکترونیک را نادیده گرفته اید و از حجم وسیعی از کاربران که به محصولات و خدمات شما نیاز دارند بی بهره مانده اید. بازاریابی از طریق ایمیل (Email) یکی از مطمئن ترین روش های افزایش فروش محصولات و بازاریابی اینترنتی است، البته در صورتی که به روش صحیح و هدفمند انجام شود.

این روزها بزرگترین استفاده کنندگان از این روش بازاریابی، شبکه های اجتماعی مانند توییتر هستند که با ارسال ایمیل اطلاع دهنده در مورد آخرین تغییرات و رویدادها به کاربران خود، آنها را به افزایش ارتباط با دیگر کاربران ترغیب می کنند و در حقیقت با این کار برای خود مشتریان ثابت تری را ایجاد می نمایند.

به عنوان مثال اگر در شبکه پرسش و پاسخ Quora عضو باشید حتماً با ایمیل های هفتگی که از این شبکه با نام Quora Weekly Digest برای کاربران ارسال می شود، آشنا شده اید. در این ایمیل ها، ابتدا لیستی از پرسش ها با موضوعات مرتبطی که شما در این شبکه دنبال می کنید، نمایش داده می شود که برای هر پرسش، عنوان، سوال پرسیده شده، نام کاربر ارسال کننده سوال و در نهایت تعداد پاسخ هایی که دیگر کاربران برای آن پرسش ارسال کرده اند، نمایش داده می شود. در پایین این نامه نیز لیستی از کاربرانی که ممکن است شما آنها را بشناسید و یا با شما علایق مشترکی دارند نمایش داده می شود که با کلیک روی دکمه Follow کنار آنها می توانید ارسال های این افراد را نیز دنبال کنید و با آنها ارتباط بیشتری برقرار نمایید.

به عنوان مثالی دیگر می توان از شبکه اجتماعی توییتر (Twitter) نام برد. توییتر نیز ایمیل هایی را برای کاربران ارسال می کند که در عنوان آنها از نام کاربرانی استفاده شده است که شما آنها را در این شبکه دنبال می کنید، مانند «امیر، امید، سارا و ۷ نفر دیگر برای شما توییت دارند» که محتوای این ایمیل ها از دو بخش مجزا تشکیل شده است. در بخش اول، پنج لینک محبوب در هفته پیش که بیشترین اشتراک گذاری ها را داشته اند به همراه تصویر افرادی که شما آنها را دنبال می کنید و یا آن لینک ها را توییت کرده اند، نمایش داده می شود. در بخش پایین ایمیل نیز لیستی از توییت هایی که توییتر آنها را برای شما جذاب دانسته است، نمایش داده می شود. از این طریق توییتر به راحتی کاربرانی که کمتر از این شبکه استفاده می کنند را به استفاده بیشتر تشویق می کند.

حالا؛ اگر از ایمیل و یا همان پست الکترونیک برای بازاریابی، فروش محصولات و خدمات موجود در وب سایت خود استفاده می کنید حتماً تعداد کلیک روی لینک موجود در ایمیل ارسالی شما به کاربران (Email CTR) همانند درصد کلیک انجام شده روی لینک سایت تان در موتورهای جستجو مانند گوگل مهم خواهد بود. در این مقاله به نکته هایی اشاره می کنیم که شما می توانید با استفاده از آنها در Email Marketing و یا بازاریابی توسط ایمیل موفقیت بیشتری را کسب کنید.

چرا تعداد کلیک روی لینک برای ما مهم است؟
در بسیاری از موارد نیاز است برای قطعی کردن خرید محصولات توسط کاربران، اطلاعات بیشتری را در اختیارشان قرار دهیم و با استفاده از تکنیک های رایج در سایت خود، کاربران را به خرید نهایی محصول تشویق کنیم. در اکثر موارد فرقی نمی کند که بازدیدکنندگان ایمیل مورد نظر، عضو خبرنامه سایت ما هستند و یا اینکه از لیست از پیش آماده شده و هدفمند آدرس ایمیل برای تبلیغات سایت و محصولات خود استفاده می کنیم، مهم این است که کاربران با استفاده از تکنیک های مختلف به ادامه مراحل و کلیک روی لینک ها تشویق شوند.

آموزش بهینه سازی ایمیل در Email Marketing
برای افزایش تعداد کلیک و تاثیرگذاری بهتر ایمیل ارسالی خود در زیر با چند روش کاربردی آشنا می شویم که تنها در ۱۰ دقیقه به ما آموزش می دهد که چگونه فروش محصولات و آمار بازدید وب سایت خود را از طریق ایمیل مارکتینگ چند برابر کنیم. البته ممکن است بسته به تجارت و هدف نهایی شما در استفاده از بازاریابی ایمیلی، تعدادی از این روش ها مناسب شما نباشد اما بهتر است برای یکبار هم که شده تمامی آنها را بخوانید.

۱) استفاده از عنوان تاثیرگذار در ایمیل
بیش از ۵۰ درصد کلیک روی لینک موجود در یک خبرنامه ایمیلی به دلیل استفاده حرفه ای از بخش موضوع یا همان عنوان ایمیل ها است. به همین دلیل نیز پیشنهاد می کنیم در عنوانِ حداکثر ۸۰ کاراکتری خود سعی کنید موضوع ایمیل ارسالی را به خوبی معرفی نمایید و از مزایای محصول و یا خدمات خود در آن به خوبی استفاده کنید تا ایمیل های شما تاثیرگذارتر شوند و در نهایت باعث جذب بازدیدکننده بیشتر و منجر به یک خرید تازه گردند.

۲) استفاده از متن و توضیحات کوتاه
یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید استفاده از متون کوتاه و توضیحات خلاصه در ایمیل ارسالی است. در صورتی که کاربران متوجه شوند ایمیل شما یک ایمیل تبلیغاتی است و در آن چندین پاراگراف توضیحات نوشته شده است به احتمال زیاد آن را بسته و از خواندن آن خودداری می کنند اما اگر از توضیحات کوتاه استفاده کنید شانس بیشتری برای کلیک روی لینک پایانی ایمیل خود خواهید داشت. از طرفی دیگر اگر توضیحات شما برای مخاطبان جالب به نظر آید حتماً روی لینک هایی با عنوان «اطلاعات بیشتر» و یا «لیست کامل مشخصات» در آخر نوشته کلیک خواهند کرد.

اگر خبرنامه سایت شما به صورت خودکار آخرین نوشته های سایت یا وبلاگ را برای اعضاء ارسال می کند بهتر است همیشه خلاصه ای از نوشته های جدید را به ایمیل کاربران ارسال کنید تا در صورت علاقه کاربران به آن نوشته روی عنوان و یا لینک ادامه مطلب ایمیل ارسالی کلیک کنند و خوانندگان به بازدیدکنندگان جدیدی تبدیل شوند.

۳) ارسال ایمیل در زمان مناسب
بطور معمول کاربران ایمیل خود را در روز چند بار و یا حداقل یکبار چک می کنند تا از دریافت ایمیل جدید با خبر شوند. بررسی های مختلفی انجام شده است تا بهترین ساعت ارسال ایمیل مشخص گردد. گروهی اعتقاد دارند که ساعت ۱۲ تا ۱ بعد از ظهر ترافیک استفاده کاربران از سرویس های ارائه خدمات پست الکترونیک به حداکثر می رسد و گروهی دیگر ساعت ۸ تا ۹ را اوج مراجعه کاربران به ایمیل های خود می دانند. تجربه پورتال یو سی (شما می توانید) نشان می دهد که اینترنت محدودیت ساعت ندارد و در هر ساعتی از شبانه روز مخاطب خود را دارد.

۴) استفاده از دکمه های اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
حتماً در ایمیل ارسالی خود به کاربران، شرایط اشتراک گذاری نامه ها در شبکه های اجتماعی را مهیا کنید. برای این منظور محتوای ایمیل را در یکی از صفحات وب سایت خود قبل از ارسال ایمیل به کاربران ثبت کنید و از آدرس (URL) آن صفحه برای دکمه اشتراک گذاری ایمیل در شبکه هایی مانند فیسبوک، گوگل پلاس، توییتر و دیگر شبکه ها استفاده کنید.

استفاده از این روش علاوه بر اینکه تعداد کلیک روی لینک موجود در ایمیل شما را افزایش می دهد همچنین بازدیدکنندگان و مشتریان جدیدی را برای محصولات و خدمات شما از شبکه های اجتماعی به همراه خود می آورد.

۵) استفاده از تصاویر در نامه ارسالی
استفاده از تصاویر علاوه بر اینکه به شما امکان معرفی بهتر محصولات و خدمات را خواهد داد در صورت استفاده درست، باعث افزایش کلیک روی لینک موجود در ایمیل شما نیز خواهد شد. برای مثال به جای استفاده از لینک معمولی می توانید از دکمه گرافیکی زیبا در بالا و پایین نوشته ها استفاده کنید تا کاربران پس از خواندن محتوای ایمیل شما با کلیک روی آنها به سایت انتقال داده شوند که در حقیقت این دکمه ها، call to action ایمیل شما به حساب می آیند.

۶) استفاده از آدرس ایمیل رسمی
یکی دیگر از نکات ریزی که استفاده از آن منجر به افزایش تعداد کلیک روی لینک ایمیل ها می شود استفاده از یک آدرس ایمیل رسمی و گویای هویت شما است. برای مثال استفاده از آدرس support@youc.ir خیلی بهتر از آدرس youc.ir@gmail.com خواهد بود و کاربران با دیدن آدرس اول متوجه خواهند شد که این ایمیل از طرف سایت رسمی برای آنها ارسال شده است.

۷) حتماً ایمیل خود را با امضاء بفرستید.
این نکته نیز مانند مورد قبل شاید خیلی جزئی به نظر برسد اما استفاده از امضاء در پایین ایمیل ارسالی شما به دیگر کاربران علاوه بر اینکه باعث افزایش رابطه شما با آنها (با استفاده از شماره تماس، آدرس پروفایل شبکه اجتماعی، آدرس وب سایت یا ایمیل شخصی و… در امضاء) می شود، باعث جدی تر گرفته شدن ایمیل های شما از طرف کاربران نیز خواهد شد.

۸) استفاده از لیست ایمیل هدفمند
یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش تاثیرگذاری و تعداد کلیک روی لینک ایمیل شما خواهد شد استفاده از لیست هدفمند است تا به هر کاربری تنها ایمیل هایی ارسال شود که در رابطه با شغل و یا علایق او است. برای تهیه این گونه از لیست ها می توانید در سایت خود و در هنگام ثبت نام اعضاء در خبرنامه و یا در سایت، از او علایق و دیگر اطلاعات مربوطه را بپرسید تا در آینده لیست های کاملی از ایمیل افراد را به صورت هدفمند داشته باشید.

در پایان؛ صندوق (inbox) کاربران را پُر نکنید. با ارسال ایمیل های پشت سر هم و پُر کردن inbox کاربران به احتمال زیاد ایمیل شما از طرف کاربر، Spam گزارش داده می شود و حتی ایمیل های شما توسط کاربر باز نمی شود و در نهایت این روند باعث لغو عضویت بسیاری از کاربران خواهد شد.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «چگونه بازدهی خبرنامه های ایمیلی را افزایش دهیم؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد.

کسب و کار شما

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. بخش های الزامی با * مشخص شده اند. *

*