معرفی و خلاصه کتاب تمایلات چهارگانه
کتاب تمایلات چهارگانه (The Four Tendencies) نوشته گرچن رابین (Gretchen Rubin) در سال 2017 منتشر شده است و توضیح میدهد که چه چیزی میتواند احتمال اقدام را در ما افزایش دهد و چه چیزی نمیتواند این تاثیر را داشته باشد.
واقعیت این است که برای ارتباط برقرار کردن با دیگران، باید به زبان مناسب صحبت کنیم، نه به زبانی که برای خودمان بیشتر کاربرد و کارآیی دارد. بلکه زبانی که شنونده را متقاعد میکند.
اگر همه ما یک وجه مشترک داشته باشیم، آن موضوع این است که همه ما نیاز داریم روی دیگران تاثیرگذار باشیم، دیگران را متقاعد یا وادار به انجام کاری کنیم، آموزش دهیم، اجناس یا خدمات خود را بفروشیم، یا به افرادی که اطراف ما هستند اطلاعاتی بدهیم. فرقی نمیکند که اسم اینکار را چه میگذاریم؛ در واقع ما باید گاهی خودمان یا دیگران را تکان دهیم. ممکن است تکان بعضی افراد برایتان سخت باشد. چرا اینطور است؟ و در چنین مواردی باید چه کاری را به شکل متفاوتی انجام دهیم؟
گرچن رابین نویسنده کتاب تمایلات چهارگانه، یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان در مورد طبیعت انسان است که از قانونی در این باره پرده بر میدارد. او متوجه شده است که ما میتوانیم خودمان و دیگران را بر اساس اینکه در پاسخ به انتظارات چه تمایلی داریم دستهبندی کنیم.
ابتدا باید تمایل خود را کشف کنید و سپس باید یاد بگیرید که تمایلات دیگران را هم بشناسید و درک کنید. به این ترتیب میتوانید ناامیدیها را کاهش دهید و در کار نفوذ و تاثیرگذاری در دیگران موفقتر باشید. این چهارچوب تا الان به میلیونها نفر کمک کرده تا در اطرافیان خود تغییرات ماندگار و بلندمدت ایجاد کنند. در ادامه شما میتوانید چکیده کتاب تمایلات چهارگانه را مطالعه نمایید.
شما جزو کدام دسته هستید؟
سوال ساده و تعیین کننده این است: شما به انتظارات چگونه پاسخ میدهید؟
همه ما با دو نوع از انتظارات مواجه هستیم. انتظارات بیرونی که دیگران از ما دارند و انتظارات درونی که ما از خودمان داریم. گرچن معتقد است بسته به نوع پاسخ افراد به انتظارات درونی و بیرونی، هر شخص در یکی از این چهار دسته قرار میگیرد:
- مطیعها: 19 درصد مردم بلافاصله به انتظارات درونی و بیرونی پاسخ میدهند.
- پرسشگرها: 23 درصد مردم تمام انتظارات را زیر سوال میبرند. آنها فقط در صورتی به خواستهای پاسخ میدهند که برایشان منطقی و توجیه شده باشد. بنابراین معمولاً فقط انتظارات درونی را برآورده میکنند.
- کمک کنندهها: 41 درصد مردم بلافاصله به انتظارات بیرونی پاسخ داده اما برای برآورده کردن انتظارات درونی مشکل دارند.
- سرکشها: 17 درصد مردم در مقابل تمام انتظارات بیرونی و درونی، مقاومت میکنند.
حتماً الان به این فکر میکنید که آیا من در بهترین دسته از نظر این تمایلات هستم یا نه؟ واقعیت این است که در این دستهبندی بهترین و بدترین وجود ندارد. شادترین، مفیدترین یا سالم ترین افراد کسانی نیستند که جزو یک دسته خاص قرار میگیرند، بلکه افرادی هستند که توانستهاند نقاط قوت و تواناییهای سبک ارتباطی دسته خود را مهار کرده و از آنها بهترین استفاده را بکنند، با نقاط ضعف خود مقابله کرده و بر این اساس نوعی از زندگی را که برایشان مناسب است، بسازند.
تشخیص تمایلات فردی
با خرد، تجربه و شناخت خود از نظر این تمایلات چهارگانه، میتوانیم از وقت خود بهتر استفاده کنیم، تصمیمات بهتری بگیریم، از استرس کمتری رنج ببریم، سالمتر باشیم و با دیگران ارتباط موثرتری داشته باشیم.
تمایل و سبک پاسخدهی همسر شما کدام است؟ در مورد همکارتان چطور؟ مشتریتان؟ خودتان؟
راه شناخت سبک پاسخدهی دیگران، گوش کردن دقیق و مشاهده است. یک سوال کلیدی وجود دارد که میتواند درها را به رویتان باز کند: «این شخص به انتظارات چگونه پاسخ میدهد؟» مثلاً فردی را در نظر بگیرید که میخواهید روی او تاثیر خاصی بگذارید. این فرد به انتظارات درونی و بیرونی چگونه پاسخ میدهد؟
بطور خلاصه:
- مطیعها میخواهند بدانند چه کاری را باید انجام دهند.
- پرسشگرها نیاز به توجیه و دلیل دارند.
- کمک کنندهها مسئولیتپذیر هستند.
- سرکشها میخواهند آزاد باشند تا کارها را به روش خودشان انجام دهند.
استفاده از دانش
یکی از چالشهای بزرگ ما در زندگی روزمره این است که چگونه کاری کنیم که مردم (و خودمان)؛ کاری را که میخواهیم انجام دهند. تمایلات چهارگانه این کار را بسیار سادهتر میکنند.
برای اینکه کاری کنیم که افراد کار دلخواه ما را انجام دهند، ابتدا باید سبک و تمایل آنها را بشناسیم، سپس با کمی تغییر در انتخاب کلمات و زبانی که استفاده میکنیم، خواسته خود را طوری مطرح کنیم که تاثیر بیشتری روی فرد داشته باشد.
فرض کنید میخواهیم افراد را به ورزش کردن ترغیب کنیم. یک فرد مطیع ورزش میکند چون این کار در فهرست کارهایی است که باید انجام شود، یک پرسشگر به فواید ورزش کردن فکر میکند، کمک کنندهها یک شخص همراه دارند که منتظرشان است تا با هم ورزش کنند، و سرکشها ورزش میکنند چون خودشان را دوست دارند.
گرچن رابین به این نکته مهم اشاره میکند که برای صحبت کردن با افراد باید تمایل و سبک ارتباطی آنها را در نظر بگیریم، نه تمایل خودمان را.
در پایان فرض کنید میخواهید از کسی درخواست کنید که یک لامپ را عوض کند. با هر تیپ شخصیتی چگونه صحبت میکنید؟
- یک فرد مطیع: قبل از اینکه از او بخواهید، خودش لامپ را عوض کرده است.
- یک پرسشگر: باید توضیح دهید که چرا این لامپ باید عوض شود.
- یک فرد کمک کننده: مستقیماً از او بخواهید که لامپ را عوض کند.
- یک فرد سرکش: بهتر است خودتان لامپ را عوض کنید!