سوال و جواب های فنی مربوط به میل گاردان اتومبیل

تبلیغات

میل گاردان میله ای فولادی، تقریباً قطور، بسیار محکم و کاملاً صاف و راست است که نیروی گیربکس را به دیفرانسیل منتقل می کند.

چون گیربکس با دیفرانسیل فاصله دارد یا به عبارتی یک تکه نیستند و از طرفی در یک سطح مساوی نیز قرار ندارند، با بالا و پایین رفتن چرخ های عقب، دیفرانسیل هم بالا و پایین می رود. بدین منظور و برای اینکه آسیبی به میل گاردان نرسد و برای جلوگیری از بریدن میل گاردان، در دو سر میل گاردان دو عدد چهار شاخه که یک سر آن به شفت گیربکس و سر دیگر آن به دنده پینیون دیفرانسیل وصل شده است؛ قرار داده اند که به این مجموعه، میل گاردان و قفل های گاردان می گویند.

دیفرانسیل در دست اندازها به تبعیت از چرخ ها به بالا و پایین حرکت می نماید و این حرکت اضافی سر میل گاردان مربوط به دیفرانسیل، موجب می شود که زاویه بین محور اصلی جعبه دنده و محور میل گاردان و دیفرانسیل دائم متغیر بوده و طول میل گاردان در نوسان باشد؛ در نتیجه باید گردش میل گاردان با دیفرانسیل هماهنگ شود. برای اینکار در میل گاردان کشویی و هزار خار گذاشته اند تا با کوتاه و بلند شدن میل گاردان و ایجاد نرمش بوسیله چهار شاخه و قفل های آن قابلیت ارتجاعی داشته باشد و میل گاردان بریده نشود.

ایجاد صدا در زیر میل گاردان یا تقه زدن، مخصوصاً زمانی که گاز را کم می کنیم و یا اینکه بطور ناگهانی روی پدال گاز فشار می دهیم، دلیل بر این است که از ناحیه چهار شاخه لقی بوجود آمده است. برای کمتر شدن این ایراد و برای اینکه از نیروی گریز از مرکز میل گاردان در موقع گردش، جلوگیری شود سعی شده است که در حد امکان میل گاردان را کوتاه تر بسازند یا اینکه در وسائل نقلیه بزرگ، ۲ یا ۳ قفل به صورت مفصل با عبور از وسط بلبرینگ قرار می دهند.

مزیت دیگر کوتاه بودن میل گاردان این است که از نیروی موتور کاسته نمی شود و عیناً به دیفرانسیل منتقل شده و اتومبیل دارای قدرت بیشتری می شود. به همین علت در بعضی از اتومبیل ها (اکثر اتومبیل های جیپ) دیفرانسیل را جلو قرار می دهند و در بعضی وسائل نقلیه یک دیفرانسیل جلو و یکی در عقب می گذارند که در این صورت این گونه وسائل نقلیه را جفت دیفرانسیل می گویند. البته در اتومبیل های امروزی، میل گاردان حذف شده است.

تبلیغات

خب تا حدودی با میل گاردان آشنا شدید. الان شما می توانید سوال و جواب های فنی برای رفع عیب میل گاردان اتومبیل را مطالعه نمایید.

۱) علت بریدن میل گاردان چیست؟

  • خرابی قفل گاردان
  • گیر کردن کشویی گاردان
  • خوردگی بلبرینگ های چهار شاخه گاردان در اثر روغن کاری نشدن
  • تعویض دنده معکوس در دور زیاد
  • فشار آوردن به ماشین در جایی که بگسواد می کند.

۲) علت لقی گاردان چیست؟
خوردگی بوش ها یا گشاد شدن جای بلبرینگ ها

۳) معایب لقی گاردان چیست؟

تبلیغات
  • ایجاد صدا
  • بریدن گاردان

۴) معایب لقی کشویی گاردان چیست؟

  • ایجاد صدا
  • بریدن گاردان
  • لقی گاردان

۵) انتهای میل گاردان با سر میل گاردان چه فرقی دارد؟
سر میل گاردان هزار خار دارد و انتهای آن به صورت دو شاخه می باشد.

۶) بلبرینگ چهار شاخه گاردان برای چیست؟
برای نرمش در گردش می باشد.

۷) چهار شاخه گاردان برای چیست؟
برای خنثی کردن ارتعاشات جانبی می باشد.

شما می توانید با افزایش اطلاعات خود کمتر به تعمیرگاه بروید و در شرایط اضطراری، آگاهانه در مقابل مکانیک بایستید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «سوال و جواب های فنی مربوط به میل گاردان اتومبیل»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش میدانی، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب مکانیک عمومی اتومبیل و رانندگی پایه یکم، نوشته ی اعزازالدین مشکوتی از انتشارات کوروش، منتشر شده در ۱۳۷۸ با شابک ۴-۸۳-۶۰۴۹-۹۶۴ به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

‫۲۵ دیدگاه ها

  1. سلام
    روا سال دارم
    روی سرعت ۵۰ الی ۶۰ لرزش داره
    یکی میگه از گاردان هست
    یکی میگه از نعلبکی ته گیربکس هست
    یکی میگه از شفت گیربکس هست
    کسی میتونه کمک کنه؟

  2. سلام عزیز من وانت پیکان داشتم همین مشکل هم داشته ۳ تعمیر کار جک زدن زیر ماشین و گفتن میل گاردان تاب داره اگه میخواد خوب بشه فقط باید تعویض بشه. میل گاردان رو برای تست بردم تراشکاری گفتند هیچ عیبی نداره مشکل شاید از نعلبکی گاردان یا جای دیگه ای باشه والسلام.

  3. سلام من نیسان وانت دارم که چن وقت پیش یک دست انداز رو بدون اینکه متوجه اون بشم رو زدم با بار الان وقتی دنده رو در حالت یک میزارم می‌خوام حرکت کنم ماشین دل میزنه یا لق میزنه چنتا بعد حرکت می‌کنه میخواستم ببینم ایراد از چیه ممنون

  4. سلام من پژو ۴۰۵ دارم وقتی ک بهش فشار میاری و توی سربالایی گاز رو تا اخر فشار میدی امکانش هست ک مشکلی براش ب وجود بیاد؟

  5. سلام من سوزکی ویتارا دارم و هنگامی ک در حال حرکت هستم دنده یک تا ۴ مخصوصا وقتی ک گاز ب خودرو میدم و گیربکس درگیره صدای خر خر میاد و هنگامی ک گاز رو ول میکن صدا نمیده و در حالت خلاص چه در حال حرکت و چه ساکن گاز میدم صدا نداره کسی اطلاع داره مشکل از کجاس ب میکانیک هم نشون دادم یکی میگه گیربکسه یکه میگه کمک ماشینه و یکی میگه گاردانه همه هم با شک میگن و از حرف خودشون هم اطمینان ندارن کسی اگه این مشکل براش پیش اومده و یا اطلاع داره راهنمایی کنه. با تشکر

    1. از گاردون جلو هست بده چک کنند راحت معلوم می شه. مال من هم همینطور بود یواش یواش صداش بیشتر می شه.

    2. دوست عزیز ایراد فنی تا از نزدیک نبینه نمیتونه قضاوت درستی داشته باشد، اما با این حال از احتمالات کم خرجتر شروع میکنیم،
      خرابی چهار شاخه گاردان ها
      خرابی قفل گاردان یا شل بودن پیچ هاش
      از سالم بودن کشویی گاردان هم مطمئن شوید.
      موفق باشید

  6. سلام چند روز بود وقتی به ماشین گاز میدادم تقریبا دور موتور که به ۳ میرسید از زیر ماشین یه صدایی مثل شکستگی یه بلبرینگ میومد تا اینکه صدا قطع شد و الان وقتی با سرعت بالای ۱۰۰ تا میرم تمام اتاق شروع میکنه به لرزش و اینه وسط ماشین میلرزه ایا امکان داره مشکل از چهارشاخ گاردن باشه؟ ممنون میشم اگه زودتر راهنمایی کنین. ماشین هم روا هست

    1. سلام، دوست عزیز میدانم حدود یک سال از این پیام شما گذشته، ولی دوست گرامی منم دقیقآ همین مشکل شما برام پیش آمده ماشینمم روا هستش ممنون میشم اگه بگین مشکل از چی بوده، خداوکیلی انقد خرجش کردم که نگو ولی هیچ نتیجه ای نگرفتم، ممنونم منتظرم

      1. با سلام. مشکل را اینگونه کنترل کنید. زیر تایرهای عقب (جفت تایر) جک بزنید و بهتر است کنده درخت یا چیزی زیر کمکهای عقب بگذارید تا خدایی نکرده جک اگر در رفت ماشین روی دست و پا نیافتد یا ترجیحا برید روی یک چاله و ماشین را خلاص کنید و سپس در زیر ماشین لقی چهارشاخها را در ابتدا و انتهای گاردان جک کنید یعنی وقتی میل گاردان را چپ و راست می چرخانید باید صدای تق و تق یا به اصطلاح شل بودن احساس نشود یا اینکه بسیار اندک باشد. بعبارتی همین شل بودن و لق لق زدن در دور زیاد باعث ارتعاش کابین می شود اگر این لقی (وقتی میل گاردان را چپ و راست می چرخانید) خیلی محسوس بود و صدای لق لق می داد حتما چهارشاخ آسیب دیده و باید تعویض شود و بهتر است هر دو سر با هم تعویض شوند ولی اگر صدای لق لق یا شلی احساس نکردید احتمال زیاد میل گاردان خودش تاب برداشته و باید توسط یک مکانیک استادکار به همین روش روی جک کنترل اولیه شود. معمولا روی جک ماشین را روشن می کنند و روی دنده دو کم کم شروع به گاز دادن می کنند البته این کار خطرناک است و باید حتما کنترل کنید که جک زیر ماشین (تایرهای عقب) حسابی مهار شده و احتمال در رفتن و پایین افتادن ماشین وجود ندارد. و در این حالت با دقت در دور آرام به میل گاردان نگاه کنید که آیا موقع چرخیدن تاب دارد یا نه و با بالا و پایین کردن گاز این کار را مجددا کنترل کنید البته چشم مکانیکهای استاکار خیلی حرفه ای تر است و سریع تشخیص می دن … اگر تراشکار یا تاب گیر خوب سراغ داشتید ببرید تاب میل گاردان را بگیرد ولی اگر تاب در چند ناحیه بود بهتره که یکی نو بخرید …. اگه پشت ماشین خودتان را زیر بالا آوردید تا فنر و کمکها را خیلی تقویت کردید احتمال دارد بعلت بالا ایستادن زیاد عقب ماشین و از استاندارد خارج شدن زاویه بین دیفرانسیل و میل گاردان، انتهای گاردان در معرض تاب برداشتن قرار گیرد…. دقت کنید

      2. سلام خدمت شما دوستان عزیز مشکل خودروهای محرک عقب در سرعت های بالا و این آدرس هایی که شما دارین فقط میتونه از چهار شاخ گاردون باشه معمولا در این وضعیت اول کاسه ساچمه خراب میشه و صدا میده بعد از مدتی خودرو در سرعت های بالا به لرز بدنه موجب میشه..
        با تشکر….

      1. سلام داداش ماشین من روآهست تو سرعت بالا اتاقش میلرزه چهارشاخ عوض کردم درست نشد کسی میدونه دلیلش چیه

      1. من وانت اریسان دارم روی کوچکترین دست انداز که میرم عقب ماشین بد صدا میده جوری که روی صندلی نشتم بالاوپایین میرم اصلا عقب ماشین نمیشه نشت خیلی ماشین لق لق میکنه قبلا نرمتر بود

    1. به علت خرابی قفل کن یا همون چهار شاخ گاردون، دادن دنده معکوس به خودرو در سرعت های بالا، قفل کردن کشویی،

  7. چرا بلند کردن گاردان ۲تیکه آردی خطرناک است و نمی شود آن را یک تکه انداخت؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا