خانه / مجله / مجله چرا و چگونه؟ / خودرو / سوال و جواب های فنی مربوط به میل گاردان اتومبیل
تراول استار

سوال و جواب های فنی مربوط به میل گاردان اتومبیل

میل گاردان میله ای فولادی، تقریباً قطور، بسیار محکم و کاملاً صاف و راست است که نیروی گیربکس را به دیفرانسیل منتقل می کند.

چون گیربکس با دیفرانسیل فاصله دارد یا به عبارتی یک تکه نیستند و از طرفی در یک سطح مساوی نیز قرار ندارند، با بالا و پایین رفتن چرخ های عقب، دیفرانسیل هم بالا و پایین می رود. بدین منظور و برای اینکه آسیبی به میل گاردان نرسد و برای جلوگیری از بریدن میل گاردان، در دو سر میل گاردان دو عدد چهار شاخه که یک سر آن به شفت گیربکس و سر دیگر آن به دنده پینیون دیفرانسیل وصل شده است؛ قرار داده اند که به این مجموعه، میل گاردان و قفل های گاردان می گویند.

دیفرانسیل در دست اندازها به تبعیت از چرخ ها به بالا و پایین حرکت می نماید و این حرکت اضافی سر میل گاردان مربوط به دیفرانسیل، موجب می شود که زاویه بین محور اصلی جعبه دنده و محور میل گاردان و دیفرانسیل دائم متغیر بوده و طول میل گاردان در نوسان باشد؛ در نتیجه باید گردش میل گاردان با دیفرانسیل هماهنگ شود. برای اینکار در میل گاردان کشویی و هزار خار گذاشته اند تا با کوتاه و بلند شدن میل گاردان و ایجاد نرمش بوسیله چهار شاخه و قفل های آن قابلیت ارتجاعی داشته باشد و میل گاردان بریده نشود.

ایجاد صدا در زیر میل گاردان یا تقه زدن، مخصوصاً زمانی که گاز را کم می کنیم و یا اینکه بطور ناگهانی روی پدال گاز فشار می دهیم، دلیل بر این است که از ناحیه چهار شاخه لقی بوجود آمده است. برای کمتر شدن این ایراد و برای اینکه از نیروی گریز از مرکز میل گاردان در موقع گردش، جلوگیری شود سعی شده است که در حد امکان میل گاردان را کوتاه تر بسازند یا اینکه در وسائل نقلیه بزرگ، ۲ یا ۳ قفل به صورت مفصل با عبور از وسط بلبرینگ قرار می دهند.

مزیت دیگر کوتاه بودن میل گاردان این است که از نیروی موتور کاسته نمی شود و عیناً به دیفرانسیل منتقل شده و اتومبیل دارای قدرت بیشتری می شود. به همین علت در بعضی از اتومبیل ها (اکثر اتومبیل های جیپ) دیفرانسیل را جلو قرار می دهند و در بعضی وسائل نقلیه یک دیفرانسیل جلو و یکی در عقب می گذارند که در این صورت این گونه وسائل نقلیه را جفت دیفرانسیل می گویند. البته در اتومبیل های امروزی، میل گاردان حذف شده است.

خب تا حدودی با میل گاردان آشنا شدید. الان شما می توانید سوال و جواب های فنی برای رفع عیب میل گاردان اتومبیل را مطالعه نمایید.

۱) علت بریدن میل گاردان چیست؟

  • خرابی قفل گاردان
  • گیر کردن کشویی گاردان
  • خوردگی بلبرینگ های چهار شاخه گاردان در اثر روغن کاری نشدن
  • تعویض دنده معکوس در دور زیاد
  • فشار آوردن به ماشین در جایی که بگسواد می کند.

۲) علت لقی گاردان چیست؟
خوردگی بوش ها یا گشاد شدن جای بلبرینگ ها

۳) معایب لقی گاردان چیست؟

  • ایجاد صدا
  • بریدن گاردان

۴) معایب لقی کشویی گاردان چیست؟

  • ایجاد صدا
  • بریدن گاردان
  • لقی گاردان

۵) انتهای میل گاردان با سر میل گاردان چه فرقی دارد؟
سر میل گاردان هزار خار دارد و انتهای آن به صورت دو شاخه می باشد.

۶) بلبرینگ چهار شاخه گاردان برای چیست؟
برای نرمش در گردش می باشد.

۷) چهار شاخه گاردان برای چیست؟
برای خنثی کردن ارتعاشات جانبی می باشد.

شما می توانید با افزایش اطلاعات خود کمتر به تعمیرگاه بروید و در شرایط اضطراری، آگاهانه در مقابل مکانیک بایستید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «سوال و جواب های فنی مربوط به میل گاردان اتومبیل»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش میدانی، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب مکانیک عمومی اتومبیل و رانندگی پایه یکم، نوشته ی اعزازالدین مشکوتی از انتشارات کوروش، منتشر شده در ۱۳۷۸ با شابک ۴-۸۳-۶۰۴۹-۹۶۴ به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

تراول استار

۴ دیدگاه

  1. زیاد رگلاژ کردن ترمز و ترمز دستی باعث بریده شدن چهار شاخ می شود؟

  2. سلام چند روز بود وقتی به ماشین گاز میدادم تقریبا دور موتور که به ۳ میرسید از زیر ماشین یه صدایی مثل شکستگی یه بلبرینگ میومد تا اینکه صدا قطع شد و الان وقتی با سرعت بالای ۱۰۰ تا میرم تمام اتاق شروع میکنه به لرزش و اینه وسط ماشین میلرزه ایا امکان داره مشکل از چهارشاخ گاردن باشه؟ ممنون میشم اگه زودتر راهنمایی کنین. ماشین هم روا هست

  3. دلیل بریدن میل گاردن از سر گیر بکس چیست

  4. چرا بلند کردن گاردان ۲تیکه آردی خطرناک است و نمی شود آن را یک تکه انداخت؟

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. بخش های الزامی با * مشخص شده اند. *

*