همه ی آنچه که از باتری اتومبیل باید بدانید

تبلیغات

باتری عبارت است از وسیله ای که در آن بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی انرژی الکتریکی ذخیره شده تا در صورت نیاز قابل استفاده باشد. باتری بر اساس ظرفیت با واحد آمپر ساعت و همچنین ولتاژ واحد ولت شناخته می شود، مثلاً باتری اتومبیل ۱۲V و ۶۰AH یعنی ۱۲ ولت و ۶۰ آمپر می باشد.

باتری را باید با توجه به نوع اتومبیل انتخاب نمود، انتخاب بی قاعده باتری باعث خرابی و لطمه زدن به کلیه قطعات برقی و الکترونیکی اتومبیل خواهد شد. شما می توانید با شناخت جزئیات باتری، حداکثر استفاده را از آن داشته باشید.

آب باتری
مایع داخل باتری را الکترولیت می نامند. الکترولیت ترکیبی از اسید سولفوریک رقیق و آب مقطر است. (اغلب ۷۰ درصد آب مقطر و ۳۰ درصد اسید سولفوریک می باشد.) اگر اسید از حد مذکور کمتر شود الکترولیت حالت تلخی و سوزش خود را از دست می دهد که در اصطلاح می گویند آب باتری شیرین شده است. در چنین مواقعی در شب، زمانی که به موتور گاز داده می شود چراغ ها نور عادی دارند و اگر گاز داده نشود کم نور می شوند.

آب باتری باید روی صفحه های داخل باتری را کاملاً بپوشاند در غیر این صورت صفحه ها در مجاورت هوا قرار گرفته و اکسیده (فاسد) می شوند. مایع باید در حدود بیش از یک سانتی متر روی صفحات را بگیرد. در صورت کمبود، باید آب مقطر اضافه نمود نه اسید. استفاده از اسید سولفوریک برای باتری باید بوسیله متخصص و باتری ساز انجام شود؛ زیرا سوزنده و خطرناک است و باید رقیق شود.

تبلیغات

هرگز نباید آب معمولی در داخل باتری ریخت و در صورت لزوم از آب جوشیده باید استفاده نمود.

علائم خرابی باتری
یکی از علائم خرابی باتری این است که هنگام استارت زدن، باتری نتواند استارت را به حرکت در آورد. علامت دیگر کم شدن پی در پی آب خانه های باتری است. نشانه سوم هم شیرین شدن آب باتری است.

آزمایش باتری
برای آزمایش باتری درب خانه های باتری را باز می کنیم و بوسیله سیم (کابل) نسبتاً ضخیم دو قطب باتری را به هم وصل می کنیم اگر آب داخل هر یک از خانه های باتری جوشید و غلیان کرد آن خانه باتری خراب است و باید صفحات داخل آن خانه عوض شود و چون این کار (تعویض صفحات) بطور اصولی انجام نمی شود، بهتر است باتری اتومبیل عوض شود.

باتری اتمی (خشک)
باتری اتمی به باتری هایی که صفحات داخل آن قبل از ساخت، شارژ شده و به صورت دسته صفحه در آمده و در نهایت با مونتاژ، شکل نهایی خود را پیدا می کند، گفته می شود.

باتری های اتمی یا خشک نیاز به بازدید و نگهداری کمتری نسبت به باتری های اسیدی دارند و معمولاً روی آنها چشمی تعبیه شده است. این چشمی نشان دهنده سه رنگ قهوه ای، سبز و سفید می باشد.

تبلیغات
  • اگر چشمی رنگ سبز را نشان دهد به این معنی است که باتری سالم و شارژ است.
  • اگر رنگ قهوه ای را نشان دهد یعنی باتری سالم ولی دشارژ است.
  • اگر رنگ سفید را نشان دهد یعنی باتری خراب و دشارژ است و نیاز به تعویض دارد.

تشخیص قطب مثبت از منفی
شناختن قطبین باتری از این نظر اهمیت دارد که اگر در موقع نصب باتری جای دو قطب اشتباه شود باعث خرابی صفحه های باتری می شود.

  • قطب مثبت با علامت بعلاوه (+) یا P و رنگ قرمز مشخص می شود و قطب منفی با علامت منفی (-) یا N و رنگ های مشکی یا آبی مشخص می گردد.
  • چنانچه کابل قطب مثبت را تعقیب کرده، باید به استارت وصل شده باشد و سیم قطب منفی که معمولاً ضخیم تر است به بدنه اتاق یا شاسی اتومبیل متصل است.

رنگ صفحات مثبت باتری به رنگ قهوه ای و رنگ صفحات منفی به رنگ خاکستری است. جنس صفحات مثبت از اکسید سرب و جنس صفحات منفی از هیدرواکسید سرب می باشد و به همین علت اسید سولفوریک صفحات باتری را از بین نمی برد.

نگهداری باتری
عمر باتری معمولاً ۲ تا ۳ سال می باشد اما این میزان عمر بستگی به عواملی دارد:

  • هنگام استارت زدن نباید مدت زمان استارت از ۱۵ تا ۳۰ ثانیه بیشتر باشد. در غیر این صورت باتری خیلی زود فرسوده می شود.
  • سطح خارجی باتری باید تمیز باشد و برای جلوگیری از اتصال قطبین که در هوای مرطوب انجام می شود باید با مقدار کمی گریس آغشته کرد. در غیر این صورت نیروی باتری کم می شود یا استارت نمی زند.
  • برای جلوگیری از سولفاته زدن قطب های باتری به آنها گریس بمالید.
  • باتری که دارای مایع الکترولیت است را نباید به حال خود رها کرد. باید حداقل هفته ای یکبار بوسیله دستگاه یا با کار کردن دینام اتومبیل، شارژ شود.
  • حتماً روی صفحات داخل خانه های باتری، آب (الکترولیت) گرفته باشد و حداقل سالی دو بار بخصوص ابتدای زمستان غلظت اسید اندازه گردد.
  • هنگام باز و بستن باتری باید پیچ بست ها را کاملاً باز کرد تا به راحتی بست باتری، از قطب باتری خارج شود و نباید با انبردست و یا وسائل دیگر بست را خارج کرد. همچنین هرگز نباید ضربه به قطب های باتری وارد شود چون موجب قطع اتصالات داخل باتری می شود.
  • استفاده زیاد از چراغ ها، رادیو، ضبط و پخش، کم کار کردن اتومبیل و روشن کردن های مکرر موتور که هر بار نیاز به زدن استارت باشد، موجب خالی شدن باتری می گردد.
  • از مسدود شدن سوراخ های تعبیه شده روی درب باتری جلوگیری نمایید. زیرا در غیر این صورت در اثر تراکم گاز هیدروژن داخل آن، امکان ترکیدن باتری بسیار زیاد است.
  • باتری در محل نصب باید محکم بسته شود تا در تکان های شدید که به آن وارد می شود، باعث ریزش خمیر صفحات آن نگردد.
  • در زمان اتصال باتری به باتری دو اتومبیل، از سیستم صوتی استفاده نکنید.

و یک نکته ی مهم دیگر این است که در زمان روشن بودن موتور اتومبیل، دینام به تولید برق می پردازد و این برق تولیدی به قطعات مصرف کننده رسیده و آنها استفاده می کنند. اما در زمان خاموش بودن موتور، برق مصرفی هر کدام از لوازم الکتریکی توسط باتری تامین می گردد و از آنجا که عمر باتری های اتمی به تعداد دفعات شارژ و دشارژ شدن شان تعیین می گردد، بنابراین استفاده از لوازم برقی در زمان خاموش بودن موتور باعث کاهش عمر باتری می گردد. برای جلوگیری از کاهش عمر مفید باتری باید از قطعات برقی در زمان خاموش بودن اتومبیل استفاده نکرده و یا کمتر استفاده کنیم و در زمان استارت زدن، وسائل برقی نظیر چراغ های جلو و قطعات دیگر را خاموش کنید تا هم استارت با قدرت بیشتر عمل کرده و هم عمر باتری افزایش یابد.

 رفع عیب باتری

  • اگر سطح اسید از حد لازم کمتر باشد: علت آن شارژ بیش از حد لازم بوده و آب و اسید آن تبخیر شده است، که در این صورت باید به باتری آب مقطر اضافه شود.
  • اسید از درب باتری بیرون می ریزد: علت آن این است که ولتاژ بیش از حد زیاد است و یا سطح اسید بالاتر از حد لازم است، که در این حالت باید اضافی آن کم شود و یا آفتامات را کنترل و بررسی کنید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید.
  • وزن اسید در محلول بالا است: علت آن ریختن اسید اضافی در باتری است که باید تنظیم اسید در باتری صورت گیرد.
  • وزن اسید در محلول پایین است: که علت آن نقص فنی دینام یا وجود اتصال در کابل ها و یا خالی بودن باتری است. برای رفع عیب باید دینام امتحان گردد، سیم کشی بررسی شود و یا باتری شارژ گردد.
  • اگر باتری به اندازه کافی شارژ نشود: علت آن شل بودن تسمه دینام و یا اشکال داشتن دینام یا کابل های باتری است که باید تسمه را محکم کنید و یا رله ولتاژ را تعویض نمایید یا کابل های آن را محکم ببندید.
  • مقدار شارژ بیش از حد لازم باشد: رله آفتامات دینام ایراد دارد، که باید امتحان شود و در صورت لزوم تعویض گردد.
  • توان باتری کم شده: که امکان شل بودن بست های باتری و سولفاته زدن باتری می باشد.
  • اگر باتری به تدریج و کم کم خالی (دشارژ) شود: یا در سیم کشی اتصالی ضعیف وجود دارد یا صفحات باتری در حال خرابی است. اگر ناگهان و یک مرتبه خالی شود در سیم کشی اتصالی قوی است و یا صفحات داخل باتری اتصالی دارند. که در هر دو حالت فوراً باید رفع نقص شود.

همیشه در زمان استارت پای خود را روی کلاچ قرار دهید تا ارتباط بین موتور و گیربکس قطع شود و نیروی استارت فقط صرف گرداندن موتور شود.

نحوه صحیح باتری به باتری
اگر در زمان استارت زدن، صدایی از استارت به گوش نرسد و همچنین وسائل برقی اتومبیل کار نکند و یا ضعیف کار کنند نشانه دشارژ شدن باتری خواهد بود. برای شارژ باتری می توان عمل باتری به باتری را انجام داد. به این ترتیب که قطب مثبت باتری شما به مثبت باتری کمکی و قطب منفی باتری شما به منفی باتری کمکی و یا به بدنه بدون رنگ اتومبیل کمکی زده شود، توجه شود بهتر است اتومبیل کمکی روشن باشد.

برای چند دقیقه صبر کنید و سپس استارت بزنید تا اتومبیل شما روشن شود. سپس کابل های کمکی را جدا کنید. ترتیب جدا کردن درست معکوس ترتیب اتصال کابل های کمکی می باشد. (اول منفی و بعد مثبت) ضمناً توجه گردد که باتری کمکی ولتاژ یکسان با باتری شما داشته باشد.

نکته ایمنی
همیشه برای باز کردن باتری از روی اتومبیل، ابتدا بست قطب منفی باتری را باز کنید. در غیر این صورت آچار در دست شما به هر جا اتصال کند، احتمال جرقه زدن می رود.

نگهداری و رسیدگی به باتری مساوی است با افزایش طول عمر و کارکرد بهتر باتری.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «همه ی آنچه که از باتری اتومبیل باید بدانید»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش میدانی، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب های ۱) مکانیک عمومی اتومبیل و رانندگی پایه یکم، نوشته ی اعزازالدین مشکوتی از انتشارات کوروش، منتشر شده در ۱۳۷۸ با شابک ۴-۸۳-۶۰۴۹-۹۶۴ و ۲) تعمیرکار اتومبیل خود باشید، نوشته ی مهندس سیدامیر موسوی از انتشارات نظری، منتشر شده در مهر ۱۳۹۱ با شابک ۰-۸۹-۶۱۶۸-۶۰۰-۹۷۸ و ۳) خودآموز فنی خودرو، نوشته ی محمد مهدی پویا گهر از انتشارات نظری، منتشر شده در آذر ۱۳۹۴ با شابک ۹-۳۱۰-۲۸۹-۶۰۰-۹۷۸ به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

نمایش بیشتر

‫۶۳ دیدگاه ها

  1. دوست عزیز اگه روشن بمونه نشونه سالم بودن دینام و آفتامات هست ولی عواقب زیادی از جمله سوختن سیمکشی و برق زیادی رو سمت خودرو میفرسته که خیلی خطرناکه … حتما دوستان با مولتی متر یا اهم متر تست کنن نه در اوردن باطری … یا مراجعه به باطری ساز

  2. سلام
    هنگام باز کردن سوییچ پراید قبل از استارت چراغ باطری و روغن روشن نمیشه اصلا مشکلش چیه؟؟؟

  3. سلام
    پراید ۱۳۲ تازه خریدم، باتری اتمی روشه، چشمیش نگاه کردم سفید شده، تکونش میدم سبزش میاد بالا، ولی استارت میزنم راحت روشن میشه، برقکار دینامم چک کرد گفت سالمه، آیا باتری خراب شده؟ با شارژ کردن درست میشه یا نه؟ میشه اسید و آب مقطر توش ریخت باتری اتمی؟ نوع باتری اتمی اوربیتا صبا باتری است. ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام باتری اتمی نیازی ب اسید ندارد. باتری ماشینتونم سالمه و دقت کنید ک باتری روی سطح همواری قرار گرفته باشه از هر زاویه، اگر یک سانت هم باطری ب سمتی کج باشد چشمی باطری سفید نشون میده و باید کاملا صاف در جای خودش قرار داشته باشه..

      1. سلام خسته نباشین باطری اتمی دارم از چشمی که نگا میکنی سبز ولی شب که ماشین میزنم خونه صب میخوام روشن کنم باطری نمیزنه ایا باطری سالم هست یا خراب ممنون میشم رهنمای کنید

  4. سلام دیشب ماشین روشن بود یه نیم ساعتی رانندگی کردم بعد حدود پنج دقیقه استارت زدم دیدم روشن نمیشه هل دادم روشن کردم باز خاموش کردم و دیگه روشن نشد برق کیلومتر روشن میشع ولی خیلی ضعیفه اب باطری هم خیلی کمه بنظرتون باطری خراب شد؟؟

  5. سلام
    در یک باتری به باتری کردن، باتری ماشین مقابل ترکید و مقداری اسید باتری آن رو ماشین من ریخت و چون اطلاع نداشتم در لحظه پاک نکردم.الان پاک نمیشه
    لطفا راهنمایی کنید چطوری و با چه ماده ای بدون اینکه رنگ ماشین بره پاکش کنم.
    رنگ ماشینم نوک مدادیه
    تشکر

  6. سلام من یه باتری orbital 74 آمپر رو ماشین ۲۰۶ دارم که سیستمم دارم نمیدونم برای چیه وقتی استفاده میکنم باتری خیلی داغ میشه البته ۲۰۶ تو دمای بالا کار میکنه بعد اینکه باتری خشک هست ولی از بعضی قسمت های لبه بالایی اون مثل روغن مانند میاد بیرون این به چه علت هست باید چیکار کنم ۶ ماه بیشتر نیست خریدم ممنون میشم راهنمایی کنید

  7. سلام. من وانت تویوتا دارم. استارت نمیخورد فهمیدم باطریش خابیده. باطریرو گذاشتم رو ماشین دیگه شارژ شد. ماشینو روشن کردم بعد نیم ساعت دوباره خاموش شد. اینبار دینامو باز کردم بردم تعمیرگاه تست کردم سالم بود. گفتن احتمالا افتامات خرابه. حالا راهی نداره بفهمم که افتامات خرابه یا نه؟ در ضمن وقتی باطری وصله ماشین روشنه به محض اینکه کابل باطری رو قطع میکنم خاموش میشه

    1. سلام دوست عزیز
      من کارم باطری هست علت خاموش شدن ماشین خرابی دینام و یا آفتامات دینام هست

      1. سلام باطری اتمی اوربیتال روی پیکان دارم یک هفته پیش چراغ روی باطری سفید بود که روی راهنمای باطری نوشته بود سطح الکترولیت پایین منم آب مقطر توی باطری ریختم و گذاشتم زیر شارژ صبحم گذاشتم روی ماشین درست بود تا دیشت که دیدم بعد یکم استارت خوردن خوابیده یعنی باطری خراب شده نباید آب مقطر میریختم توش وقتی هم زیر شار میزارم به غیر از یکی از خونه بقیه هم میجوشن ولی یکی نه

  8. با سلام ماشین من خارجی پیکانتو باطری ایرانی مارک سوزوکی دوبار گذاشتم اسید بیرون میریزه دینام رو چک کردن سالم علتش چیه؟ آیا باطری ایرانی رو ماشین خارجی جواب نمیده یا علت دیگه ای داره

    1. سلام
      بعد از استارت نزدن خودرو متوجه خالی کردن باتری شدم و با کمک باتری موتور سیکلت خودم که ۹ آمپر میباشد خودرو را روشن کردم و بعد از طی مسیر تهران به کرج و باز نزدن استارت به باتری ساز مراجعه و افتومات دینام را تعویض کردم که در مراجعه به منزل متوجه شدم باتری شارژ نشده و بعد از دو روز خودرو را با روشی که در بالا عرض کردم روشن و بعد از مراجعه به باتری ساز ایشان گفتند که افتومات که مارک ان سامفر بود خراب بوده و در نهایت افتومات با مارکی بهتر به قول یدکی و باتری ساز با ۳۰ هزار بیشتر تهیه و تعویض کرده و بعد از مراحل تست دینام و… توسط باتری ساز خودرو را به تهران آورده که در حیاط خانه متوجه صدایی مثل پنچری شدم و خلاصه متوجه تبخیر اسید با فشار زیاد از سوراخ خروج هوا در باتری پوما شدم و درست یا غلط اقدام به ریختن آب روی باتری جهت جلوگیری از انفجار ان شدم و بعد از خنک شدن خودرو را روشن کرده و بلافاصله متوجه تبخیر اسید با سر و صدا از باتری شدم و هم اکنون باتری خالی کرده و بنده نمی دانم که چه باید بکنم لطفا راهنمایی بفرمایید

  9. سلام. چراغ های جلو و سیم مثبت و منفی باطری ماشینم خیلی داغ میشه علت ان چیه. ممنون

  10. سلام، تا چند ماه از ساخت باتری گذشته باشه هنوز باتری دچار مشکل نیست، مثلا اگر ۶ ماه از ساخت باتری گذشته و ما باتری را میخریم آیا مشکل داره یا خیر

  11. سلام ماشینم ساینا به باطریش صباباطریه آب اسید سر ریز شده. کسی این مشکل رو داشته؟

  12. سلام، در سوالات دوستان هم بود و سوال من هم همینه، آیا باطری به باطری از عمر باطری کم میکنه؟

  13. اگر در حین روشن بودن ماشین کابل باطری را باز کنیم چه اتفاقی میافتد ایا ماشین همچنان روشن میماند

    1. اگر هنگام روشن بودن ماشین سر باتری رو جدا کنید ماشین روشن موند نشانه سالم بودن دینام هست ولی اگر خاموش شد دینام شما خراب هست

      1. با سلام
        من اهل خوزستان هستم و چون هوا گرم هست تبخیر مایع باطری هم تقریبا زیاد هست چون باطری اسیدی رو میتوان آب باطری اضافه کرد به نظر شما بهتر نیست باطری آبی بخریم تا اتمی
        آخه باطری اتمی هم مایع داخلشه و تبخیر میشه تو گرما و نمیشه دربش رو باز کرد
        ممنون میشم راهنمایی کنید

    2. اگه ‌دینامتون سالم باشه قطعا روشن میمونه در غیر این صورت دینام تعمیر یا تعویض شود

  14. سلام پخش ماشینم قویه وقتی روشن میکنم باتری رو خالی میکنه چیکارش کنم ممنون میشم جواب بدین

  15. سلام باطری اتمی ماشینم ی گوشش سوراخ شنه.و اسید ازش اومده بیرون.
    تو بیست دقیقه و اینا استارت میزنه اما شب تا صب خالی میکنه.
    چیکار باید بکنم.

    1. دقیقا منم همین مشکل رو امروز دارم از دوتا سوراخای باطری بخار میزد بیرون و باطریو خیس کرده بود

    2. یا اینکه باید عوضش کنی یا یه مقدار زردچوبه بریز جلوی سوراخ رو بگیره یا اگر امکانش هست از بیرون جلوی سوراخ رو ببند

    3. سلام برق دزدی ماشین چک شود شب سر باطری رو بردارید صبح وصل نمایید اگر روشن شد صددرصد برق دزدی داره ماشینتون.

  16. با سلام. امروز ماشینم باتری خالی کرده بود. یک باتری نو خونه داشتم اوردم باتری به باتری کردم. اما چون عجله داشتم قطبها رو اشتباه زدم. حدود یک دقیقه سیمها وصل بودن بعد فهمیدم. فکر میکنید استارتر یا جای دیگه ایراد پیدا کرده. چون ماشینو هنوز روشن نکردم.

  17. سلام خدمت دوستان من میخواستم بپرسم آیا میشه از دینام یا باتری ماشین یه سیم واسه داخل اتاق بکشم که بتونم باهاش گوشی و شارژ کنم؟؟ اگه کسی میتونه کمکم کنه لطفا ج بده ممنون

    1. قربونت برم… شما میری موبایل فروشی میگی یه شارژر ماشینی میخام (شارژر فندکی) بعد میاری میزنیش توو جای فندک ماشین و سیمشو میزنی توو گوشیت شارژ میشه

    2. سعی کنید نه از پاور بانک، نه از شارژ فندکی استفاده نکنید برای موبایل اصلا خوب نیست عمر گوشیتونو کم میکنه

  18. سلام من تازه ماشین گرفتم دو ماهه و برای یک نفر باتری به باتری انجام دادم ایا باتری به باتری کردن برای باتری ضرری داره؟ با تشکر

      1. سلام ببخشید من ماشینمو یه ساله روشن نکردم ولی باتری رو فقط ده کیلومتر ازش کار کشیدم بقیه این مدت ماشین بمدت یک سال خاموش بوده بنظرتون باتری اتمی ماشینم خراب شده چون هنوز تست نکردم

  19. سلام باطری صبا رو ۶ ماه خریدم ولی امروز امدم روشن کنم برق پشت امپر میاد ولی روشن نمیشه باطریم شارژش قول… برق کار یک باطری دیگه گذاشت ماشین روشن شد…. میگه باطریت از داخل قطع… چیکار کنم ایا نمایندگی قبول میکنه

  20. سلام ببخشید اگه من ماشین روشن باشد اینورتر مبدل ۱۲ به ۲۲۰ به باطری بزنم ازش برق بکشم و باتری در حال شارژ باشد باطری خراب میشود یا خیر و چرا ممنون

  21. سلام دیشب ماشین تا صبح سوییچش روشن بود. صبح دیدم استارت نمیخوره… ماشین ۲۰۶ مدل ۹۳ نمیدونم حتما باید تعمیرکار بیارم؟؟؟ یا با شارژ دینام حل میشه؟؟؟؟

    1. سلام
      احتمالاً باتری خالی کرده است. الان سوئیچ را باز می کنید، چراغ های جلوی داشبورد روشن می شوند؟ اگر روشن نمی شوند باتری خالی کرده است. آن وقت باید باتری را باز کنید و برای شارژ به باتری سازی مراجعه کنید یا با خودرویی دیگر باتری به باتری کنید.

    2. چنانچه عمر باطری شما زیر یک سال بوده و تا به حال سابقه خالی کردن نداشته با شارژ دینام اوکی میشه . اما اگر تا به حال حتی شاهد کم زور شدن باطری بودید مثلا چند تا استارت زدید موتور روشن نشده طوری که در استارت آخر زور باطری کم شده ، همین مورد باطری را یک پله به فرسودگی نزدیکتر کرده و اگر چنین چیزی را تجربه کردین بدید شش ساعت زیر شارژ بذارن باطری رو و به شارژ دینام اکتفا نکنید .

  22. سلام. میخواستم بپرسم امروز من وقتی باطری ماشینمو با دستگاه شارژ کردم مقداری آب باطری از اون خالی شد و روی دستم ریخت و چون دستم مقداری زخم بود احساس سوختگی کردم و من هم بی اختیار نوک انگشتم که میسوخت را با دهانم مکیدم و از اون موقع احساس کز بودن در دندانم میکنم. آیا این آب باطری خطرناک و مضر هست ؟

    1. سلام
      بله حاوی اسید سولفوریک است.
      آب یا شیر بنوشید. در صورت علائم خاص مسمومیت به پزشک مراجعه کنید.

  23. باطری ماشین من از نوع ابیه دو ساله دارم استفاده میکنم امروز که در کاپوتو باز کرده بودم یه صدای فس فس ضعیف به گوش می رسید مانند اینکه باد بادکنک داره خالی میشه هر کاری هم کردم قطع نشد به نظرتون این صدا عادیه؟

  24. سلام. مطالبتان را خواندم. برایم بسیار مفید بود هر چند برخی قسمت ها را بلد بودم. اما بسیار ممنونم.
    فقط میخواستم بدانم چگونه می شود آفتامات را امتحان کرد که سالم هست یا نه؟

    1. اندازه گیری ولتاژ دو سر باطری وقتی ماشین روشن ببینید ولتاژ با گاز دادن در چه رنجی تغییر میکنه و اگر این رنج زیاد باشه خوب رگولاتور شما مشکل داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا