آشنایی با لینکهای DoFollow و NoFollow
هر وقت که صحبت از بهینهسازی موتورهای جستجو یا همان سئو به میان میآید به مفاهیم بسیار زیادی از جمله لینکهای dofollow و nofollow مواجه میشویم. این مفاهیم و نکات یکی از هزاران نکات مهمی است که در دنیای سئو به چشم خواهد خورد.
در این مقاله شما میتوانید با لینکهای nofollow و dofollow (که در اصطلاح به آن follow نیز گفته میشود) آشنا شوید.
لینکهای Nofollow چیست؟
Nofollow یکی از مقدارهای (value) صفات (attribute) مورد استفاده در HTML است که برای راهنمایی باتهای موتورهای جستجو مورد استفاده قرار میگیرد. Nofollow به موتورهای جستجو میفهماند که این لینک نباید تاثیری روی رتبهبندی سایت مقصد (سایتی که به آن لینک داده شده است) داشته باشد.
این مقدار به منظور جلوگیری از تاثیر لینکهای اسپم و در نتیجه گول زدن موتورهای جستجو تعریف شده است. بدین ترتیب، کیفیت نتایج نشان داده شده به کاربر در موتورهای جستجو افزایش یابد.
این مفهوم در سال 2015 میلادی توسط مت کاتس (Matt Cutts) و جیسون شِلِن (Jason Shellen) معرفی شد.
لینکهای Dofollow و Nofollow چه تفاوتهایی دارند؟
صفت لینکهای Nofollow به باتهای موتورهای جستجو اجازه نمیدهد تا لینکها را دنبال (follow) کنند. بدین معنی که اگر یک سایت به سایت شما توسط صفت Nofollow لینک داده باشد، این باتها در هنگام مواجهه با آن لینک گویی آن را نمیبینند و از روی آن میگذرند. اما به عنوان مثال فردی که آن لینک را مشاهده کرده است با کلیک روی آن لینک، به سایت شما میآید. بنابراین فقط انسانها میتوانند این لینک را دنبال یا همان follow کنند.
اما این بدین معنی نیست که لینکهای Nofollow هیچ تاثیری روی سئوی سایت مقصد و رتبهبندی آن نخواهد داشت. گوگل مدتها قبل این موضوع را روشن کرده بود که آنها لینکهای nofollow را نیز در نظر میگیرند. اما وزنِ کیفیِ آنها بسیار پایین خواهد بود. البته این شاخص کیفیت برای لینکهای nofollow به جایگاه قرارگیری آن لینک نیز بستگی دارد. به عنوان مثال لینکهایی که در پایین یک صفحه جای گرفتهاند (به عنوان مثال در قسمت فوتر)، دارای کمترین اهمیت بوده و لینکهایی که در بالای صفحه جای گرفتهاند، بیشترین اهمیت را دارند.
بنابراین، هنگامی که نمیخواهید لینکی که به یک سایت میدهید روی رتبهبندی آن سایت تاثیرگذار باشد میتوانید از این نوع لینکها استفاده کنید.
نمونهای از لینکهای Nofollow:
<a href=”http://www.google.com/” rel=”nofollow”>Google</a>
اما لینکهای Dofollow به موتورهای جستجو این اجازه را میدهد که آنها را دنبال کرده و به سایت مقصد دسترسی داشته باشند. در نتیجه روی رتبهبندی آن نیز تاثیرگذار هستند. بدین معنی که اگر یک سایت به سایت شما توسط صفت Dofollow لینک داده باشد، باتها در هنگام مواجهه با آن لینک، آن را دنبال کرده و میتوانند به سایت شما دسترسی پیدا کنند.
بهترین راه برای گرفتن یک لینک از یک سایت این است که کلمه کلیدی مد نظر خود را به عنوان متن این لینک در بین تگ باز و بسته <a> قرار دهید.
نمونهای از لینکهای Dofollow:
<a href=”http://www.google.com/”>Google</a>
نکته قابل توجه این است که تمامی لینکها به صورت پیش فرض Dofollow هستند. بنابراین برای اینکه یک لینک Dofollow باشد، نیاز نیست کار خاصی انجام دهید.