خانه / آموزش / سلامتی / تغذیه / با خواص درمانی انبه آشنا شوید
فروشگاه شال و روسری شیما
با خواص درمانی انبه آشنا شوید
با خواص درمانی انبه آشنا شوید

با خواص درمانی انبه آشنا شوید

انبه ها خاصیت های بسیاری برای سلامتی دارند. آنها به مهار دیابت کمک می کنند، ضد سرطان هستند، باعث بهتر شدن اوضاع پوست می شوند و به عبارتی آنقدر مفید هستند که به انبه، سلطان میوه ها گفته می شود.

میوه انبه، میوه ملی هند، پاکستان و فیلیپین است و درخت انبه هم درخت ملی بنگلادش به شمار می رود.

حدود ۴۰۰ نوع انبه با رنگ و اندازه های مختلف در دنیا شناخته شده است و اکثر آنها در تابستان چیده می شوند. در ادامه شما می توانید با ۱۰ خاصیت درمانی انبه آشنا شوید.

۱) انبه از سرطان جلوگیری می کند.
تحقیقات نشان داده که آنتی اکسیدان های موجود در انبه می توانند از بدن در برابر سرطان های روده بزرگ، سینه، خون و پروستات دفاع کنند. موادی مانند کوئرستین، ایزوکوئرسیترین، آستراگالین فیستین، اسید گالیک و متیل گالات در انبه مانع سرطان می شوند. همچنین آنزیم های بسیار زیادی در انبه وجود دارند که می توانند به جلوگیری از سرطان کمک کنند.

۲) انبه باعث کاهش کلسترول می شود.
سطح بالای فیبر، پکتین (ژلاتین گیاهی) و ویتامین ث (C) موجود در انبه کمک می کند که سطح کلسترول خون، به ویژه لیپوپروتئین با چگالی کم (که جزو کلسترول بد خون است) پایین بیاید.

۳) انبه، پوست را پاکسازی می کند.
می توان از انبه برای بهبود اوضاع پوست، چه از درون و چه از بیرون (ماسک) استفاده کرد. انبه کمک می کند که منافذ مسدود پوست پاکسازی و جوش ها از پوست برداشته شوند.

۴) انبه باعث بهبود سلامت چشم می شود.
یک فنجان انبه تکه تکه شده، ۲۵ درصد از ویتامین آ (A) مورد نیاز بدن در طول روز را فراهم می کند. این باعث بهبود عملکرد چشم می شود و جلو نابینایی در شب و خشک شدن چشم ها را می گیرد.

۵) انبه می تواند در زمینه دیابت کمک کند.
برگ های انبه کمک می کنند که سطح انسولین در خون طبیعی شود. یک راه حل سنتی و خانگی برای کاهش قند خون این است که برگ های انبه را در آب بجوشانید، بگذارید یک شب بماند، و سپس صبح، جوشانده را از صافی بگذرانید و آن را میل کنید. میوه انبه همچنین شاخص قند خون نسبتاً پایینی دارد (۴۱ تا ۶۰) و خوردن انبه به میزان متوسط باعث نمی شود که سطح قند خون شما افزایش پیدا کند.

۶) انبه باعث بهبود رابطه جنسی می شود.
انبه منبعی غنی از ویتامین ای (E) است. مقادیر مناسب و متوازن از ویتامین E (که از همه غذاها باشد) می تواند به بهبود رابطه جنسی کمک کند.

۷) انبه بدن را قلیایی می کند.
اسید تارتاریک، اسید مالیک و اسید سیتریک که در انبه یافت می شوند کمک می کنند که مخزن قلیایی بدن پُر بماند.

۸) انبه به هضم غذا کمک می کند.
فیبر موجود در انبه به هضم غذا و دفع آن کمک می کند.

۹) انبه به رفع گرمازدگی کمک می کند.
گرفتن آب انبه سبز و ترکیب کردن آن با آب و یک ماده شیرین کننده، معجونی را می سازد که کمک می کند که دمای بدن کاهش پیدا کند و بدن دچار گرمازدگی نشود. از منظر طب سنتی آیورودا، دلیل اینکه افرادی که از مناطق استوایی بازدید می کنند دچار تکرر ادرار می شوند و از نظر بدنی فرسوده می شوند، این است که انرژی آفتاب در این مناطق بسیار بالا است و این انرژی باعث تخلیه بدن و به ویژه عضله ها می شود. به این ترتیب کلیه ها در این روند پُر از مواد سمی می شوند. خوردن آب انبه به سلامت این دسته از افراد کمک می کند.

۱۰) انبه باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می شود.
مقادیر زیاد ویتامین C و ویتامین A در انبه باعث می شوند که سیستم ایمنی بدن شما سالم و قوی بماند.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم انبه

کالری: ۶۵ کیلو کالری (۲۷۲ کیلو ژول)

اطلاعات کربوهیدرات ها:

  • کل کربوهیدرات: ۱۷ گرم

اطلاعات ویتامین ها:

  • تیامین (B1): 0.1 میلی گرم
  • ریبوفلاوین (B2): 0.1 میلی گرم
  • نیاسین (B3): 0.6 میلی گرم
  • اسید پانتوتنیک (B5): 0.2 میلی گرم
  • پیریدوکسین (B6): 0.1 میلی گرم (منجر به تولید هورمون شده و مانع بیماری های مغزی و قلبی می شود.)
  • اسید فولیک یا فولات (B9): 14 میکروگرم
  • کولین: ۷.۶ میلی گرم
  • ویتامین A (آ): ۷۶۵ IU (آنتی اکسیدان و بهبود دهنده بینایی)
    • بتا کاروتن: ۴۴۵ میکروگرم
    • بتا کریپتوکسانتین: ۱۱ میکروگرم
    • آلفا کاروتن: ۱۷ میکروگرم
  • ویتامین C (ث): ۲۷.۷ میلی گرم (آنتی اکسیدان و بهبود دهنده سیستم ایمنی بدن)
  • ویتامین E (ای): ۱.۱ میلی گرم
  • ویتامین K (کا): ۴.۲ میکروگرم

اطلاعات پروتئین و اسیدهای آمینه:

  • پروتئین: ۰.۵ گرم
    • تریپتوفان: ۸ میلی گرم
    • ترئونین: ۱۹ میلی گرم
    • ایزولوسین: ۱۸ میلی گرم
    • لوسین: ۳۱ میلی گرم
    • لیزین: ۴۱ میلی گرم
    • متیونین: ۵ میلی گرم
    • فنیل آلانین: ۱۷ میلی گرم
    • تیروزین: ۱۰ میلی گرم
    • والین: ۲۶ میلی گرم
    • آرژینین: ۱۹ میلی گرم
    • هیستیدین: ۱۲ میلی گرم
    • آلانین: ۵۱ میلی گرم
    • اسید اسپارتیک: ۴۲ میلی گرم
    • اسید گلوتامیک: ۶۰ میلی گرم
    • گلیسین: ۲۱ میلی گرم
    • پرولین: ۱۸ میلی گرم
    • سرین: ۲۲ میلی گرم

اطلاعات چربی و اسیدهای چرب:

  • چربی کل: ۰.۳ گرم
  • مجموع اسیدهای چرب امگا ۳: ۳۷ میلی گرم
  • مجموع اسیدهای چرب امگا ۶: ۱۴ میلی گرم

اطلاعات مواد معدنی:

  • کلسیم: ۱۰ میلی گرم
  • مس: ۰.۱ میلی گرم (مس یکی از عوامل موثر برای بسیاری از آنزیم های حیاتی است و باعث می شود که گلبول های قرمز در خون تولید شوند.)
  • آهن: ۰.۱ میلی گرم
  • منیزیم: ۹ میلی گرم
  • فسفر: ۱۱ میلی گرم
  • سلنیوم: ۰.۶ میکروگرم
  • سدیم: ۲ میلی گرم
  • پتاسیم: ۱۵۶ میلی گرم (که باعث می شود مصرف بالای سدیم کنترل شده و سدیم زیاد بدن خنثی شود.)

میمون ها تخم انبه سبز را می خورند. کارشناسان حوزه طب آیورودا می گویند که این کار باعث می شود میمون ها انرژی داشته باشند و توان بدنی شان به حدی بالا باشد که بتوانند از یک درخت به درخت دیگری بپرند.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «با خواص درمانی انبه آشنا شوید»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله مجله دانشمند و مقالات وب سایت SELF Nutrition Data به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

دکتر خادمی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *