با خواص تخم کتان آشنا شوید

تبلیغات

تخم کتان از جمله منابع طبیعی و غیر حیوانی غنی از امگا ۳ است که با عنوان بذر کتان نیز شناخته می شود و دارای طیف وسیعی از خواص تغذیه ای و درمانی است.

در این مقاله شما می توانید با خواص تخم کتان آشنا شوید.

۱) خواص ضد سرطانی
تخم کتان به علت برخورداری از لیگنان ها دارای خواص ضد سرطانی است. پژوهشگران با بررسی حیوانات آزمایشگاهی دریافته اند، این گروه از مواد شیمیایی، موجب کاهش رشد سلول های سرطانی می شوند.

۲) غنی از فیبر
تخم کتان یک منبع غنی از فیبرهای محلول و نامحلول است که موجب کاهش کلسترول و تنظیم قند خون می شود.

۳) خواص آنتی اکسیدانی
لیگنان های موجود در تخم کتان به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. آنتی اکسیدان ها از سلول های بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کنند و موجب کاهش سرعت بروز علائم پیری و نیز تعادل هورمونی بدن می شوند.

۴) تقویت سیستم گوارشی
تخم کتان حاوی آلفالینولنیک اسید است که موجب حفظ سلامت دستگاه گوارشی می شود. مطالعات نشان داده است، مصرف تخم کتان می تواند برای مبتلایان مشکلات گوارشی از قبیل بیماری کرون بسیار مفید باشد.

۵) کاهش فشار خون
مصرف مداوم تخم کتان یا روغن کتان، موجب کاهش فشار خون در مبتلایان فشار خون بالا می شود. در یک پژوهش مشاهده شد، مصرف روغن کتان در جمعیتی از مردان میانسال به کاهش قابل ملاحظه فشار خون انجامید.

۶) کاهش علائم یائسگی
تخم کتان به علت داشتن لیگنان ها دارای فواید بسیاری برای خانم های یائسه است. برخی مطالعات نشان داده، تخم کتان به علت داشتن خواص استروژنی حتی می تواند به عنوان جایگزین هورمون درمانی استفاده شود.

۷) کاهش وزن
در برخی مطالعات مشاهده شده است تخم کتان به کاهش وزن کمک می کند، مصرف تخم کتان به همراه سوپ یا سالاد موجب ایجاد احساس سیری و در نتیجه، مصرف کالری کمتر می شود.

۸) کاهش کلسترول خون
تخم کتان بطور طبیعی به کاهش کلسترول خون می انجامد. فیبرهای در تخم کتان قادر هستند کلسترول و چربی خون را پیش از این که جذب بدن شوند، در دستگاه گوارش به دام بیندازند.

۹) تقویت پوست و مو
تخم کتان سرشار از چربی های مفید و ویتامین های گروه ب (B) است که در تقویت پوست و مو بسیار موثر هستند و موجب کاهش خستگی و پوسته پوسته شدن پوست می شوند.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم تخم کتان

کالری: ۵۳۴ کیلو کالری (۲۲۳۶ کیلو ژول)

اطلاعات کربوهیدرات ها:

  • کل کربوهیدرات: ۲۸.۹ گرم

اطلاعات ویتامین ها:

  • تیامین (B1): 1.6 میلی گرم
  • ریبوفلاوین (B2): 0.2 میلی گرم
  • نیاسین (B3): 3.1 میلی گرم
  • اسید پانتوتنیک (B5): 1 میلی گرم
  • پیریدوکسین (B6): 0.5 میلی گرم
  • اسید فولیک یا فولات (B9): 87 میکروگرم
  • کولین: ۷۸.۷ میلی گرم
  • ویتامین C (ث): ۰.۶ میلی گرم
  • ویتامین E (ای): ۰.۳ میلی گرم
  • ویتامین K (کا): ۴.۳ میکروگرم

اطلاعات پروتئین و اسیدهای آمینه:

  • پروتئین: ۱۸.۳ گرم
    • تریپتوفان: ۲۹۷ میلی گرم
    • ترئونین: ۷۶۶ میلی گرم
    • ایزولوسین: ۸۹۶ میلی گرم
    • لوسین: ۱۲۳۵ میلی گرم
    • لیزین: ۸۶۲ میلی گرم
    • متیونین: ۳۷۰ میلی گرم
    • سیستین: ۳۴۰ میلی گرم
    • فنیل آلانین: ۹۵۷ میلی گرم
    • تیروزین: ۴۹۳ میلی گرم
    • والین: ۱۰۷۲ میلی گرم
    • آرژینین: ۱۹۲۵ میلی گرم
    • هیستیدین: ۴۷۲ میلی گرم
    • آلانین: ۹۲۵ میلی گرم
    • اسید اسپارتیک: ۲۰۴۶ میلی گرم
    • اسید گلوتامیک: ۴۰۳۸ میلی گرم
    • گلیسین: ۱۲۴۸ میلی گرم
    • پرولین: ۸۰۶ میلی گرم
    • سرین: ۹۷۰ میلی گرم

اطلاعات چربی و اسیدهای چرب:

  • چربی کل: ۴۲.۲ گرم
  • مجموع اسیدهای چرب امگا ۳: ۲۲۸۱۳ میلی گرم
  • مجموع اسیدهای چرب امگا ۶: ۵۹۱۱ میلی گرم

اطلاعات مواد معدنی:

  • کلسیم: ۲۵۵ میلی گرم
  • مس: ۱.۲ میلی گرم
  • آهن: ۵.۷ میلی گرم
  • منیزیم: ۳۹۲ میلی گرم
  • فسفر: ۶۴۲ میلی گرم
  • سلنیوم: ۲۵.۴ میکروگرم
  • سدیم: ۳۰ میلی گرم
  • پتاسیم: ۸۱۳ میلی گرم
  • روی: ۴.۳ میلی گرم
  • منگنز: ۲.۵ میلی گرم

تخم کتان به علت اینکه فاقد گلوتن است برای افرادی که از بیماری سلیاک یا حساسیت گلوتن رنج می برند، مناسب است و این ماده غذایی می تواند به همراه غلات صبحانه، انواع سالاد و اسموتی ها مصرف شوند.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «با خواص تخم کتان آشنا شوید»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله وب سایت Beauty And Tips و مقالات وب سایت SELF Nutrition Data به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه