مدیران موفق باید 5 ویژگی تصمیم گیری موثر را بدانند

این مقاله هم به کار پزشکان می آید و هم به کار افرادی که مسئولیت های خاصی را به عهده دارند. به عبارتی تحقیقات نشان داده است چنانچه تصمیمات به نحوی اتخاذ شوند که این 5 ویژگی فرآیندی در آنها وجود داشته باشد احتمال موفقیت آن تصمیم بسیار زیاد است.

1) وجود چندین گزینه

بطورکلی تصمیمات موفق از بررسی چندین گزینه و راه حل ناشی می شود. با طی فرآیند تصمیم گیری، حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که پیش از اتخاذ تصمیم نهایی چندین راه حل موجود مورد بررسی قرار گیرند. اتخاذ رویکرد پیشنهاد متقابل برای اطمینان از اینکه حداقل دو رویکرد مورد بررسی قرار گرفته است، روش سودمندی محسوب می شود. توجه داشته باشید که انتخاب میان انجام دادن و ندادن یک عمل تنها، یک گزینه محسوب می شود.

2) بحث آزاد

ایجاد بحث های آزاد و سازنده لازمه ارائه پیشنهادات و راه حل های خلاقانه است. تمام تلاش تان را انجام دهید تا گفتگوها در شرایطی انجام گیرد که در آن از طرح سوال استقبال شود. برای اینکه تمام احتمالات در گروه مورد بررسی قرار گیرد، سوالات باز و فرضی مطرح کنید. به پیشنهادات اعضای تیم تان توجه دقیق نشان دهید و بر پویایی و تلاش مثبت تیمی تاکید داشته باشید. بحث ها باید مطابق با وظایف و مسئولیت ها باشند، نه احساسی یا شخصی. چنانچه همدلی و همکاری گروهی در حد انتظارتان نیست، در رویکرد خود تغییراتی اعمال کنید. سکوت و ارائه ندادن استدلال، همگی نشانه این هستند که بحث به اندازه کافی اثرگذار نیست.

3) آزمون فرضیه

اینکه در زمان اتخاذ تصمیم تمام اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشید، بسیار بعید است و لازم است در مواردی به فرضیات تکیه کنید. مطمئن شوید اعضای تیم تان به خوبی می دانند چه زمانی واقعیت ها را مبنا قرار می دهند و چه زمانی فرضیات را. به علاوه اینکه کدام یک از فرضیات بر پایه اطلاعات تایید شده هستند و کدام نیستند نیز باید دقیق مشخص شود.

تبلیغات
دریافت اپلیکیشن آپرا

4) تعیین دقیق اهداف

در طول جلسات، اهداف تان را پیوسته بازبینی کنید تا مطمئن شوید بحث ها کاملاً منطبق با آن اهداف صورت می گیرند. در صورت تغییر شرایط، ممکن است لازم باشد اهداف خود یا صورت مسئله را به نحوی تغییر دهید که با شرایط جدید سازگار باشد، اما هیچگاه تنها به دلیل کمبود وقت یا عجله برای رسیدن به توافق، اهداف تان را دستخوش تغییر نکنید.

5) منصفانه عمل کردن

حفظ مشارکت افراد در طول فرآیند در موقعیت نهایی حیاتی است. اعضای تیم باید این احساس را داشته باشند که به نظرات آنها در طول فرآیند تصمیم گیری توجه می شود تا به این ترتیب خود را در اتخاذ تصمیم نهایی سهیم بدانند. میزان مشارکت اعضای تیم را به صورت متناوب برای مثال پس از طی هر مرحله از پروژه، ارزیابی کنید. مشارکت نداشتن افراد در گفتگوها یا انجام آن با بی میلی، می تواند حاکی از نارضایتی آنان باشد. وظیفه شما به عنوان یک مدیر این است که با نشان دادن توجه به نظرات اعضا، همه آنان را در فرآیند دخیل کرده و بهتر است به آنان کمک کنید.

توجه دقیق به تمامی این مشخصه ها در طول فرآیند تصمیم گیری می تواند بسیار دشوار و وقت گیر باشد، اما رعایت بیشتر این موارد، احتمال موفقیت تصمیم تان را افزایش خواهد داد. علاوه بر این 5 ویژگی و مشخصه متمایز فرآیند تصمیم گیری، تصمیماتی موثر هستند که مبتنی بر اخلاقیات باشند.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «مدیران موفق باید 5 ویژگی تصمیم گیری موثر را بدانند»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا