آنچه که از کبد چرب باید بدانید

تبلیغات

در رده بندی اعضای بدن انسان، کبد در جایگاه دوم اهمیت قرار دارد. در واقع کبد حکم صافی بدن را دارد که مواد غذایی مضر را جدا کرده و مفیدها را به بدن می رساند. حال اگر میزان ورودی این مواد مضر و چربی های ناسالم به این صافی بیش از اندازه باشد، به مرور چربی درون کبد بالا می رود، کارکردش مختل شده و کم کم تبدیل به بیماری می شود. در این شرایط اگر چربی کبد از ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر شود، کبد چرب شده است.

کبد چرب دارای سه مرحله است. در مرحله یک هیچ نشانه ای از بیماری دیده نمی شود. در مرحله دو تبدیل به هپاتیت و در مرحله سه کبد چرب تبدیل به سیروز کبدی یا سرطان کبد می شود. متاسفانه خاموش بودن بیماری در مرحله یک باعث می شود افراد نسبت به بیماری بی خبر یا بی توجه باشند و از این واقعیت غافل شوند که کبد چرب مرحله یک در صورت درمان نشدن تبدیل به مرحله دو و سه می شود.

تحرک نداشتن، خوردن غذاهای دارای چربی مضر، چاقی و استرس از مهم ترین عواملی هستند که راه را برای کبد چرب هموار می سازند. در این مقاله شما می توانید با این بیماری بیشتر آشنا شوید.

رژیم غذایی چه تاثیری دارد؟

منظور از تغذیه مناسب چیست؟ رعایت نکات ساده و ظریفی در آشپزی می تواند در بهبود تغذیه موثر باشد. به عنوان مثال از روغن های سالم بدون پالم مانند روغن زیتون بکر و فرابکر در آشپزی استفاده کنید یا روغن های غنی شده و چربی های غیر اشباع را جایگزین روغن های سنتی جامد یا دنبه و پیه کنید. جدا از نوع روغن، وقتی چیزی را با روغن سرخ می کنید، تا جایی که ممکن است روغن آن را بگیرید و با قرار دادنش روی حوله کاغذی روغن را از ماده غذایی مثل بادمجان یا سیب زمینی جدا کنید.

تبلیغات
راهنما و نیازمندی های رایگان خرید و فروش، استخدام و خدمات در ایران

ویتامین E به دلیل تاثیری که بر روند سوخت و ساز بدن دارد تاثیر مهمی در جلوگیری از چاقی و ابتلا به کبد چرب دارد. توصیه کارشناسان تغذیه در این خصوص افزودن جوانه گندم و جوانه ماش در سالاد است تا این ویتامین به صورت طبیعی به بدن برسد. آرد سبوس برنج گزینه دیگری است که با افزودن آن به پلو، سالاد و ماست، ویتامین B بدن را تامین می کند.

حالا برسیم به سردسته خوراکی های مضر برای بدن یعنی فست فودها. شما نمی دانید فست فودها با چه روغنی و چه کیفیتی سرخ شده اند و دارید چه سمومی را وارد بدن خود می کنید. پنیر پیتزا یک پای ثابت و پُرطرفدار غذاهای فست فودی است. این پنیر سرشار از روغن پالم است که بسیار برای بدن مضر است بخصوص برای کبد. با این حال اگر تمایل به خوردن فست فود دارید، توجه داشته باشید که در بین فست فودها، پیتزا آن هم از نوع سبزیجات انتخاب مناسب تری است.

بطورکلی اگر بخواهیم دور مبتلا شدن به کبد چرب را خط بکشیم باید از مصرف بیش از حد نمک و مواد غذایی نمکی مثل چیپس و تنقلات شور خودداری کنیم. خوردنی های پُر شکر مثل تنقلات شیرین، دسرها و نوشیدنی های قنددار مثل نوشابه ها دشمن کبد هستند. مصرف آرد سفید و تصفیه شده و نان های تهیه شده از این آرد را از سبد غذایی حذف کنیم. غذاهای چرب مثل سوسیس، مایونز، کله پاچه و گوشت های چربی دار را به حداقل برسانیم. غذاهای بسیار تند و همچنین غذاهای سرخ شده هم به کبد آسیب می رسانند.

یک رژیم طلایی

چاقی یکی از عوامل جدی در بروز کبد چرب است. برای جلوگیری از چاقی یا رفع آن باید به کم کردن کالری مصرفی روی بیاوریم. اختصاص دادن ۸۰ درصد مواد غذایی مصرفی به سبزی و میوه ها راه حل موثر در این زمینه است. آبمیوه ها و آب سبزیجات بدون افزودن قند جزو نوشیدنی های سالمی هستند که برای کبد بسیار مفید می باشند. در بین این نوشیدنی ها می توان به آب کرفس، آب هویج، آب سیب، آب لیموترش، آب جعفری و اسفناج اشاره کرد.

میوه های غنی از آنتی اکسیدان در برابر رادیکال های آزاد از کبد محافظت می کنند. آلو، کشمش، زغال اخته، شاتوت، توت فرنگی، تمشک، پرتقال، گریپ فروت سرخ، طالبی، سیب و گلابی جزو میوه های سرشار از اکسیدان هستند که بهتر است در رژیم غذایی قرار بگیرند.

روزمرگی را فراموش کنید.

اگر دچار بیماری کبد چرب هستید، باید بدانید هیچ چاره ای جز روی آوردن به ورزش ندارید. چون تاکنون هیچ درمانی برای کبد چرب پیدا نشده و می توان گفت فقط درمان آن تغییر سبک زندگی است. به این ترتیب که با تغذیه درست میزان کالری دریافتی را کم کرده و همراه با آن فعالیت بدنی افزایش یابد. انجام ورزش های هوازی به شکست دادن این بیماری کمک خواهد کرد.

علائم بیماری خاموش

بیش از ۳۰ درصد مردم ایران به کبد چرب مبتلا هستند که این آمار به سمت ۵۰ درصد شدن می رود. این یعنی از هر دو نفر، یک نفر به کبد چرب مبتلا است. با این اوصاف بد نیست بدانیم که با دیدن چه نشانه هایی می توانیم نسبت به کبدمان مشکوک شویم که آیا چرب شده یا هنوز سالم است. به گفته پزشکان احساس خستگی و بی حالی مداوم، کاهش وزن و اشتهاء، احساس حالت تهوع، ضعف عمومی، درد در مرکز یا سمت راست بخش بالای شکم، سردرگمی، مشکل در تمرکز، گیجی و خونریزی از مهم ترین نشانه هایی است که از اختلال در کبدتان خبر می دهد.

کبدتان ممکن است چرب شود اگر:

  • دیابت دارید.
  • چربی خون تان بالا است.
  • سابقه مصرف مداوم الکل داشته اید.
  • هر روز غذای چرب می خورید.
  • ساعت های طولانی گرسنگی را تحمل می کنید.
  • ژن هایتان خطر سازند.
  • به هپاتیت یا سل مبتلا بوده اید.
  • بدن تان زیاد از حد آهن به خود جذب کرده است.
  • زن هستید. زنان بیشتر گرفتار این بیماری می شوند.

ابتلا به کبد چرب معمولاً علامت خاصی ندارد و فقط در آزمایش های دوره ای مشخص می شود. اما بعضی بیماران این نشانه ها را برای چرب شدن کبد عنوان می کنند:

  • خستگی مداوم و بی حالی
  • کاهش ناگهانی وزن
  • بی میلی به غذا خوردن
  • درد در ناحیه مرکزی یا راست شکم
  • ضعف همیشگی
  • احساس تهوع مداوم
  • کاهش تمرکز
  • تیرگی پوست گردن و زیر بغل
  • بروز ضایعات پوستی
  • زردی و باردار بودن زبان
  • تلخی دهان و بد طعم بودن صبحگاهی آن
  • احساس مورچه روی بدن
  • ریزش شَدید مو
  • چسبنده بودن مدفوع
  • احساس سوزن سوزن شدن دست و پا

سلامتی شما آرزوی ما است.

تبلیغات
HiU Company

منابع

مقاله علمی و آموزشی «آنچه که از کبد چرب باید بدانید»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مصاحبه با نوشین جمشیدی – کارشناس تغذیه و رژیم درمانی -، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر
تبلیغات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا