با دستگاه دیاگ آشنا شوید

دیاگ یا عیب یاب نام دستگاهی است که امروزه بیشتر تعمیرکاران اتومبیل برای عیب یابی سیستم های برقی – الکترونیکی خودرو از آن استفاده می کنند.

انژکتورها، کوئل و سنسورهایی که امروزه در موتور اتومبیل استفاده می شوند هیچکدام عملکرد مستقلی ندارند و توسط واحد کنترل الکتریکی اتومبیل (ECU) کنترل می شوند. روشن شدن موتور اتومبیل و کارکرد صحیح آن به عملکرد درست این قطعات و کامپیوتر اتومبیل (ECU) وابسته است.

پُل ارتباطی مکانیک با کامپیوتر خودرو دستگاه دیاگ است که به صورت قابل حمل، کامپیوتر رومیزی و یا لپ تاپ می تواند از ECU گزارش گیری کند. به کمک این دستگاه می توان مقادیر مربوط به کلیه سنسورها را خواند، زمان پاشش انژکتور را مشاهده و خطاهایی که در سیستم ثبت شده را بررسی و پاک کرد. حتی در برخی خودروها می توان علاوه بر عملکرد موتور، برخی سیستم های داخل کابین و یا آپشن ها را نیز تعریف کرد.

آیا با دیاگ می توان تنظیم موتور انجام داد؟

کارخانه سازنده هر خودرو در هنگام تولید، برنامه مربوط به کارکرد بهینه موتور را درون ECU بارگذاری می کند. این برنامه شامل دستوراتی است که ECU در شرایط مختلف با توجه به مقادیر اندازه گیری شده توسط سنسورها، به بخش های عملکردی (پاشش سوخت، زمان جرقه، فن های خنک کننده و…) ارسال می کند، در نتیجه دائماً ECU شرایط را سنجیده و بهترین تنظیم را به صورت خودکار اعمال می کند. اگر این برنامه نقصی داشته باشد، نسخه های جدید آن به صورت بروز شده برای سرویس کاران ارسال و آنها از طریق دستگاه دیاگ برنامه را به صورت کامل می توانند روی ECU خودرو بارگذاری کنند، اما هیچ گونه دخل و تصرفی در برنامه نمی توانند داشته باشند.

بطورکلی به جزء برخی ECUهای مربوط به اتومبیل های مسابقه ای، در سایر موارد نمی توان برنامه ریزی انجام شده و یا به بیان دیگر تنظیم کارکرد موتور را تغییر داد.

چگونگی عیب یابی موتور با دستگاه دیاگ

مکانیک با اتصال دستگاه دیاگ از طریق کانکتور مخصوص با ECU موتور ارتباط برقرار می کند. اگر خطای عملکردی در کامپیوتر ثبت شده باشد، می تواند با مشاهده آن پی ببرد کدام قطعه یا سنسور خراب شده و اقدام به تعویض یا تعمیر آن کند. البته نیمی از خطاها می تواند به علت لقی اتصالات و قطعی سیم ها باشد که باید بررسی شود.

حالت دوم زمانی است که خطایی ثبت نشده، اما خودرو عملکرد بهینه را ندارد. در این حالت مکانیک با مراجعه به بخش پارامترهای عملکردی موتور، بررسی می کند که اطلاعات اندازه گیری شده توسط سنسورها با مقدار استاندارد خودروی سالم (مقادیری که شرکت سازنده اعلام کرده است)، در کدام بخش ها و به چه میزان اختلاف دارد. یک مکانیک با تجربه در این بخش متوجه عیب یا خرابی سنسور مربوطه خواهد شد و اقدام اصلاحی را انجام می دهد تا موتور به شرایط بهینه کارکرد بازگردد.

در نتیجه دیاگ زدن کار پیچیده ای نیست اما عیب یابی صحیح توسط دستگاه دیاگ فرآیندی تخصصی محسوب شده و نیاز به دانش، تخصص و تجربه مکانیک دارد.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «با دستگاه دیاگ آشنا شوید»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد.

نمایش بیشتر

‫2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا