همکلاسی سلام 22 شهریور 1397

همکلاسی و همراه خوب یو سی؛ سلام
بدون تردید شما نیز بارها و بارها از خود پرسیده اید: «چرا ایمیل های من را کسی باز نمی کند؟» مردم همواره این سوال را از خود می پرسند: «آیا ایمیلی که برای طرف مقابل ارسال کرده ام از سوی او خوانده شده است یا خیر؟»

این پرسش محدود به افراد عادی نیست. مدیران عامل و بویژه بنیانگذاران یک کسب و کار نوپا نیز با چنین تردیدی روبرو می شوند. در برخی موارد این مسئله به وسواس فکری تبدیل می شود، بطوریکه شخص با خود می گوید: «آیا ایمیل را به درستی ارسال کرده ام؟ بهتر نیست یکبار دیگر ارسال کنم؟»

زمانی که تب تلگرام حسابی داغ شده بود و همه از شما ID تلگرام را درخواست می کردند، در ظاهر این گونه به نظر می رسید که دیگر زمان خداحافظی با رویکردهای سنتی فرا رسیده است. در آن زمان همکاران و مدیران عاملی که با آنها سر و کار داشتیم جمله عجیبی به زبان می آوردند: «دیگر دوران ایمیل به سر رسیده و اکنون بسیاری از کارها از طریق تلگرام یا شبکه های اجتماعی مشابه انجام می شود.» اما به راستی این صحبت ها تا چه اندازه بر پایه واقعیت و استدلال منطقی قرار دارند؟

واقعیت این است که شما این جمله را بیشتر از سوی دو گروه از مردم می شنوید:

  1. گروه اول افرادی هستند که در راستای مطرح کردن کسب و کار خود کمپین بازاریابی ایمیلی راه اندازی کرده اند، اما با شکست روبرو شده اند.
  2. گروه دوم افرادی هستند که زیاد حال و حوصله کار کردن با ایمیل را ندارند.

اما به یک نکته ظریف دقت کنید. افراد و شرکت هایی که روی تجربه مشتریان خود متمرکز هستند و برای آن گروه از کاربرانی که علاقه دارند در جریان کم و کیف اخبار یک شرکت قرار داشته باشند، سرویس های پست الکترونیک هنوز هم یک نقش کلیدی و مهم دارند.

شرکت ها بر مبنای چه ساز و کاری قادر هستند محتوای هدفمند و مشخصی را برای مشتریان و مخاطبان خود، آن هم در هر مکانی ارسال کنند؟ بدون شک ارسال پیام کوتاه (SMS) از طریق موبایل، هیچگاه به اندازه ایمیل مورد توجه نخواهد بود. بسیاری از مردم از دیدن پیامک های تبلیغاتی و بدون هدفی که از سوی شرکت ها ارسال می شود، خسته شده اند. این افراد یا به اپراتورهای مخابراتی مراجعه کرده و درخواست لغو دریافت پیامک ها را می دهند یا بدون باز کردن، پیامک ها را سریع پاک می کنند.

پیامک ها در شرایطی بدون دیده شدن پاک می شوند که شرکت ها بابت ارسال این پیامک ها هزینه هایی را متحمل می شوند. اما در طرف مقابل ارسال ایمیل رایگان بوده و در مقایسه با سایر الگوهای تبلیغاتی همچون تلویزیون یا رسانه های اجتماعی هزینه ای بسیار بسیار ناچیز دارد. در نتیجه حتی اگر استراتژی بازاریابی ایمیلی شما با شکست روبرو شوند، شما در عمل ضرر زیادی نکرده اید. اما در مقابل اگر موفقیت آمیز باشد دستاوردها شما را شگفت زده می کنند.

ما در قرنی زندگی می کنیم که مردم خیلی حوصله ندارند برای محتوایی که باب میل آنها نیست وقت بگذارند. پس کمپین های بازاریابی ایمیلی تنها در صورتی موفق می شوند که واقعاً محتوای جذابی برای مردم ارائه کنند. اینکه هر روز خبرنامه ای برای مشتریان یا مخاطبانی ارسال کنید که ایمیل آنها را به طرق مختلف بدست آورده اید، کمک فراوانی به شما نمی کند، متاسفانه باید بگوییم در اغلب موارد ارسال این مدل ایمیل ها جز سطل زباله صندوق پستی راه به جایی نخواهند برد.

شما در ابتدا باید به دنبال کشف این واقعیت باشید که برای مخاطبان شما چه محتوایی جذاب است و بر همین اساس ایمیل هایی برای آنها ارسال کنید تا اولین گام های ارتباطی را بردارید. ارسال ایمیل برای افرادی که با شما آشنایی ندارند یا ارسال ایمیل برای افرادی که به محتوای شما علاقه مند نیستند، باعث می شود که ایمیل شما در کنار ایمیل های متفرقه به سطل زباله فرستاده شود. اگر در نظر دارید ایمیلی برای شرکتی ارسال کرده، یا صاحب شرکتی هستید و در نظر دارید ایمیل هایی برای مخاطبان خود ارسال کنید، بطوریکه مخاطب شما پس از دریافت ایمیل آن را باز کرده و مطالعه کند باید سعی کنید به چهار اصل کلیدی دقت کنید:

  1. سعی نکنید ایمیل گروهی برای مردم ارسال کنید. هر شخصی دوست دارد به شکل مستقیم با او صحبت شود. حتی شرکت های بسیار بزرگ در سطح بین المللی نیز به این حقیقت اشراف پیدا کرده اند و تا حد امکان از ارسال ایمیل های گروهی اجتناب می کنند. ایمیل هایی که به شکل گروهی برای مردم ارسال می شوند، در اغلب موارد بطور مستقیم به سطل زباله می روند. به عنوان یک فرد جویای کار نیز باید ایمیل خود را به شکل سفارشی برای شرکت مد نظرتان ارسال کنید. ساخت یک رزومه یکسان و یک قالب یکنواخت و ارسال آن برای انبوهی از شرکت ها هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. به عنوان مدیر بخش خدمات مشتریان یا یک کارشناس بازاریابی ساخت ایمیل های سفارشی به منظور تعامل بهتر با مشتریان باید به عنوان شاخص مهمی مد نظر قرار داشته باشد.
  2. در گام بعد باید توجه مشتری یا کارفرما را به خود جلب کنید. از کانالی که به این شکل به وجود آمده به عنوان ابزاری برای ارائه اطلاعات مفید، تازه و کاربردی به مشتری یا کارفرما استفاده کنید. به عنوان یک کارشناس بازاریابی به جای آنکه وقت خود را صرف ارسال یک آگهی تبلیغاتی کنید به دنبال آن باشید تا مخاطب خود را ترغیب کنید عضو خبرنامه شرکت شما شود.
  3. اگر برای مشتری خود ایمیلی ارسال کردید باید اینکار را تداوم بخشیده و او را در جریان جدیدترین محصولات، جوایز، جشنواره ها و… قرار دهید.
  4. در نهایت، اگر سازمان شما آدرس های ایمیلی خود را تغییر داد این موضوع را به دقت بررسی کنید تا مشتریان به اشتباه ایمیل هایی را که برگشت خواهند خورد، ارسال نکنند.

متاسفانه در این زمینه برخی از شرکت های داخلی عملکرد ضعیفی دارند. به عنوان فردی که ایمیلی را برای سازمانی ارسال می کند از حاشیه رفتن دوری کرده و به جای یک نامه چند خطی تنها در چند جمله منظور خود را انتقال دهید. مدیران و بویژه مدیران منابع انسانی وقت زیادی برای خواندن ایمیل های طولانی اختصاص نمی دهند.

یادداشتی از حمیدرضا تائبی

مطالعه مقالات زیر می تواند برای شما مفید باشد:

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا