کوچینگ کسب و کار چیست و چه مزایایی دارد؟
در دنیایی زندگی میکنیم که در آن، کسب و کارها سریعتر از هر زمان دیگری در حال پیشرفت هستند و فضا رقابتیتر از هر زمان دیگری است. در چنین دنیایی، سخت است که کسب و کاری هم بتواند همگام با تغییرات صنعت پیش برود و هم در استراتژیهای فروش، بازاریابی و مدیریت خود نوآوری داشته باشد. استفاده از کوچینگ کسب و کار اقدامی نیست که لوکس باشد و صرفاً جنبه کلاس گذاشتن داشته باشد. بلکه بسیار ضروری است و یکی از ملزومات بقای کسب و کار به شمار میرود.
چه تازهکار باشید و چه کسب و کاری با چندین دهه تجربه؛ استفاده از کوچینگ کسب و کار به شما کمک خواهد کرد هوشمندانهتر حرکت کنید و خیلی زودتر از زمانی پیشرفت کنید که خودتان به تنهایی شرکتتان را به پیش میبردید.
اگر به این موضوع علاقهمندید، پیشنهاد میکنیم مقاله کوچینگ چیست؟ به من ماهی نده، ماهیگیری را یادم بده! را نیز مطالعه فرمایید.
اول از همه، بهتر است به این موضوع بپردازیم که کوچینگ کسب و کار به چه معناست و کوچ کسب و کار چه کسی است؟
کوچهای کسب و کار افرادی هستند که یا صاحب کسب و کار بودهاند و یا مدتی را در کسب و کارهای گوناگون سپری کردهاند و با تخصص و تجربهای که بدست آوردهاند، به صاحبان کسب و کارهای مختلف کمک میکنند تا به اهدافشان برسند.
هر روز با صاحبان کسب و کاری روبرو میشویم که دوست دارند کسب و کارشان را توسعه بدهند و مشکلات موجود در شرکتشان را حل کنند. ولی نمیدانند چگونه باید به منابع موثق و تخصصی دسترسی پیدا کنند.
درست است که با سرچ کردن در اینترنت، میتوان به مجموعهای از ایبوکها و نوشتههای آنلاین دسترسی پیدا کرد که دستورالعملهایی را برای راهاندازی و توسعه کسب و کار ارائه میدهند. ولی این دستورالعملها عمومی هستند و مختص یک کسب و کار مشخص تبیین نشدهاند.
کوچهای کسب و کار، هر شرکت را به صورت مستقل مطالعه میکنند و توصیههای ارزشمند، شخصیسازیشده و کاربردی را مختص نیازهای همان کسب و کار ارائه میدهند.
داشتن کوچ کسب و کار، درست مثل داشتن شریکی است که پیشتر، کسب و کاری مشابه با کسب و کار شما را مدیریت کرده است.
برای فردی که میخواهد نواختن ساز بیاموزد، بهترین راهحل این است که به یک معلم موسیقی مراجعه کند. برای ورزشکاری که تصمیم داشته باشد مهارتهایش را گسترش دهد، بهترین راهحل این است به تیمی ملحق شود که یک مربی قوی داشته باشد. همین منطق در مورد توسعه کسب و کار نیز صادق است. کوچهای کسب و کار عموماً افرادی باتجربه هستند که چم و خم رقم زدن یک بیزینس موفق را میدانند.
اگر به این موضوع علاقهمندید، پیشنهاد میکنیم مقاله آموزشی تجارت موفق را مطالعه کنید.
در یک نگاه کلی، مزایای استفاده از کوچینگ کسب و کار به شرح زیر است:
1) از حاشیه امنتان خارج خواهید شد.
این مورد برای صاحبان کسب و کاری که رویکرد محافظهکارانه دارند، بسیار کارآمد است. کوچ کسب و کار میتواند اهرمی باشد برای ایجاد انگیزه، خارج شدن از حاشیه امن، ملاقات با افراد جدید و امتحان کردن راههای جدید.
2) با نظر متخصصی که ساختار درونی و بیرونی کسب و کارتان را میشناسد، آشنا خواهید شد.
کاری که یک کوچ کسب و کار کوچک میتواند انجام دهد، این است که در مورد تمام جنبههای شرکت و شرایط فعلی آن آگاهی پیدا کند. کوچ کسب و کار کسی است که وقت میگذارد، عملکرد چندماهه شما را بررسی میکند، مشکلی که با کارمندان دارید را آنالیز میکند و نوع رهبری شما را به نقد میگذارد.
اگر به این موضوع علاقمندید، مقاله آموزشی مشاوره کسب و کارهای کوچک را مطالعه کنید
3) با فردی به گفتگو خواهید نشست که بیپروا است و از اصلاح ایرادهایتان هراسی ندارد.
هر تیمی یک مربی دارد. تیمهای فوتبال، بسکتبال و والیبال، همگی مربیهایی دارند که مسیر موفقیت آنها را تسهیل میکند. کوچ کسی است که از رو در رو شدن با شما هراسی ندارد و هر زمان که اشتباهی از شما ببیند، سریعاً تصحیحتان میکند. کوچهای کسب و کار، روشهایی برای رسیدن به موفقیت میشناسند که امتحانشان را پس دادهاند و از این پتانسیل برخودارند که سطح سازمان شما را چندین گام ارتقا دهند.
4) فوت و فن عملی کردن ایدههایتان را خواهید آموخت.
کسی که به کوچینگ کسب و کار مشغول است، یک هدف دارد و آن اینکه: به رویاهای شما جامه عمل بپوشاند. ممکن است شما ایدههایی ناب برای شرکتتان داشته باشید، ولی ندانید از کجا باید شروع کنید و در چه مسیری باید حرکت کنید تا این رویاها محقق شوند. کوچهای کسب و کار میتوانند پلنهای شما را ارزیابی کنند. میزان واقعی و ثمربخش بودن آنها را بسنجند و مراتب اجرای صحیح آنها را مهیا کنند.
5) همان محرم اسراری که به دنبالش بودید را پیدا خواهید کرد.
به عنوان کسی که مالکیت و اداره کسب و کارتان را به عهده دارید، حتماً برایتان سخت است که در مورد نگرانیهایی که دارید با اطرافیانتان گفتگو کنید. این امر زمانی که سروصدای گفتگوهای درونی و بیرونیتان زیاد شود، آسیبزننده خواهد بود. کوچ کسب و کار، همان سنگ صبوری است که دردودلهای شما را میشنود. برای حل مشکلات چارهاندیشی میکند و بر اساس اولویتها، در پی حلوفصل مسائل برمیآید.
اگر به این موضوع علاقمندید، مقاله کوچینگ زندگی را مطالعه کنید.
6) فرصت شبکهسازی پیدا خواهید کرد.
هرچه بیشتر در احاطه افراد موفق قرار بگیرید، به همان اندازه احتمال موفقیت شما بیشتر میشود. کسی که به شغل کوچینگ کسب و کار مشغول است، با افراد زیادی در ارتباط است و میتواند کسب و کار شما را به آنها معرفی کند. بنابراین، کمک گرفتن از کوچ کسب و کار، میتواند سکوی پرشی باشد برای شبکهسازیهای بهتر و بیشتر.
کوچ کسب و کار، شما را میشناسد و میداند که چه ارزشی را میتوانید ارائه دهید. به همین دلیل، وقتی فردی از آنها راهنمایی بخواهد، میتواند شما را به آنها معرفی میکند.
7) درآمدتان بیشتر خواهد شد.
کمک گرفتن از فردی که به کوچینگ کسب و کار مشغول است، دروازهای است رو به راههای درآمدی و سود بیشتر. هر کوچ، فرآیند و روند مخصوص به خودش را دارد. کوچ مناسبتان را پیدا کنید، استراتژی مناسب را از او بگیرید و به پول برسید.
8) اعتماد به نفستان بیشتر خواهد شد.
یکی از مهمترین مزایای استفاده از کوچینگ کسب و کار، اعتماد به نفسی که به شما ترزیق میشود. اغلب کوچهای کسب و کار در طی مسیر حرفهای خود بالا و پایینهای زیادی را در کسب و کارهای مختلف و کسب و کار خودشان دیدهاند. آنها خرید و فروش سهام، بالا و پایینهای شراکت و فراز و فرودهای سازمانهای مختلف را دیدهاند. با شنیدن تجربیات آنها، در خواهید یافت که شما نیز توانمند هستید و در مسیر دستیابی به اهداف، از پس تمامی چالشها و مشکلات برخواهید آمد.
9) مشغول انجام کارهایی خواهید شد که واقعاً اهمیت دارند.
وقتی سازمانتان در مسیر رشد قرار بگیرد، با پیچیدگیهای جدیدی روبرو خواهید شد و ناخودآگاه سرتان گرم کارهایی خواهد شد که چندان هم اهمیت زیادی ندارند. بدین ترتیب از انجام کارهای مهمتر غافل خواهید ماند. اینجاست که اهمیت کوچینگ کسب و کار خودش را نشان میدهد. شما باید در مورد اهدافی که قصد رسیدن به آنها را دارید، با کوچتان صحبت کنید. او به خوبی میتواند مسئولیتهای شما را تعیین کند و مابقی را به افراد دیگر محول سازد. این روند مزیتی به نام افزایش بهرهوری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.
10) نظرات بیطرفانه را از زبان یک کارشناس خواهید شنید.
یکی از نقاط مثبت کوچ کسب و کار، این است که او بیشتر از خودتان سازمانتان را میشناسد و بدون هیچگونه بیطرفی، به صنعت یا شرکت شما نگاه میکند. چنین فردی میتواند نگرانیهای شما را بشنود و بدون غرض شما را راهنمایی کند. یک کوچ کسب و کار خوب، مدیر شرکت را به آهامومنتها نزدیک میکند و از راهکارهایی پرده برمیدارد که افراد نزدیک به کسب و کار از دیدن آنها ناتوانند.
چه باورهای رایج غلطی درمورد کوچینگ کسب و کار وجود دارد؟
در این قسمت، شش مورد از باورها و تصورهای اشتباهی را مطرح میکنیم که مدیران کسب و کار در مورد کوچینگ دارند. برای هر باور اشتباه، دیدگاه صحیح را نیز بیان کردهایم.
1) ما که مشکلی نداریم، پس کوچینگ کسب و کار میخواهیم چه کار؟
در پاسخ به این پرسش باید بگوییم کارآیی کوچینگ کسب و کار، تنها به حل کردن مشکلات خلاصه نمیشود. یکی از اصلیترین مزیتهایی که یک کوچ کسب و کار میتواند برای شما داشته باشد، این است که مشکل کسب و کار را زودتر از آنکه نمود فیزیکی پیدا کند، پیشبینی کرده و راهکار مناسب برای مقابله به آن را به شما نشان بدهد. شاید شما در حال حاضر با چالش کاری خاصی روبرو نباشید، ولی آینده فضای کسب و کار قابل پیشبینی نیست. پیشگیری بهتر از درمان است. یک کوچ کسب و کار میتواند به یاری شما بیاید تا نقاط قوتتان را افزایش داده و با کسب مزیت رقابتی، سطح عملکرد شرکتتان را بهبود ببخشید.
اگر به این موضوع علاقمندید، مقاله آموزشی مشاور بیزینس را مطالعه کنید
2) کوچینگ هزینهبر است و ما پول کافی برای این کار نداریم.
ریشه این باور اشتباه، در این نهفته که اغلب ما، کمک گرفتن از کوچ کسب وکار را به چشم هزینه میبینیم نه سرمایهگذاری. همه افرادی که کسب و کار کوچک، متوسط یا بزرگ دارند، پول کافی برای دادن اجاره یا سایر هزینهها دارند، ولی برای مراجعه به کوچ کسب و کار نه! این در حالی است که مراجعه به کوچ کسبوکار، اگر هزینه زیادی هم داشته باشد، در بلندمدت به نفع کسبوکار خواهد بود. کوچ کسب و کار، با توصیههایش کمک میکند تا بودجه کسب و کار بابت کارهای بینتیجه و اضافی به هدر نرود و از طریق راههایی مانند افزایش فروش، درآمد کسب و کار را ارتقا میدهد.
3) کوچ کسب و کار خودش تمامی کارها را انجام میدهد.
اکثر صاحبان کسب و کار تصور میکنند وقتی به یک کوچ کسب و کار مراجعه کردند، او همه کارهای سخت را انجام خواهد داد و صاحب کسب و کار، فقط نظارت خواهد کرد. در حالی که چنین نیست. قلب کوچینگ از جنس تغییر و دگرگونی است و این تغییر، باید از خود صاحب کسب و کار شروع شود.
4) کوچینگ زمانبر است.
کوچهای کسب و کار نه تنها زمان شما را نمیگیرند، بلکه کمکتان میکنند تا در زمانتان صرفهجویی انجام دهید. میخواهید بدانید چگونه؟ آنها به شما کمک میکنند کاری که قرار است انجام بدهید را در همان بار اول، درست انجام بدهید. یک کوچ خوب، میتواند در مفیدترین و مختصرترین حالت ممکن، شما را به هدفتان برساند. وی جزئیات راه را به شما توضیح میدهد و راهنماییتان میکند تا به آنها جامه عمل بپوشانید.
برای یک کسب و کار، هیچ چیزی مهمتر از زمان نیست. یک کوچ کسب و کار خوب، میداند که نباید زمان شما را به هدر بدهد. درست است، شاید در مراحل ابتدایی، پیادهسازی سیستمها و راهاندازی فرآیندها وقت زیادی ببرند، ولی در طولانیمدت، به عقب نگاه خواهید کرد و تاثیر کوچ کسب و کار را در شتابی که به سوی موفقیت گرفتهاید، احساس خواهید کرد.
اگر به این موضوع علاقمندید، مقاله آموزشی سیستم سازی کسب و کار را مطالعه کنید.
5) با مراجعه به کوچ کسب و کار، مشکلمان به شکل آنی حل خواهد شد.
کوچینگ کسب و کار درست مثل سایر انواع کوچینگ، یک فرآیند توسعهای است. فرض کنید یک بازیکن فوتبال هستید و در پاس دان توپ مشکل دارید. در این شرایط، اگر مربی بیاید و روش صحیح ضربه زدن به توپ را به شما توضیح بدهد، شما بدون تمرین کردن روش صحیح، بالافاصله به یک فوتبالیست برتر تبدیل نخواهید شد.
در بیزینس کوچینگ با کوچینگ کسب و کار نیز همین موضوع صادق است. کوچ کسب و کار به کل شرکت شما نگاه میکند و تنها روی یک نقطه درد مشخص متمرکز نمیشود. بعضی کسب و کارها ممکن است جدید باشند و در تکاپو باشند تا فروش و مقیاسشان را افزایش بدهند. برخی دیگر قدمتی چندین ساله دارند و از فرهنگ و باورهای خاص خودشان پیروی میکنند. کوچ کسب و کار دستورالعملهای مختص نیازهای هر کسب و کار را تهیه میکند، در اختیار مدیر یا صاحب کسب و کار قرار میدهد و از او پشتیبانی میکند تا دستورالعمل را اجرایی کند.
6) کوچهای کسب و کار فقط به درددلهای ما گوش میدهند و هیچ کار دیگری نمیکنند.
درست است که کوچهای کسب و کار شنوندههای خوبی هستند؛ اما شغلشان آنقدرها هم که فکرش را میکنید ساده و آسان نیست! یک کوچ خوب، از شما سوال میپرسد، با پرسیدن این پرسشها، اطلاعات بیشتری از شما به دست میآورد. با اطلاعاتی که به دست آورده، استراتژیها و برنامههای بهتری را تبیین کرده و در اختیار شما قرار میدهد.
کوچ کسب و کار در چه حوزههایی میتواند کارآیی داشته باشد؟
وقتی یک نفر را به عنوان کوچتان انتخاب میکنید، او باید در فواصل زمانی منظم با شما به صورت حضوری یا تلفنی و آنلاین جلسه برگزار کند و در مورد مشکلاتی که دارید، با شما گفتگو کند. این نوع از ساختار ارتباطی، باعث میشود شرکت و کسب و کارتان همواره در مسیر رسیدن به اهدافش حرکت کند و به سمت بیراههها منحرف نشود.
در حالت کلی، یک کوچ کسب و کار میتواند در سه حوزه زیر برایتان کارآیی داشته باشد:
- برنامهریزی کلی: کوچ کسب و کار، پا به پای شما حرکت میکند و با شما همکاری میکند تا بتوانید یک برنامه استراتژیک برای کسب و کارتان توسعه بدهید. برنامه بازاریابی و تبلیغاتیتان را اصلاح کنید. مدیریت بهتری در امور مالی داشته باشید و در مدیریت کلی محیط کار و زندگی فردیتان، درخشانتر از قبل ظاهر شوید.
- برنامهریزی برای بازاریابی و تبلیغات: اساساً کسی که وظیفه بیزینس کوچینگ را به عهده میگیرد، در طراحی و اجرای برنامههای عملیاتی تبلیغاتی و روابط عمومی تخصص دارد و کمکتان میکند تا گامهای تاثیرگذاری در این حوزه بردارید.
- برنامهریزی مالی: کوچ کسب و کار، حسابدار یا مامور مالیات نیست، ولی استاد این است که آگاهی شما را در مورد صورتهای مالی، مدیریت جریان نقدی، استراتژیهای قیمتگذاری و شیوههای جبران خدمت کارمندان ارتقا بدهد.
یک کوچ کسب و کار خوب باید به چه ویژگیهایی مجهز باشد؟
- چنین فردی در شناسایی و حلوفصل مشکلاتی که برای کسب و کارها، مخصوصاً کسب و کارهای کوچک پیش میآید، تجربه زیادی دارد. آنها را راهنمایی میکند تا به مشکلی که برایشان پیش آمده، فعالانه عکسالعمل نشان بدهند
- چنین فردی از نیازهای کسب و کار و آرزوهایی که برای آینده آن دارید، حمایت میکند. به عنوان یک مشوق، ترغیبتان میکند تا با چالشهای محیط کسب و کار کنار آمده و در برابر دشواریهای مسیر، مقاومت بالایی از خودتان نشان بدهید.
- چنین فردی از جانب متخصصان و صاحبان سایر کسب و کارها، مورد احترام است.
- چنین فردی صبور است و در بازه زمانی تعیین شده، تمامی تلاشش را میکند تا با شما وارد تعامل شده و موفقیت کسب و کارتان را تضمین کند.
- چنین فردی، مردمی است. به برقراری ارتباط با مردم و کمک کردن به آنها علاقه دارد و به تکنیکهای گوش کردن و ارتباط موثر تسلط دارد.
- چنین فردی همچون یک معلم، راهنماییتان میکند تا آموختههایتان را مدیریت کرده و در کارآمدترین شکل ممکن، اجرایی کنید.
- چنین فردی اعتماد به نفس بالایی دارد. به توانمندیهای شما در پیشبرد کسب و کار اطمینان دارد و از دیدن رشد و توسعه کسب و کار شما شاد و خرسند میشود.



