انگیزه؛ عامل مهم پیشرفت در کسبوکار
ماه گذشته کسبوکار عالی و پُر رونقی داشتهاید، با مشتریان جدید قرارداد بستهاید و مشتریان فعلی هم از روند کسبوکار راضی هستند و تعداد مشتریان هم رو به افزایش است. تمامی کارها بقدری خوب پیش میرود که مطمئن هستید همه اتفاقات واقعیت دارد. اما ماهی دیگر بطور ناگهانی، کسبوکارتان دچار رکود و افت میشود، مشتریان همیشگی خود را از دست میدهید و در کارها، یکی پس از دیگری، با مشکلات متعددی مواجه میشوید. در هر دو صورت، انگیزه شما بر پیشرفت کسبوکار تاثیر مستقیم دارد. در زمان اتفاقات خوب، انگیزه متفاوتی دارید و میتوانید روی کارهای کوچکتری تمرکز کنید که منجر به رشد و موفقیت کسبوکار میشود. اما در شرایط سخت، هیچ انگیزهای برای انجام کار احساس نمیکنید و فقط در منزل استراحت کرده و سریال مورد علاقه خود را تماشا میکنید!
برای ایجاد کسبوکار موفق به زمانی نسبتاً طولانی نیاز است. انگیزه بخش مهمی از معادله است و داشتن انگیزه همیشگی، انتظار واقع بینانهای نیست، اما راهکارهایی برای انگیزه دائمی وجود دارد که میتواند به پیشرفت سریع در کسبوکار کمک کند.
1) زمانی را به خود اختصاص دهید.
هنگامی که تحت فشار و در تلاش برای سامان دادن کسبوکار هستید، معمولاً فراموش میکنید تا زمانی را به خود اختصاص دهید. روزها و در ساعاتی طولانی مشغول کار، پاسخ دادن به پیامها و سر و سامان دادن امور هستید و ناگهان متوجه میشوید نسبت به کسبوکار و علاقهمندیها، احساس تنفر و ناخوشایندی دارید. زیرا تمام اوقات زندگی را صرف انجام وظایف کردهاید. برای داشتن انگیزه دائمی، به تفریح و استراحت نیاز دارید و برنامهریزی و رفتن به تعطیلات لازم است. پس سعی کنید ساعاتی را به دور از فضای کسبوکار بگذرانید. برای روابط خود با مشتریان حد و مرزی قرار دهید و زمانی را به انجام کارهای هیجانانگیز اختصاص دهید.
حتماً تجدیدقوا کنید تا قویتر از گذشته، کار را از سر بگیرید. تمامی این لحظات استراحت و کارها به شما کمک خواهد کرد تا کارهای بیشتری انجام دهید. زیرا موجب هماهنگی بیشتر در کارها میشود.
2) ارتباطات اجتماعی داشته باشید.
انسان طبیعتاً خواستار برقراری ارتباط با دیگران است. البته به تنهایی هم از عهده راهاندازی کسبوکار بر میآید، اما در بعضی موارد به کمک افراد دیگر مانند کارکنان، دستیاران مجازی یا مشارکت استراتژیک نیاز دارد. در ضمن، ارتباط انسانی و ارتباطات اجتماعی از طریق افراد همسان یا افراد صاحب نظر صورت میگیرد. هرگز کسبوکاری را به تنهایی راهاندازی نکنید. انگیزه ثابت هنگامی به وجود میآید که تجربیات خود را با افراد دارای انگیزه به اشتراک میگذارید و در عین حال به هنگام برقراری ارتباط با دیگران، مسائل بسیاری میآموزید.
اوقات خود را با افراد متفکر بگذرانید. همچنین با کارآفرینانی که در زمینه کارآفرینی میتوانند به شما کمک کنند هم ارتباط و ملاقاتهای منظم داشته باشید.
3) از منابع الهامبخش استفاده کنید.
هیچ فردی دارای انگیزه صد درصد نیست. اما با استفاده از منابع درست الهامبخش میتوان فوراً با انگیزه شد. میتوانید از منابعی چون فیلم، پادکست، مقالات و انواع متفاوتی از محتوای مجازی، بویژه زمانی که بیانگیزه هستید، استفاده کنید. زمانی هم که ناراحت هستید، به سخنان بزرگان کارآفرین درباره چگونگی انجام کارها گوش دهید تا برای ادامه کار، انگیزه لازم و کافی داشته باشید. تعجب خواهید کرد تا چه اندازه دیدن یک فیلم ساده یا خواندن مقاله، تاثیرات مثبتی روی طرز فکر شما بر جای خواهد گذاشت.
4) داشتن انگیزه مستمر و قوی
با نگاهی به هر کسبوکار موفق متوجه خواهید شد که کسبوکار فراتر از بازاریابی یا اینکه چه فردی در راس کارها قرار دارد، است و در حقیقت، بر اساس اهداف و بینش شکل گرفته است. داشتن انگیزه باعث میشود کسبوکار با هدف اصلی کمک به مردم و تغییر دنیا، ایجاد شود. زمانی انگیزه دائمی و قوی به وجود میآید که کسبوکار بر اساس ایدهای فراتر از کسب درآمد شکل گرفته باشد. تلاش کنید با کسبوکار خود تاثیرات مثبتی روی زندگی افرادی بگذارید که به نوعی از خدمات ارائه شده شما استفاده میکنند. همچنین کسبوکار شرایط آزادی و امنیت مالی را فراهم میکند.
در چهارچوب کار، اهداف و ارزشهایی که فعالیتها را شکل میدهند، روشن کنید. به عنوان کارآفرین، در دنیای سرشار از سنتها، طرحی نو ارائه دهید و پیشرفت قابل ملاحظهای داشته باشید. باید انگیزهای ثابت و قوی داشته باشید تا بتوانید شرایط دشواری که هر روز در سر راه شما قرار میگیرد، پشت سر بگذارید.
با بکارگیری نکات ذکر شده در این مقاله، همچنین قدرت نیروی درونی و انگیزه، قادر به انجام کارهای شگفتانگیز بسیاری خواهید بود.
منابع
- هوتسا عسکری نسب. مجله موفقیت.