چگونه مصرف سوخت اتومبیل را کاهش دهیم؟

عواملی که در مصرف سوخت موثر هستند عبارتند از:

  • کثیف بودن شمع
  • کثیفی هواکش
  • میزان نبودن موتور
  • سنگینی بیش از ظرفیت
  • باد مخالف
  • موانع سرعت
  • وضعیت جاده
  • و…

برای شما توصیه‌هایی داریم که با رعایت و توجه به آنها، شما می‌توانید کاهش مصرف سوخت را در اتومبیل خود تجربه کنید.

1) کثیف بودن شمع

شمع خوب و مناسب پایه و اساس صرفه‌جویی در مصرف سوخت اتومبیل خواهد بود. هر شمع دارای دو الکترود (الکترود وسط و الکترود تنه) می‌باشد. فاصله دو الکترود را دهانه شمع می‌گویند. چنانچه دهانه شمع میزان نباشد یا نوک الکترودها کثیف و سیاه شده باشد، جرقه به موقع زده نمی‌شود و علاوه بر اختلال در کار موتور، مصرف سوخت زیاد می‌شود.

2) کثیف بودن هواکش

اگر فیلتر هوا کثیف باشد، هوای کافی به موتور نمی‌رسد، پس مصرف سوخت اتومبیل افزایش می‌یابد. هنگام تعویض روغن موتور، بهتر است فیلتر هواکش هم عوض شود یا حداقل با فشار باد کمپرسور تمیز گردد.

3) لاستیک

صاف بودن لاستیک‌ها باعث می‌شود که اتومبیل شما زیاد سرعت نگیرد، که همین امر باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. همچنین استفاده از لاستیک‌های رادیال هم باعث افزایش مصرف سوخت می‌گردد. زیرا به علت پهن بودن، سطح تماس بیشتری با زمین برقرار کرده و سطح اصطکاک آن نیز بیشتر می‌شود و همین امر باعث افزایش سوخت مصرفی اتومبیل می‌گردد.

4) وضعیت جاده

اتومبیل در دنده‌های سنگین (دنده یک) به نسبت مسافت طی شده سوخت بیشتری مصرف می‌نماید. در دست اندازها باید با دنده یک و خیلی آرام عبور کرد. پیچ‌های تند هم باید از دنده یک استفاده کرد. سربالایی‌ها به نسبت دور موتور باید دنده عوض شود. در صورتی که ظرفیت مسافر یا بار زیاد است باید با دنده سنگین رانندگی کرد.

در اتومبیل‌های چهار سیلندر دنده‌های 3 و 4 را دنده‌های حفاظت و سرعت می‌گویند. بخصوص دنده 4 که در مسافرت‌های طولانی و جاده‌های کفی دور موتور را با سرعت هماهنگ می‌کند و در سوخت صرفه‌جویی می‌شود. استفاده زیاد از دنده‌های 1 و 2 به علت فشار وارده، زودتر موجب فرسودگی و ضایعات اتومبیل می‌شود.

5) سنگینی بیش از ظرفیت اتومبیل

چنانچه در وسیله نقلیه (سواری – مینی بوس و اتوبوس) تعداد سرنشین بیش از ظرفیت باشد یا در خودروهای باربری، تناژ بار و کالا بیشتر از ظرفیت وسیله نقلیه باشد:

  • راننده نمی‌تواند وسیله نقلیه را خوب کنترل نماید و بخصوص رانندگی در پیچ‌ها دچار اشکال خواهد شد و خطر تصادفات زیاد است.
  • احتمال ضایعات در حین رانندگی زیاد است و موجب فرسودگی وسیله نقلیه می‌شود.
  • همانطوری که گفته شد مصرف سوخت زیاد می‌شود. چون باید با دنده سنگین حرکت نمود.

6) سایر عوامل و مصرف سوخت

  • عوامل دیگری مثل وزیدن باد مخالف حرکت اتومبیل و موانع سرعت مانند حمل بار پُر حجم در باربند و کم بودن باد لاستیک‌ها، هم در کاهش سرعت اتومبیل بسیار موثرند و هم در افزایش مصرف سوخت موثر می‌باشند.
  • تیک آف کشیدن در مصرف سوخت تاثیر زیادی دارد.
  • یادتان باشد در هنگام رانندگی ترمز دستی پایین باشد!
  • ترمز ناگهانی باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود.
  • استفاده از کولر اتومبیل نیز باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود.
  • در هنگام خاموش کردن اتومبیل، گاز ندهید. زیرا هم موجب هدر دادن سوخت شده و هم باعث فرسوده شدن سیلندر موتور خواهد شد.
  • سفت بودن درب باک باعث می‌شود، که بنزین هدر نرود.
  • تنظیم موتور و حتی داشتن وایر شمع مناسب در کاهش مصرف سوخت اتومبیل تاثیر بسزایی دارد.

در پایان لازم است، به چند نکته مفید در زمان بنزین زدن نیز اشاره داشته باشیم:

  1. فقط صبح زود که حرارت زمین هنوز در پایین‌ترین حد قرار دارد بنزین بزنید. به خاطر داشته باشید که در تمام پمپ بنزین‌ها مخزن سوخت در زیر زمین قرار دارد و هرچه زمین سردتر باشد، بنزین غلیظ تر و متراکم‌تر است. وقتی هوا گرم می‌شود، بنزین منبسط می‌شود. بنابراین خرید بنزین در بعد از ظهر و حتی شب که هنوز هوا کاملاً سرد نشده و بر بنزین اثر نگذاشته، سبب می‌شود که یک لیتر شما واقعاً یک لیتر نباشد.
  2. وقتی مشغول بنزین زدن هستید، دستگیره را تا آخر فشار ندهید. اگر نگاه کنید می‌بینید دستگیره دارای سه درجه کُند، متوسط و تند است. در حالت کُند میزان تبخیر را که در اثر پمپ شدن بنزین حاصل می‌شود به حداقل می‌رسانید.
  3. اگر تانکر بنزین در حال تخلیه بنزین به مخزن است و شما هم در جایگاه سوخت هستید، در آن موقع بنزین نزنید. تخلیه بنزین سبب می‌شود که بنزین داخل مخزن به هم بخورد و آنچه از آشغال و آلودگی که معولاً ته‌نشین می‌شود، بالا بیاید و قسمتی از آن نصیب اتومبیل شما شود.

برخی رانندگان برای کاهش مصرف سوخت در سرازیری‌ها موتور اتومبیل را خاموش می‌کنند. تاکید می‌شود برای خنک کردن موتور یا صرفه‌جویی در سوخت هرگز نباید در سرازیری موتور اتومبیل را خاموش کرد.

منابع

  1. کتاب مکانیک عمومی اتومبیل و رانندگی پایه یکم. اعزازالدین مشکوتی. انتشارات کوروش. سال 1378.
  2. کتاب تعمیرکار اتومبیل خود باشید. نوشته مهندس سیدامیر موسوی. انتشارات نظری. مهر 1391.
نمایش بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا