نشانههای کارمندان ناراضی
اگر صاحب کسبوکار هستید باید همواره مراقب کارمندانتان باشید. همانگونه که مراقب اعضای خانوادهتان هستید. چون دوام و ادامه حیات کسبوکار شما به این کارمندان بستگی دارد. کارمندان باید شاداب و راضی باشند نه ناراضی، تا با تمام وجود برای شرکتتان کار کرده و برای بالا بردن کیفیت و بازده آن تلاش کنند.
گاهی اوقات برخی کارمندان مدتی بعد از اینکه در شرکتی کار کردند، از آن محیط خسته و دلزده میشوند. میخواهند آنجا را ترک کنند و در محل دیگری مشغول به کار شوند. مشکل این دسته از کارمندان ربطی به محیط کارشان ندارد. آنها ذاتاً نمیتوانند مدت زیادی در یک مکان باقی بمانند. اما گاهی اوقات محیط کار یا رفتار مدیر به گونهای است که کارمندان را ناراضی و دلسرد میکند و برای کار و تلاش بیشتر برایشان انگیزهای باقی نمیگذارد. شاید رفتار شما به عنوان مدیر مجموعه مناسب نیست. شاید از کارمندانتان میخواهید بیش از حدشان کار کنند و همین مسائل موجب دلسردی آنها از کارشان شده است.
اکثر کارمندان گلههای خود را مطرح نمیکنند و اگر نارضایتی آنها شناسایی و برطرف نشود در بلندمدت میتواند در رفتار و گفتار آنها بروز کند. شما میتوانید به عنوان مدیر یک مجموعه کمی بیشتر در رفتار و حالات کارمندانتان دقیق شوید. ببینید آیا نشانههای زیر را در کارمندانتان میبینید؟
علائم و نشانههای کارمندان ناراضی
این موارد نشانههای کارمندانی است که به دلایل مختلف از محیط کارشان رضایت ندارند:
1) کمتر کار میکنند.
شخصی که از کارش لذت میبرد، با عشق کار میکند و تقریباً تمام زمان کاریاش را به کار مشغول است. او اصلاً دلش نمیآید که زمانش را به کار دیگری اختصاص دهد. برخی از کارمندان زمانی که از کار و محیط کارشان لذت نمیبرند دیگر نمیتوانند یا دوست ندارند تمام زمانشان را صرف کار بکنند. تنها در حدی که در حیطه وظایفشان مشخص شده است، کار میکنند. همین فرد شاید در ابتدا یا زمانی که هنوز کارش را دوست داشت حتی ساعات بیشتری در شرکت میماند و یا در منزل هم کارهای شرکت را انجام میداد. اما مسائلی که باعث دلسردی او از کار شدهاند اکنون موجب میشوند که دیگر رغبتی به کار کردن نداشته باشد.
2) نمیتوان پیدایشان کرد.
وقتی صدایش میزنید دیر به اتاقتان میآید. وقتی میگویید در ساعت مشخصی به شما زنگ بزند، دیرتر از زمان معین زنگ میزند. دیرتر از همیشه به محل کار میآید و زودتر از همیشه میرود. دیگر اضافهکاری نمیکند و بیشتر از قبل مرخصی میگیرد.
3) با همکارانشان ارتباط دوستانهای ندارند.
یکی از مهمترین و بهترین نشانههای کارمندانی که تصمیم دارند، مدت زمان زیادی در یک محیط کاری بمانند این است که با دیگر کارمندان ارتباط دوستانه برقرار میکنند تا آن محیط را برای خودشان مفرحتر و لذتبخشتر کنند. آنها سعی میکنند بین خود و دیگر کارمندان وجوه مشترکی پیدا کنند تا ارتباط صمیمانهتری با آنها داشته باشند. برعکس بسیاری از کارمندانی که تصمیم دارند تنها برای مدت کوتاهی در یک محیط بمانند، تلاشی برای برقراری ارتباط دوستانه با دیگران نمیکنند. از این مهمتر کارمندانی هستند که قبلاً ارتباطات خوبی با دیگران داشتند اما به تازگی دیگر خیلی در جمع حاضر نمیشوند. دیگر مانند گذشته با سایر کارمندان دوستی نمیکنند. خیلی در جمع صحبت نمیکنند و بیشتر اوقات تنها هستند. البته این مسئله در مورد کارمندانی که به شدت درونگرا میباشند یا خیلی با رفتارهای اجتماعی و راههای برقراری ارتباط آشنایی ندارند، صدق نمیکند.
4) برای شرکت پیشنهاد مثبتی نمیدهند.
وقتی از او میخواهید در مورد شرکت و راههای ارتقای شرکت پیشنهادی بدهد شانه بالا میاندازد و میگوید نظر خاصی ندارد. انگار شرکت برایش اهمیتی ندارد. پس برای بهبود وضعیت آن تلاشی نمیکند. کارمندی که کار و محیط کارش را دوست داشته باشد دائماً ایدههای جدیدی برای آن به ذهنش میرسد. چون همیشه به فکر کار و شرکت است. اما شخصی که از کارش لذت نمیبرد اصلاً دوست ندارد به کار و محیط کاریاش فکر کند چه برسد به اینکه به دنبال ایدهای برای پیشرفت آن باشد.
5) احساس میکنند تحقیر شدهاند.
آیا به تازگی غیر از این کارمندی که حس میکنید از کارش لذت نمیبرد به کارمند دیگری ارتقا یا پاداش دادهاید؟ آیا کارمندی را در رتبه بالاتر از او قرار دادهاید که سابقه کمتری از او داشته است؟ شاید واقعاً این کارمند ناراضی لیاقت اینکه در رتبه بالاتری قرار بگیرد، نداشته باشد اما همین که میبیند همکارش ارتقا یا پاداش گرفته است (با وجود سابقه کاری کمتر)، شرایط و محیط کاری را برایش دلسرد کننده میکند و انگیزه او برای تلاش را تا حد زیادی پایین میآورد.
6) همکاری نمیکنند.
کارمندان ناراضی احساس میکنند کمتر از حقشان حقوق میگیرند یا بیشتر از حدشان کار میکنند یا در مقایسه با کارمندان دیگر در موردشان عدالت وجود ندارد. به نظر آنها مدیر آنقدر که شایسته آن هستند برایشان ارزش و احترام قائل نمیشود و بسیاری مشکلات دیگر. آنها از اینکه اغتشاشی در محیط کار ایجاد شود چندان ناراحت نمیشوند و از هر اتفاقی که موجب بروز تغییر و تحولی در محیط کارشان شود استقبال میکنند. دوست ندارند در گردهماییها و جلسات کاری مربوط به شرکت حضور داشته باشند و در کل تمایل چندانی به حضور در جمع دیگر اعضای شرکت ندارند. حتی زمانی که از آنها میخواهید کاری جدید را انجام دهند، ناراحت میشوند و دوست دارند در حیطه وظایف از پیش تعیین شده کار کنند و مسئولیتی به مسئولیتهای قبلیشان اضافه نشود.
جمعبندی
اگر این 6 نشانه را در کارمندانتان دیدهاید، بهتر است کمی بیشتر و عمیقتر به موضوع توجه کنید. سعی کنید دریابید چه کاری میتوانید برای بهبود شرایط انجام دهید. توصیه میکنیم هرچه سریعتر جلوی بروز خسارت را بگیرید. بخصوص اگر او کارمند تاثیرگذاری است و حضورش در شرکت برای شما و مجموعه، مهم و ضروری است. اگر چنین کارمندی دارید و برای جلب رضایت او بسیار تلاش کردهاید و همچنان هیچ نتیجهای نگرفتهاید، بهتر است اجازه بدهید برود. کارمند ناراضی میتواند اطرافیانش را هم از کاری که انجام میدهند، ناراضی کند و احساسات ناخوشایند خود را به دیگر کارمندان نیز انتقال دهد.
اما اگر خودتان کارمند هستید و الان متوجه شُدید که این نشانهها را دارید و دیگر مانند گذشته از کار و محیط کارتان لذت نمیبرید، به فکر پیدا کردن راهی برای کمک به خود و شرایطتان باشید. شاید بهترین راهحل برای شما ترک این محیط است. یعنی باید کار دیگری پیدا کنید و به جایی بروید که از گذران وقتتان در آنجا لذت بیشتری ببرید. به یاد داشته باشید شما تقریباً نیمی از عمرتان را به کار کردن میگذرانید و این زمان بسیار ارزشمند است و باید راهی بیابید تا چند سال بعد وقتی به گذشته خود نگاه میکنید از کاری که کردهاید و زندگیای که داشتهاید، احساس رضایت کنید.