برندمان چه رنگی باشد؟
انسان ها عکس العمل های متفاوتی در مواجه با رنگ های گوناگون از خود نشان می دهند. رنگ آبی احساس خشنودی و آرامش (خونسردی) را در ذهن ما متبادر می کند. در حالی که برای مثال رنگ قرمز احساس نیرومندی و حس اشتهاء داشتن را به ما منتقل می کند.
این یک واقعیت است که باید بدون شک از ویژگی های رنگی که برای نشان دادن برند خود انتخاب می کنیم آگاهی لازم را داشته باشیم. طبق نتایج شگفت انگیز اخیر، تصمیم گیری در این مورد بسیار پیچیده تر از انتخاب یک رنگ متناسب با یک خلق و خوی خاص می باشد. یافتن رنگ متناسب با ویژگی های مخاطبان خاص برند به ما کمک می کند که از رقبای خود متمایز شویم.
اگر شما نیز به دنبال این هستید که چگونه یک فرصت (ریسک) جدید را به یک برند قدرتمند تبدیل کنید، در این مقاله شما می توانید با چند نکته مهم در زمینه رنگ برندتان آشنا شوید.
1) مخاطبین خود را زیر نظر بگیرید.
اگر شما شهروندان مسن را به عنوان جامعه هدف خود انتخاب کرده اید رنگ نئون دهه 1350 یا 1360، رنگ مناسب شما است اما زمانی که جامعه هدف شما را مخاطبین جوان تشکیل می دهند دست شما برای انتخاب رنگ بازتر است.
شرکت هایی نیز مانند فیسبوک وجود دارند که جامعه هدف آنان شامل تمامی افراد می شود، که در اینجا تصمیم گیری در مورد انتخاب رنگ باید با دقت و آرامش انجام گیرد. نکته این است که شما باید از خصوصیات جامعه هدف خود آگاه باشید و آن را در تصمیم گیری های خود لحاظ کنید.
2) خصوصیات فرهنگی را در نظر داشته باشید.
تفاوت های فرهنگی را نیز از یاد نبرید. ممکن است یک رنگ خاص در کشوری دیگر یا حتی در منطقه ای از کشور خودمان معنای متفاوتی با آنچه در ذهن ما است، داشته باشد. بنابراین باید فرهنگ منطقه ای را که قرار است برند ما به آن ورود کند، به خوبی بشناسیم.
3) متفاوت بودن همیشه هم لازم نیست.
اخیراً تمامی شرکت های بزرگ فناوری در دنیا از لوگوی آبی رنگ استفاده می کنند اما شما هنوز توئیتر و اسکایپ را با هم اشتباه نمی گیرید. درست است؟ نمی توان حکم کلی صادر کرد که برای متفاوت بودن از رقبا حتماً باید رنگ متفاوتی هم داشت. هر چند داشتن حس متمایز بودن از رقبا خوشایند همه است و منطقی به نظر می رسد اما این تنها وجه تقابل شما و آنها محسوب نمی شود. پیش از فکر کردن درباره رنگ متفاوت، باید به فکر این باشیم که برای مشتریان خود تجربه ای متفاوت رقم بزنیم.
4) از جسور بودن نهراسید.
ریچارد برانسون، موسس گروه ویرجین و یکی از موفق ترین افراد کسب و کار در جهان می گوید: «با دنباله روی از قوانین و قواعد، راه رفتن یاد نمی گیرید. باید تلاش کرد و زمین خورد تا در نهایت راه رفتن را یاد گرفت.» زمانی باید احتیاط کرد و زمانی نیز باید جرات به خرج داد و این شما هستید که باید حد متوسط بین این دو را متناسب با سطح خود تشخیص دهید.
5) نه تنها به یک رنگ بلکه به جعبه مداد رنگی فکر کنید.
زمانی که در مورد رنگ اولیه برندتان به نتیجه ای می رسید باید بدانید که کار هنوز تمام نشده است. قدم بعدی تعریف رنگ های پشتیبان است. رنگ های پشتیبان طیف وسیعی از رنگ ها را در بر می گیرند و برای اقدامات بعدی، نمودارها و… بکار برده می شوند.
منابع
مقاله علمی و آموزشی «برندمان چه رنگی باشد؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله سید سلمان شرافت، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.