پل های معلق چگونه ساخته می شوند؟
سراسر دنیا، پل ها به اشکال و ابعاد مختلف ساخته می شوند. این سازه های متواضع نخستین بار با برقراری تعادل یک تیر افقی روی دو ستون متولد شدند. با وجود این، همزمان که نیاز بشر رشد می کرد، پل ها باید فواصل طولانی تری را به هم متصل و بارهای سنگین تری را تحمل می کردند. این نیاز، منجر به ظهور پل های قوسی شد.
در این پل ها که اولین بار به دست رومیان باستان اجرا شدند، شکل قوسی به دلیل توانایی تحمل بار زیاد توانست انقلابی را در ساخت پل های بلندتر و مستحکم تر به وجود آورد. اما پل های قوسی هم تنها جوابگوی طول مشخصی بودند. برای گذر از دهانه های بلندتر، لازم بود پل های طولانی تری ساخته شوند. به این ترتیب پل های معلق قدم به میدان گذاشتند.
این پل ها از ترکیب نیروهای فشاری و کششی بهره می برند که بوسیله مجموعه ای از کابل ها تحمل می شود. جاده یا عرشه این پل بین این کابل ها قرار می گیرد و تنظیم دقیق نیروهای فشاری و کششی در کابل ها به هم بسته شده، مانع از کشیدگی یا کمانش عرشه می شود. در بیشتر پل های معلق، برجی در هر انتهای پل مستقر شده است که کابل ها به آن دوخته می شوند و وزن کل مجموعه را تحمل می کنند. پل گلدن گیت سان فرانسیسکو آمریکا (Golden Gate Bridge) و پل هامبر انگلستان (Humber Bridge) نماد این دسته پل ها هستند.
با پیشرفت فناوری و دانش مهندسی، طرح هایی برای ساختن پل های گران قیمت تر و طولانی تر مطرح شده است. یکی از بلندپروازانه ترین این پروژه ها، ساخت پل جبل الطارق است که می تواند دو قاره اروپا و آفریقا را به یکدیگر متصل کند. همچنین پل شانزده کیلومتری اورساند (Oresund Bridge) دیگر پروژه جاه طلبانه ای است که طراحان قصد دارند با ساخت آن، دو کشور دانمارک و سوئد را به هم متصل کنند.
منابع
مقاله علمی و آموزشی «پل های معلق چگونه ساخته می شوند؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد.