راه درمان سکسکه چیست؟

سکسکه یک شکایت شایع محسوب می‌شود که معمولاً موقت است و هر فردی می‌تواند در طول عمر خود آن را تجربه کند. سکسکه در واقع انقباضات اسپاسمی غیر ارادی متفاوت دیافراگم و عضلات بین دنده‌ای محسوب می‌شود. انقباضات ناگهانی، یک دَم ناگهانی را به همراه دارد که باعث بسته شدن بخشی از گلو (گلوت) می‌شود و در نهایت صدای سکسکه شنیده می‌شود.

فرآیند سکسکه در بدن
فرآیند سکسکه در بدن

بسیاری از سکسکه‌هایی که افراد دچار آن می‌شوند، سکسکه‌های معمولی هستند که بعد از مدتی خودبخود رفع می‌شوند اما برخی دیگر ممکن است بیش از 48 ساعت طول بکشد و به سکسکه مداوم تبدیل شود. چنانچه بیش از یک ماه باقی بماند، به آن سکسکه مقاوم می‌گویند.

سکسکه‌های غیر معمول و طولانی می‌توانند باعث سوء تغذیه، کاهش وزن و خستگی در فرد شوند. همچنین از دست دادن آب بدن، خواب آلودگی و استرس از عوارض ناشی از سکسکه‌های طولانی مدت هستند. بنابراین پیدا کردن راه حلی برای درمان آن، بسیار مهم و ضروری است. شما می‌توانید در ادامه با راه‌های درمان خانگی سکسکه آشنا شوید.

تعداد سکسکه در زمانی که شروع می‌شود از 4 عدد در دقیقه تا 60 عدد در دقیقه متغیر است که تعداد بالای آن، زندگی فرد را مختل می‌کند.

چه عواملی موجب سکسکه می‌شوند؟

دلایل بسیاری می‌توانند باعث ایجاد سکسکه شوند. برای مثال بعضی افراد زمانی که پُرخوری می‌کنند یا نوشابه می‌نوشند، دچار سکسکه می‌شوند. همچنین افراد دیگری، زمانی که میوه‌هایی مانند «به» را سریع می‌خورند، سکسکه را تجربه خواهند کرد. این گونه سکسکه‌ها، معمولی هستند.

علاوه بر این، برخی از افرادی که دچار اضطراب یا ترس می‌شوند، زیاد سیگار می‌کشند یا الکل می‌نوشند نیز مستعد سکسکه هستند.

جویدن آدامس، بلع زیاد هوا، مصرف برخی داروها و شیمی درمانی نیز می‌تواند از دلایل ابتلا باشند.

آیا سکسکه با بیماری خاصی ارتباط دارد؟

سکسکه در موارد نادر می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد. گاهی نشان دهنده بیماری‌های قلبی یا سکته قلبی است. وقتی فردی با سن بالا و با سکسکه مقاوم یا مداوم به پزشک مراجعه می‌کند و درد در ناحیه سینه نیز دارد، در چنین شرایطی باید حتماً نوار قلب و عکسبرداری از قفسه سینه انجام شود.

به غیر از سکته، بیماری‌های دیگری چون تومور مغزی، زخم اثنی عشر، بیماری‌های گوارشی مثل گاستریت (ورم معده)، پانکراتیت (التهاب لوزالمعده)، بازگشت اسید معده به مری، مننژیت، نارسایی کلیه، سرطان و… ممکن است مطرح باشد که در چنین شرایطی باید حتماً بررسی‌های تخصصی روی بدن انجام شود تا دلیل سکسکه به درستی مشخص گردد.

سکسکه چگونه درمان می‌شود؟

اگر علت سکسکه، بیماری‌های زمینه‌ای باشد، باید آن بیماری را در وهله اول درمان کرد تا سکسکه نیز از بین برود.

اگر علت سکسکه، بیماری‌های زمینه‌ای نباشد، می‌توان برخی اقدامات فیزیکی را انجام داد. برای مثال، به این دسته از افراد توصیه می‌شود نفس خود را برای مدتی نگه دارند. در برخی افراد می‌توان سکسکه را با غرغره آب در دهان درمان کرد. تحریک حلق و زبان کوچک، یکی دیگر از کارهایی است که برای از بین بردن سکسکه می‌توان از آن کمک گرفت.

یکی دیگر از کارهایی که به بیمار توصیه می‌شود، مانور والسالوا (Valsalva maneuver) نام دارد. انجام این مانور، درست شبیه زمانی است که فرد در توالت برای دفع زور می‌زند. به عبارتی فرد با بستن راه هوایی (دهان و بینی) برای بازدم تلاش می‌کند. (زور می‌زند.)

بلعیدن یک قاشق شکر نیز می‌تواند مفید باشد. همچنین خم شدن و جمع کردن پاها در شکم، ایجاد فشار در کُره چشم و… راه‌های دیگری برای رفع سکسکه محسوب می‌شوند.

اگر درمان به صورت فیزیکی موفقیت‌آمیز نباشد، برای بیمار دارو تجویز خواهد شد. گاهی در موارد نادر، بستری فرد و جراحی، برای درمان سکسکه ضروری است که تشخیص این مسئله بر عهده پزشک خواهد بود.

چرا با ترساندن می‌توان سکسکه را متوقف کرد؟

سکسکه دسته‌ای از انقباضات ماهیچه دیافراگم است که به صورت مداوم و در فواصل زمانی نامنظم اتفاق می‌افتد. در نتیجه ترس ناگهانی می‌تواند این اسپاسم‌ها را درمان کند. علاوه بر این دیافراگم به دو روش با شروع پرش الگوی تنفس یا با فعال کردن خود می‌تواند جلوی سکسکه را بگیرد. پس با ترساندن می‌توان عصب مسئول سکسکه را منحرف کرد و از ایجاد اسپاسم جلوگیری کرد.

سلامتی شما آرزوی ما است.

منابع

  1. دکتر محمدجعفر فره وش (فوق تخصص گوارش و آندوسکوپی)
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا