خانه / مجله / مجله چرا و چگونه؟ / فناوری اطلاعات / از سیر تا پیاز ثبت دامنه وب سایت
نیازمندی های رایگان خرید و فروش، استخدام، خدمات و…

از سیر تا پیاز ثبت دامنه وب سایت

اولین کار در طراحی و راه اندازی عملی وب سایت انتخاب یک نام دامنه یا دامین (Domain) است. دامین، نشانی اینترنتی وب سایت می باشد، به عنوان مثال www.youc.ir نشانی اینترنتی پورتال یو سی (شما می توانید) است. دامین، مجموعه ای از کاراکترها می باشد که می توان با وارد کردن آن در نوار آدرس مرورگر، به وب سایت مورد نظر دست یافت. پس برای راه اندازی وب سایت تان و حضور در شبکه جهانی وب، ابتدا به یک دامین نیاز دارید.

نام دامین باید موقعیت شما در اینترنت را به خوبی شرح دهد. انتخاب یک نام دامین مناسب، کار چندان ساده ای نیست و نیاز به حساسیت خاصی دارد. شما می توانید از سیر تا پیاز ثبت دامنه وب سایت آشنا شوید.

به آدرس های http://www.google.com و http://www.youc.ir توجه کنید.

قسمت .http://www بر اساس فلسفه ی اینترنت و وب در بین تمامی سایت ها مشترک است.

به زبان ساده، HTTP که مخفف Hyper Text Transfer Protocol است یک پروتکل یا قرارداد میان تمام کامپیوترهای متصل به شبکه اینترنت می باشد که مجموعه ای از قوانین برای انتقال فایل ها از جمله متن، تصویر، فایل های چند رسانه ای و… در شبکه وب را مشخص می سازد. زمانی که ما مرورگر وب را باز می کنیم و نشانی وب سایت (URL) یا IP را در آن وارد می کنیم، در اصل فایلی را درخواست کرده ایم؛ مرورگر وب درخواستی برای آن فایل با فرمت http برای سرور ارسال می کند و فایل پس از دریافت از سرور برای سیستم درخواست کننده ارسال می شود.

همچنین www یا World Wide Web یک سامانه اطلاعاتی از پرونده های ابرمتنی متصل به هم می باشد که از طریق شبکه جهانی اینترنت قابل دسترسی هستند. به کمک یک مرورگر وب می توان صفحات وب که شامل متن، تصویر، ویدئو و سایر محتویات هستند را مشاهده و به کمک ابرپیوندها در میان آنها حرکت کرد.

پس قسمت .http://www به صورت پیش فرض در بین تمامی وب سایت ها مشترک می باشند.

شما باید دو قسمت google.com یا youc.ir را انتخاب کنید. بخش اول (google یا youc) قسمت اصلی نام بوده و می تواند نام موسسه یا نام محصول و یا هر نام دلخواه دیگری باشد (به شرط آنکه قبلاً توسط شخص دیگری ثبت نشده باشد) و بخش دوم (com. یا ir.) پسوند است و با توجه به موضوع وب سایت می توان آن را انتخاب نمود.

نکته: اجزای دامنه با دات « . » از هم جدا می شوند.

نکات مهم در انتخاب یک نام مناسب

۱) اهمیت نام دامین:
یک نام دامین خوب باعث می شود تا بیننده، دید واضحی نسبت به وب سایت شما پیدا کند و در نتیجه پشتوانه ی محکمی برای فعالیت اینترنتی شما باشد. نشانی وب سایت در اصل برند شما در اینترنت است که همانند نام شرکت، لوگو و علامت تجاری، نام دامین شما نیز باید نشان دهنده ی یکپارچگی فعالیت شما در سرتاسر جهان باشد.

۲) قابلیت بخاطر سپاری:
یک دامین مناسب باید قابلیت بخاطر سپاری در ذهن را داشته باشد. نام دامین باید به گونه ای باشد که وقتی برای اولین بار به گوش می رسد، به سادگی توسط شنونده به خاطر سپرده شود و در ذهن او نقش ببندد. فرض کنید چند نفر در مورد سایت های جالبی که دیده اند، با یکدیگر صحبت می کنند. در این میان نام سایتی در ذهن افراد باقی می ماند که ساده تر، واضح تر، تاثیرگذارتر و در نتیجه قابلیت بخاطر سپاری بهتری داشته باشد. هرچه نام دامین معنادارتر باشد، امکان به خاطر سپردن آن نیز بیشتر خواهد شد. بهتر است دامنه انتخابی شما در بردارنده موضوع فعالیت سایت و حوزه ای باشد که در آن فعالیت می کنید.

  • استفاده از واژه های فینگیلیش جنبه ی رسمی و حرفه ای ندارند.
  • افراد متخصص یا مشهور می توانند نام و نام خانوادگی خود را به عنوان دامین انتخاب کنند.

۳) دامین رایگان:
امروزه سایت های زیادی هستند که به شما امکان ثبت یک دامین رایگان را می دهند. استفاده از این دامین های رایگان برای کسب و کار اینترنتی یکی از بزرگترین اشتباهات ممکن است و اعتبار کسب و کار را تا حد زیادی زیر سوال می برد. زیرا این کار نشان دهنده ی این است که شما برای محصول، خدمات یا کسب و کار خود آن قدر ارزش قائل نیستید که یک نام دامین اختصاصی ثبت کنید.

۴) کوتاه و ساده:
زمانی که مشغول انتخاب یک نام دامین هستید، دقت کنید که آن نام باید آسان، واضح و غیر پیچیده باشد و تا حد امکان موضوع سایت شما را مشخص کند. کم بودن تعداد حروف باعث می شود تا افراد آن را به سادگی به خاطر بسپارند.

۵) خط فاصله در نام دامین:
در حد امکان از خط فاصله در نام دامین استفاده نکنید. زیرا بخاطر سپاری آن مشکل می شود و در صورتی که افراد فراموش کنند خط فاصله را بین کلمات نام دامین شما تایپ کنند، نتیجه ای جز از دست رفتن مخاطب ندارد!

۶) حروف اختصاری:
در حد امکان از حروف اختصاری در نام دامین خود استفاده نکنید. زیرا بخاطر سپاری آن برای بسیاری از افراد دشوار است. به خصوص زمانی که نام پیچیده ای مانند icwbcn.com باشد!

۷) استفاده از نام های تجاری در دامین:
ممکن است این فکر به ذهن شما برسد که برای جلب توجه بازدیدکنندگان، از نام شرکت ها و وب سایت های معروف در نام دامین وب سایت خود استفاده کنید. سوء استفاده از این روش نه تنها اعتبار وب سایت شما را کاهش خواهد داد بلکه احتمال درگیر شدن با مشکلات قانونی استفاده از نام های تجاری را نیز به همراه دارد. پس برای جلب توجه افراد و جذب بازدیدکننده ی بیشتر از روش های دیگری استفاده کنید.

نکات مهم در انتخاب یک پسوند مناسب
پسوندها از نظر فنی Top Level Domain یا به اختصار TLD به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

۱) پسوندهای عمومی:
پسوندهای عمومی مانند com. و net. و یا org. پسوندهایی هستند که استفاده از آنها برای هر نوع فعالیتی بدون محدودیت آزاد است.

۲) پسوندهای ویژه:
پسوندهای ویژه مانند biz. و edu. و gov. و… پسوندهایی هستند که استفاده از آنها تابع رعایت قوانین و مقررات خاص یا داشتن مدارک و شرایط ویژه ای است.

۳) پسوندهای کشوری:
پسوندهایی نیز مختص کشورها هستند. به عنوان مثال پسوندهای ir. برای ایران، ch. برای چین، us. برای آمریکا، br. برای برزیل، ru. برای روسیه و… است. این پسوندها دو حرفی بوده و قوانین و مقررات آنها در اختیار دولت ها می باشد. دولت ها می توانند ثبت پسوند ملی خود را برای سایر ملیت ها آزاد بگذارند یا آن را محدود به کشور خود کنند.

جالب است بدانید که هر یک از پسوندها مفهوم خاصی دارد و بهتر است صاحبان وب سایت ها، پسوند سایت خود را بر اساس این مفهوم انتخاب کنند. پس بیایید با این مورد هم آشنا شویم.

مفهوم مهم ترین پسوندهای دامنه وب سایت

com. مخفف واژه Commercial به معنی تجاری است. com. رایج ترین دامنه اینترنتی می باشد و همین موضوع سبب شده است که بسیاری از وب سایت های تجاری و غیرتجاری از این دامنه استفاده کنند.
net. مخفف واژه Network به معنی شبکه بوده و بهتر است وب سایت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی و ارتباطی و شبکه های اطلاع رسانی از این پسوند استفاده کنند.
org. مخفف واژه Organization به معنی سازمان بوده و بهتر است توسط وب سایت های سازمانی که هدف تجاری ندارند، استفاده شود.
ir. پسوند ملی کشور ایران (Iran) می باشد و تنها سازمان ها، شرکت ها و همچنین اشخاص با تابعیت ایران می توانند از این پسوند استفاده کنند.
biz. مخفف واژه Business به معنی تجاری بوده و تنها سازمان ها و موسسات مرتبط با کسب و کار و تجارت الکترونیک می توانند از این پسوند استفاده کنند.
info. مخفف واژه Information به معنی اطلاعات بوده و بهتر است وب سایت های تولیدکننده محتوا و اطلاع رسانی ها از این پسوند استفاده کنند.
ws. پسوند ملی کشور ساموا (Western Samoa) می باشد که به دلیل تشابه آن با مخفف واژه Web Site مورد توجه صاحبان وب سایت ها قرار گرفته است.
pro. مخفف واژه Professional به معنی حرفه ای بوده و معمولاً برای وب سایت های متخصصان استفاده می شود.
name. به معنی نام، از اولین پسوندهایی است که برای استفاده وب سایت های شخصی ایجاد شده است.
us. پسوند ملی کشور آمریکا (United States of America) می باشد که به دلیل تشابه با واژه Us به معنی ما، مورد توجه صاحبان وب سایت ها قرار گرفته است.
bz. پسوند ملی کشور بلیز (Belize) می باشد که به دلیل تشابه با پسوند biz. مورد توجه سازمان ها و موسسات مرتبط با کسب و کار و تجارت الکترونیک قرار گرفته است.
tv. پسوند ملی کشور تووالو (Tuvalu) می باشد که به دلیل تشابه با مخفف واژه Television به معنی تلویزیون، مورد توجه صاحبان وب سایت ها قرار گرفته است.
cc. پسوند ملی کشور کوکوس (Cocos) می باشد که به دلیل تشابه با مخفف واژه های Commercial Companies و Consulting Center مورد توجه شرکت های تجاری و مراکز مشاوره قرار گرفته است.
me. پسوند ملی کشور مونته نگرو (Montenegro) می باشد که به دلیل تشابه با واژه Me به معنی من، مورد توجه افراد حقیقی برای راه اندازی وب سایت های شخصی قرار گرفته است. همچنین این پسوند به دلیل تشابه با مخفف واژه Middle East به معنی خاورمیانه، مورد توجه شرکت های فعال در منطقه خاورمیانه نیز می باشد.
co. پسوند ملی کشور کلمبیا (Colombia) می باشد که به دلیل تشابه با پسوند com. مورد توجه صاحبان وب سایت ها قرار گرفته است.
in. پسوند ملی کشور هندوستان (India) می باشد که به دلیل تشابه با مخفف واژه Internet مورد توجه صاحبان وب سایت ها قرار گرفته است.
asia. پسوند مختص کشورهای آسیایی است.
eu. پسوند مختص کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.
mobi. مخفف واژه Mobile به معنی موبایل می باشد و پسوندی مناسب برای وب سایت های مرتبط با خدمات و محصولات موبایل است.
tel. مخفف واژه Telephone به معنی تلفن می باشد و پسوندی مناسب برای وب سایت های مرتبط با خدمات ارتباطی و اینترنتی است.
company. این پسوند به معنی شرکت بوده و برای وب سایت های شرکتی مناسب است.
center. این پسوند به معنی مرکز بوده و برای وب سایت های مراکز پژوهشی و مرجع می باشد.
zone. این پسوند به معنی منطقه بوده و برای وب سایت هایی که به منطقه های زمانی یا جغرافیایی خاصی اشاره دارند یا تاکید بر علائق مشترک دارند مناسب می باشد.
gallery. این پسوند به معنی گالری بوده و برای وب سایت های هنری، صاحبان گالری، موزه ها و… مناسب می باشد.
travel. این پسوند به معنی مسافرت بوده و تنها مختص شرکت ها و سازمان های ارائه دهنده خدمات مسافرتی می باشد.
int. مخفف واژه International به معنی بین المللی می باشد و برای وب سایت های بین المللی می تواند مناسب باشد.
edu. مخفف واژه Education به معنی آموزش است و تنها مختص پایگاه های آموزشی می باشد.

نکته: پس از انتخاب نام دامین و ثبت آنها، در صورت امکان دامین های مشابهی با سایر پسوندها نیز ثبت کنید. (البته منظور همه ی پسوندها نیست!) با این کار هم جلوی سوء استفاده از نام دامین خود را گرفته اید و هم احتمال دسترسی به سایت خود را افزایش داده اید.

آیا دامنه انتخابی شما آزاد است؟
بعد از اینکه چند نام مختلف برای دامنه مورد نظر خود انتخاب کردید، باید ببینید دامنه انتخابی شما آزاد است یا خیر. برای این کار وب سایت های زیادی وجود دارند. می توانید به وب سایت www.who.is بروید و نام مورد نظر را در کادر جستجوی آن تایپ کنید و دکمه Enter را بزنید. اگر با پیغام Unavailable یا Taken مواجه شُدید به این معنا است که دامنه ی انتخابی شما قبلاً ثبت شده و در حال حاضر قابل ثبت و استفاده نیست؛ و اگر پیغام Available را مشاهده کردید، می توانید دامین خود را ثبت کنید.

شرکت های ایرانی بسیاری نیز برای ثبت دامنه در حال فعالیت هستند و شما می توانید از آنها استفاده کنید. اما ثبت دامنه ی خود را (بخصوص برای پسوندهای بین المللی مانند com.) به شرکتی بسپارید که هم امن و هم معتبر باشد. اگر شرکت معتبری نباشد ممکن است پس از مطرح شدن وب سایت تان، حق مالکیت شما را رعایت نکند و دامنه را از دست تان در آورد.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «از سیر تا پیاز ثبت دامنه وب سایت»، توسط واحد فنی و پشتیبانی پورتال یو سی (شما می توانید) نگارش شده است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. بخش های الزامی با * مشخص شده اند. *

*

x

پیشنهاد یو سی برای مطالعه

بررسی رازهای میلیونرهای خود ساخته از نگاه برایان تریسی

بررسی رازهای میلیونرهای خود ساخته از نگاه برایان تریسی

برایان تریسی (Brian Tracy) در سال ۲۰۰۷ و در سمینار Secrets of ...