اشعه کاتدی چیست؟

تبلیغات
HiU Company

اشعه کاتدی جریانی از الکترون ها است که از الکترود منفی یا کاتد خارج می شود. برای تولید اشعه کاتدی از یک لوله شیشه ای که در هر سر آن یک الکترود قرار دارد، استفاده می کنند. داخل این لوله، گازی مانند نئون وجود دارد و میان الکترودهای آن اختلاف سطح الکتریکی نسبتاً زیادی (حدود ۱۰ هزار ولت) برقرار است.

در این حالت، الکترون ها از الکترود منفی یا کاتد خارج می شوند و به خط مستقیم حرکت می کنند. وقتی فشار گاز داخل لوله بطور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد، در دیواره لوله نور سبز رنگی پدیدار می شود. اگر صفحه ای پوشیده از سولفید روی را در مقابل کاتد قرار دهیم، متوجه می شویم که جرقه هایی روی صفحه پدیدار می شود. این جرقه ها نشان دهنده گلوله باران شدن صفحه بوسیله ذراتی هستند که از کاتد خارج می شوند و به خط مستقیم حرکت می کنند.

سولفید روی در اثر تابش اشعه نامرئی، نور مرئی تولید می کند. این پدیده را فلورسان و این مواد را فلوئورسان می نامند.

همانطور که بیان شد اشعه کاتدی جریانی از الکترون ها است. برای اثبات این موضوع کافی است با قرار دادن قطب های مثبت و منفی در مسیر این اشعه، یک میدان الکتریکی ایجاد کنیم. در این حالت اشعه کاتدی به سوی قطب مثبت انحراف پیدا می کند. وجود یک صفحه فلورسان در مسیر اشعه انحراف آن را نشان می دهد. بنابراین اشعه کاتدی از ذراتی با بار منفی تشکیل شده است. به این ترتیب ویژگی های اشعه کاتدی عبارت است از:

  1. این اشعه در خط مستقیم حرکت می کند.
  2. جهت حرکت اشعه کاتدی عمود بر سطح کاتد است.
  3. تابش اشعه کاتدی روی برخی از مواد موجب ایجاد پدیده فلورسان می شود.
  4. وقتی این اشعه روی برخی مواد تابانده می شود، آنها را گرم می کند.
  5. اشعه کاتدی دارای انرژی مکانیکی است؛ به گونه ای که بر سطحی که تابانده می شود، فشار وارد می کند.
  6. این اشعه می تواند به درون صفحات نازک فلزی نفوذ کند.
  7. اشعه کاتدی می تواند گازها را یونیزه کند.
  8. این اشعه در میدان مغناطیسی و میدان الکتریکی منحرف می شود.

تابش اشعه کاتدی روی فلزاتی چون پلاتین و تنگستن باعث تولید اشعه ایکس می شود. اشعه ایکس در علم، صنعت و پزشکی کاربردهای فراوان دارد.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «اشعه کاتدی چیست؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب چرا، چطور، چگونه؟، نوشته ی دکتر سونیتا گوپتا و دکتر نینا آگراوال و ترجمه پریسا همایون روز و پریچهر همایون روز از موسسه نشر و تحقیقات ذکر، منتشر شده در تیر ۱۳۹۳ با شابک ۹۷۸-۹۶۴-۳۰۷-۲۲۱-۶ به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها
تبلیغات
HiU Company

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط