چیزهایی که هرگز از فروشندگان موفق نخواهید شنید
چرا برخی از فروشندگان موفق تر از دیگران هستند؟ چرا برخی بازاریاب ها احساس خوبی نسبت به کارشان دارند در حالی که دیگران احساس می کنند در کار خود گرفتار شده اند و از سر اجبار باید آن را انجام دهند؟ پاسخ، انتخاب واژگان شما است. انتخاب واژگان شما به شدت وابسته به طرز فکر و راه و روش شما در زندگی شخصی و حرفه و کارتان می باشد.
در این مقاله شما می توانید با موضوعاتی که هرگز از فروشندگان و بازاریابان موفق نخواهید شنید، آشنا شوید.
غیر ممکن است.
جمله «این کار غیر قابل انجام است» در ذات و جوهره این افراد وجود ندارد. افراد موفق می دانند که همیشه یک راه حل برای هر مشکلی وجود دارد. گاهی اوقات باید خلاقیت به خرج داد اما هیچ چیز غیر ممکنی وجود ندارد. هنگامی که هدف فروش بیش از حد بزرگ به نظر می رسد، فروشندگان موفق آن را به قسمت های کوچک تقسیم می کنند. آنها می دانند که قدم های کوچک باعث رسیدن به مرتفع ترین قله ها می شود.
برایم مهم نیست.
از طرف دیگر اشتیاق در وجود آنها همیشگی است. هرگز از یک فروشنده خلاق جملات «من از کارم متنفرم» و یا «برایم اهمیتی ندارد» را نمی شنوید. اگر این عنصر کلیدی (اشتیاق و بصیرت) را نداشته باشید هرگز قادر به غلبه بر چالش ها و قبول ریسک برای نوآوری و توسعه کسب و کار خود نخواهید بود. اشتیاق به کار است که باعث می شود فروشنده ای زودتر از مدیر خود به محل کارش برود و دیرتر از او آنجا را ترک کند.
چقدر سوال می کنی!
فروشندگان هوشمند می دانند که هیچ سوالی، سوال احمقانه نیست. آنها می دانند که وقتی مشتری سوال می پرسد یعنی اینکه به کالا علاقمند شده است زیرا در غیر این صورت دلیلی ندارد که وقت خود و فروشنده را تلف کند. برخی از برجسته ترین رهبران جهان مانند استیو جابز دائماً تیم های خود را تشویق می کردند تا راه های متعارف و سنتی انجام کارها را مورد پرسش قرار دهند. سوالات مورد علاقه آنها «چرا»، «چرا که نه» و «چه می شود اگر» است.
چرا من باید این کار را انجام دهم؟
در هر کسب و کاری بویژه در کسب و کارهای در حال رشد افرادی هستند که باید وظایف متنوعی را به عهده بگیرند. به علاوه افرادی که خلاهای موجود را شناسایی می کنند و بطور داوطلبانه وظیفه رفع آنها را به عهده می گیرند. معمولاً افرادی هستند که در درون سازمان بیشتر دیده می شوند و تیم آنها بیشتر پیشرفت می کند و در نهایت نتایج واقعاً شگفت انگیزی خلق می کنند. «این کار جزء شرح وظایف من نیست» در فرهنگ واژگان فروشندگان موفق جایی ندارد.
فکر نمی کنم نیازی به تغییر روش انجام کارها باشد.
انسان های نوآور همیشه شیوه انجام کارها را به چالش می کشند. آنها راه های بهتر، سریع تر و موثرتری برای انجام وظایف و اجرای آنها مطابق استراتژی ها پیدا می کنند. آنها خود را مجبور به ورود به زمینه هایی می کنند که مورد علاقه آنها نیست ولی برای پیشرفت کردن لازم است. آنها می دانند که تغییر لازم است و اکتفا کردن به موفقیت های بدست آمده به موفقیت مداوم منجر نمی شود.
از شما ممنونم اما من به دنبال دریافت بازخورد نیستم.
برای رسیدن به موفقیت واقعی افراد باید پذیرای تجربه های جدید، ایده های جدید و دیدگاه های جدید باشند. فروشندگان باید همیشه آماده پذیرش بازخورد باشند. در مورد نحوه کارشان، در مورد اینکه چگونه چشم انداز خود را شکل می دهند و در مورد اینکه چگونه پیش می روند. افرادی که همیشه مشتاق دریافت بازخورد هستند نه تنها مورد احترام همکاران خود هستند بلکه فرصت ارزشمندی را به دست می آورند تا خود را از نگاه دیگران ببینند. هیچ انسانی کامل نیست و همه ما می توانیم از بازخورد برای رشد خود استفاده کنیم. گاهی اوقات انتقاد و پیشنهاد و دیدگاه های گوناگون می تواند روی ارتباط شما با دیگران تاثیر مثبتی بگذارد.
اگر شکست بخوریم؟
شکست قسمتی طبیعی از کار فروش است. جیمز دایسون پیش از آنکه جاروبرقی بدون کیسه معروف خود را بسازد، 5126 بار شکست خورد. توماس ادیسون قبل از اختراع لامپ، 10 هزار بار شکست خورد، اما برای آنها این شکست ها پله ای برای رسیدن به اختراع شگفت انگیزشان و کسب تجربه ای در مورد آنچه نباید انجام می دادند، بود. فروشندگان موفق از شکست نمی ترسند و همین امر سبب می شود که هیچ وقت دست از تلاش کردن برندارند.
من بهتر می دانم.
پشت هر فروشنده موفق یک تیم هوشمند است. موفقیت، یک کار گروهی است. شما هر چقدر هم که در کارتان حرفه ای باشید، نمی توانید ادعا کنید که همه چیز را می دانید. اگر فروش شما خوب است حتماً یک تیم قوی در کنار شما وجود دارد. همیشه تیم ها از افراد بهتر می دانند. آل پاچینو در فیلم هر یکشنبه کذایی نقش یک مربی فوتبال را بازی می کند. او قبل از بازی فینال این نکته را به بازیکنانش یادآوری می کند که این تیم است که پیروز می شود و بازیکنان به تنهایی شکست خواهند خورد.
این کار خیلی سخت است.
موفق ترین افراد در زندگی افرادی هستند که هرگز در زمان سختی عرصه را ترک نمی کنند. آنها برای ایجاد یک مسیر جدید اشتیاق و پشتکار دارند. ایجاد یک راه و اولین نفر بودن در آن هرگز آسان نیست، گاهی لازم است که از اشتباهات و موفقیت های دیگران برای شکل دادن به مسیر خود استفاده کنید. اما در پایان هنگامی که زمان بحرانی در این مسیر سرنوشت ساز پیش می آید، افراد موفق زود میدان را ترک نمی کنند.
منابع
مقاله علمی و آموزشی «چیزهایی که هرگز از فروشندگان موفق نخواهید شنید»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله امین جباری، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.