معرفی و خلاصه کتاب مانند سخنرانان TED سخنرانی کنید

کتاب مانند سخنرانان TED سخنرانی کنید (Talk Like TED) نوشته کارمین گالو (Carmine Gallo) در سال 2014 منتشر شده است و ایده ها و توصیه های مفید و کاربردی بسیاری درباره ارتباطات موثر و سخنرانی مفید ارائه می دهد.

کتاب مانند سخنرانان TED سخنرانی کنید
کتاب مانند سخنرانان TED سخنرانی کنید

کارمین گالو نویسنده کتاب، هزاران ساعت سخنرانی های تِد (TED) را بررسی کرده تا بتواند رازهای بهترین ارائه های دنیای امروز را در سطحی کاملاً حرفه ای کشف کرده و به ما منتقل کند. در تِد آنچه انتظار می رود و تحسین می شود، یک ارتباط تصویری و شفاهی قوی و منسجم است. او همچنین از افرادی مانند ارسطو، سقراط، جان کندی، مسیح و آبراهام لینکلن به عنوان الگو نام می برد.

ارتباطات انسانی موضوع جدید و منحصر به فرد به دوران ما نیست، بلکه این تنها صحنه تِد است که در گذشته وجود نداشته است. در ادامه شما می توانید چکیده کتاب مانند سخنرانان TED سخنرانی کنید را مطالعه نمایید.

حرف عالی داشته باشید و آن را عالی بیان کنید.

جهان به شدت تشنه ایده های بزرگی است که به شکلی جذاب ارائه شده و ذهن افراد را به خود مشغول کند. در یک سخنرانی با کیفیت، باید دغدغه اصلی شما محتوا باشد. باید هدف تان این باشد که حقیقت را بگویید، آن چیزی که واقعاً درست است. این یک قانون مهم و اصل انکارناپذیر است. اما اگر دو سخنرانی با محتوای یکسان و هر دو بر اساس واقعیت داشته باشیم، یکی بسیار منظم و مرتب، و دیگری بسیار ضعیف و بی نظم، شما جذب کدام یکی می شوید؟ و مهم تر اینکه، محتوای کدام را بهتر به ذهن خواهید سپرد؟

پس داشتن محتوای عالی برای یک سخنرانی با ارائه فوق العاده شرط لازم است، اما کافی نیست. می توانیم بگوییم که نحوه ارائه و سخنرانی شما در خدمت محتوا بوده و آن را تقویت می کند.

کوتاه صحبت کنید.

بعد از اینکه شخصی به یک سخنرانی گوش می دهد، می توانید تاثیرگذاری سخنرانی را اینگونه بسنجید: «از آن شخص بپرسید: این سخنران درباره چه موضوعی صحبت کرد؟» آن فرد باید بتواند به این سوال یک جواب واضح بدهد.

شایع ترین شکایتی که از سخنران ها می شود این است که خیلی طولانی صحبت می کنند. در تِد یک محدودیت 18 دقیقه ای برای تمام سخنرانی ها وجود دارد. گالو توضیح می دهد که دلیل این محدودیت 18 دقیقه ای این است که سخنرانی های کوتاه تر از این مدت زمان، هم برای شنونده لذتبخش تر است و هم راحت تر به ذهن سپرده می شود و یادآوری های بعدی آن راحت تر است.

گالو از یک قانون سه تایی صحبت می کند. انسان معمولاً در هر بار یادگیری، سه مورد را بهتر به یاد می سپارد، تا تعداد بیشتری از موارد. تقارنی که در موارد سه تایی وجود دارد برای ذهن انسان دوست داشتنی تر است. تقسیم سخنرانی به 3 بخش، نه تنها راحت تر درک می شود، بلکه بخاطرسپاری آنها و یادآوری آن در آینده ساده تر است. (حتی رعایت این تقسیم بندی در متون نوشتاری نیز باعث می شود راحت تر خوانده و حتی نوشته شوند.)

گاهی در کلاس های آموزش سخنرانی از افراد خواسته می شود که در 7 دقیقه 7 مورد را توضیح دهند. اما در عمل اغلب افراد نمی توانند به این محدودیت پایبند بمانند و تا 12 دقیقه و 12 مورد پیش می روند. حتماً می توانید حدس بزنید که از آن 12 مورد تقریباً هیچکدام در ذهن مخاطب نمی ماند.

یک راه عالی برای کنترل این مسئله این است که ایده اصلی صحبت تان را برجسته تر و واضح و شفاف بیان کنید، آن هم با حداکثر 140 حرف؛ دقیقاً مانند توئیت کردن در توئیتر. اگر نتوانید اینکار را انجام دهید نشان دهنده این است که موضوع تان برای خودتان به اندازه کافی واضح نیست. در نتیجه نخواهید توانست آن را با قدرت و تاثیرگذاری کافی به مخاطب منتقل کنید. پس به یاد داشته باشید: «وضوح و اختصار، کلید تاثیرگذاری سخنرانی شما است.»

حواس مختلف را درگیر خود کنید.

مردم اتفاقات واضح را به خاطر می سپارند؛ و موضوعات معمولی را فراموش می کنند. یکی از دلایلی که باعث شد سخنرانی های حضرت مسیح به یاد ماندنی باشند، همین موضوع است. یعنی او حواس مختلف مخاطب خود را با موضوع درگیر می کرده است. به عنوان مثال برای این کار می توانید در سخنرانی هایتان، اجسامی را (مرتبط با موضوع صحبت) به دست افراد بدهید تا به این ترتیب حس لامسه شان را نیز تحریک کنید. سعی کنید برای اینکار کمی فکر کنید و کمی خلاقیت به خرج دهید. مطمئن باشید ارزش تلاش و وقت را دارد.

نکته بعد اینکه، در صورتی که از پاورپوینت استفاده می کنید، کمترین تعداد کلمه را در هر اسلاید بگنجانید. ثابت شده که میزان تاثیرگذاری هر اسلاید با تعداد کلمات آن رابطه معکوس دارد. به این ترتیب بیشترین تاثیرگذاری مربوط به اسلایدی است که فقط یک تصویر دارد، بدون هیچ کلمه ای! و آخرین نکته اینکه از تصاویر صرفاً برای تکرار مفهوم کلمات استفاده نکنید، بلکه تصاویری انتخاب و استفاده کنید که مفهوم مورد نظر شما را تقویت و تکمیل می کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا