چگونه لغات و واژگان زبان را فراموش نکنیم؟

فرض کنید لیستی از واژگان سه حرفی بی معنی به شما داده شود. حدس می زنید برای چه مدتی می توانید آنها را در حافظه خود نگه دارید؟ در سال 1885 روانشناس آلمانی هرمان ابینگ هاوس (Hermann Ebbinghaus) دقیقاً همین آزمایش را انجام داد.

او 2300 واژه سه حرفی بی معنی تولید نمود و خود را وادار به یادگیری آنها کرد. هر بار او دسته ای تصادفی از آنها را انتخاب می کرد و به خاطر می سپرد. به یادآوردن واژگان بلافاصله بعد از مطالعه برای او کار ساده ای بود و در تستی که از خود گرفت موفق شد 100 درصد آنها را به خاطر بیاورد. این بار او فاصله زمانی مطالعه تا تست را به 20 دقیقه افزایش داد و توانست 58 درصد واژگان را به خاطر بیاورد. به همین ترتیب 2 ساعت بعد نتیجه به 36 درصد کاهش یافت. او بعد از 31 روز تست را مجدداً تکرار کرد و نتیجه ای که بدست آمد 21 درصد بود.

آزمایش ابینگ هاوس نشان داد نرخ فراموشی در لحظات اولیه پس از مطالعه، بسیار زیاد است، اما بتدریج کاهش می یابد. نتایجی که او بدست آورد به عنوان یک تئوری معتبر مورد مقبولیت جوامع علمی قرار گرفت. او فرمولی کشف کرد که مدت زمان ماندگاری اطلاعات در حافظه انسان را مشخص می کند. اگرچه برخی افراد حافظه قوی تری نسبت به سایرین دارند، اما روند کلی ماندگاری اطلاعات یکی است.

نمودار حاصل از این روند به منحنی فراموشی ابینگ هاوس معروف است.

چگونه بر منحنی فراموشی غلبه کنیم؟

یکی از بهترین روش ها «تکنیک مرورهای تناوبی» است که بر اساس متد پیشنهادی دامینیک ابرین برنده 8 دوره مسابقات جهانی حافظه، در کتاب «چطور حافظه ای برجسته و عالی داشته باشیم» طراحی شده است و جمع بندی و مرور واژگان را در مدت زمانی کوتاه و با راندمان بسیار بالا میسر می سازد. کافی است هر روز زمان کمی را برای مرور و دوباره خوانی واژگان مطالعه شده اختصاص دهید.

هرچه تعداد مرورها بیشتر می شود، نرخ فراموشی کمتر می شود، بطوریکه در مرورهای آخر امکان فراموشی تقریباً به صفر می رسد و اطلاعات برای همیشه در ذهن شما باقی می ماند.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «چگونه لغات و واژگان زبان را فراموش نکنیم؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا