شش نکته برای آنکه سخنران موفق و برنده باشید

اگر بخواهید در جلسه ای دیگران را راضی کنید، شرکت کنندگان باید شما را دوست داشته باشند. اگر بخواهید دوست تان بدارند، باید دوست داشتنی باشید. افراد باید با کمال میل از شما حمایت کنند و عقاید و مواضع شما را تایید کنند. کلید افزایش تاثیر شما و اقناع (راضی کردن) دیگران در حمایت از شما و موافقت با شما ساده است، کاری کنید که دیگران احساس کنند مهم هستند.

با استفاده از شش روش زیر، شما می توانید کاری کنید که دیگران احساس کنند ارزش زیادی در جلسه یا دیگر موقعیت های اجتماعی یا کاری دارند. اگر می خواهید سخنران موفق و برنده باشید، از روش های زیر استفاده کنید.

1) پذیرش
یکی از عمیق ترین نیازهای بشر، پذیرش بی قید و شرط از جانب دیگران است. وقتی می خواهید به دیگران نشان دهید که آنها را پذیرفته اید، مستقیم به آنها نگاه کنید و لبخند بزنید (هم وقتی وارد محل سخنرانی می شوند و هم زمانی که چیزی می گویند یا وارد بحث می شوند). این کار باعث می شود فرد احساس کند ارزشمند و مهم است و موجب افزایش عزت نفس او می شود. همچنین موجب می شود فرد در سطح نیمه آگاه، شما را در کارهایی که پیشنهاد می کنید یا به زبان می آورید، حمایت کند.

2) سپاسگزاری
وقتی بابت کاری که دیگران انجام داده اند یا سخنی که گفته اند از آنها سپاسگزاری می کنید، عزت نفس آنها را بالا می برید و محبوبیت خود را در نظرشان بیشتر می کنید. ساده ترین راه برای بیان سپاسگزاری این است که خیلی ساده بگویید: «متشکرم»، یا چیزی به زبان بیاورید که مفید یا سازنده باشد. می توانید از اینکه حضار به موقع در جلسه حاضر شده اند، از آنها تشکر کنید. می توانید بابت بیان نکته یا مطالبی از آنها تشکر کنید. یا می توانید بابت اینکه سخنی گفته اند که به شما کمک کرده است یا شما را از اشتباه در آورده اند، از آنها سپاسگزاری نمایید.

هر وقت که از کسی بابت کاری تشکر کنید، او را تشویق می کنید که رفتار خود را تکرار کند و حتی مشارکت و همکاری بیشتری از خود نشان دهد. وقتی از فردی تشکر می کنید، او احساس می کند ارزشمندتر، محترم تر و مهم تر است. عبارت متشکرم قدرت زیادی در محبوبیت شما دارد و باعث می شود دیگران با شما همکاری کنند و از مواضع شما حمایت کنند.

3) تمجید
آبراهام لینکلن می گوید: «همه از تعریف خوش شان می آید.» وقتی بابت کاری، حرفی یا داشتن چیزی از کسی تعریف می کنید، او احساس می کند ارزشمندتر و مهم تر است و در نتیجه، شما را بیشتر دوست می دارد.

همواره دنبال راه هایی برای تمجید از دیگران باشید. می توانید از کیف، ساک یا قلم فرد تعریف کنید. می توانید از لباس یا ظاهر وی تعریف کنید. اگر او مطلبی یا نکته ای بیان می کند، می توانید از نحوه ی ارائه ی آن تعریف کنید. حتی نگاه کردن به یک نفر، لبخند زدن و سر خود را تکان دادن از روی تحسین، می تواند باعث شود فرد احساس کند ارزشمندتر و مهم تر است و باعث می شود شما را دوست داشته باشد و وقتی پیشنهادی می کنید، از شما حمایت کند.

4) تایید
به احتمال زیاد این ضرب المثل را شنیده اید که: «کودکان برای اینکه مورد تایید قرار بگیرند، گریه می کنند و بزرگترها برای آن می میرند.» هر کسی نیاز دارد که مورد تایید دیگران، بخصوص افرادی که به آنها احترام می گذارد، قرار گیرد. هر وقت به هر دلیلی، به نوعی کسی را ستایش و تایید می کنید، اعتماد به نفس او را بالا می برید و کاری می کنید که احساس بهتری در مورد خودش و شما داشته باشد.

کلیدهای موفقیت در این کار این است که تایید، فوری و صریح باشد. وقتی کسی به نکته ی ارزشمندی اشاره می کند یا اطلاعات مفیدی در اختیار گروه می گذارد، بلافاصله تایید خود را نشان دهید. می توانید بگویید: «این کار بسیار خوبی است» اما بهتر است کلی صحبت نکنید، به جزئیات اشاره کنید. چیزی شبیه این بگویید: «این اعداد و ارقام بسیار عالی و مفید هستند.» هرچه کار و مشارکت دیگران را بیشتر ستایش و تایید کنید، آنها مشارکت و عملکرد بیشتر و بهتری خواهند داشت، بیشتر شما را دوست خواهند داشت و از عقاید و دیدگاه هایی که بعد اتخاذ می کنید، بیشتر حمایت خواهند کرد.

5) توجه
مردم به افراد یا چیزهایی که بیشترین اهمیت را به آنان بدهند، همیشه توجه می کنند. زندگی چیزی نیست جز بررسی توجه. هر وقت به دقت به کسی توجه کنید، او احساس می کند ارزشمندتر و مهم تر است. کلید توجه عبارت است از اینکه وقتی کسی صحبت می کند، به دقت به او گوش دهید و حرفش را قطع نکنید. مستقیم به او نگاه کنید و به تک تک کلماتش توجه نشان دهید. سر خود را تکان بدهید، لبخند بزنید و موافقت کنید، گویی آنچه او می گوید فوق العاده مهم و با معنا است.

وقتی مردم احساس می کنند که دیگران به دقت به حرف های آنان گوش می کنند، عزت نفس شان افزایش می یابد. مغز آنان اندورفین ترشح می کند و احساس خوشحالی بیشتر و مثبت تری در مورد خود و کارشان پیدا می کنند. آنان این احساس خوب را با شما تداعی می کنند و تاثیر شما بر آنها بطور فوق العاده ای افزایش می یابد.

6) توافق
آخرین روشی که در هر جلسه ای با هر تعداد شرکت کننده می توانید از آن استفاده کنید، این است که بطورکلی دوست داشتنی و مورد قبول باشید. حتی اگر با کسی مخالف باشید، باز هم می توانید دوست داشتنی و مورد قبول باشید.

وقتی کسی چیزی می گوید یا نکته ای بیان می کند که شما با آن موافق نیستید، به جای اینکه او را به چالش و مبارزه بکشید که او را در موضع دفاعی قرار می دهد و عصبانی می کند، می توانید چنین چیزی بگویید: «به نکته ی جالبی اشاره کردید. هرگز به ذهن من خطور نکرده بود. کمی با دیدگاه خود من در تعارض است اما می خواهم آن را بهتر درک کنم.»

اگر مجبورید مخالفت کنید، از شیوه ی «مخالفت شخص ثالث» استفاده کنید، به جای «من با شما مخالفم» می توانید بگویید «این نکته ی جالبی است. اگر کسی در مورد این دیدگاه شما چنین و چنان بگوید و آن را به چالش بکشد، چه پاسخی به او می دهید؟»

به عبارت دیگر، مخالفت خود را از زبان فرد سومی که در واقع وجود خارجی ندارد، بیان کنید. از طرف مقابل بخواهید که از دیدگاه خود در برابر این نفر سوم که حضور ندارد دفاع کند. این عمل باعث می شود فشار از روی او برداشته شود و وی بتواند از دیدگاه خود دفاع کند بدون اینکه احساس کند باید در آن جلسه موضع دفاعی اتخاذ کند یا مورد حمله قرار گیرد.

تماس چشمی، بهانه و وسیله ی بسیار نیرومندی است که مراتبی بالا از صمیمیت و مهربانی را بین مردم ایجاد می کند. مخاطبانی که احساس کنند توسط سخنران حذف شده اند، بیشتر احتمال دارد واکنش منفی به سخنران نشان دهند تا آنهایی که احساس درگیر شدن می کنند.

[toggle title=”برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.” state=”close” ]

مقاله علمی و آموزشی «شش نکته برای آنکه سخنران موفق و برنده باشید»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب سخنرانی کنید و موفق شوید، نوشته ی احمد حلت و رضا یادگاری از انتشارات جهان دانش، منتشر شده در اسفند 1391 با شابک 1-69-5936-964-978 به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

[/toggle]

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا