استراتژی گیره کاغذ

تبلیغات
راهنما و نیازمندی های رایگان خرید و فروش، استخدام و خدمات در ایران

در سال ۱۹۹۳، یکی از بانک های کانادا کارمندی ۲۳ ساله به نام ترنت را استخدام کرد. او تازه کار بود و به خاطر همین کسی انتظار عملکرد بالایی از او نداشت. تازه، این بانک در آن زمان یکی از بانک های نسبتاً کوچک حومه بود که در سایه بانک های بزرگ دیگر قرار داشت و چندان دیده نمی شد. در آن زمان، هنوز سرویس ایمیل وجود نداشت و جغرافیا نقش مهمی در موفقیت کسب و کارها بازی می کرد؛ این بانک هم در موقعیت جغرافیایی مطلوبی نبود.

با وجود این معایب، ترنت در جایگاه کارگزار سهام توانست پیشرفتی فوری در آن ایجاد کند. او از یک استراتژی ساده، ولی بی وقفه استفاده کرد: «استراتژی گیره کاغذ». او روی میزش دو شیشه گذاشت. داخل یکی ۱۲۰ گیره کاغذ بود و داخل دیگری چیزی نبود. او هر روز صبح کارش را با شیشه پُر از گیره آغاز می کرد. او هر بار که با یک مشتری تماس می گرفت، یکی از گیره ها را از شیشه پُر بر می داشت و داخل شیشه خالی می انداخت. آنقدر این کار را ادامه می داد تا شیشه اول کاملاً خالی شود.

یعنی هر روز ۱۲۰ تماس و هر بار یک گیره کاغذ! پس از ۱۸ ماه، کارش پیشرفت عجیبی کرد؛ او در ۲۴ سالگی، ۷۵,۰۰۰ دلار سرمایه بدست آورده بود. شرکت های دیگر که موفقیتش را دیدند، به او پیشنهاد کار دادند و یک کار ۲۰۰,۰۰۰ دلاری را با یک شرکت دیگر انجام داد.

عادت هایی که می مانند و عادت هایی که می روند.

ترنت درباره کارش می گوید: «من هر روز ساعت ۸ صبح تماس ها را شروع می کردم. هیچ وقت به تحلیل های بازار توجه نمی کردم و هرگز روزنامه نمی خوانم. اگر خبر مهمی در کار بود، خودش از راه های دیگر به من می رسید!» داستان او یک حقیقت ساده را نشان می دهد: «موفقیت معمولاً نتیجه همواره متعهد ماندن به اصول است.»

روش ترنت را با خودمان مقایسه کنیم: «ما می خواهیم به برنامه ورزش مان پایبند بمانیم، ولی به زور تا باشگاه می رویم. ما می دانیم که باید رژیم غذایی سالم تری داشته باشیم یا کتاب های بیشتری بخوانیم، ولی انگیزه اش را پیدا نمی کنیم. دوست داریم به هدف هایمان برسیم، ولی باز هم آنها را عقب می اندازیم و تنبلی می کنیم.»

تفاوت در چیست؟ چه می شود که بعضی از عادت ها می مانند و بعضی های دیگر می روند؟ چرا روش گیره کاغذ ترنت این چنین اثرگذار است و چه درسی می توانیم از آن بگیریم؟

قدرت نشانه های دیداری

استراتژی گیره کاغذ به خاطر این خیلی خوب جواب می دهد که یک نشانه دیداری است که می تواند انگیزه شما را برای چسبیدن به عادت و عمل کردن به آن بالا ببرد. اینها دلایلی هستند که نشان می دهند چرا استفاده از چیزهایی که قابل دیدن هستند، می توانند در ایجاد عادت های جدید موثر باشند:

نشانه های دیداری به شما یادآوری می کند که رفتاری را آغاز کنید. ما معمولاً درباره تونایی مان در یادآوری انجام عادت های جدید به خودمان دروغ می گوییم: «می خواهم رژیم غذایی سالم بگیرم. این بار دیگر واقعی!» ولی چند روز بعد این انگیزه از بین می رود و در شلوغی زندگی گم می شود. اینکه فقط امیدوار باشید یادتان بماند کاری را انجام دهید، معمولاً به شکست می انجامد. به خاطر همین است که محرک های دیداری، مثل یک قوطی پُر از گیره کاغذ، می تواند تا این اندازه مفید باشد. وقتی محیط تان شما را در جهت درست هل می دهد، پایبند ماندن به عادت های خوب آسان تر می شود.

نشانه های دیداری پیشرفت شما را در رفتارتان نشان می دهد. همه می دانند که پشتکار برای موفق شدن خیلی مهم است، ولی تعداد کمی هستند که پشتکارشان را در زندگی واقعی اندازه بگیرند. استراتژی گیره کاغذ نمی گذارد اینطور شود، چون یک سیستم اندازه گیری سرخود دارد، فقط کافی است به شیشه گیره کاغذهایتان نگاه کنید تا بلافاصله بفهمید چقدر پیشرفت داشته اید.

نشانه های دیداری انگیزه را تقویت می کنند. وقتی به چشم تان می بینید کارتان چقدر پیشرفت کرده، بطور طبیعی به آن ادامه می دهید. هرچه گیره های بیشتری را به قوطی دوم منتقل کنید، انگیزه تان برای تمام کردن کار بیشتر می شود. بعضی از مطالعات مشهور اقتصاد رفتاری نشان می دهند ما برای کارهایی که تا حدودی انجام شان داده ایم، ارزش بیشتری قائل هستیم. به بیان دیگر، هرچه گیره کاغذهای بیشتری را به شیشه «انجام شده ها» بیندازیم، کامل کردن آن عادت برایمان ارزشمندتر می شود.

نشانه های دیداری می توانند برای ایجاد انگیزه کوتاه مدت و بلندمدت بکار روند. استراتژی گیره کاغذ می تواند انگیزه روزانه ایجاد کند، ولی هر روز باید آن را از اول شروع کنید.

استراتژی گیره کاغذ ویژه خودتان را بسازید.

راه های بسیاری وجود دارد که با آن بتوانید از استراتژی گیره کاغذ به نفع هدف های خودتان استفاده کنید:

  • می خواهید هر روز ۱۰۰ بار دراز و نشست بروید؟ با ۱۰ گیره کاغذ آغاز کنید و هر ۱۰ بار درازنشست، یک گیره را جابجا کنید.
  • می خواهید هر روز ۲۵ ایمیل تبلیغاتی بفرستید؟ با ۲۵ گیره کاغذ آغاز کنید و با هر بار فشار دادن دکمه ارسال، یکی را به شیشه دوم منتقل کنید.
  • می خواهید هر روز ۸ لیوان آب بنوشید؟ ۸ گیره کاغذ داشته باشید و با نوشیدن هر لیوان کامل، یکی را جابجا کنید.
  • مطمئن نیستید که یادتان بماند سه بار در روز داروهایتان را مصرف کنید؟ ۳ گیره کاغذ داشته باشید و هر بار که این کار را کردید، یکی را به قوطی دوم بیندازید.

بهترین ویژگی این استراتژی این است که با هزینه بسیار کمی می توان آن را اجرا کرد. ترنت معتقد است موفقیتش به یک کار اساسی وابسته بوده است: «بیشتر زنگ زدن». درباره هدف های شما هم همین است.

هیچ راز و رمزی وجود ندارد و هیچ چوب جادویی نیست. ایجاد عادت های خوب، همان چوب جادو است که زندگی شما را دگرگون خواهد کرد.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «استراتژی گیره کاغذ»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله جیمز کلیر ترجمه شیوا صالح، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر
تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا