بهینه سازی تصاویر برای وب سایت

استفاده از تصاویر در وب سایت بسیار ساده است. آنقدر ساده که شاید بعضی وقت ها باعث شود اهمیت بهینه سازی تصویر را نادیده بگیرید. بهینه سازی تصاویر فقط برای آن نیست که عکس های شما بهتر دیده شوند، بلکه نقشی اساسی در بهبود رتبه در موتورهای جستجو دارد.

شما می توانید با رعایت چند نکته زیر، از تصاویر وب سایت تان بهترین نتیجه را بگیرید.

1) نوع فایل را درست انتخاب کنید.

هر فایل تصویری یک پسوند دارد که نوع آن را مشخص می کند. احتمالاً می دانید اکثر این فایل ها از نوع JPEG – PNG و GIF هستند. اما شاید ندانید نوع فایل ها، نحوه بارگذاری و نمایش عکس را تعیین خواهد کرد. طراحان وب با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلفی فرمت ایده آل برای تصویر مورد نظرشان را انتخاب می کنند. اما نیازی نیست شما هم طراح وب بشوید تا تصاویرتان را بهینه کنید. برای یادگیری نکات مهم، هنگام انتخاب نوع فایل به یاد داشته باشید:

  • در اکثر موقعیت های تجارت آنلاین، JPEG بهترین گزینه است. این فرمت، بهترین کیفیت با کمترین حجم را تامین می کند.
  • هرگز از GIF برای تصاویر بزرگ محصول استفاده نکنید. حجم عکس بسیار زیاد خواهد شد و هیچ راه مناسبی برای کاهش آن وجود ندارد. از این فرمت برای عکس های بند انگشتی و تصاویر تزئینی (آیکون ها، لوگو و…) بهره بگیرید.
  • PNG می تواند جایگزین خوبی برای دو فرمت دیگر باشد. اگر می توانید تصاویر محصول را فقط با این فرمت تهیه کنید، از PNG-8 به جای PNG-24 استفاده کنید. PNGها به دلیل حجم اندک خود، در تصاویر تزئینی ساده بسیار بهتر هستند.

2) کیفیت تصویر را تعیین کنید.

تقریباً تمام ویرایشگرهای عکس به شما اجازه می دهند با انتخاب از سطوح مختلف، تصویر را با کیفیت دلخواه روی دسکتاپ خود ذخیره کنید. برخلاف آنچه خیلی ها فکر می کنند، ذخیره سازی یک تصویر با بالاترین کیفیت، همیشه بهترین گزینه نیست. تصاویر بزرگ مانند پس زمینه ها یا تصاویری که نیاز به جزئیات زیاد ندارند را می شود با کیفیت متوسط ذخیره کرد تا حجم آنها کاهش یافته و به تبع آن سرعت بارگذاری سایت افزایش یابد.

3) نام فایل را بهینه کنید.

چند بار شده دنبال عکسی در کامپیوترتان بگردید و برای پیدا کردنش مجبور باشید فایل هایی با اسامی بی معنی مثل image1.jpg یا DCS938.png را زیر و رو کنید؟ مشابه همین مشکل وقتی عکسی را در وب آپلود می کنید به وجود می آید. مهم تر از اینکه خودتان بتوانید راحت تصویری را پیدا کنید، این است که موتورهای جستجو از نام فایل های شما برای نمایش تصاویرتان در نتایج استفاده می کنند. برای سئو (SEO)، نام فایل ها خوانده می شوند بنابراین باید مطمئن شوید تصاویر شما درست نامگذاری شده باشند. یادتان باشد اسم فایل نباید خیلی طولانی باشد. به جای کاراکتر space از خط تیره استفاده کنید و فارسی هم ننویسید. یک تمرین خوب این است که خودتان را به جای مشتریان تان بگذارید و فکر کنید می خواهید با جستجوی چه کلمات و عباراتی تصویر شما را ببینند.

4) از عنوان عکس غافل نشوید.

پس از آپلود تصویر در سایت، می توانید برای آن یک عنوان انتخاب کنید. موتورهای جستجو قدرت درک بصری ندارند و این عنوان کمک می کند در مورد تصاویر شما اطلاعات بدست بیاورند، سایت شما را بهتر بفهمند و در نهایت رنکینگ وب سایت تان را افزایش دهند. عنوان تصویر باید به موضوع ارتباط کامل داشته باشد اما سعی نکنید با تکرار بیش از حد کلمات کلیدی، موتورهای جستجو را فریب بدهید. این تکنیک خیلی وقت است که قدیمی شده و سایت شما برای بکارگیری آن امتیاز منفی خواهد گرفت.

5) در نهایت به ابعاد توجه نماید.

تجربه نشان داده است تصاویر با ابعاد بزرگ که کیفیت مناسب دارند و حجم آنها نیز سنگین نیست، بهتر نتیجه می دهند.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «بهینه سازی تصاویر برای وب سایت»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا