13 دیدگاه اشتباه درباره سئو

درست با همان سرعتی که فناوری به مسیر رشد و پیشرفت خود ادامه می دهد، الگوریتم های رتبه بندی مورد استفاده از سوی موتورهای جستجو نیز دستخوش تغییر و تحول می شوند. این تحولات با هدف ارائه دقیق ترین نتایج در پاسخ به محاوره های کاربران به وجود می آید. واقعیت این است که الگوریتم های رتبه بندی ضمن آنکه به دنبال ارائه نتایج دقیق به کاربران هستند، در همان حال سعی دارند مانع بکارگیری شیوه های کلاهبردارانه وب سایت هایی شوند که در نظر دارند متقلبانه رتبه سایت خود را بهبود بخشند و با ارائه محتوایی بی ربط به کاربران و ارائه تبلیغات سرسام آور به سود کلانی دست پیدا کنند. با توجه به اینکه الگوریتم ها پیوسته در حال پالایش و بهبود هستند، نکته قابل تاملی که در این زمینه وجود دارد، این است که گوگل در زمینه مباحث مربوط به رتبه بندی و سئو (SEO) بیش از 200 مولفه مختلف را بکار می گیرد.

فرض محال است که وب سایتی بتواند همه این مولفه ها را روزانه رعایت کند. بنابراین پرسشی که در این بین مطرح می شود این است که موثرترین و کارآمدترین عوامل رتبه بندی در حال حاضر کدام هستند؟ چه عواملی پُر اهمیت هستند و از چه عواملی باید چشم پوشی کرد؟

گوگل دائم در حال تغییر و بروزرسانی الگوریتم های خود است. بسیاری از این تغییرات اصلاحات و بروزرسانی های کوچکی هستند که حتی چشمان تیزبین متخصصان بهینه سازی موتورهای جستجو نیز متوجه آن نمی شوند. برخی نیز همانند بروزرسانی Fred، بزرگ می باشند و خبرساز می شوند. به یاد داشته باشید تاکتیک های سئو برای مدت طولانی پاسخگو نیستند و نیاز به بررسی و بهبود دائمی دارند.

سئو از جمله فناوری های وب است که مدام در حال تغییر می باشد. موتورهای جستجو برای آنکه بتوانند بهترین اطلاعات و داده ها را به کاربران نشان دهند، بروزرسانی می شوند. زمانی که تغییرات مستمر و پیوسته ای در یک جریان بزرگ همچون سئو رخ می دهد، طبیعی است در مدت زمان کوتاهی شایعات، اطلاعات اشتباه و تحلیل های مبتنی بر افسانه ای را مشاهده می کنید که شما را در مسیر اشتباهی قرار می دهند. مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که موتورهای جستجو و شرکت هایی که در این زمینه به فعالیت اشتغال دارند، اطلاعات تقریباً مختصری در ارتباط با این تغییرات در اختیار شما قرار می دهند. در نتیجه افرادی که در این حوزه کار می کنند، بواسطه اخبار محدودی که دریافت می کنند، به سادگی می توانند راه را اشتباه بروند و روی تکنیک هایی متمرکز شوند که در عمل هیچگونه کارآیی خاصی ندارند. در این مقاله شما می توانید با 13 دیدگاه اشتباه درباره سئو آشنا شوید.

1) سئو به معنای ترافیک رایگان است.

جوردن مایر از شرکت Granular می گوید: «صاحبان کسب و کار همچنان بر این باور هستند که سئو به معنای ترافیک رایگان است. اما این حرف نمی تواند واقعیت داشته باشد. برای آنکه بتوانید از ترافیک رایگان عالی بهره مند شوید، نیاز دارید زمان زیادی را به شکل تخصصی روی مباحث فنی و فناوری سپری کنید تا اطمینان حاصل کنید رتبه شما بالا می رود. این کار ساده ای نیست و اغلب به سرمایه گذاری های سنگین به لحاظ طراحی، مشاوران مجرب و محتوایی قدرتمند نیاز دارند.» برای دریافت ترافیک رایگان می توانید از تکنیک هایی همچون بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، بروزرسانی مرتب سایت، تعادل بهتر با شبکه های اجتماعی، دریافت لینک از سایت های دیگر، ارائه سرویس های رایگان، قرار دادن نشانی اینترنتی در انتهای امضای خود و… استفاده کنید.

2) تمرکز بر سئو همه چیز را در اختیار شما قرار می دهد.

لیزا آلوکا از شرکت ارتباطاتی Red Javelin می گوید: «ما سازمان های بسیاری را مشاهده می کنیم که بر این باور هستند که اگر کل بودجه خود را روی سئو متمرکز کنند، در ادامه هر آنچه نیاز خواهند داشت بدست می آورند. بدون شک چنین حرفی سندیت ندارد. سئو باید تنها یکی از ارکان طرح کلی بازاریابی شما باشد که برای موفقیت روی آن سرمایه گذاری کرده اید.»

3) دامنه تطبیق دقیق یک امتیاز بزرگ است.

دامنه تطبیق به دامنه ای اشاره دارد که با محاوره های جستجوی کاربران همخوانی دارد. این محاوره جستجو می تواند یک کلیدواژه یا یک عبارت کلیدی باشد. تعدادی از صاحبان وب سایت ها فکر می کنند به دلیل اینکه محاوره های جستجو ترافیک خوبی را برای یک سایت به وجود می آورند، در نتیجه بهتر است دامنه تطبیق دقیق را برای فعالیت سایت خود انتخاب کنید. به عنوان مثال blackfridayshopping.com را تصور کنید. عبارت فوق در زبان انگلیسی یک محاوره جستجوی سودآور است و ممکن است فردی تصمیم بگیرد همین نام را برای سایت خود انتخاب کند. با این تصور که در سریع ترین زمان ممکن در صدر فهرست نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرد، اما واقعیت اینگونه نیست.

آرون هنری از Foundary512 در این ارتباط می گوید: «واقعیت این است که هر کسب و کار یا سایتی می تواند بر مبنای کلیدواژه های درستی که انتخاب می کند رتبه خود را بهبود بخشد. در سپتامبر 2012 میلادی گوگل، بروزرسانی مهمی که به نام EMD update معروف شد را منتشر کرد. این بروزرسانی با هدف ممانعت از رتبه بندی سایت هایی به وجود آمد که کیفیت پایینی دارند و تنها بر مبنای کلیدواژه هایی در نام دامنه خود تمایل دارند رتبه خود را بهبود بخشند.» در مقطع کنونی نیز شاهد بروز چنین اشتباهی از سوی تعدادی از مردم هستیم.

4) هر آنچه به آن نیاز دارید در بهینه سازی سایت خلاصه می شود.

لورا کو از شرکت Vival می گوید: «افسانه رایج دیگری که در ارتباط با سئو وجود دارد این است که مسئولیت شما تنها در بهینه سازی سایت خلاصه می شود و اگر تنها اینکار را انجام دهید، موفق خواهید شد. اما پایه و اساس یک راه حل سئو در این است که اطمینان حاصل کنید سایت شما بر مبنای بهترین الگوها شکل گرفته است. بطوریکه از یک رابط موبایل کاربرپسند به همراه محتوایی قدرتمند و متادیتاهای منحصر به فرد برای هر صفحه تشکیل شده است.

آیا سایت شما بر مبنای بهترین رویکردهای علمی که امتحان خود را بدرستی پس داده اند نوشته شده است یا خیر؟ اما شما در این مکان نمی توانید متوقف شوید. یک سایت برای آنکه بتواند از رقبای خود یک سر و گردن بالاتر رود، باید روی موضوعات دیگری همچون link-building، وبلاگ های مکمل سایت و بهینه سازی برای Google My Business نیز متمرکز شود.»

5) بارگذاری محتوا با هر کلیدواژه ای جواب می دهد.

میشل فالن از سایت yoast می گوید: «به دنبال آن هستید تا رتبه سایت شما در گوگل بهبود پیدا کند؟ در این صورت باید از کلیدواژه های درستی برای هر صفحه استفاده کنید. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که در اغلب موارد مشاهده می کنم این است که مالکان سایت بیش از اندازه روی فرآیند بهینه سازی کلیدواژه های عمومی متمرکز می شوند. بطور مثال اگر صاحب کسب و کاری هستید که در نظر دارید در ارتباط با عبارت اجاره خودرو رتبه خوبی را کسب کنید، بدون شک هدف بزرگی را انتخاب کرده اید، برای این منظور بهتر است تا حد امکان از عبارت خاص تر استفاده کنید. اگر این گونه عمل نکنید، تقریباً همه سایت های اجاره خودرو در سراسر جهان رقیب قدرتمند شما خواهند شد. به همین دلیل پیشنهاد می شود حداقل از نام موقعیت جغرافیایی خود در عبارات کلیدی استفاده کنید.

این تکنیک عبارت کلیدی شما را بلندتر و در نتیجه کسب رتبه را ساده تر می کند. درست است که جستجوهای کمی با کلیدواژه های بلند انجام می شود، اما شما از طریق ساخت صفحه های متعددی با کلیدواژه های بلند قادر هستید این مشکل را جبران کنید. زمانی که فرآیند بهینه سازی برای هر یک از کلیدواژه های بلند را در دستور کار خود قرار دهید، در بلندمدت ترافیک زیادی به سمت سایت شما هدایت می شود. در مقابل اگر از کلیدواژه های کوتاه و کاملاً عمومی برای سایت خود استفاده کنید و تمام تلاش خود را در این زمینه بکار ببرید، ممکن است در عمل هیچگاه موفق نشوید رتبه خوبی بدست آورید.»

احمد کرا از شرکت Twistlab Marketing می گوید: «بسیاری از شرکت ها محتوای خود را قربانی کلیدواژه های تکراری می کنند. آنها از کلیدواژه ها به شکلی غیر حرفه ای درون محتوا و برچسب های توضیحی با این هدف استفاده می کنند تا مخاطب را به سمت موضوعی هدایت کنند که هیچ ارتباطی با کلیدواژه ها ندارد.»

6) مجازاتی برای محتوای تکراری وجود ندارد.

جان کلارک از Fuze SEO می گوید: «بر خلاف باور عمومی مردم، هیچگونه مجازاتی برای ارائه محتوای تکراری وجود ندارد. در اینجا فیلتری وجود دارد که وارد عمل می شود. اساساً زمانی که گوگل با دو یا چند نسخه یکسان از یک صفحه روبرو می شود، معتبرترین کپی را انتخاب و باقی صفحات را فیلتر می کند. اما مطمئن باشید سایت شما بواسطه ارائه یک محتوای تکراری مجازات نخواهد شد و امتیاز منفی بدست نخواهد آورد. بلکه فقط در جستجوهای گوگل لحاظ نمی شود.»

7) جستجوی پولی بر نتایج سئو ارگانیک تاثیرگذار است.

آلکس کوین از شرکت UADV می گوید: «نتایج جستجوهای ارگانیک و نتایج جستجوی پولی دو مفهوم متفاوت و مجزا از یکدیگر هستند. تبلیغات پولی از قبیل پرداخت در مقابل کلیک بر نتایج جستجوی ارگانیک هیچگونه تاثیری ندارد. موتورهای جستجویی همچون گوگل و یاهو به خوبی دو موضوع نتایج ارگانیک و تبلیغات پولی را از یکدیگر تفکیک کرده اند. تبلیغ کنندگان میلیون ها دلار خرج می کنند تا نتایج جستجوی ارگانیک خود را افزایش دهند، در صورتی که این رویکرد افسانه ای بیش نیست.» پس در نتیجه منابع مالی خود را بیهوده صرف بهبود نتایج ارگانیک جستجو از طریق تبلیغات نکنید.

8) رتبه بالاتر پول بیشتری را سرازیر می کند.

گویلرمو اورتیز از شرکت Geek Powered Studios می گوید: «بسیاری از کسب و کارها معتقد هستند که اگر کسب و کار (وب سایت) آنها در موتورهای جستجو بیشتر دیده شود، بطور خودکار سطح درآمدهای آنها نیز بیشتر خواهد شد. اما این حرف درست نیست. بیشتر کلیدواژه ها سطوح مختلفی دارند که همین موضوع بر روند جذب مخاطبان تاثیر چشمگیری دارد. در این میان، نباید از تجربه کاربری که نقش بسیار بزرگی بازی می کند غافل شوید. کاربران زمانی که به سایتی مراجعه کنند که از یک رابط کاربری یا طراحی ضعیف برخوردار است، بندرت تلاش می کنند به آن سایت دو مرتبه مراجعه کنند.»

9) اگر بک لینک بیشتری داشته باشید بهتر است.

بک لینک به لینک ها یا پیوندهایی گفته می شود که از سایت های دیگر به سایت شما داده می شود. هر زمان از سایت خود به سایت دیگری لینک می دهید، به معنای آن است که سایت مقابل از شما یک پیوند دریافت کرده است. جف گروور از BestCompany.com می گوید: «یک سوء تفاهم بزرگ در ارتباط با سئو وجود دارد که در ارتباط با بک لینک ها است. اما به این نکته دقت کنید که کیفیت بک لینک ها می تواند به شکل قابل توجهی روی کمیت تاثیرگذار باشد. برای بهبود رتبه سایت خود باید روی سایت های معتبر متمرکز شوید. علاوه بر این، شما باید پروفایل بک لینک متنوعی داشته باشید که مشتمل بر دامنه های ارجاعی مختلف باشد. تعداد کمی لینک با کیفیت بالا بهتر از ده ها لینک بدون کیفیت است.

10) متاتگ های توضیحی عامل اصلی در رتبه بندی هستند.

نینا هال از شرکت Nina Hale می گوید: «افسانه دیگری که در ارتباط با سئو وجود دارد و اشتباهی بیش نیست در ارتباط با متاتگ های توضیحی است که اطلاعاتی درباره یک صفحه یا سایت ارائه می کنند. عده ای بر این باور هستند که متاتگ های توضیحات عامل مهمی در رتبه بندی سایت هستند.

درست است که نرخ کلیک ها ارتباط مستقیمی با متاتگ ها دارند، اما به این نکته توجه داشته باشید که متاتگ های توصیفی تنها زمانی روی رتبه یک صفحه تاثیرگذار خواهند بود که با دیگر مولفه های سئو در هم آمیزند و مورد استفاده قرار گیرند. متاتگ های توصیفی هنوز هم برای موتورهای جستجو با ارزش هستند و بهتر است در هر بخش از بهینه سازی یک صفحه مورد بررسی و بازبینی قرار گیرند.

11) همه چیز در محتوا خلاصه می شود.

رافی کیونیلینان از شرکت INexxus می گوید: «بله محتوا رکن اصلی موفقیت است، اما همه چیز نیست. بهینه سازی هنوز برای فعالیت هایی همچون کیفیت ساخت لینک ها و محتوای مرتبط ضروری است و باعث می شود نرخ ماندگاری بازدیدکنندگان روی سایت افزایش پیدا کند. سایتی که محتوای قدرتمندی دارد، اما از تصاویر ضعیفی استفاده می کند و هیچگونه بهینه سازی در ارتباط با موبایل روی آن انجام نشده، نمی تواند تنها با انتخاب کلیدواژه های انتخابی به رتبه های خوبی دست پیدا کند. همیشه باید به دنبال آن باشید تا بهینه سازی های سایت را بر مبنای رفتار کاربران انجام دهید تا گوگل پاداش این کار را به شما بدهد.»

12) سئو تنظیم و فراموش کردن است.

زاک موریسون از شرکت Elite SEM می گوید: «تعدادی از مالکان سایت ها بر این باور هستند که شما می توانید کارهای مربوط به سئو را روی سایت خود انجام دهید و به مدت چند ماه دیگر کاری انجام ندهید، به دلیل اینکه سایت شما بطور خودکار موفق خواهد شد ترافیک ارگانیک بیشتری را کسب کند. اما پیشنهاد ما به شما این است که هیچگاه بر مبنای این استراتژی کار نکنید. شما باید به شکل کاملاً جدی و فعال این موضوع را بررسی کنید. همیشه به یاد داشته باشید که سئو به جای آنکه یک مسابقه سرعت باشد، یک مسابقه ماراتن است. یک وب سایت موجودی کاملاً زنده بوده که همواره در حال گسترش است. از این رو بهتر است همواره تحت نظارت قرار داشته باشد و مداوم بهینه سازی شود.»

13) شما باید رتبه یک باشد.

سولومان تیموتی از OnelMs می گوید: «شماره یک بودن عالی است، اما این حرف به معنای آن نیست که باید پول بسیاری در ارتباط با کلیدواژه های عمومی خرج کنید که در اغلب موارد در جستجوهای عمومی بکار برده می شوند. رتبه 4 یا 5 بودن در اغلب موارد بهتر می تواند به شما کمک کند. استراتژی سئو شما باید روی رتبه بندی کلیدواژه هایی که مشتریان شما در حال جستجوی آنها هستند متمرکز شده باشد. اینکار به شما کمک می کند تا بازدیدکنندگان و مشتریان بالقوه ای را جذب سایت خود کنید.

به نظر می رسد آن دسته از سایت هایی که از اولویت کسب درآمد تهاجمی استفاده می کنند، ضربه بیشتری از بروزرسانی گوگل می خورند، به ویژه سایت هایی که از تعداد زیادی تبلیغ به همراه میزان کمی محتوای مفید استفاده کرده بودند. البته تنها استفاده از تبلیغات زیاد مضر نیست، بلکه بک لینک های بی کیفیت نیز روی سایت تاثیرگذار هستند. به این معنا که بک لینک به سایت هایی با اعتبار دامنه ضعیف، لینک های شکسته یا تاریخ گذشته یا اشاره به لینک های غیر طبیعی، همه از نظر گوگل مردود هستند. به عنوان یک نتیجه کلی، بروزرسانی های گوگل برای وب سایت هایی که از لینک های بی کیفیت، تبلیغات بیش از اندازه، محتوای کم یا ترکیبی از هر سه مورد استفاده می کنند، بسیار مخرب می باشد.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «13 دیدگاه اشتباه درباره سئو»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله حمیدرضا تائبی از مجله شبکه، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا