شرکت چای لیپتون و مقایسه آن با شرکت های چای ایرانی

صنعت چای ایران به رغم داشتن استعدادهای بالقوه در زمینه تولید، فرآوری و تجارت در چند سال اخیر دچار بحران شده است. وابستگی مستقیم بیش از 700,000 خانواده به کشت و تولید چای و همچنین جایگاه خاص چای در سبد مصرفی خانواده های ایرانی، ضرورت تدوین برنامه های بازاریابی و شناخت بازار هدف برای صنعت چای ایران را دو چندان کرده است.

در این مقاله شما می توانید با شرکت لیپتون، به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در صنعت چای در جهان و با پیشنهاداتی در جهت رشد صنعت چای در ایران آشنا شوید.

تاریخچه شرکت لیپتون

شرکت چند ملیتی لیپتون، بوسیله جی توماس لیپتون (Thomas Lipton)، در سال 1893 در نیوجرسی آمریکا تاسیس شد. زمینه فعالیت این شرکت تولید انواع چای در بسته بندی های متنوع است.

لیپتون متولد ماه می 1850، نام یک ایرلندی مهاجر بود. او که 15 سال بود از کشور خود فرار کرده بود، در سال 1865 با کشتی به آمریکا رفت و با 8 دلار در جیبش و بدون هیچ دوستی به نیویورک رسید. لیپتون روزهای زیادی را در خیابان های نیویورک به جستجوی کار پرداخت، تا اینکه پیشنهادی برای کار در مزارع تنباکو ویرجینیا که در جنگ به یغما رفته بود، دریافت کرد.

بعد از مدتی، به اسکاتلند بازگشت تا در مغازه پدرش در گلاسکو مشغول به کار شود. اما به سرعت از نوع قدیمی کسب و کار در آنجا به ستوه آمد و در سال 1871 در سن 21 سالگی، مغازه کوچک خود را برای تجارت، راه اندازی کرد. توانایی محاسبات مالی و عزم راسخ لیپتون در انجام این امر به او کمک کرد و در طول مدت 10 سال، زنجیره ای از 20 خواروبارفروشی را به راه انداخت. مغازه های لیپتون به دلیل خدمات و محل های مناسب به شهرت دست یافتند. در واقع لیپتون مرتباً از تدابیری استفاده می کرد که مشتریان را به مغازه های خود وفادار کند.

در دهه 1880، تجارت غذای لیپتون به 200 مغازه گسترش یافت و لیپتون یک فرد مولتی میلیونر شد. فروشندگان چای اصرار زیادی داشتند که لیپتون چای آنها را در مغازه هایش به فروش برساند، اما لیپتون این کار را رد کرد و در نهایت تصمیم گرفت به خارج از کشور مسافرت کند و تولید کننده چای مخصوص به خود را بیابد. او در سال 1890 به هند رفت و از مزارع چای دیدن کرد و بخش جدیدی را به زندگی حرفه ای خود افزود. او روش جالبی را برای فروش به کار برد. از آنجا که تا آن زمان چای به صورت باز فروخته می شد و خریداران نسبت به تازگی و وزن چای خریداری شده مطمئن نبودند، او بسته های رنگی با وزن 1، 0.5 و 0.25 پوندی را به بازار عرضه کرد و روی آن نوشت: «بطور مستقیم از مزارع چای، تا درون قوری ها.»

در اواسط دهه 1920 لیپتون در سن 76 سالگی از مدیریت کناره گیری کرد و آن را به یک تیم کاری منتقل کرد. لیپتون با یک میلیارد دلار فروش در سال، دهه 1980 را آغاز کرد و در اواخر این دهه به بزرگترین شرکتی که غذاهای فریز شده می فروخت، تبدیل شد.

در حال حاضر شرکت لیپتون محصولات خود را در بیش از 150 کشور دنیا عرضه می کند. چای لیپتون دستچینی از مزارع چای 35 کشور دنیا از جمله: سریلانکا، کنیا، چین، هند و تانزانیا است. لیپتون به عنوان رهبر بازار چای در جهان، همواره نوآوری هایی را در زمینه تولید انواع مختلف چای، به خود اختصاص داده است که از جمله آن می توان به عرضه چای نشاط آور (Tea Brisk) در آمریکا در سال 1944، ترکیب چای سرد سال 1964، چای کیسه ای خانوادگی (Family Size) در سال 1974، چای سبز سرد با طعم های مرکبات در ظرف های پلاستیکی (2005) و در سال 2010 عرضه چای سبز در طعم های متنوع، برای اولین بار در جهان اشاره کرد.

در حال حاضر مالکیت این شرکت، در دست شرکت یونیلیور است. این شرکت چند ملیتی از سال 1972 مالکیت شرکت لیپتون را در دست گرفته است. یونیلیور در حال حاضر، 270 کارخانه در 6 قاره دنیا دارد که از جمله آن چای لیپتون و صابون لوکس است که در ایران در شهرک صنعتی البرز قزوین تولید و بسته بندی می شود. این شرکت دارای 174,000 کارمند و بیش از 1000 مدیر با 45 ملیت مختلف است.

در ادامه به بررسی نقاط قوت، نقاط ضعف، تهدیدها و فرصت های شرکت چای لیپتون پرداخته می شود:

نقاط قوت

  • موقعیت برجسته در بازار جهانی چای و شناخته شدن به عنوان رهبر بازار
  • مدیریت با تجربه و عالی لیپتون
  • توان مالی بسیار بالا
  • توزیع گسترده چای در بیش از 150 کشور دنیا
  • تولید و توزیع محصولات با کیفیت
  • ایجاد تصویر برند خوب در ذهن مردم
  • نوآوری و تطابق با نیاز مشتری
  • واحد تحقیق و توسعه بسیار قوی و فعال
  • استفاده از فنون بازاریابی بروز شده
  • فروش آنلاین در سایت شرکت
  • تبلیغات بسیار گسترده و جذاب و گیرا
  • ارائه بسته بندی های مناسب برای محصولات

نقاط ضعف

  • بالا بودن قیمت برخی محصولات و در نتیجه استقبال کمتر مردم
  • وجود محصولات جانشین

فرصت ها

  • بازار در حال توسعه برای محصولات جدید چای
  • استقبال رو به رشد مردم آمریکا از محصول جدید یخ چای با طعم های متنوع
  • فرهنگ سازی برای برخی محصولات جدید
  • بسط توزیع چای در سایر کشورها
  • قابلیت حضور لیپتون در زندگی روزمره مردم
  • بهره بردن از فناوری های جدید در تولید چای

تهدیدها

  • حضور برخی چای های تقلبی
  • قوانین جدید دست و پاگیر در برخی کشورها
  • حضور رقبای زیاد در مناطق مختلف روستایی و شهری
  • افزایش قیمت چای در سطح بین المللی
  • وجود مانع برای صادرات به دلیل شرایط سیاسی کشورها

چالش های بازار چای داخلی

در چند سال اخیر صنعت چای ایران دوره تلخی را پشت سر گذاشته است، که به گواه دست اندرکاران در تاریخ صد ساله صنعت چای ایران بی سابقه است. میزان تولید برگ سبز چای در ایران، در چند سال اخیر روندی کاملاً نزولی داشته است و از 277 هزار تن در سال 1375 به 150 هزار تن در سال 1382 رسیده که از آن حدود 34 هزار تن چای خشک تولید شده است. این در حالی است که مصرف سرانه چای در ایران 115 کیلوگرم در سال است و میزان نیاز بازار داخلی به چای سالانه حدود 100 هزار تن است.

کشورهای بزرگ تولید کننده چای، با بهره گیری از اصول علمی و ساختار یافته با ارتقای عملکرد و افزایش کیفیت توانسته اند میزان تولید خود را افزایش دهند. متوسط عملکرد چای در جهان در سال 1999 حدود 1077.1 کیلوگرم در هر هکتار بوده است. بیشترین عملکرد به میزان 2123.4 کیلوگرم در هر هکتار در کشور کنیا گزارش شده است.

پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد در شرکت های ایرانی تولید کننده چای

  1. تحقیق و توسعه: شرکت لیپتون با نظارت مستقیم کارشناسان کشاورزی بر مزارع کشت چای توانسته چای با مرغوبیت بالا را کشت کند و محصول با کیفیت بالا تولید کند و آن را به بازار عرضه کند.
  2. نوآوری: شرکت های ایرانی می توانند با توجه به نوآوری های شرکت های بزرگ تولید کننده چای همچون لیپتون، نوآوری های آنها را الگو قرار داده و با بومی سازی محصول و تطابق آن با نیازهای مردم کشورمان، محصولات جدید را به بازار عرضه کنند.
  3. ارتباط با مشتری: سایت شرکت لیپتون سوالات مصرف کنندگان را در زمینه های تخصصی با ارائه مجله های الکترونیکی در زمینه های تغذیه پاسخ داده و به آنها مشاوره تغذیه ای می دهد. همچنین بازی های علمی و آموزشی مفرح در سایت شرکت خودنمایی می کند.
  4. تبلیغات: شرکت لیپتون سالانه هزینه های زیادی را در زمینه تبلیغات اختصاص داده و از ابزار تشویق و ترفیعات فروش، مانند نمونه های رایگان، پوسترهای تبلیغاتی و آموزشی، تیزرهای تبلیغاتی و… استفاده کرده است که بسیار اثربخش بوده است.
  5. اطلاع رسانی: شرکت های ایرانی باید برای داشتن فروش مناسب برای کالاهای جدید از طریق تبلیغات و اهدای نمونه های آزمایشی و توزیع بروشورهای آموزشی به بازدیدکنندگان و همچنین ارتباط مسقیم با آنها جهت پاسخگویی برنامه های مدونی داشته باشند.
  6. استفاده از مزارع بومی: شرکت های ایرانی تولید و بسته بندی کننده چای می توانند با بهره گیری مناسب از مزارع چای ایرانی و با نظارت مستمر کارشناسان بر این مزارع، چای با کیفیت را کشت و با تولید محصول با کیفیت از آن، به خاطر داشتن اقلیم مناسب آب و هوایی برای کشت چای، علاوه بر استفاده از پتانسیل ایران در گیلان و مازندران، اشتغال زایی خوبی را برای مردم این مناطق چای خیز حاصل کرده و بتوانند محصولات خوب و مطمئن را به بازار مصرف کنندگان ایران و جهان عرضه کنند.
  7. تولیدات متنوع از گیاه چای: شرکت های ایرانی می توانند بازار خوبی برای تولید انواع محصول چای، از گیاه چای همچون چای سفید، سبز و اولونگ را به ارمغان بیاورند و این محصولات را به بازار ایران عرضه کنند.
  8. بکارگیری شبکه توزیع سراسری در کشور و دسترسی آسان مشتریان به چای ایرانی با کیفیت
  9. بسته بندی مناسب چای ایرانی

منابع

مقاله علمی و آموزشی «شرکت چای لیپتون و مقایسه آن با شرکت های چای ایرانی»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله مهدی شکفته، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا