چگونه فروش یک فروشگاه پوشاک را بالا ببریم؟
مزیت اداره کردن یک فروشگاه پوشاک نسبت به سایر کسب و کارها این است که مردم همیشه به لباس نیاز دارند و بنابراین به فروشگاه هایی هم نیاز دارند که لباس می فروشند. این قسمت خوب ماجرا است اما مشکل اینجا است که تعداد فروشگاه های لباس آنقدر زیاد است که شاید خیلی از مشتریان از وجود شما آگاهی نداشته باشند.
برای اینکه بتوانید مشتریان بیشتری را به درون فروشگاه خود بیاورید باید خودتان را از رقبا متمایز کنید. در این مقاله شما می توانید با نکاتی آشنا شوید که به شما کمک می کنند تا کسب و کار خود را قوی تر سازید و در جذب مشتری موفق عمل نمایید.
قدم اول
به طراحی فروشگاه خود دقت کنید. مشتری وقتی وارد فروشگاه شما می شود باید بتواند به راحتی لباس مورد نظر خود را پیدا کند. باید همه چیز برای مشتری مشخص باشد تا در هنگام خرید به لحاظ ذهنی دچار آشفتگی نشود. سعی کنید بخش های مختلف با هم نوعی هماهنگی داشته باشند، یعنی مثلاً قسمت آقایان را دقیقاً کنار نوزادان قرار ندهید.
نکته بسیار مهم دیگری که درباره طراحی فروشگاه خود باید به آن توجه کنید این است که میان طراحی فروشگاه و منطقه ای که فروشگاه در آن قرار دارد، باید هماهنگی وجود داشته باشد. طراحی یک فروشگاه که در منطقه ثروتمندنشین شهر واقع شده است باید با طراحی فروشگاهی که در مناطق متوسط یا فقیرنشین قرار دارد، متفاوت باشد. یکی از فروشگاه داران پوشاک در منطقه ای فقیرنشین برای اینکه فروشش را بالا ببرد، طراحی لوکس و مدرنی را برای فروشگاهش در نظر گرفت اما برخلاف آنچه تصور می کرد این کار نه تنها فروشش را بالا نبُرد بلکه، فروشش با افت نیز مواجه شد. دلیل این افت فروش این بود که مشتریان زمانی که درب فروشگاه را باز می کردند با دیدن طراحی لوکس آن حتی جرات نمی کردند پای خود را داخل فروشگاه بگذارند چه برسد اینکه بخواهند خریدی انجام دهند. طراحی داخلی فروشگاه باید با منطقه ای که در آن قرار دارد و قدرت خرید مشتریان تناسب داشته باشد.
قدم دوم
به لباس هایی که به تن مانکن ها می کنید، دقت کنید. مانکن ها سفیران فروشگاه شما هستند. آنها هستند که مشتری را ترغیب می کنند وارد فروشگاه شود پس باید در انتخاب لباس هایی که به تن آنها می کنید، خیلی دقت کنید. لباس مانکن نباید چروکیده و تاخورده باشد. سعی کنید از مانکن هایی استفاده کنید که با عرف جامعه و گروه خریداران شما هماهنگ هستند زیرا در بعضی مواقع مانکن های عجیب و غریب باعث می شوند مشتری رغبتی به پوشیدن لباسی که مانکن بر تن دارد، نکند.
همچنین لباس هایی که فروشندگان فروشگاه به تن می کنند، می تواند در ترغیب مشتری به خرید کردن موثر باشد. در صورت امکان لباس فروشندگان با لباس مانکن ها هماهنگ باشد. در این صورت اعتماد بیشتری برای خرید کردن در مشتری ایجاد می شود.
قدم سوم
از انواع مختلف حراج و تخفیف استفاده کنید. تخفیف زدن به محصولات تاثیر روانی مثبتی برای خرید کردن در مشتری ایجاد می کند. تخفیف دادن و حراج کردن در بین تمام فروشگاه های پوشاک کار مرسومی است اما مسئله مهم این است که فروشگاه شما باید از انواع مختلف تخفیفات و حراج ها استفاده کند تا هر بار چیز جدیدی برای مشتری داشته باشد. حراج های فصلی، حراج قبل از بازگشایی مدارس، خریدن مثلاً دو جفت شلوار و هدیه گرفتن یک پیراهن، تخفیف گرفتن برای خرید بالاتر از یک سقف خاص و… می توانند در کنار هم افرادی را که حتی قصد خرید کردن ندارند، به یک مشتری ارزشمند تبدیل کنند.
قدم چهارم
مشتری مداری فقط یک شعار نباشد. واقعاً برای هر مشتری وقت و انرژی بگذارید. خیلی از فروشنده ها وقتی مشتری قیمت دو یا سه لباس را می پرسد با بی حوصلگی به او پاسخ می دهند. برخی دیگر آنقدر بی انرژی هستند که مشتری چندین و چند لباس را از روی رگال بر می دارد، می پوشد و به شکل نامرتبی سر جایش می گذارد ولی فروشنده هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهد. فروشندگانی هم هستند که از آن طرف بام افتاده اند و به محض اینکه مشتری وارد مغازه می شود به او می چسبند و اجازه نفس کشیدن به مشتری بیچاره نمی دهند. این کار احساس راحتی مشتری برای خرید کردن را نابود می کند. نحوه برخورد درست با مشتری را بیاموزید و مطمئن باشید که اخلاق خوب شما از کیفیت و قیمت محصولی که می فروشید، مهم تر است.
نکته دیگری که فروشندگان فروشگاه های پوشاک حتماً باید به آن توجه کنند این است که مشتریان تیپ های شخصیتی متفاوتی دارند و نباید با همه آنها به یک شکل رفتار کرد. بعضی از مشتریان خجالتی هستند و دوست ندارند فروشنده خیلی با آنها صحبت کند. برخی دیگر تیپ حرکتی دارند و می خواهند فروشنده نیز مانند خودشان پُر انرژی باشد و به قول معروف یکجا بند نشود.
زمانی که مشتری لباسی را پرو می کند از تعریف و تمجیدهای غیر واقعی جداً خودداری کنید. این کار نوعی توهین به شخصیت مشتری است. مشتریان باهوش هستند و خوب می فهمند که شما به آن دروغ می گویید. پیشنهاد دهید، اجناس پُر فروش را معرفی کنید و از مشتری سوال بپرسید، اما هیچ وقت دروغ نگویید. صداقت اصل اول فروشندگی است.
منابع
مقاله علمی و آموزشی «چگونه فروش یک فروشگاه پوشاک را بالا ببریم؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله منصوره ابهر زنجانی، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.