با فیبر نوری آشنا شوید

تبلیغات
HiU Company

می دانید که جریان الکتریسیته بوسیله سیم های فلزی از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال پیدا می کند. حالا آیا نور نیز می تواند از میان سیم عبور کند؟

نور همانند الکتریسیته می تواند تواند توسط سیم از جایی به جای دیگر منتقل شود؛ ولی سیم هایی که بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرند، از فلز ساخته نمی شوند. این سیم ها را از شیشه یا پلاستیک می سازند. سیم های حامل نور، بسیار نازک هستند و فیبر نوری یا الیاف نوری نامیده می شوند.

در سال ۱۸۷۰ میلادی یک فیزیکدان انگلیسی به نام جان تیندال نشان داد که نور می تواند از میان یک میله شیشه ای یا پلاستیک شفاف عبور کند. امروزه در فیبرهای نوری از یک شعاع نورانی بسیار باریک که اغلب توسط لیزر تولید می شود استفاده می کنند. در واقع فیبر نوری، نور را در مسیر مورد نظر هدایت و از منحرف شدن آن جلوگیری می کند.

فیبر نوری بسیار نازک است و یک هسته داخلی شیشه ای و یک پوشش خارجی دارد که آن هم از جنس شیشه است. ضریب انکسار هسته داخلی بیش از پوشش خارجی است. هسته داخلی، نور را از طریق بازتاب داخلی هدایت می کند. به این ترتیب که امواج نورانی پس از برخورد با پوشش خارجی منعکس و در هسته درونی نگهداری می شوند.

فیبرهای نوری شیشه ای را از میله ای شیشه ای در کوره های مخصوص می سازند. قطر فیبرهای نوری بسته به کاربردشان بین ۰.۰۰۵ تا ۰.۰۱ میلیمتر متغیر است. پس از ساختن فیبرهای نوری آنها را کنار یکدیگر قرار می دهند و به صورت یک دسته در می آورند که به آن فیبر مرکب می گویند.

فیبرهای نوری نباید یکدیگر را قطع کنند؛ زیرا در این حالت، تصاویری را که منتقل می کنند به هم می ریزد. بنابراین آنها را در یک راستا قرار می دهند. پس از ساخت فیبر نوری مرکب می توان آن را خم کرد و در جهت های مورد نظر قرار داد.

فیبرهای نوری مرکب کاربردهای بسیاری دارند. پزشکان می توانند اندام های داخلی و غیر قابل دسترس بدن را توسط فیبرهای نوری متصل به دستگاه آندوسکوپ مشاهده کنند. تصاویر تلویزیونی و مکالمات تلفنی را نیز می توان توسط فیبرهای نوری انتقال داد. فیبرهای نوری می توانند هزاران مکالمه تلفنی را بطور همزمان منتقل کنند.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «با فیبر نوری آشنا شوید»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب چرا، چطور، چگونه؟، نوشته ی دکتر سونیتا گوپتا و دکتر نینا آگراوال و ترجمه پریسا همایون روز و پریچهر همایون روز از موسسه نشر و تحقیقات ذکر، منتشر شده در تیر ۱۳۹۳ با شابک ۹۷۸-۹۶۴-۳۰۷-۲۲۱-۶ به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها
تبلیغات
HiU Company

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط