برنامه ریزی برای پیشامدهای احتمالی

تبلیغات
HiU Company

پائولین کوپر که در زمینه استراتژی های تجاری فعالیت می کند، می گوید: «برنامه های کسب و کار طی چند سال اخیر تغییرات فراوانی را به خود دیده و تبدیل به برنامه های غیر منتظره ای شده اند. هیچ شرکت کوچکی از ضرر و زیان، ناتوانی، مرگ سازمانی یا مشقت های مالی در امان نیست و قطعاً حس خوبی دارد اگر بتوانید برای مقابله با بروز چنین شرایطی برنامه ریزی کنید.» سبک های جدید کسب و کار دیگر تنها دستورالعمل های مالی برای آینده نیستند، بلکه می توانند برنامه ریزی برای وقوع هر گونه پیشامد احتمالی، از مواجه شدن با فضای اجتماعی گرفته تا تلاش برای حفظ منابع انسانی را نیز شامل شوند.

چرا تغییر؟ پائولین در این باره می گوید: «علت اصلی این است که بسیاری از کسب و کارهای قدیمی و به شیوه سنتی دیگر جواب نمی دهند؛ به همین دلیل است که حدود ۵۰ درصد از استارت آپ ها رد می شوند یا از آنها می خواهند که دنبال تولید محصول بهتر دیگری باشند.»

مشاوران شغلی معتقدند که طرح ریزی سبک های جدید کسب و کار تنها برای جلب حمایت آدم های پولساز نیست، بلکه علاوه بر راه اندازی مشاغل جدید، به حفظ و نجات آنها نیز کمک می کند. برنامه ها می توانند بعدها دوباره احیا شده یا مورد ارزیابی مجدد قرار گیرند تا بدانیم چرا اوضاع آنطور که می خواستیم، پیش نرفته است.

در این مقاله شما می توانید با برخی از مسائل غیر منتظره ای که به عقیده کارشناسان باید در برنامه ریزی یک کسب و کار موفق گنجانده شوند، آشنا شوید.

برای موفقیت برنامه ریزی داشته باشید.

آیا اگر اوضاع بهتر از آن چیزی پیش رفت که امیدش را داشتید، می توانید با این موقعیت کنار بیایید؟ ال کاپلن می گوید: «وقتی کسب و کارم را شروع کردم، به هیچ عنوان برای میزان پیشرفتی که بعداً حاصل شد، آماده نبودم. هنگام برنامه ریزی باید انتظار چنین رشد سریعی را می داشتم؛ اما غافلگیر شده و مجبور شدیم عجولانه روی برنامه های سال اول خود تجدیدنظر کنیم تا هزینه های غیر منتظره را به حساب آورده و از پس تقاضا بربیاییم. مشکل قشنگی بود، اما باید هزینه آن را از قبل آماده می کردیم.»

برای بدترین اتفاق ممکن آماده باشید.

آیا تاکنون مشخص کرده اید که چگونه باید با چالش های بزرگی مانند مرگ، طلاق یا دیگر رویدادهای غیر منتظره مثل گرفتن وام برای سختی های زندگی، مواجه شوید؟

جف فرانسیس – وکیل – در این باره می گوید: «اینها چیزهایی هستند که باید در برنامه ریزی کسب و کار گنجانده شوند. مثلاً اگر شرکت متعلق به مرد یا زنی است که از همسرش جدا شده، اگر از قبل هیچ برنامه ای برای حل مشکلات یا فروش آن نداشته باشند، تقسیم مالکیت و منافع شرکت می تواند آینده آن را به مخاطره بیندازد. استراتژی برای پیشامدهای احتمالی باید قسمت کلیدی هر برنامه ریزی شغلی باشد. خودتان را وادار کنید که به نیمه خالی لیوان نیز نگاهی بیندازید و بدترین سناریوی ممکن را در نظر بگیرید. اطلاعات پرسنلی، عملکردهای شغلی و فرآیندهای اضطراری را فهرست کنید.»

کارکنان کلیدی خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

آیا آنها در بلندمدت در کنارتان خواهند ماند؟ آیا مشتاق هستند و می توانند در صورت رشد و پیشرفت سازمان، مسئولیت بیشتری را بر عهده بگیرند؟ سوابق شغلی و ارزیابی شما از زنان و مردانی که در سازمان دست راست شما هستند، باید ضمیمه برنامه ریزی های شغلی تان باشند. جف می گوید: «اینکه این اطلاعات را با خود آنها نیز در میان بگذارید یا نه، به خودتان بستگی دارد؛ اما اگر در سازمان رشد کند، ممکن است سرمایه گذاران احتمالی برای آگاهی بیشتر از کیفیت کار کارکنان چنین سوابقی را از شما بخواهند.»

جناح مخالف را زیر نظر داشته باشید.

به گفته پائولین، برنامه ریزی کسب و کار نباید تنها روی استارت آپ تمرکز کند، بلکه باید رقبای احتمالی را نیز مورد بررسی قرار دهد. کسب و کار شما از نظر انعطاف پذیری، قیمت گذاری و خدمات دهی در مقایسه با دیگران چگونه عمل می کند؟ اگر برنامه تان با ایده آل های شما همخوانی ندارد، وقت آن رسیده که درباره برنامه ریزی های خود تجدیدنظر کنید.

برای حضور در فضای مجازی برنامه ریزی کنید.

تا همین چند وقت پیش فضای مجازی جایی در برنامه ریزی های شغلی نداشت، اما مطالعات اخیر نشان می دهند که در زمینه تاثیر روی فروش، فضای مجازی از تبلیغات کلامی پیشی گرفته است؛ پس برنامه ریزی شما باید روی روش های استفاده از فضای مجازی در جهت برخورداری از بالاترین میزان بهره وری شغلی تمرکز کند. بسیاری از استارت آپ های امروزی از افراد حرفه ای برای کسب مهارت در زمینه استراتژی های استفاده از فضای مجازی استفاده می کنند.

ابتکار را در اولویت قرار دهید.

امی هاچینز، فعال در زمینه استراتژی کسب و کار، می گوید: «برنامه ریزی جدید شغلی شما باید روش هایی برای حفظ اصالت و پیشگام بودن آن باشد. امروزه ابتکار و نوآوری جزء حیاتی تمامی برنامه ریزی های شغلی است؛ اگر آن را در برنامه خود بگنجانید، این فرآیند، ارادی و نه واکنشی و تصادفی، خواهد شد و در بلندمدت زمینه را برای بروز خلاقیت و نوآوری فراهم خواهد کرد. شما به عنوان یک کارآفرین نباید آنقدر منتظر شوید تا آینده غافلگیرتان کند و بعد مجبور شوید ابتکار به خرج دهید. زمانی که مستعد نوآوری باشید و از آن استقبال کنید، کسب و کارتان به نتایج فوق العاده ای دست خواهد یافت.»

آیا شما این موارد را در کسب و کار خود لحاظ کرده اید؟

منابع

مقاله علمی و آموزشی «برنامه ریزی برای پیشامدهای احتمالی»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله سولماز فروتن در مجله موفقیت، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها
تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط