آزمون آیا ویژگی های یک فرد کارآفرین را دارید؟

تبلیغات

اگر در حال حاضر برای کسی کار می کنید و به فکر راه انداختن کسب و کار خودتان هستید، ولی شک دارید که این کار را انجام دهید یا نه، یک روش برای سنجش میزان آمادگی شما برای کارآفرینی وجود دارد. به منظور رسیدن به دستاوردهای کارآفرینی فقط کافی است به رفتار و عملکرد فعلی خود نگاهی بیندازید.

کارآفرینان موفق یکسری رفتارهای خاص دارند. آنها فیلترهای خاصی برای ارزیابی و مواجهه با چالش های کسب و کار دارند.

می توان چنین طرز تفکری را، که تا حدودی ذاتی است، با تمرین آموخت و آن را گسترش داد. شما می توانید با پاسخ به سوالات زیر توانایی خود را در کارآفرینی بسنجید.

۱۵ سوال در آزمون «آیا ویژگی های یک فرد کارآفرین را دارید؟» آمده است. کافی است بدون شتاب و با تامل و البته روراستی، به تک تک پرسش ها پاسخ دهید. نتیجه نهایی در گرو پاسخ دقیق شما است. پس از آن، به خودتان امتیاز دهید و تکلیف خودتان را معلوم کنید. پاسخ های شما باید به صورت بله یا خیر باشد. با پاسخ دادن به این پرسشنامه متوجه می شوید که آیا توانایی لازم برای راه اندازی کسب و کار خود را دارید یا نه.

پرسشنامه کارآفرینی ابزار مناسب و در دسترس است برای آنکه تشخیص دهید: آیا کارآفرین هستید یا بهتر است به همان شغل تان بچسبید.

تبلیغات
معرفی کتاب روانشناسی فروش برایان تریسی

سوالات آزمون

  1. در جلساتی درباره حل مسئله با همکاران، آیا این شما هستید که معمولاً راه حل هایی را پیشنهاد می دهید که به تایید سایرین هم می رسد و در نهایت تصویب می شود؟
  2. آیا به اکثر مشکلات روزانه خود با در نظر گرفتن سلامت مالی شرکت به عنوان یک مزیت عمده برخورد می کنید؟
  3. آیا زمانی که مدارک و شواهدی دال بر صرف هزینه های بی فایده می بینید یا این جمله معروف را در سازمان می شنوید: «پول من که نیست، پس به من چه!» احساس ناامیدی می کنید؟
  4. آیا دیگران شما را به عنوان فردی می شناسند که وظایفی را به عهده می گیرد که انجامش برای دیگران بسیار دشوار است؟
  5. زمانی که در انجام یک کار شکست می خورید، آیا به آن به عنوان یک چالش نگاه می کنید و به دنبال یافتن راه حلی برای پیروزی و غلبه بر آن هستید؟
  6. آیا نهایت تلاش خود را با تمایل و بدون اجبار برای حل چالش های سخت، می کنید؟
  7. آیا پاداش و افزایش حقوق و تبلیغات تان در ابتدا نتیجه نشان دادن محصولات و بدون توجه به گزینه ایجاد انگیزه بوده است؟
  8. آیا مطمئن هستید که اگر مافوق نتایج کار شما را ببیند، متوجه تلاش و عملکرد خوب تان می شود و بر اساس کاری که انجام داده اید، پاداش خوبی را هم برایتان در نظر می گیرد؟
  9. آیا فکر می کنید که حتی اگر به عملکرد بسیار عالی شما بلافاصله پاداشی تعلق نمی گیرد، در نهایت شما هم به دلیل دانش و تجربه ای که داشته اید، سودی از کار می برید؟
  10. آیا شما آخرین فردی هستید که همکاران دق و دلی خود را درباره اینکه چگونه فلانی در جلسه اخیر رفتار ناعادلانه و نامناسبی با آنها داشته، خالی می کنند؟
  11. آیا دیگران را به خاطر پیشرفت های شخصی که با هزینه شرکت داشته اند، مسئول می دانید؟
  12. آیا از میزان موفقیت ها و شکست های خود در هدایت مکالمات شخصی و حواس پرتی هایی آگاه هستید که وقت شما را تلف می کنند و آنها را به سمت و سوی موضوع اصلی کسب و کار هدایت می کنید؟
  13. آیا همیشه پیش از آنکه نامه های مکتوب ارسال شوند، یکبار دیگر آنها را می خوانید؟
  14. آیا اغلب اوقات هم تیمی هایتان شما را برای سخنرانی، برنامه یا ارائه های مهم در حضور مدیران، مشتریان و مراجعان انتخاب می کنند؟
  15. آیا همیشه از شما درخواست می شود تا توضیحات لازم را به افرادی که تازه استخدام شده اند، بدهید یا مشکلات مشتریان ناراضی را حل کنید؟

حالا پاسخ های خود را با بررسی های زیر مقایسه کنید:

تعداد پاسخ های مثبت شما به سوالات مطرح شده، نشان دهنده میزان توانایی تان در زمینه کارآفرینی است:

اگر ۰ تا ۵ جواب مثبت دارید: بهتر است به همین شغل فعلی تان بچسبید و از آن لذت ببرید.

اگر ۶ تا ۱۰ جواب مثبت دارید: شما پتانسیل این کار را دارید. فقط کافی است تلاش بیشتری در جهت رسیدن به آن بکنید. کتاب هایی در این زمینه بخوانید و در برنامه های آموزشی مربوطه شرکت کنید تا نقاط ضعف خود را بیابید و در جهت رفع آنها بکوشید. زمانی که کسب و کار خود را آغاز کردید، در هر زمینه ای افراد قدرتمند و توانا را استخدام کنید.

اگر ۱۱ تا ۱۵ جواب مثبت دارید: هرچه سریع تر کارت ویزیت خود را به عنوان یک کارآفرین طراحی کنید. وب سایتی را درباره کسب و کاری که در ذهن دارید، راه بیندازید و به برنامه هایی که برای کارتان دارید سر و سامان دهید. اگر بتوانید بودجه مالی را تامین کنید، توانایی خوبی در راه اندازی کسب و کار خودتان دارید.

برای آگاهی بیشتر و دقیق تر از نقاط قوت و ضعف خود از سه همکار مورد اعتماد خود درخواست کنید تا با صراحت در این ۱۵ سوال، شما را ارزیابی کنند.

تفسیر و تحلیل نتایج

هرگز تسلیم نشوید. هرگز تسلیم نشوید. هرگز! هرگز! هرگز!

این جمله معروف وینستون چرچیل برای مقابله با چالش ها است. زمانی که کسب و کار خود را آغاز کردید، مواقع بسیاری پیش می آید که احساس می کنید شکست خورده اید و فکر می کنید تنها راهی که برایتان باقی مانده، این است که همه چیز را رها کنید و تسلیم شوید و هرچه زودتر خودتان را از وضعی که برای خود ساخته اید، رها نمایید. اما این کار را نکنید! هیچگاه تسلیم نشوید. داریم درباره تلاشی حرف می زنیم که یا باید در آن موفق شوید یا در این راه جان دهید! شاید گفتن این جمله کمی عجیب باشد. اما با چنین طرز تفکری نهایت تلاش خود را برای موفقیت خواهید کرد.

نکته اصلی که باید به خاطر داشته باشید این است که همیشه یک راهی وجود دارد. فقط با تجزیه و تحلیل این راه را پیدا کنید. اگر کار آسانی بود، همه آن را انجام می دادند.

اول کار، بعد پول

کارآفرینان می دانند که ابتدا باید ارزشی را خلق کنند و اگر آن ارزش موفق به رفع نیازهای مشتریان شد و انتظارات آنها را برآورده کرد، پاداش شان را می گیرند. عکس چنین موقعیتی برای اکثر کارمندان صدق می کند که فکر می کنند نباید بیشتر از حد لازم کار کنند، مگر اینکه پاداشی برای آنها در نظر گرفته شود.

تبلیغات
راه اندازی کسب و کار پردرآمد با سرمایه اندک

بزرگ باشید و بزرگ بیندیشید.

صاحبان موفق کسب و کار نسبت به پریشانی های بیشماری که حاصل ذهن های کوچک است، کم تحمل می باشند. شایعات بی اساس، خودخواهی، سیاست، حسادت و چیزهایی شبیه به این نباید در یک کسب و کار مشتری محور جایی داشته باشد.

هر چند که این چیزها همیشه بخشی از شرکت های بزرگ هستند، اما نباید در سرمایه گذاری های جدید تاثیرگذار باشند، در غیر این صورت، شرکت با شکست مواجه می شود و غرق می شود. اداره و کنترل شما روی این موارد، نشانه خوبی است که می توانید یک کارآفرین خوب باشید.

مهارت ارتباطی خود را قوی کنید.

کارآفرینان وظایف بسیاری را بر عهده دارند، اما مهم ترین نقش آنها توانایی بالا در برقراری ارتباط است.

شما به عنوان مالک یک کسب و کار باید بتوانید چشم انداز و ماموریت شرکت را به وضوح تعیین کنید. شما باید قوی ترین فروشنده، موثرترین واسط بین اختلافات کارمندان، موثرترین فرد در تسهیل برگزاری جلسات و بهترین نویسنده در نگارش نامه های انتقادی، مواد وثیقه ای و استراتژی های شرکت باشید. هیچ فشاری در کار نیست. اما شما باید توانای بسیار بالایی در برقراری ارتباط، از هر نوعی که باشد، داشته باشید. حالا درباره خودتان چه فکر می کنید؟

من هیچگاه شما را برای آنکه تبدیل به یک کارآفرین شوید، دلسرد نمی کنم. اما به مرور متوجه خواهید شد که هرچه بیشتر عملکردتان در بخش هایی که در بالا ذکر شد، بهبود یابد، شرکت شما سودآورتر خواهد شد.

منابع

آزمون «آیا ویژگی های یک فرد کارآفرین را دارید؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا