آزمون کوکولوژی جلد سی دی

کوکولوژی نوعی بازی روانشناسانه بوده که برای رفع خستگی ذهن توسط یک پروفسور ژاپنی طراحی شده است. این بازی طبق اصول روانشناسی کمک می کند، هر فردی بتواند به راحتی دنیای ذهن را مطالعه کند. در بازی کوکولوژی شما بر مبنای موقعیتی که در آن قرار گرفته اید باید به سوالات خاصی که نمادین هستند، پاسخ دهید. پاسخ های شما نشان دهنده حالت ذهنی شما نسبت به مسئله ای است که با آن درگیر هستید.

حالا آزمون جلد سی دی، یک کوکولوژی است و لطفاً قبل از مطالعه متن آزمون و پاسخ دادن به آن توجه داشته باشید:

  1. در آرامش سوالات را بخوانید و اولین پاسخی را که به ذهن تان می رسد، بگویید و برای پاسخ دادن مدت زیادی صبر نکنید. بدانید که هیچ پاسخ درست یا اشتباهی در این گونه آزمون ها وجود ندارد.
  2. با خودتان صادق باشید. این آزمون بیشتر شبیه به یک بازی است. پس با پاسخ های صادقانه، اجازه بدهید واقعیت های درون تان آشکار شوند.
  3. سعی نکنید پاسخ درست را حدس بزنید، این کاری است که بسیاری از افراد انجام می دهند تا در پایان آزمون به دیگران بگویند: «دیدید؟ من درست می گفتم!»

متن آزمون

تصور کنید یک خواننده بسیار مشهور و پُرطرفدار هستید و همه شما را یک ستاره هنری می دانند. وقتی یک آلبوم جدید روانه بازار می کنید، عنوان پُرفروش ترین آلبوم سال را از آن خود می کند. شهرت شما به قدری زیاد شده است که حتی مردم در سراسر جهان شما را می شناسند. وقتی کنسرتی برگزار می کنید، هزاران متقاضی خواهان خرید بلیط کنسرت شما هستند و خیلی زود بلیط ها تمام می شوند. هر سال میلیون ها تومان تنها از طریق فروش سی دی هایتان بدست می آورید. شما از طریق آواز خواندن توانسته اید در قلب میلیون ها نفر برای خودتان جا باز کنید. حالا مدتی است که روی یک آلبوم جدید کار کرده اید و به تازگی آخرین آلبوم تان را تمام کرده اید. مدتی است در فکر هستید که چه طرحی روی جلد سی دی تان بزنید. این تنها کاری است که باقی مانده و بعد از انجام آن می توانید آلبوم جدید خود را روانه بازار کنید. کدام طرح زیر را برای جلد این سی دی انتخاب می کنید؟

  1. یک تصویر آرامش بخش و یا عکسی که از یک منظره عجیب و غریب گرفته شده باشد.
  2. یک طرح کارتونی و خنده دار و یا طرحی که حالت جدی و احساسی نداشته باشد.
  3. یک طرح انتزاعی بدون معنی و مفهوم خاصی که مردم را وادار به تفکر کند.
  4. یک عکس از خودتان.

نتیجه گیری

حالا پاسخ خود را با بررسی های زیر مقایسه کنید:

ایده طرح روی جلد سی دی، مستقیماً به احساس نیازی که شما برای ابراز خودتان دارید، باز می گردد؛ مثلاً این حس که دوست دارید دیگران چگونه شما را ببینند. طرحی که برای روی جلد سی دی خود انتخاب می کنید به بخشی از شخصیت شما باز می گردد که دوست دارید مردم بیشتر به آن توجه کنند. طرحی که انتخاب کردید تا روی سی دی خود بزنید این نکته را آشکار می کند که شما کدام ویژگی خودتان را بیشتر دوست دارید. حالا بیایید ببینیم که معنای طرحی که انتخاب کرده اید چیست و مردم با دیدن آن طرح چه حسی در مورد شما پیدا می کنند.

1) یک تصویر آرامش بخش و یا عکسی که از یک منظره عجیب و غریب گرفته شده باشد: شما در مورد خودتان فکر می کنید که فردی آرام هستید، کسی که همواره سعی می کند لبخندی بر لب داشته باشد و با دیگران مهربان باشد. کسی که به احساسات و عواطف دیگران احترام می گذارد. واقعیت این است که شما آنقدر مهربان، دوست داشتنی و محترم هستید و آنقدر مراقب حال دیگران هستید و به آنها احترام می گذارید که شاید به سختی بتوان فرد دیگری را مانند شما پیدا کرد. اما با وجود تمام این ویژگی های خوب و دوست داشتنی، گاهی دیگران فکر می کنند که شما دیواری اطراف خود کشیده اید تا هر کسی نتواند به راحتی به حریم شما وارد شود و یا بیش از حد به شما نزدیک شود. متاسفانه برخی افراد در مورد شما فکر می کنند که این میزان خوبی و مهربانی بیشتر برای ریاکاری است و این ویژگی های مثبت واقعاً در شما وجود ندارند. به هر حال هر کسی آزاد است که به هر شیوه ای که دوست دارد زندگی کند. اما اگر نظر دیگران برایتان خیلی مهم است و دوست ندارید کسی فکر بدی در مورد شما بکند، توصیه می کنیم دیواری را که دور خود کشیده اید، کمی کوتاه تر کنید و این قدر خود و احساسات پاک و شفاف تان را پنهان نکنید. بد نیست اگر اجازه بدهید که دیگران از احساسات پاک و خوب شما آگاه شوند و بیشتر شما را بشناسند. هر چند ذکر این نکته بسیار مهم است که دلیلی ندارد غریبه ها و افراد غیر قابل اعتماد از هرچه که درون شما می گذارد و حتی احساسات پاک تان مطلع شوند.

2) یک طرح کارتونی و خنده دار و یا طرح که حالت جدی و احساسی نداشته باشد: شما بسیار اجتماعی، بشاش، خوش صحبت و خوشرو هستید. با اطرافیان تان ارتباط خوبی برقرار می کنید و معمولاً در ارتباط با دیگران، مشکل چندانی ندارید. همچنین به دلیل ویژگی های اخلاقی خوبی که دارید، مانند بذله گویی و شوخ طبعی، افراد بسیاری به شما جذب می شوند و از بودن در کنار شما و شادی هایی که از بودن با شما بدست می آورند، بسیار خوشحال هستند. شما خودتان هم این ویژگی های خود را می دانید و دلیلی را که مردم جذب تان می شوند، می شناسید. اما مردم همانطور که شوخ طبعی و خوشرویی شما را می بینند، روی دیگر سکه یعنی شخصیت شما را هم می بینند و آن، اینکه چندان قابل اعتماد نیستید. زود از کوره در می روید یا ناراحت و عصبانی می شوید و یا گاهی اوقات که حوصله ندارید، خیلی راحت از بقیه دوری می کنید و دلیلی برای ملاحظه کاری نمی بینید. توانایی خنداندن و شاد کردن مردم بسیار عالی است و کاری است که هر کسی از عهده آن بر نمی آید. اما یک نکته بسیار مهم را به خاطر داشته باشید و به آن توجه کنید: «مردم به شما می خندند یا همراه با شما؟!»

3) یک طرح انتزاعی بدون معنی و مفهوم خاصی که مردم را وادار به تفکر کند: نشان دادن خود واقعی، ابراز احساسات و به اشتراک گذاشتن افکار و عقاید خود با دیگران برای شما بسیار دشوار است. اگر می خواهید ساده تر با مردم ارتباط برقرار کرده و در مورد افکار و عقایدتان با آنها گفتگو کنید، این نکته را در نظر بگیرید که شما و دیگران هر کدام آزاد هستید که افکار و عقاید خود را داشته باشید و باید به عقاید یکدیگر احترام بگذارید. سعی کنید بیشتر خود و توانایی ها و باورهایتان را بپذیرید و به این ترتیب ساده تر می توانید خودتان را در حضور دیگران نشان دهید و حتی در محافل مختلف بدرخشید.

4) یک عکس از خودتان: شما دیدگاه مشخص و شفافی نسبت به خودتان دارید. به بیان دیگر تکلیف تان با خودتان مشخص است. خودتان را به خوبی می شناسید و به راحتی می توانید خود را به دیگران نشان داده و عقاید و افکارتان را با شهامت ابراز می کنید. دلیلی نمی بینید که بخواهید خود را پنهان کنید. از ابراز وجود در حضور دیگران ترسی ندارید. صداقت و شجاعت ویژگی بارز شخصیت شما است، اما یک نکته بسیار مهم را فراموش نکنید، بسیاری از افرادی که در این گروه جای می گیرند این باور را دارند که: «من همینم که هستم و دلیلی نمی بینم که بخواهم تغییر کنم. اگر کسی با من مشکل دارد، می تواند خودش تغییر کند و یا ارتباطش را با من قطع کند اما من تغییر نمی کنم.» یادتان باشد هیچکس آنقدر خوب نیست که جایی برای بهتر شدن برایش وجود نداشته باشد. اگر جمله ای که گفتیم باور شما هم هست و معتقدید دلیلی ندارد بخواهید تغییر کنید، حداقل این باور را در مورد جنبه های کاملاً صحیح و مثبت خود داشته باشید و خوبی هایتان را همواره خوب نگه دارید و آنها را هرگز به بد شدن تغییر ندهید تا بتوانید ارتباطات بهتر و سالم تر و شادتری را تجربه کنید.

منابع

آزمون روانشناسی «کوکولوژی جلد سی دی»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا تست روانشناسی زهرا خراسانی در مجله موفقیت، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا