آنچه برای تجارت با کشور فرانسه باید بدانید

تبلیغات

واحد پول فرانسه: یورو

صنایع اصلی: فولاد، ماشین آلات، مواد شیمیایی، خودرو

شرکای تجاری اصلی: آلمان، اسپانیا، انگلستان، ایتالیا، بلژیک، آمریکا، هلند

صادرات اصلی: ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، مواد شیمیایی، مواد غذایی، محصولات کشاورزی، آهن و محصولات فولادی

واردات اصلی: نفت خام، ماشین آلات و تجهیزات، وسائل نقلیه، هواپیما، مواد شیمیایی، آهن و محصولات فولادی

جمعیت شهرهای اصلی:

  • پاریس (پایتخت) با حدود ۲.۲ میلیون
  • مارسی با حدود ۸۲۰ هزار نفر
  • لیون با حدود ۴۴۴ هزار نفر
  • تولوز با حدود ۴۱۱ هزار نفر
  • نیس با حدود ۳۳۲ هزار نفر.

گروه های نژادی: سلتیک و لاتین با توتن، اسلاوی، شمال آفریقایی، هندوچینی و اقلیت های باسک

مذاهب اصلی: کاتولیک رم (۸۷ درصد)، مسلمان (۱۰ درصد)، پروتستان (۲ درصد) و یهودی (۱ درصد)

زبان: فرانسوی

در این مقاله شما می توانید با نکات مهم تجارت و مذاکره در کشور فرانسه آشنا شوید.

نکات مهم در ملاقات، سلام و احوالپرسی

  • در جلسه با یک تکان سریع و فشار کم، دست بدهید. هنگام خداحافظی، دوباره با تمام افرادی که به شما معرفی شدند دست دهید.
  • خانم ها ممکن است به مردان دست ندهند. همچنین به یاد داشته باشید دست خود را به سمت فرد با قدرت تر دراز نکنید.
  • نام کوچک تنها در میان دوستان نزدیک استفاده می شود. استفاده از نام از سوی کسی شروع می شود که مسن تر و دارای رتبه بالاتری است.
  • اگر از نام خانوادگی استفاده کردند، شما نیز از نام خانوادگی استفاده کنید. در غیر این صورت، بهتر است به همه موسیو، مادام و یا دوشیزه بدون اضافه کردن نام خانوادگی بگویید.
  • سلام های رایج عبارتند از: Bonjour (سلام)، Comment allez-vous (حالتان چطوره؟) و Ca va (حالتان چطوره؟)

علائق و نحوه مکالمه

  • فرانسوی ها برای ادب ارزش قائل هستند. S’il vous plait (لطفاً) یک بیان است که بطور معمول استفاده می شود.
  • سعی کنید در مورد هنر، معماری، غذا و تاریخ فرانسه صحبت کنید.
  • فوتبال و راگبی از ورزش های محبوب هستند. ماهیگیری، دوچرخه سواری، تنیس، پیاده روی، اسکی و قایقرانی ورزش های محبوب فردی هستند. تور دو فرانس سالانه، یک رویداد بزرگ بین المللی دوچرخه سواری است.
  • زبان کسب و کار در فرانسه بیشتر فرانسوی است. اگرچه دانش به زبان انگلیسی امری عادی است.
  • اگر شما احساس کردید که همتای فرانسوی شما به خاطر زبان فرانسوی شما شوکه شده است، آن را شخصی تلقی نکنید. فرانسوی ها تعصب افراطی به زبان خود دارند، همانطور که آمریکایی ها در مورد فرهنگ خود بسیار مغرور و خودمحور هستند.
  • در فرانسه به مقایسه کردن با بسیاری دیگر از کشورهای اروپای غربی تمایل زیادی وجود دارد.

حساسیت ها

  • اجتناب از صحبت کردن در مورد سیاست، پول و مسائل شخصی.
  • علامت OK آمریکایی (انگشت شست به شکل یک دایره) به معنی صفر در فرانسه است. حالت فرانسوی برای OK نشان شست به سمت بالا است.

شاخص های کلیدی مذاکره

  • از یک فروش سخت و غیر منعطف اجتناب کنید. فرانسوی ها نسبتاً رسمی و در کسب و کار محافظه کار هستند.
  • از قبل قرار ملاقات بگذارید و وقت شناس باشید.
  • پس از تبادل مختصری از تعارفات، انتظار می رود به نقطه ای از مباحث خود برسید. به میزبان خود اجازه دهید که در این مورد هدایت و رهبری را در دست بگیرد. ارتباط شخصی بطور معمول پس از تشکیل رابطه کسب و کار شکل می گیرد.
  • ایده های جدید باید به خوبی مورد تحقیق قرار گیرند و مفهومی قوی داشته باشند. فرانسوی ها عقل و منطق در مذاکرات را می پذیرند.
  • ارائه ها باید رسمی، حاوی اطلاعات مفید، منطقی و با طمانینه باشد.
  • تصمیم ها پس از شور و مشورت زیاد گرفته می شوند.
  • آگاه باشید که اگرچه فرانسوی ها اغلب منظم هستند، گروه ممکن است در جهت بحث با یکدیگر جر و بحث و مخالفت کنند. آنها بطور معمول نیات خود را بطور مستقیم و آشکارا بیان می کنند.
  • ممکن است موضوعات به صورت گفتاری یا اغلب با قراردادهای نوشتاری به نتیجه برسد و دنبال شود.
  • اغلب نماینده یا عامل محلی معرفی می شود. سرمایه گذاری مشترک یا دفاتر شعبه، و یا حتی شبکه ای از توزیع کنندگان در سراسر فرانسه، ممکن است برای رسیدن به موفقیت نیاز باشد.

نکات روزمره برای مهمانی تجاری

  • بیشتر تفریحات در رستوران ها انجام می شود. اگر شما به دوستان بسیار خوب به عنوان همکاران در کسب و کار مبدل شوید، به خانه افراد دعوت می شوید.
  • ناهار و شام کاری ممکن است بیش از دو ساعت، با بیش از ۱۰ فهرست غذایی (منو) به طول انجامد.
  • گفتگوهای فرهنگی به اندازه غذای خوب مهم است. از صحبت کردن در مورد کسب و کار بیش از یک وعده غذایی تا زمانی که میزبان به شما علامت می دهد، اجتناب کنید.
  • قبل از یک شام رسمی چیز سبکی بخورید؛ چون مهمانان شما احتمالاً دیر می رسند.
  • ناهار (dejeuner) وعده غذای اصلی است.
  • شما چه در خانه و چه در یک رستوران دعوت شُدید، روز بعد تلفن بزنید و یا یک یادداشت کوتاه برای بیان تشکر خود ارسال کنید.
  • هنگامی که یک مذاکره کلیدی به اتمام می رسد، سران دو گروه مذاکره کننده معمولاً نوشیدنی صرف می کنند و برای همدیگر، رابطه سودمند و طولانی آرزو می کنند.
  • هدیه های لوگودار با نام شرکت شما باید منظم و مرتب باشند.

آداب غذا خوردن

  • قوانین و مقررات در غذا خوردن مهم هستند.
  • دست های خود را (اما نه آرنج های خود را) در بالای میز نگه دارید.
  • رستوران های فرانسوی اغلب بسیار گران هستند. از سفارش دادن گرانترین آیتم در فهرست غذایی، پُرخوری و نوشیدن بیش از حد اجتناب کنید.
  • شما همیشه باید قبل از سیگار کشیدن کسب اجازه کنید. استعمال دخانیات و سیگار کشیدن در مکان های عمومی ناراحت کننده است.
  • غذای فرانسوی شهرت جهانی دارد، آشپزی خوب اغلب با استانداردهای فرانسه سنجیده می شود.
  • در هر وعده فقط یکبار از پنیر استفاده کنید. سالاد اغلب به صورت قطعات کوچک درست شده، در نتیجه آن را کوچکتر و خردتر نکنید.

مسائل مرتبط با جنسیت

  • فرانسه بطورکلی یک مکان خوب برای تجار بین المللی زن برای انجام کسب و کار است. هر چند آنها باید انتظار برخی از تحریک ها را داشته باشند.
  • زنان بطور فزاینده ای در موقعیت های حرفه ای مانند خرده فروشی، خدمات، رسانه، تبلیغات، حقوق، امور مالی و منابع انسانی فعالیت می کنند.
  • زنان حدود ۴۰ درصد از نیروی کار فرانسه را تشکیل می دهند.

به خاطر داشته باشید:

  • فرانسه به فرهنگ، میراث فرهنگی و روش زندگی خود بسیار زیاد افتخار می کند.
  • فرانسوی ها بطورکلی از رونق اقتصادی خود از طریق صنایع بزرگشان و رفاه به سبک دولتی لذت می برند. با این حال بیکاری بالا و کسری بودجه چالش های پیش رو هستند.
  • اگرچه فرانسوی ها در مراحل معاملات کسب و کار کاملاً رسمی هستند، آنها معمولاً یک شبکه جهانی اطلاعات محرمانه غیر رسمی دارند که به آنها کمک می کند در سازمان خود به هرچه می خواهند برسند.
  • اکثر کارگران فرانسه ۵ هفته تعطیلی دارند. ۴ هفته در تابستان و یک هفته در طول کریسمس.
  • فرانسه اولین مقصد گردشگران در جهان است.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «آنچه برای تجارت با کشور فرانسه باید بدانید»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله ابراهیم زارع پور در دوماهنامه توسعه مهندسی بازار، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه