ویژگی های هواپیمای بوئینگ 9-777
خانواده 777-X، جدیدترین، پیشرفته ترین و دوربردترین هواپیمای پهن پیکر شرکت بوئینگ هستند که نسخه جدید آن، بزرگترین هواپیمای دو موتوره جهان نیز به حساب می آید. نسخه هایی از این هواپیما از سال 2021 به صورت عملیاتی در اختیار خطوط هوایی قرار خواهد گرفت تا اولین مسافران را جابجا کنند. خانواده هواپیمای مسافربری بوئینگ ایکس-777 شامل دو نسخه 9-777 و 8-777 است. نوع هشت آن توانایی جابجایی 384 مسافر را تا برد پروازی 16,170 کیلومتر دارا است و نسخه 9-777 می تواند 426 مسافر را بیش از 13,500 کیلومتر جابجا کند.
شنبه پنجم بهمن ماه سال 1398، اولین هواپیمای 9-777 به صورت آزمایشی در آسمان پرواز کرد تا نخستین گام خود را برای پرواز تجاری سال بعد با موفقیت بردارد. البته این هواپیما احتیاج به آزمایش های فراوان دیگری نیز دارد تا بتواند از اواخر سال 2021 برای اولین بار در خطوط هوایی مورد استفاده قرار بگیرد.
در این مقاله شما می توانید با شروع آزمایش و ویژگی های هواپیمای بوئینگ 9-777 آشنا شوید.
نسخه 9 هواپیمای پهن پیکر 777 بیش از 76 متر طول دارد و موتورهای آن ساخت شرکت جنرال الکتریک هستند. این هواپیمای پهن پیکر حتی با پُر شدن تمام ظرفیت خود می تواند بیش از 16 هزار کیلومتر را با یکبار سوخت گیری بپیماید. ظرفیت مسافربری هر دو هواپیمای جدید از مدل ایرباس 1000-350-A که 360 مسافر را جابجا می کند، بیشتر است.
از مهم ترین ویژگی های مدل جدید هواپیمای بوئینگ می توان به بال های تاشو و بزرگترین موتور برای هواپیمای تجاری جهان اشاره کرد. در جدول زیر می توانید مهم ترین مشخصات فنی این هواپیما را با رقیب اروپایی آن مقایسه کنید.
مقایسه پرچمداران بوئینگ و ایرباس | |||
عنوان | بوئینگ 8-777 | بوئینگ 9-777 | ایرباس 1000-350آ |
قابلیت حمل مسافر (تعداد صندلی) | 384 | 426 | 350 |
برد عملیاتی | 13,500 کیلومتر | 16,170 کیلومتر | 15,600 کیلومتر |
طول | 69.79 متر | 76.72 متر | 73.88 متر |
دهانه بال (عرض) | روی زمین 64.82 متر در پرواز 71.75 متر | روی زمین 64.82 متر در پرواز 71.75 متر | 64.75 متر |
موتور | GE9X جنرال الکتریک 470 کیلونیوتن | GE9X جنرال الکتریک 470 کیلونیوتن | رولزرویس Trent XWB 432 کیلونیوتن |
قیمت | 410 میلیون دلار | 442 میلیون دلار | 352 میلیون دلار |
پرواز آزمایشی
در شرایط معمولی، اولین پرواز هر هواپیما بهانه ای برای جشن گرفتن است و اتفاق های این چنینی شاید دو بار در هر 10 سال اتفاق می افتند. با این حال، گویا این موضوع به رسم نانوشته ای تبدیل شده که اولین پرواز تمام هواپیماهای بوئینگ در شرایط بد اتفاق بیفتد. شرایط آب و هوایی نامناسب، اولین پرواز را دو بار به تعویق انداخت اما در نهایت صبح شنبه پنجم بهمن ماه (25 ژانویه) همه چیز برای پرواز مساعد شد.
مهمانان مراسم همراه با خبرنگاران و اصحاب رسانه در پایگاه هوایی پین (Paine Field) در شمال سیاتل که کارخانه تولید بدنه بوئینگ پهن پیکر است، جمع شده بودند. هواپیما از آشیانه خود خارج شد و به سمت باند پرواز رفت. سرعت وزش باد در پشت هواپیما به حدود 15 کیلومتر بر ساعت رسیده بود که هواپیما به راه افتاد. پرچمدار بوئینگ در مدت زمان کوتاهی به سرعت مورد نظر خود رسید و حجم زیادی از گرد و خاک و ذرات معلق در هوا به دنبال آن بلند شد. عملیات تیک آف (برخاستن از زمین) 30 ثانیه طول کشید و لحظاتی بعد، بوئینگ 9-777 به آسمان بلند شد و دقایقی بعد اوج گرفت.
حاضران در مراسم اولین پرواز که پس از اوج گرفتن آن، خیال شان راحت شده بود؛ با هیجان فراوان و صدای بسیار زیادی که با صدای موتورهای هواپیما ترکیب شده بود، آن را تشویق می کردند. شاهدان پرواز، پدیدار شدن رنگین کمان را همزمان با پرواز آزمایشی، نشانه ای مثبت برای این هواپیما تفسیر کردند.
پرواز آزمایشی برای چهار ساعت برنامه ریزی شده بود اما به دلایلی که مشخص نشد، زمان پرواز کوتاه تر شد و بوئینگ 9-777 بعد از سه ساعت و 51 دقیقه پرواز در آسمان، روی باند خیس شده از باران فرود آمد.
راه طولانی تا صدور گواهینامه های پرواز
همه هواپیماها باید پروازهای آزمایشی زیادی را در مسیرهای دشوار انجام دهند تا گواهینامه پروازشان صادر شود و در نهایت خدمات مسافربری برای آنها مجاز شود. بطور متوسط، ورود هر هواپیمای کاملاً جدید به بازار، بین 5 تا 7 سال طول می کشد. در پرواز اولیه هواپیما بوئینگ 9-777، به دلیل مسائل ایمنی و امنیتی، مسیرهای شمالی و غیر مسکونی مانند ساحل واشینگتن برای پرواز انتخاب شده بود.
این هواپیما اولین پرواز آزمایشی خود تا ارتفاع 14 هزار پایی (4,300 متری) بالا رفت و سپس به سمت شرق برگشت. البته در پرواز این هواپیما موانع طبیعی زیادی وجود داشت. به عنوان مثال یک روز قبل از پرواز، ابرها 600 متر پایین تر آمدند. باران بارید و باد با سرعت 54 کیلومتر بر ساعت وزیدن گرفت.
شرکت بوئینگ تصمیم دارد که مراحل طولانی دریافت گواهینامه پرواز را طوری به پایان برساند که در سال 2021، سری هواپیماهای 777-ایکس در چرخه پروازی تجاری خطوط هوایی مورد استفاده قرار بگیرند. البته حتی با افزایش نظارت و آزمایش های مختلف برای صدور گواهینامه، باز هم تاریخ دقیق خدمات دهی این هواپیما مشخص نیست و به احتمال زیاد مسافران می توانند در اواخر سال 2021 از این هواپیما در لوفت هانزا استفاده کنند.
ویژگی های بوئینگ 9-777
هواپیمای جدید، جانشین موفق ترین هواپیمای تولید بوئینگ یعنی 777 است که برای اولین بار نزدیک به 25 سال پیش وارد بازار شد. بوئینگ 9-777 با طولی بیش از 76 متر، بزرگترین هواپیمای تجاری است که تاکنون ساخته شده است. این هواپیما با داشتن این بدنه، تقریباً 3 متر بزرگتر از مدل قبلی خود است؛ می تواند سه ردیف 10تایی صندلی اقتصادی بیشتر از مدل قبلی در خود جای دهد و برای 426 مسافر با دسته بندی معمولی دو کلاس مناسب است.
برای بلند کردن این هواپیمای غول پیکر که وزن بیشینه آن در زمان برخاستن از زمین به 351 هزار کیلوگرم می رسد، شرکت بوئینگ بال های پلیمری تقویت شده با فیبر کربن ساخته که بیش از 70 متر طول دارند و بزرگترین ساختار کامپوزیت دنیا را تشکیل می دهند.
بال ها بزرگتر از ابعاد استاندارد باندها، گیت ها و آشیانه های موجود است؛ از این رو بال بوئینگ 777-ایکس به صورت متمایزی طراحی شده و نوک آن به اندازه تقریباً سه متر قابلیت تا شدن دارد؛ به این ترتیب بال قبل از بلند شدن از زمین به گشوده ترین حالت باز می شود، در طول پرواز کاملاً گشوده می شود ولی هنگام فرود بسته می شود.
البته این ویژگی در هواپیماهای جنگنده نیروی دریایی متداول است که برای فرود در ناوهای هواپیمابر ساخته شده اند اما بال های تاشو در هواپیمای مسافربری برای اولین بار اتفاق افتاده است. در دوره ای که بیشتر شرکت های هواپیمایی بر دوستی با محیط زیست تاکید دارند، بوئینگ ادعا کرده که از هزینه های هر صندلی تنها 13 درصد سود خالص بدست می آورد و نسبت به هواپیمای بوئینگ 300ER-777 که 365 صندلی دارد، 29 درصد گازهای گلخانه ای کمتری تولید می کند.
بوئینگ مدعی است که هواپیمای جدید آن، 22 درصد کارآمدتر از بزرگترین هواپیمای مسافربری دنیا (ایرباس) A380 است. در بیشتر هواپیماها، بخش بیزنس کلاس یا فرست کلاس (پرمیوم) امکانات بیشتری نسبت به بخش اکونومی (معمولی) دارند و پرواز راحت تر و بهتری را برای مسافران آن بخش فراهم می آورند اما بوئینگ 777-ایکس قرار است تا تجربه پرواز را برای تمام مسافران بهبود دهد. این هواپیما بدنه بزرگتر و پنجره های بزرگتری در مقایسه با دیگر هواپیماها دارد؛ بنابراین صندلی های هواپیما بخصوص در بخش اکونومی بزرگتر از دیگر هواپیماها هستند و راحتی بیشتری را برای مسافران فراهم می کنند.
منابع
مقاله علمی و آموزشی «ویژگی های هواپیمای بوئینگ 9-777»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله عباس خاراباف از مجله دانستنیها، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.